خواص آلوورا برای پوست صورت و مو

خواص آلوورا برای پوست صورت و مو | فواید بی نظیر آلوئه ورا

ارسال به دیگران:

خواص آلوورا برای سلامتی پوست صورت و مو سال هاست که ثابت شده است. آلوئه ورا گیاهی رایج در مناطق گرم و خشک آفریقاست که به آن گیاه جاودانگی، گیاه ملکه یا گیاه دارویی نیز می­گویند.

این گیاه به دلیل خواص دارویی زیادی که دارد بسیار محبوب است و هزاران سال است که مردم بومی افریقا از آن استفاده می کنند. امروزه نیز استفاده از آن در اکثر کشورها متداول شده است.

اما در حال حاضر، به دلیل فواید بی نظیری که برای پوست و مو دارد، بیشتر اثرات زیبایی آن در نظر گرفته می شود. با استفاده از آلوورا می توان انواع ماسک صورت خانگی و ماسک مو را برای سلامت و زیبایی پوست و مو تهیه کرد. در این مقاله خواص آلوورا و مزایای آن را برای پوست و مو را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

آلوئه ورا چیست؟

آلوئه ورا ، که گاهی اوقات به عنوان “گیاه شگفت انگیز” از آن یاد می شود، یک درختچه با ساقه های کوتاه است. تیره ای است که بیش از ۵۰۰ گونه از گیاهان گلدار آبدار را در خود دارد. بسیاری از این گیاهان به طور طبیعی در آفریقای شمالی می‌رویند.

برگهای آلوورا شاداب ، صاف و به شکل یک روزت متراکم است. ژل موجود در داخل برگ های این گیاه فواید بیشماری برای سلامتی و زیبایی پوست و مو دارد.

آسیب دیدن این گیاه نسبت به گیاهان دیگر بسیار کمتر است. در نتیجه نگهداری از آن بسیار راحت تر خواهد بود. امروزه صنایع وابسته به استخراج عصاره گیاه آلوورا از جمله بزرگترین صنایع وابسته به گیاهان است.

ترکیبات موجود در این گیاه از خواص بالای دارویی برخوردارند. یکی ژل و دیگری شیره آن است. ژل آلوئه ورا که در بخش‌های داخلی برگ پیدا می‌­شود، شفاف است. همچنین برای درمان عارضه های پوستی مانند سوختگی، تاول، تبخال و … مفید است. همچنین، شیره آن نیز برای درمان افسردگی، یبوست، آسم و دیابت موثر است.

خواص آلوورا برای صورت

مواد و ویتامین های موجود در آلوئه ورا

آلوئه ورا بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی را در خود جای داده است. موادی که برای رشد و عملکرد دستگاه های بدن مناسب است که عبارتند از:

  • ویتامین A ، C  و E که به عنوان آنتی اکسیدان معرفی می‌شوند، به وفور در این گیاه یافت می­شوند.
  • مواد معدنی مانند کلسیم، مس، مگنز، سدیم و … در آلوورا وجود دارد.
  • اسید چرب هایی نظیر کلسترول و کمپسترول نیز در این گیاه فراوان است.
  • هورمون هایی که در این گیاه وجود دارند، خاصیت ضد التهابی دارند و به درمان زخم ها کمک می­کند.
  • انواع قندهای طبیعی در این گیاه وجود دارد که شامل گلوکز و فروکتوز است.
خواص آلوئه ورا برای چروک پوست صورت

آلوئه ورا در صنایع مختلف

آلوئه ورا به عنوان یک گیاه ضد یبوست و محافظ پوست در کتاب داروشناسی ثبت شده است.

امروزه شرکت های تولید کننده لوازم آرایش از شیره این گیاه در محصولات مختلف مانند شامپو، ژل، کرم، صابون استفاده می­‌کنند.

همچنین از این گیاه شگفت انگیز در صنایع غذایی استفاده می­‌شود. عصاره آلوورا برای تازه نگه داشتن مواد غذایی استفاده می‌­شود.

خواص آلوورا برای مو

یکی از بهترین گیاهانی که می­تواند برای مو مفید باشد، گیاه آلوئه ورا است. آلوورا خواص فوق العاده ای برای تقویت مو دارد.

یکی از خواص آلوورا این است که باعث خنکی و مرطوب شدن پوست سر می‌­شود. و خاصیت تسکین دهندگی دارد. به همین دلیل برای درمان زخم و سوختگی های پوستی از آن استفاده می­‌شود.

خواص آلوئه ورا برای مو

این گیاه موی سر را تقویت می­‌کند و باعث مرطوب نگه داشتن پوست سر می­‌شود. مالیدن ژل آلوورا به پوست سر باعث می‌­شود مواد آن به زیر پوست نفوذ کند و باعث بهبود وضعیت خشکی پوست و تقویت مو ­شود. به همین دلیل می تواند به عنوان یک روش خانگی موثر برای صاف کردن مو در نظر گرفته شود.

۱. خارش پوست سر را کاهش می­دهد

آلوئه ورا خارش پوست سر را تسکین می‌دهد و با خاصیت ضدالتهابی خود شوره سر را درمان می­‌کند. اسید چرب موجود در این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد. این تنها یکی از فواید آلوورا برای موی سر است.

۲. برای موهای چرب بسیار مفید است

آلوئورا چربی ها و ترکیبات شیمیایی مانده در موی سر را بصورت عمقی تمیز می­‌کند و به تارهای مو آسیب نمی­‌رساند.

برخلاف محصولات شیمیایی که برای موهای چرب توصیه می­‌شود، این محصول کاملا ملایم است و سلامت مو را حفظ می­کند.

استفاده از این گیاه جهت براق نگه داشتن مو و شفافیت آن بسیار مفید است.

آموزش میکرونیدلینگ
آموزش میکرونیدلینگ دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

۳. تارهای مو را ترمیم می­‌کند

ویتامین های موجود در این گیاه باعث جلوگیری از ریزش مو می­‌شود. برای اینکه موهای شما از آسیب های ناشی از اشعه خورشید در امان باشد، می‌­توانید از آلوئه ورا استفاده کنید.

آلوورا یک محافظ قوی در برابر اشعه خورشید است. چرا که خاصیت کلاژن سازی این گیاه به شادابی و محافظت از مو کمک شایانی می‌­کند.

خواص آلوئه ورا برای پوست صورت

۴. رشد مو را تقویت می­کند

آلوئه ورا باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده که در نتیجه موجب کاهش آسیب های موی سر می­شود. در نتیجه رشد موها را به دنبال خواهد داشت.

ماسک آلوئه ورا برای مو

ماسک مو خانگی یک روش درمانی است که باید اجازه دهید روی سر بماند تا اثر کند. و می­تواند از چند طریق روی سر استفاده شود. در ادامه با دستور ساخت چند ماسک موی خانگی با استفاده از آلوئه ورا با ما همراه باشید.

۱. ترکیب آلوورا و روغن نارگیل

دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را مخلوط کرده تا یک خمیر یکدست حاصل شود.

ماسک را به آرامی روی سر آغشته کرده و ماساژ دهید. به طوری که نوک تار مو نیز آغشته به ماسک شود.

سپس سر خود را با یک پلاستیک بپوشانید تا خشک نشود. بگذارید ماسک ۳۰ دقیقه روی سر بماند تا اثر نرم کنندگی اش بیشتر شود.

از این ماسک می‌­توانید به جای نرم کننده های شیمیایی استفاده کنید.

خواص آلوئه ورا برای جوش صورت

۲. آلوورا و سرکه سیب

۴ قاشق غذاخوری ژل آلوورا و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با هم مخلوط کرده و یک ماسک یکدست بوجود بیاورید.

دستورالعمل این ماسک نیز مانند ماسک روغن نارگیل می‌­باشد با این تفاوت که بعد از ۲۰ دقیقه باید سر خود را بشوئید.

۳. آلوئه ورا و ماست

ماست یونانی چرب بدون نمک تهیه نمائید. دوقاشق عذاخوری ماست و دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را مخلوط کرده و روی سر بمالید. این ماسک باید بیشتر از ۳۰ دقیقه روی سر بماند تا تاثیرگذار باشد.

سپس سر خود را آبکشی کرده و هفته‌ای یکبار این ماسک را روی سر تکرار کنید.

خواص آلوورا برای پوست صورت

یکی از بزرگترین دغدغه  خانم ها و گاها آقایان داشتن پوستی زیبا و لطیف و بدون لک می­‌باشد. گیاه آلوئه ورا می­‌تواند برای داشتن پوستی شاداب و زیبا بسیار موثر باشد.

خواص آلوورا برای جوش صورت

۱. درمان آفتاب سوختگی

یکی از موثرترین خواص آلوورا برای پوست صورت، درمان آفتاب سوختگی است که با استفاده از ژل این گیاه انجام می‌شود. باعث می­‌شود التهابات پوستی از بین برود. و آبرسانی به زیر پوست انجام شود.

۲. آبرسانی و مرطوب کنندگی

خاصیت دیگر این گیاه برای پوست صورت، لطافت و شادابی است. افرادی که پوست خشکی دارند، در فصل زمستان بسیار آزرده می‌شوند. استفاده از آلوورا رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع از خشکی پوست می­شود.

۳. درمان زخم روی پوست

برای درمان سریع تر زخم و بریدگی یا هر آسیب دیگر بر روی پوست می‌­توان از ژل آلوورا استفاده کرد. ژل این گیاه به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی بسیار به درمان زخم ها کمک می­‌کند.

۴. جوان سازی پوست و پیشگیری از پیری زودرس

گیاه آلوورا سرشار از مواد مغذی و ویتامین E و C است که به جوان سازی پوست کمک می­‌کند. با استفاده از این گیاه می توانید انواع ماسک لایه بردار خانگی را تهیه کنید که باعث شفافیت و درخشان شدن هر چه بیشتر پوست شما می‌­شود.

فواید و مزایای آلوئه ورا برای پوست

روشن شدن و رفع لکه های پوست

همان طور که گفتیم، ژل آلوورا نابودکننده میکروب و از بین برده لک پوست می‌باشد. همچنین خواص ضد پیری آن در نهایت پوستی شفاف و روشن را برای شما به ارمغان آورد. این ژل را می توانید با لیمو ترکیب کنید و با تهیه یک ماسک روشن کننده پوست به درخشان شدن پوست خود کمک کنید.

سایر خواص درمانی ژل آلوئه ورا

۱. جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

در کنار استفاده از خمیردندان می­توانید از ژل این گیاه نیز استفاده کنید. تا با خاصیت ضد باکتری که این محصول دارد، باعث سالم ماندن دندان ها شود. همانطور که متوجه شدید فواید آلوورا برای دندان نیز مناسب است و باعث سالم ماندن آنها می‌شود.

۲. درمان فشار خون

مصرف مداوم آلوئه ورا باعث تصفیه خون شده و به پالایش و تنظیم خون کمک می­کند.

۳. درمان دیابت

آلوورا قند خون در بدن انسان را کاهش می‌­دهد و مانند یک انسولین عمل می­‌کند.

مضرات آلوئه ورا

مضرات آلوئه ورا

  • شیره این گیاه نباید به مقدار زیاد استفاده شود، چون امکان دارد عوارض جانبی مثل درد معده یا گرفتگی عضلات را به دنبال داشته باشد.
  •  استفاده بیش از حد و طولانی ژل آلوئه‌ورا ممکن است سبب اسهال، مشکلات کلیوی، خون در ادرار، کاهش پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.
  • اگر باردارید یا در دوران شیردهی هستید، از مصرف ژل آلوئه ورا بپرهیزید. علت آن نیز گزارشات سقط جنین و نقص مادرزادی در نوزادان می‌باشد که به دلیل مصرف مادران از ژل آلوئه ورا می‌باشد.
  • امکان دارد کودکان زیر ۱۲ سال با مصرف محصولات این گیاه دچار درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال شوند، در این صورت مصرف آن برای این افراد توصیه نمی شود.
  • گیاه آلوورا برای افرادی که بواسیر دارند، بسیار مضر است.
  • مصرف زیاد شیره این گیاه باعث اختلالات کلیه و سیستم گوارشی می­‌شود. بنابراین اگر مشکلات گوارشی دارید، از مصرف این گیاه پرهیز کنید.
  • اگر تا دو هفته آینده باید عمل جراحی انجام دهید، مصرف آلوئه ورا را قطع نمایید. زیرا در روند کنترل قندخون شما اختلال پیش می آید.

کلام آخر

در این مقاله خواص آلوورا برای پوست صورت و مو را خواندید. و فواید درمانی و انواع ماسک های تهیه شده توسط این گیاه را بیان کردیم. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد و بتوانید به بهترین شکل از این گیاه برای زیبایی پوست و موی خود استفاده کنید.

مریم فرجی

آیا شما از آلوئه ورا برای پوست و موی خود استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 16 میانگین: 3.9]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
3 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
شهلا

سلام
مطالب مفید بودند، ممنون

رویا کریمی

🌹

Sara

سلام آلوئه ورا اگه برای مو خوبه خب موی صورت رو زیاد نمیکنه؟!!!

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: