خواص روغن نارگیل برای مو

خواص روغن نارگیل برای پوست صورت، مو و مژه + روش های استفاده

ارسال به دیگران:

گرچه هنوز هم ممکن است عجیب باشد، اما امروزه خواص روغن نارگیل برای پوست و مو به همه ثابت شده است. احتمالا همه شما درمورد مزایای آن برای سلامتی بدن شنیده‌اید، اما این مزایا تنها به مژه، پوست صورت و مو محدود نمی‌شود. بلکه این ماده بی‌نظیر جایگاه ویژه ای در سلامت و مراقبت ما دارد.

روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از پیری و آسیب رساندن به پوست و مو، و درمان جوش و آکنه مانند جوش های زیرپوستی کمک می کند. این ماده همچنین تولید کلاژن را تحریک می کند و ویتامین E موجود در آن از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند. اگر می‌خواهید درمورد ویژگی های این معجزه طبیعت بیشتر بدانید، مطلب زیر را از دست ندهید. ما در این مقاله درمورد خواص روغن نارگیل برای پوست صورت، مو و مژه صحبت می‌کنیم.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل یکی از روغن های گیاهی است که از میوه درخت نارگیل تهیه می‌شود. روغن گیاهی نارگیل نوعی چربی اشباع شده سرشار از اسید چربی به نام اسید لوریک است. این روغن یکی از روغن های پایدار با زنجیره متوسط است که در مقابل درجه حرارت بسیار بالا مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و نمی سوزد.

روغن نارگیل چیست و چه خواصی دارد؟

خواص روغن نارگیل برای پوست و روش های استفاده از آن

روش های مختلفی جهت استفاده از روغن نارگیل برای شادابی پوست و درمان مشکلات پوستی وجود دارد که می توان به استفاده از روغن به تنهایی اشاره کرد، همچنین می توان آن را با مواد دیگر ترکیب کرد و به عنوان یک ماسک خانگی صورت مورد استفاده قرار داد. به عنوان مثال:

۱. ماساژ پوست با روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل به تنهایی می‌تواند برای از بین بردن سیاهی دور چشم استفاده شود. برای درمان این مشکل بهتر است قبل از خواب مقداری از روغن را زیر چشم خود بزنید و برای چند دقیقه زیر چشم را با روغن ماساژ دهید. اجازه دهید روغن از شب تا صبح روی پوست باقی بماند، سپس صبح برای شستن آن اقدام کنید.

۲. ماسک روغن نارگیل و لیمو ترش

استفاده از ماسک روغن نارگیل، لیمو ترش و جوش شیرین به پاکسازی پوست صورت کمک می‌کند. برای تهیه این ترکیب تنها کافی است یک فنجان روغن نارگیل را با چند قطره لیمو ترش و همچنین یک قاشق غذا خوری جوش شیرین ترکیب کنید. این مخلوط را به مدت ۲۰ دقیقه را روی پوست صورت قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

۳. ماسک روغن نارگیل و عسل

استفاده از ماسک روغن نارگیل و عسل نیز به شادابی، جوانسازی، درمان آکنه، پاک سازی و روشن کنندگی پوست کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک باید روغن و عسل را به نسبت یکسان با هم ترکیب کنید و سپس به پوست خود بمالید. ماسک را ۲۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید و سپس بشویید.

خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

خواص روغن نارگیل برای مو

می‌توان گفت خواص روغن نارگیل برای مو بی نهایت است و باعث تقویت مو ها، درمان موخوره، درمان خشکی مو، درمان شوره سر و … می‌شود. به عبارت دیگر این محلول جادویی باعث می‌شود موارد زیر را تجربه کنید:

۱. تقویت مو

روغن طبیعی نارگیل سرشار از ویتامین ها مانند ویتامین E، ویتامین B است که می‌تواند باعث تقویت پیاز مو شده، رشد مو را افزایش دهد و از ریزش مو جلوگیری کند.

۲. مرطوب کنندگی مو

استفاده از روغن نارگیل به حفظ رطوبت مو و جلوگیری از از بین رفتن پروتئین مو در اثر آسیب دیدن سطح آن کمک می‌کند. اگر شما دچار پوست خشک، خارش پوست سر، شوره سر، ریزش مو و حتی موخوره شده‌اید، خواص روغن نارگیل درمان مناسبی برای شما خواهد بود.

۳. درخشندگی مو

از دیگر فواید این روغن برای مو می‌توان به براق شدن مو ها، روشن شدن و خوش حالت شدن آن ها اشاره کرد.

روش های استفاده از روغن نارگیل برای مو

خواص روغن نارگیل برای موی سر

برای استفاده از روغن طبیعی نارگیل جهت تقویت مو و درمان مشکلات آن می‌توان از ماسک موهای مختلفی استفاده کرد که عمده ماده موجود در آن‌ها، روغن نارگیل است. همچنین می‌توانید با ترکیب کردن روغن و سایر مواد طبیعی ماسک موی مورد نظر خود را بسازید. چند مورد ماسک موی خانگی مناسب برای مو به شرح زیر است:

۱. ترکیب عسل و روغن نارگیل

برای تهیه این ترکیب به ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یک قاشق غذا خوری عسل نیاز است. در ابتدا روغن نارگیل را گرم کنید و سپس عسل را به آن اضافه کنید. ترکیب را به خوبی به هم بزنید تا عسل در روغن حل شود. حال ترکیب به دست آمده را روی پوست سر خود بریزید و موها و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. این ماسک برای تقویت موها بسیار موثر می باشد. می‌توانید کیسه ای روی موهای خود بکشید سپس کلاهی روی سرتان بگذارید تا سر و موهایتان گرم شوند. پوشیدن کلاه باعث می‌شود ماسک به خوبی تاثیر خود را بگذارد. بعد از گذشت ۴۰ دقیقه الی ۱ ساعت می‌توانید موهای خود را بشویید.

آموزش میکرونیدلینگ
آموزش میکرونیدلینگ دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

۲. ماسک روغن نارگیل و روغن رزماری

استفاده از ماسک روغن نارگیل و روغن رزماری برای درمان موهای خشک بسیار موثر است. مواد لازم برای تهیه این ماسک مقداری روغن نارگیل و چند قطره روغن رزماری است. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و با آن پوست سر خود را ماساژ‌دهید. ماساژ سر را از ۵ الی ۱۰ دقیقه ادامه دهید و سپس سرتان را بشویید.

خواص روغن نارگیل برای مژه

از روغن نارگیل می توان برای تقویت و رشد مژه، پر پشت شدن و درمان ریزش آن استفاده کرد. به طور کلی خواص روغن نارگیل برای مژه ها عبارت است از:

خواص روغن نارگیل برای مژه ها

۱. محافظت از مژه

روغن نارگیل می‌تواند از مو در برابر آسیب‌های ناشی از شستشو ، محصولات مو و حالت دهی حرارتی محافظت کند. گرچه شواهد موجود همه بر روی موهای سر شما متمرکز هستند، اما از لحاظ تئوری ممکن است در مورد موهای مژه نیز صدق کنند. یک مطالعه منبع معتبر نشان داده است که استفاده از روغن نارگیل بر روی مو قبل یا بعد از شستن موها، به کاهش از دست دادن پروتئین مو کمک می‌کند. این امر می‌تواند از مژه های شما نیز در برابر صدمه ای که می تواند در اثر شستن صورت یا پاک کردن آرایش چشم ایجاد کند، محافظت کند.

۲. خاصیت ضدباکتری

ارگانیسم های میکروبی به طور طبیعی روی مژه های شما وجود دارند و امکان ایجاد عفونت های باکتریایی و قارچی را ایجاد می‌کنند. اسیدهای چرب با زنجیره متوسط​​، مانند اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی هستند که می‌توانند از مژه ها در برابر این میکروب ها محافظت کنند. اسید لوریک بیشترین فعالیت ضد باکتریایی را در بین تمام اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​دارد.

مالیدن روغن نارگیل به مژه ها و پوست اطراف آن‌ها می‌تواند شما را در برابر عفونت های پوستی از جمله فولیکولیت ( التهاب غده های مو) محافظت کند.

۳. پرپشت کردن مژه

خاصیت های روغن نارگیل موها را مرطوب کرده و از ریزش و آسیب دیدن پروتئین مو محافظت کند. با فرض اینکه این مزایا برای موهای مژه نیز صدق کند، می‌تواند باعث کاهش ریزش مژه و در نتیجه پرپشت شدن آن‌ها شود.

خاصیت های روغن نارگیل برای پرپشت کردن مژه ها

روش های استفاده از روغن نارگیل برای مژه

هنگام استفاده از روغن های گیاهی نارگیل برای تقویت مژه های می توان از برس مژه یا یک برس ریمل تمیز استفاده کرد تا روغن به خوبی بین تار های مژه بخش شود. ماسک های تولید شده با استفاده از روغن نارگیل موثر در تقویت مژه ها شامل موارد زیر می باشند:

۱. ترکیب ۵ قطره روغن نارگیل و ۲ الی ۳ قطره اسانس اسطوخودوس

۲. ترکیب یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل  به همراه ۶ الی ۷ قطره روغن کرچک

معایب روغن نارگیل برای پوست و مو

روغن نارگیل طبیعی و خالص عوارض خاصی برای پوست و مو ندارد. اما گاهی ممکن است استفاده از آن، برای برخی مشکلاتی به وجود آورد، مانند:

۱. بروز حساسیت

یکی از معایب استفاده از روغن نارگیل بروز آلرژی و حساسیت است. برخی افراد نسبت به روغن طبیعی و همچنین روغن تجاری نارگیل حساسیت دارند. در نتیجه بهتر است از مصرف آن خودداری کنند. این آلرژی و یا حساسیت ممکن است به صورت خارش در ناحیه صورت و گلو، احساس تنگی نفس، قرمز شدن پوست صورت، التهاب گلو و صورت و … بروز کند.

۲. بروز جوش و آکنه

در روغن نارگیل اسید لائوریک وجود دارد که به از بین بردن میکروب های موجود در سطح پوست کمک می‌کند. اما استفاده از این روغن برای پوست های چرب ممکن است باعث بروز جوش و آکنه شود. در نتیجه پزشکان توصیه می‌کنند کسانی که پوست چرب دارند از این روغن به عنوان ماسک استفاده کنند و بعد از استفاده صورت خود را بشویند.

مزایای روغن نارگیل برای پوست صورت

از خواص روغن نارگیل برای پوست صورت می‌توان به درمان انواع مشکلات پوستی مانند جوان سازی و مرطوب کنندگی پوست، درمان خشکی پوست، پاک کننده طبیعی پوست، رفع سیاهی دور چشم، ضد آفتاب طبیعی پوست و همچنین خواص بی نظیر آن برای مو اشاره کرد. برخی از مزایای روغن نارگیل شامل موارد زیر است:

خواص روغن نارگیل برای پوست صورت

۱. جوانسازی پوست

جوانسازی پوست یکی از فواید استفاده از روغن نارگیل است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان، انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین E و همچنین پروتئین می‌باشد که در شادابی و جوانسازی پوست بسیار موثر است. وجود آنتی اکسیدان و ویتامین E در ساختار این نوع روغن به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و باعث درمان چین و چروک‌های ایجاد شده در سطح پوست می‌شود.

۲. درمان جوش و آکنه

از دیگر خواص روغن نارگیل می‌توان به خاصیت ضد باکتری آن اشاره کرد. استفاده از این روغن باعث از بین رفتن میکروب ها شده که به درمان انواع جوش و آکنه کمک می‌کند.

۳. پاک کنندگی پوست

از دیگر فواید این ماده جادویی می‌توان به خاصیت پاک کنندگی آن اشاره کرد. از روغن نارگیل می توان برای پاک کردن مواد آرایشی از سطح پوست و همچنین آلودگی ها استفاده کرد.

۴. مرطوب کنندگی

روغن نارگیل طبیعی و خالص خاصیت مرطوب کنندگی دارد. در نتیجه می‌توانید از این روغن به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست استفاده کرده و به درمان خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن کمک کنید.

خواص روغن نارگیل برای پوست و مرطوب کنندگی آن

۵. درمان سیاهی دور چشم

درمان سیاهی دور چشم و همچنین لک های موجود در سطح پوست به کمک روغن نارگیل امکان پذیر است. زیرا سرعت گردش خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه به ترمیم پوست و شادابی آن کمک می‌کند.

همانطور که مشاهده کردید، خواص روغن نارگیل برای سلامتی بدن و پوست و مو بسیار است. امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب شما را با بخشی از فواید آن آشنا کنیم.

نرگس شریفی

آیا شما هم تجربه استفاده از روغن نارگیل برای پوست و موی خود را دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: