رفع سیاهی دور چشم در خانه

۱۲ روش طبیعی و معجزه آسا برای رفع سیاهی دور چشم در خانه

ارسال به دیگران:

سیاهی دور چشم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از کمبود آب بدن گرفته تا خستگی و رژیم غذایی نامناسب، همگی می‌توانند بر سلامت پوست ما تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد تیرگی زیر چشم ما شوند. روش های دارویی و کلینیکی مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد، مانند تزریق چربی، کربوکسی تراپی، استفاده از کرم های موضعی و روش های دیگر. اما در این میان، روش های طبیعی و گیاهی مطمئن‌ترین و کم خطرترین روش ها برای درمان این مشکل محسوب می‌شوند. زیرا عاری از هرگونه مواد شیمیایی هستند و همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌باشند که می‌تواند برای سلامت پوست ما مفید باشد. در این مطلب به بررسی علل ایجاد حلقه های تیره زیر چشم می‌پردازیم و ۱۲ روش طبیعی و خانگی را برای درمان آن بیان می‌کنیم.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

بررسی علل سیاهی زیر چشم

مشکلات ایجاد شده روی پوست دلایل مختلفی دارند. به همین دلیل برای درمان این مشکلات، ابتدا باید دلیل بروز آن‌ها را پیدا کنیم. سیاهی زیر چشم نیز دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. خستگی

یکی از دلایل اصلی بروز سیاهی زیر چشم می توان به خستگی و عدم استراحت کافی اشاره کرد. عدم استراحت کافی باعث می‌شود میزان گردش خون در بدن کاهش یابد. در نتیجه مواد مغذی به اندازه کافی به پوست زیر چشم نمی‌رسد و سموم و مواد زائد نیز به اندازه کافی تخلیه نمی‌شوند. به همین دلیل در اثر خستگی شاهد ایجاد حلقه های تیره زیر چشم خواهید بود.

۲. کمبود آب بدن

کمبود آب در بدن باعث کاهش میزان گردش خون در بدن می‌شود. در نتیجه خون به اندازه کافی به ناحیه زیر چشم نمی‌رسد و باعث تیرگی این ناحیه می‌شود.

رفع سیاهی دور چشم با سیب زمینی

۳. رژیم غذایی نامناسب

عدم رژیم غذایی مناسب باعث می شود مواد معدنی، مواد مغذی و سایر ویتامین های مورد نیاز بدن تامین نشود. کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن باعث بروز مشکلات زیادی چون سیاهی زیر چشم، بروز چین و چروک در اطراف چشم و …. می شود.

۴. کم خونی

یکی دیگر از دلایل بسیار مهم در بروز سیاهی دور چشم کمبود آهن و کم خونی است که درصد زیادی از خانم ها به آن مبتلا می‌شوند.

۵. بیماری های کلیوی

بیماری ها و اختلالات کلیوی از دیگر دلایل و به عبارتی منشا اصلی بروز سیاهی زیر چشم می‌باشند. اختلالات کلیوی می‌توانند باعث خستگی چهره، رنگ پریدگی پوست و تیرگی و گود افتادگی زیر چشم شوند.

۶. اختلالات قاعدگی

اختلالات قاعدگی، قاعدگی های سنگین و … همچنین تغییرات هورمونی باعث ایجاد سیاهی زیر چشم خواهد شد. این مشکل بعد از مدتی رفع می‌شود. اما اگر منشا اصلی آن کم خونی باشد بهتر است برای درمان آن با پزشک مشورت کنید.

۷. گریه کردن زیاد

گریه کردن زیاد و مداوم باعث سیاهی زیر چشم خواهد شد. در حقیقت گریه کردن باعث می‌شود تا به رگ های زیر چشم فشار وارد شده و باعث سیاه شدن اطراف و زیر چشم ها شود.

۸. نور خورشید

قرار گرفتن در برابر نور خورشید باعث می شود ملانین موجود در پوست افزایش یابد. افزایش ملانین به ویژه در پوست اطراف چشم باعث بروز لکه ها و سیاهی زیر چشم خواهد شد.

رفع سیاهی دور چشم با ماسک خانگی

روش های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم

علاوه بر درمان های پزشکی، روش های خانگی دیگری نیز وجود دارد که به رفع سیاهی زیر چشم کمک بسیاری می‌کند. یکی از این روش ها، استفاده از مواد گیاهی و طبیعی بر روی پوست زیر چشم است. مواد گیاهی و طبیعی می‌توانند مواد مغذی و ویتامین ها مورد نیاز پوست را تامین کرده و تا حد زیادی به درمان سیاهی زیر چشم کمک کنند. در ادامه چند مورد از این روش ها و ماسک صورت خانگی را بیان می‌کنبم.

۱. ماسک زردچوبه و آناناس

برای تهیه ماسک زردچوبه و آناناس تنها کافی است دو قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق چای خوری آب آناناس ترکیب کنید تا به حالت خمیری شکل تبدیل شود. اکنون ترکیب به دست آمده را اطراف چشم خود بمالید. توجه کنید که پوست اطراف چشم باید کاملا تمیز باشد. این ترکیب را برای مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

۲. ماسک زردچوبه، عسل و چای

برای تهیه این نوع ماسک تنها کافی است زردچوبه، چای، و عسل را به نسبت یکسان با هم ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست اطراف چشم قرار دهید و بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آن را بشویید. اگر پوست اطراف چشمتان زرد شد، می‌توانید از شیر برای پاک کردن آن استفاده کنید. پنبه یا یک پارچه تمیز را به شیر آغشته کنید و اطراف چشم را با استفاده از آن تمیز کنید.

رفع سیاهی دور چشم با خیار

۳. استفاده از خیار برای رفع سیاهی دور چشم

برای استفاده از خیار جهت رفع تیرگی زیر چشم، تنها کافی است خیار را به صورت حلقه ای برش بزنید. سپس حلقه های برش داده شده را روی چشم هایتان قرار دهید . اجازه دهید حلقه‌های خیار ۱۵ دقیقه روی چشمتان بماند. بعد از آن می‌توانید زیر و اطراف چشم‌ها را با روغن بادام چرب کنید.

آموزش میکرونیدلینگ
آموزش میکرونیدلینگ دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

۴. استفاده از روغن های گیاهی

استفاده از روغن‌های گیاهی به ویژه روغن زیتون یا روغن نارگیل در درمان سیاهی زیر چشم موثر عمل می‌کند. برای رفع سیاهی زیر چشم می‌توانید اطراف چشم و به ویژه زیر چشم را با روغن زیتون به خوبی ماساژ دهید.

۵. استفاده از چای سبز کیسه ای

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به بهبود تیرگی زیر چشم کمک کند. برای استفاده از چای سبز کافی است چای سبز کیسه ای را خیس کنید و آن را برای مدتی داخل یخچال قرار دهید. محتویات داخل چای را به خوبی داخل کیسه پخش کنید و سپس کیسه را روی چشم‌های خود قرار دهید. این روش باعث می‌شود سرعت گردش خون در اطراف چشم افزایش پیدا کند و سیاهی را تا حدودی درمان کند.

۶. ماسک گوجه فرنگی و آب لیمو

برای تهیه این ماسک، مقداری از آب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی له شده را با مقداری آب لیموی تازه ترکیب کنید. ترکیب به دست آمده را اطراف چشم و قسمت های سیاه پوست اطراف چشم بمالید. بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه می‌توانید گوجه فرنگی ها را بشویید و سپس با مرطوب کننده مخصوص زیر چشم، آن را مرطوب کنید. این ماسک همچنین به عنوان یک ماسک لایه بردار خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان خانگی سیاهی دور چشم

۷. استفاده از گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یکی از گل‌های بسیار محبوب است که برای درمان زخم و کاهش التهاب ناشی از زخم استفاده می‌شود. برای استفاده از این گل برای درمان سیاهی زیر چشم، گلبرگ های آن را بشویید و سپس درون یک ظرف پر از آب جوش بریزید. بهتر است درب ظرف گذاشته شود. بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ظرف را داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید محتویات داخل ظرف کاملا سرد شود. سپس یک حوله تمیز را برداشته و آن را به محتویات داخل ظرف آغشته کنید. حوله را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روش چشم های خود قرار داده و سپس بردارید.

۸. استفاده از نارون کوهی برای درمان سیاهی دور چشم

نارون کوهی یک گیاه بسیار موثر در درمان حلقه های تیره زیر چشم است. برای استفاده از نارون کوهی تنها کافی است مقداری از آن را دم کنید. سپس آن را داخل یخچال قرار دهید تا دمای آن کاهش یابد. برای استفاده از این محلول تنها کافی است پنبه یا یک پارچه تمیز را به آن آغشته کنید و آن را برای مدت ۲۰ دقیقه زیر چشم خود قرار دهید.

۹. ماسک نارون کوهی، آب و وبابونه

نارون کوهی را می‌توان به روش‌های دیگری نیز استفاده کرد. برای تهیه ماسک نارون کوهی می‌توانید آن را دم کنید و اجازه دهید به خوبی سرد شود. به نارون کوهی دم کشیده مقداری اسانس بابونه و آب جوشیده شده سرد اضافه کنید و محلول را به خوبی به م بزنید. به جای اسانس بابونه می‌توانید بابونه را به صورت جداگانه دم کرده و سپس با نارون کوهی دم کشیده ترکیب کنید. محلول به دست آمده را داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود.  حوله تمیز را به محلول آغشته کنید و به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه آن را روی چشم های خود قرار دهید.

۱۰. استفاده از سیب زمینی

سیب زمینی خاصیت سفید کنندگی دارد. در نتیجه می‌توان از آن به عنوان یک ماسک روشن کننده پوست برای رفع سیاهی پوست استفاده کرد. برای استفاده از سیب زمینی برای رفع سیاهی زیر چشم، سیب زمینی را رنده کرده و آب آن ها را جدا کنید. پارچه یا پنبه را به آب سیب زمینی آغشته کنید و سپس پنبه را زیر چشم قرار دهید. اجازه دهید پنبه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر چشم شما بماند سپس چشمتان را بشوید. همچنین،‌ می‌توانید سیب زمینی را به صورت حلقه ای برش بزنید و آن‌ها را روی چشمتان قرار دهید.

درمان گیاهی سیاهی دور چشم

۱۱. ماسک سیب زمینی و روغن زیتون

برای تهیه این ماسک باید آب سیب زمینی را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید و سپس ترکیب به دست آمده را به زیر و اطراف چشمتان بزنید. برای مدت کوتاهی پوست اطراف چشم را با این ترکیب ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی پوستتان بماند و بعد با آب بشویید.

۱۲. استفاده از روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه نیز ماده طبیعی بسیار موثری برای رفع تیرگی اطراف چشم است. برای استفاده از این روغن،‌باید مقداری از آن را با کمی عسل ترکیب کرد و آن را برای مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست اطراف چشمتان قرار دهید.

ویتامین های مورد نیاز برای رفع سیاهی دور چشم

ویتامین های مختلفی در رفع سیاهی زیر چشم موثر هستند. ویتامین کا، ویتامین سی، ویتامین آ، ویتامین ای، ویتامین B9 و … همگش برای شادابی و سلامت پوست مفید هستند و در درمان سیاهی چشم نقش موثری دارند. به عنوان مثال ویتامین سی به کلاژن سازی پوست و در نتیجه رفع سیاهی آن کمک می کند.

نرگس شریفی

شما چه روش های دیگری برای رفع سیاهی دور چشم می شناسید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
1 دیدگاه
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
فاطمه

به نطر من گذاشتن دستمال پارچه ای خیس که خنک باشه روش خوبیه چون من برای درمان از اون استفاده کردم

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: