صاف کردن مو

ترفندها و روش های حرفه ای و خانگی برای صاف کردن مو

ارسال به دیگران:

بسیاری از ما به طور ژنتیکی یا در اثر عوامل مخرب محیطی دچار خشکی و وزی مو شده و به دنبال روش هایی برای رفع این مشکل هستیم. برای صاف کردن مو مردانه و زنانه روش‌های زیادی وجود دارد. برای انتخاب بهترین روش باید تمامی این روش‌ها را بررسی کرده و روشی متناسب با جنس موی خود را انتخاب کنید. برخی از این روش‌ها شامل لمینت مو، کراتینه کردن، گلت مو، روش‌های خانگی و گیاهی همچون استفاده از روغن بادام، کرفس و غیره می‌باشند. در ادامه مقاله به طور مفصل هر یک از این روش‌ها و نحوه مصرف آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

آموزش صافی و احیای مو
آموزش صافی و احیای مو ثبت نام و مشاوره رایگان دریافت مدرک فنی و حرفه ای

صاف کردن مو با چه روش هایی انجام می شود؟

روش های زیادی وجود دارد که می توانند موهای خشک و وز شما را به موهای صاف و ابریشمی تبدیل کنند. برخی از این روش‌ها موقتی هستند و با یک بار شست و شو موها به حالت اولیه خود باز می‌گردند. اما برخی دیگر ماندگاری طولانی‌تری دارند و تا چند ماه موها را صاف نگه می‌دارند. برای انتخاب روش مناسب برای خود، ابتدا باید اطلاعات کافی در رابطه با نوع و جنس موی خود کسب کنید. زیرا اگر روش انتخابی شما متناسب با جنس و نوع موی شما نباشد، موهایتان دچار آسیب‌های جدی خواهد شد. با ما همراه باشید تا شما را با برخی از این روش‌ها آشنا کنیم.

۱. روش های شیمیایی

روش های شیمیایی صاف کردن مو پیوندهای دی سولفیدی مو را می شکنند و در نتیجه موها حالت اصلی خود را از دست داده و صاف می شوند. از میان روش های شیمیایی دائمی و نیمه دائمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریباندینگ
  • کراتینه
  • گلت
  • یونش حرارتی
  • بوتاکس مو
  • المنت تراپی
  • نانوگلوبال
  • خاویارتراپی
  • پروتئین تراپی
  • پلکس تراپی
صاف کردن مو با ابزار حرارتی

۲. روش های خانگی

صاف کردن مو خانگی شامل روش های موقتی است که با ابزار ساده یا مواد گیاهی در خانه انجام می شود. برخی از موثرترین این روش ها عبارتند از:

  • براشینگ مو با ابزارهای حرارتی
  • روغن تراپی
  • استفاده از ماسک مو خانگی

صافی مو دائمی با روش های شیمیایی

۱. کراتینه کردن مو

یکی از روش‌های صاف کردن مو که امروزه طرفداران زیادی دارد کراتینه کردن مو است. در این روش افراد متخصص مواد کراتینه مو را لابه‌لای موها قرار می دهند و آن را با کمک اتو مو بر روی موها تثبیت می‌کنند. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در کراتینه کردن عدم برخورد مواد کراتینه با ریشه موهاست. در واقع، متخصصین باید فقط ساقه موها را به این مواد آغشته کنند. پس از کراتینه کردن باید مراقبت‌ها و نکات پس از کراتینه را به خوبی رعایت کنید. در غیر این صورت ماندگاری درمان شما کم‌تر از حد معمول خواهد بود.

صاف کردن مو با کراتینه

۲. گلت کردن مو

گلت کردن مو یکی دیگر از روش‌هایی است که موها را صاف و نرم می کند. به دلیل از بین رفتن رطوبت مو با این روش، رعایت نکات و مراقبت‌های پس از گلت کردن بسیار مهم است. در این روش صافی ساختار فیزیکی موها به طور کامل تغییر می‌کند. بنابراین، اگر به تنهایی و در منزل انجام شود ممکن است موها را دچار آسیب جدی کند. می‌توان گفت که کراتینه کردن بهتر از گلت کردن است؛ زیرا در کراتینه ساختار مو از بین نمی‌رود و برای همه موها مناسب می‌باشد. اما گلت ساختار مو را به طور کلی تغییر می‌دهدو باید با ظرافت و دقت بیشتری انجام شود. 

۳. صاف کردن مو با روش یونش حرارتی یا ژاپنی

روش یونش حرارتی یا ژاپنی جدیدترین روش صافی مو است که نسبت به سایر روش‌ها هزینه بیشتری دارد. این روش در صورتی که توسط افراد کار بلد و متخصص انجام شود، نسبت به سایر روش‌ها بهتر و مفیدتر است. در روش یونش حرارتی به ۳ الی ۴ ساعت زمان نیاز دارید تا نتیجه دلخواه خود راببینید. اگر قصد دارید با این روش موهای خود را صاف کنید، باید دو هفته قبل و بعد از آن از رنگ کردن موهایتان خودداری کنید. علاوه بر این، نباید موهای خود را تا ۷۲ ساعت بعد از انجام این روش بشویید.

روش های خانگی صاف کردن مو

صاف کردن مو به روش گیاهی و خانگی

علاوه بر روش‌هایی که در بالا گفتیم، برخی از روش‌های گیاهی و طبیعی نیز وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید موهای خود را صاف کنید. شما می‌توانید برای صاف کردن موهای خود بدون اتو و سشوار از این روش‌ها در خانه و به تنهایی استفاده کنید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر است:

۱. تخم مرغ و روغن زیتون

تخم مرغ سرشار از پروتئین است و این پروتئین ها می توانند موها را تقویت کرده و به صاف و نرم شدن آن ها کمک کنند. روغن زیتون نیز حاوی اسیدهای چرب مفید برای مو است و باعث نرم شدن موها می‌شود. بنابراین، ترکیب این دو ماده تاثیر قابل توجهی بر نرمی و لطافت موها می گذارد. برای تهیه این ماسک باید دو عدد تخم مرغ را با یک قاشق روغن زیتون ترکیب کنید و روی کف سرتان قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت می توانید موهایتان را بشویید و از صافی ونرمی آن ها لذت ببرید.

صافی مو با آرد برنج

۲. آرد برنج و تخم مرغ

همان طور که گفته شد، تخم مرغ دارای خواص زیادی از جمله نرم کردن موهاست. تخم مرغ زمانی که با آرد برنج ترکیب شود باعث پاک شدن چربی اضافی سر، جلوگیری از شکنندگی مو و رفع وزی مو می‌شود. این ماسک مو برای موهای خشک و فر بسیار مناسب بوده و می تواند به نرمی و ابریشمی شدن آن ها کمک کند. برای درست کردن این ماسک باید ابتدا یک عدد سفیده تخم مرغ را با ۳ قاشق غذاخوری آرد برنج ترکیب کنید. سپس این ترکیب را بر روی موها خود قرار دهید و به مدت یک ساعت صبر کنید. در نهایت، موها را با شامپو شست و شو دهید و با آب سرد آبکشی کنید.

۳. روغن کرچک

روغن تراپی یکی از روش های بسیار موثر برای سلامتی و زیبایی موهاست. یکی از روغن هایی که در این روش استفاده می شود روغن کرچک است. این روغن دارای خواص و فواید زیادی است و در صاف شدن و نرم شدن موها تاثیر زیادی دارد. در واقع این روغن با ترمیم بافت مو و آبرسانی منجر به صاف شدن موها می‌شود. برای استفاده از روغن کرچک، باید ابتدا این روغن را گرم کرده و سپس موهایتان را با آن ماساژ دهید. سپس یک حوله را دور موهایتان بپیچید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. در نهایت موهای خود را با شامپو شست و شو دهند و خوب خشک کنید.

صاف کردن مو با آلوئه ورا

۴. آلوئه ورا

یکی دیگر از روش‌های گیاهی و خانگی صاف کردن مو استفاده از آلوئه وراست. آلوئه ورا به دلیل دارا بودن آنزیم‌های فراوان باعث نرمی، صاف شدن و افزایش رشد موها می‌شود. در واقع آلوئه ورا وزی موها را با نفوذ به ساقه موها و آبرسانی به آن‌ها از بین می‌برد. برای انجام این روش ابتدا نصف فنجان ژل آلوئه ورا را با نصف فنجان روغن گرم ترکیب کرده و موهای خود را به آن آغشته کنید. سپس ۳۰ الی ۴۰ دقیقه صبر کرده و موها را شست و شو دهید.

۵. عسل، شیر و توت فرنگی

شیر به دلیل پروتئین‌های فراوانی که دارد می تواند برای سلامت و نرمی موها بسیار موثر باشد. همچنین، عسل به نوعی نرم کننده محسوب می‌شود و منجر به ایجاد رطوبت در موها می شود. بنابراین، ترکیب شیر و عسل موها را فوق العاده نرم و براق می‌کند.

برای تهیه این ماسک مو خانگی باید یک لیوان شیر را با دو قاشق عسل مخلوط کرده و سپس توت فرنگی‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. پس از آن موها را به این مواد آغشته کرده و به مدت ۲ الی ۳ ساعت آن ها را با حوله بپوشانید. پس از آن می‌توانید به آرامی موها را شست و شو دهید.

صاف کردن مو با شیر نارگیل

۶. شیر نارگیل و آب لیمو

نارگیل ماده بسیار مفیدی برای پوست و موهای ما محسوب می شود. علاوه بر روغن نارگیل که مصارف بسیار زیادی دارد، از شیرنارگیل هم می توانید برای تقویت و صافی موهای خود استفاده کنید. آب لیمو نیز یک ماده طبیعی است که به تنهایی منجر به صاف شدن موها می‌شود. ترکیب آب لیمو و نارگیل به دلیل وجود ویتامین c علاوه بر نرم کردن موها پوست سر را نیز تقویت می‌کند. برای استفاده از این ترکیب باید یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک چهارم فنجان شیر نارگیل مخلوط کنید. سپس این ترکیب را به مدت یک شب در یخچال گذاشته و فردا صبح از ریشه تا ساقه موها را با این ترکیب آغشته کنید. پس از این مدت این ماسک مو را به مدت ۳۰ دقیقه روی موها نگه داشته و سپس موها را با آب سرد و شامپو شست و شو دهید.

۷. سرکه سیب

سرکه سیب یکی از مواد طبیعی است که مصرف آن برای موها بسیار مفید است. لازم به ذکر است که موها هرگز نباید به تنهایی با سرکه سیب آغشته شوند. بلکه باید سرکه سیب را در آب رقیق کرده و سپس موها را با آن محلول آغشته کرد. برای استفاده از سرکه سیب جهت صافی موها دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با دو لیوان آب رقیق کنید. این ترکیب موها را از هر گونه گرد و غبار پاک کرده و منجر به نرمی و صافی آن ها می‌شود.

شانه دندانه درشت برای صافی مو

۸. شانه کردن موها با شانه دندانه درشت

حتما شما هم شنیده اید که نباید موهای خیس را شانه کرد؛ زیرا باعث شکننده شدن موها می‌شود. اما اگر این کار با دقت و طبق مراحلی که در ادامه ذکر می‌شود انجام شود، موها دچار آسیب نخواهند شد. ابتدا باید موهای خود را مانند همیشه شست و شو داده و آن‌ها را به آرامی با حوله خشک کنید.

سپس از یک شانه دندانه درشت کمک گرفته و طول موهای خود را شانه کنید. اگر در این مرحله با گره‌های بزرگ مواجه شدید، هرگز نباید آن‌ها را با کمک شانه باز کنید. بلکه باید با کمک دست به آرامی گره‌ها را باز کنید. پس از شانه کردن تمام موها باید ۵ دقیقه صبر کرده و مجددا این عملیات را تکرار کنید. این کار چندین بار تکرار می‌شود تا موها خشک شوند. پس از خشک شدن به طور واضح صاف شدن موها قابل رویت خواهد بود.

آموزش براشینگ مو
آموزش براشینگ مو ثبت نام و مشاوره رایگان دریافت مدرک فنی و حرفه ای

۹. شیر لخته، موز، عسل و روغن زیتون

ترکیب این چهار ماده با یکدیگر یک نرم کننده فوق‌ العاده قوی را به وجود می‌آورد. این نرم کننده قوی بافت مو را تقویت کرده و باعث بهبود کیفیت موها می‌شود. همچنین، وزی موها را از بین برده و موها را صاف و قوی می‌کند.

برای درست کردن این ترکیب باید ۲ عدد موز را به طور کامل له کرده و سپس ۲ قاشق غذاخوری عسل، ۲ قاشق غذاخوری شیر لخته و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید. سپس تمام موها را به این ترکیب آغشته کرده و ۳۰ دقیقه صبر کنید. پس از آن می‌توانید موها را شست و شو دهید.

صاف کردن مو با روغن بادام

۱۰. روغن بادام

بادام سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و ویتامین E می‌باشد. به همین دلیل مصرف روغن بادام برای براق شدن، استحکام و رشد موها توصیه می‌شود. همچنین ویتامین E موجود در روغن بادام از تخریب بافت موها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، بادام به دلیل دارا بودن بیوتین شکنندگی موها را ترمیم می‌کند. همه این عوامل منجر می‌شود تا موها پس از استفاده از روغن بادام نرم و صاف شوند.

۱۱. کرفس

کرفس دارای خواص زیادی است که یکی از مهم‌ترین این خواص نرمی و صاف کردن موهاست. برای استفاده از کرفس برای صافی مو باید آب یک دسته کرفس را گرفته و یک شب آن را در یک ظرف نگهداری کنید. روز بعد آب کرفس را از ریشه تا ساقه به تمام موها آغشته کنید. پس از آن، موها را به آرامی شانه کرده و به مدت ۳۰ دقیقه با حوله بپوشانید. سپس، می‌توانید موهایتان را شست و شو دهید.

صافی مو با روغن زیتون

۱۲. صاف کردن دائمی مو با روغن زیتون

اگر می خواهید موهای شما برای همیشه نرم، صاف، و براق شود روغن زیتون را فراموش نکنید. مقداری روغن زیتون را در مایکروویو گرم کنید. دست های خود را به روغن آغشته کنید و موهای خود را با آن ماساژ دهید. اگر پوست کف سر شما خشک است، روغن را به کف سرتان نیز بزنید. اما اگر پوست چربی دارید، برای جلوگیری از چرب شدن بیش از حد موها،‌ روغن را با فاصله از پوست سر روی موها بمالید. پس از اینکه کامل تمام موها را به روغن آغشته کردید، یک پلاستیک روی موهایتان بگذارید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. پس از آن موهایتان را با شامپوی خود بشویید و نرم کننده بزنید. بعد از اینکه چندین بار از این روش استفاده کردید، شاهد تغییر بی نظیر موهایتان خواهید بود.

آیا صافی دائمی مو با نوشابه امکان پذیر است؟

با اینکه همیشه از معایب نوشابه گفتیم و شنیده ایم، اما اکنون می خواهیم یکی از مزیت های غیرخوراکی نوشابه را ذکر کنیم. شاید از شنیدن آن تعجب کنید، اما صافی دائمی مو با نوشابه واقعا امکان پذیر است. نوشابه اسیدیته بالایی دارد و سرشار از قند فروکتوز است. این ویژگی ها باعث می شود علاوه بر صاف کردن مو باعث درخشان شدن آن ها نیز بشود. همچنین، اسیدی بودن نوشابه به افزایش حجم مو و پرپشت دیده شدن آن نیز کمک می کند. برای صاف کردن مو با نوشابه مراحل زیر را انجام دهید:

  • مقدار ۱ لیتر نوشابه برای موهای متوسط و ۲ لیتر برای موهای بلند تهیه کنید.
  • نوشابه را در یک کاسه بزرگ بریزید و یک قاشق غذاخوری نرم کننده به آن اضافه کنید.
  • موهای خود را خیس کرده و بعد درون کاسه قرار دهید و سعی کنید تمام موهایتان را به مخلوط آغشته کنید.
  • پس از ۵ دقیقه موهایتان را با آب گرم و شامپوی ملایم شستشو دهید.

این روش می تواند بوی بد موها و پوست سر شما را نیز از بین ببرد و موهای شما را نرم، صاف، براق، و ابریشمی کند.

صاف کردن مو بانوشابه

توصیه های مفید برای داشتن موهای صاف

۱. از ماسک مو استفاده کنید

روغن‌های گیاهی می‌توانند روشی موثر برای افزودن رطوبت مورد نیاز به موهای خشک باشند. اما اگر ترجیح می دهید روغن های خالص را مصرف نکنید، می توانید به جای آن به دنبال یک ماسک موی آماده باشید.

استفاده از ماسک مو به صورت هفتگی می تواند باعث جذب رطوبت بیشتر موهای شما شده و به مرور زمان نرم تر و صاف تر شوند. ماسک مو را بعد از شامپو و آبکشی کامل موها، روی موهای مرطوب (نه خیس) مالیده و بعد از پنج دقیقه آبکشی کنید.

۲. آب داغ را فراموش کنید

آب داغ می تواند به موهای شما آسیب برساند و آن ها را خشک و کدر کند. به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید. همچنین می‌توانید با آبکشی موهایتان با آب سرد پس از اتمام شستشو، موهایتان را نرم‌تر و براق‌تر کنید. این کار به شستشوی کامل شامپو یا نرم کنند از روی مو بدون از بین بردن رطوبت کمک می کند.

شستشوی صحیح موها

۳. موهایتان را به روش صحیح بشویید

اگر انتهای موهایتان خشک و پوست سرتان چرب است، باید به طور مرتب موهایتان را مرتب بشویید. اما برای درمان خشکی ساقه مو و چربی کف سر، ممکن است نیاز به استفاده از استراتژی متفاوتی داشته باشید.

سعی کنید پوست سر خود را با شامپو بشویید و سپس انتهای موهایتان را نرم کننده بزنید. این کار می تواند به کاهش چربی اضافی در کف سر شما کمک کند و در عین حال بقیه تار موهای شما را نرم کند.

۴. موهای خود را بیش از حد نشویید

در سنین پایین به ما آموزش داده اند که هر روز موهای خود را شامپو کنیم. اما با افزایش سن، موهای ما تغییر می کند و ممکن است به هیچ وجه نیازی به شامپوهای روزانه نداشته باشید. در واقع، افرادی که موهای بسیار خشک دارند در بهترین حالت ممکن است فقط یک بار در هفته به شامپو کردن موهایشان نیاز داشته باشند. از طرف دیگر، اگر پوست سرتان نسبت به انتهای موهایتان چرب‌تر است، ممکن است لازم باشد موهایتان را یک روز در میان بشویید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز از شامپو خشک استفاده کنید. این محصول به پاک کردن چربی و کثیفی بدون از بین بردن رطوبت موها کمک می‌کند.

عوارض ابزارهای حرارتی برای مو

۵. از ابزارهای حرارتی کمتر استفاده کنید

سشوار، بابلیس، و اتوی مو برای بسیاری از مدل موها از لوازم اصلی محسوب می شوند. با این حال، حرارت زیاد و طولانی مدت می‌تواند حباب‌هایی در کوتیکول مو ایجاد کند که منجر به آسیب دیدن و در نهایت شکستن موها می شود. اگر حتما باید از این ابزار استفاده کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از هر بار استفاده از یک محافظ حرارتی استفاده کنید.
  • از کمترین درجه حرارت ممکن استفاده کنید.
  • هرگز از این ابزار روی موهای بسیار مرطوب استفاده نکنید. ابتدا بگذارید موهایتان در هوا کمی خشک شود.
  • برای کمک به بهبود موهای خود، هفته ای یک بار از این ابزار استفاده نکنید.

۶. از مدل موی تکراری پرهیز کنید

لوازم جانبی مو می تواند یک راه جذاب و سرگرم کننده و آسان برای تغییر ظاهر شما باشد. برخی از ابزار مدل مو مانند کش های پلاستیکی، حتی زمانی که در حال ورزش هستید، ضروری هستند. همچنین مدل مو با کش چهل گیس می تواند بسیار زیبا باشد. اما با گذشت زمان، کشیدن و سفت کردن این مدل موها می تواند به کوتیکول مو آسیب برساند. این می تواند به خشکی و حتی ریزش مو منجر شود.

روش های مراقبتی برای صافی مو

۷. روش های درمانی یا زیبایی مو را پشت سر هم انجام ندهید

هنگامی که یک روش درمانی یا زیبایی روی موهای خود انجام می دهید، خواه این کار رنگ کردن مو باشد، یا درمان صاف کننده و احیا کننده، نتایج آن می تواند اعتیادآور باشد. حتی ممکن است بعد از چند هفته وسوسه شوید که یک کار دیگر روی موهایتان انجام دهید.

درمان های حرفه ای مو می توانند موهای شما را نرم و درخشان کنند، اما بسیاری از اثرات آن ها موقتی است. هسته اصلی هر درمان، مواد شیمیایی است که می تواند پس از مدتی موهای شما را خشک و آسیب پذیر کند. بهترین راه این است که حداقل ۶ هفته بین هر روش درمانی موهایتان فاصله بیندازید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که امروزه داشتن موهایی سالم، صاف و براق آرزو نیست و برای داشتن این موها روش‌های زیادی وجود دارد. ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با تمامی روش‌های صاف کردن مو آشنا کنیم. به یاد داشته باید که انتخاب هر یک از روش‌های گیاهی و خانگی، بر عهده خودتان می‌باشد. اما برای انتخاب سایر روش‌ها، باید جنس موی خود را در نظر بگیرید.

نرگس شریفی

شما برای صاف کردن موهایتان روش های شیمیایی را ترجیح میدهید یا روش های خانگی؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 16 میانگین: 4.2]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
1 دیدگاه
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
مصطفی

روش های خانگی