جوش زیر پوستی

همه چیز درباره جوش زیر پوستی و روش های درمان آن

ارسال به دیگران:

جوش ها نوعی عارضه پوستی هستند که ظاهر پوست اکثر بسیاری از ما را تحت تاثیر قرار می دهند. پوست یکی از عوامل بسیار مهم و حیاتی در زیبایی و سلامت به شمار می‌رود. به دلیل این که پوست صورت در معرض عوامل محیطی مختلف مانند آلودگی هوا، نور خورشید، آلاینده ها و … قرار دارد، به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. از انواع جوش‌ها می توان به جوش زیر پوستی، سرسیاه، چرکی و … اشاره کرد که علت بروز هر کدام از آن ها با دیگری متفاوت می باشد. جوش‌های زیر پوستی در زیر پوست ایجاد می شوند، در نتیجه درمان آن ها نسبت به بقیه جوش ها سخت تر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی علت بروز جوش زیر پوستی، روش های پیشگیری از آن و معرفی چند ماسک لایه بردار و آنتی باکتریال موثر جهت درمان آن ها بپردازیم.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

علت ایجاد جوش زیر پوستی چیست؟

بروز جوش‌های زیر پوستی دلایل مختلفی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نوع تغذیه، عوامل وراثتی، آلودگی محیط، شرایط آب و هوا، مصرف مواد آرایشی و بهداشتی نامرغوب، تغییر هورمون ها و … اشاره کرد. به طور کلی مهم‌ترین دلایل ایجاد جوش های زیر پوستی به شرح زیر است:

۱. محصولات آرایشی

یکی از دلایل بسیار شایع در بروز این نوع بثورات پوستی، استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی و یا استفاده از محصولات بی کیفیت است. استفاده زیاد و طولانی مدت از محصولات آرایشی پوست مانند کرم پودر و کانسیلر باعث می‌شود منافذ پوست شما مدت زیادی در طول روز بسته باشد. نامرغوب بودن محصولات آرایشی نیز تاثیر این امر را دوچندان کرده و باعث بروز انواع جوش و آکنه در پوست می‌شود.

۲. تجمع سلول های مرده

از دیگر دلایل بروز این نوع جوش‌ها می‌توان به تجمع سلول‌های مرده در بافت پوست اشاره کرد. در حقیقت تجمع سلول‌های مرده باعث مسدود شدن منافذ باز پوست می‌شود، در نتیجه جوش‌های زیرپوستی در عمق بافت پوست ایجاد می‌شوند.

۳. تغذیه

نوع تغذیه از دیگر عوامل و یا دلایل ابتلا به این عارضه پوستی است. در واقع خوردن غذاهای چرب و فست فود باعث ایجاد این نوع جوش‌ها در عمق پوست می‌شود.

جوش زیرپوستی صورت

۴. عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی که بیشتر در خانم ها دیده می‌شود، می‌تواند یکی از عوامل بروز جوش های زیرپوستی باشد. این مشکل بیشتر در دوران نوجوانی، دوران بارداری یا در خانم‌هایی که عادت ماهیانه نامنظم دارند دیده می‌شود.

۵. عدم رعایت بهداشت

از دیگر دلایل ایجاد این نوع جوش‌ها می توان به عدم رعایت بهداشت فردی اشاره کرد. رعایت نکردن بهداشت باعث تجمع باکتری‌ها در منافذ پوست شده که باعث بروز انواع جوش‌ها، از جمله جوش های زیرپوستی می‌شود. همچنین، عدم شستشوی مرتب صورت، به ویژه در کسانی که پوست چرب دارند، باعث تجمع چربی و سلول‌های مرده در منافذ پوست شده که خود عاملی برای ایجاد جوش و سایر مشکلات پوستی محسوب می‌شود.

روش های پیشگیری از بروز جوش های زیر پوستی

برای پیشگیری از ایجاد جوش های زیر پوستی بهتر است دستورالعمل های زیر را مورد توجه قرار دهیم.

۱. رعایت اعتدال در شستشوی صورت

یکی از مهم ترین دستورالعمل هایی که باعث پیشگیری از ایجاد جوش های زیر پوستی می شود، رعایت اعتدال در شست و شوی پوست صورت می باشد. در حقیقت شستن بیش از حد پوست باعث ایجاد پوست خشک و عدم شست و شوی به موقع باعث بسته شدن منافذ باز پوست می شود.

۲. شستشوی صحیح پوست

یکی دیگر از نکات مهم برای پیشگیری از بروز جوش های زیر پوستی روش شست و شوی پوست صورت می باشد. برای شست و شوی صورت علاوه بر انتخاب بهترین صابون برای جوش صورت یا یک شوینده مناسب دیگر برای نوع پوست خود، باید روش درست شستن پوست خود را نیز بدانید. امروزه برای شستن صحیح پوست صورت می توان از فیس براش استفاده کرد.

۳. شستشوی مرتب ملافه و روبالشتی

شستن مرتب ملافه ها و روبالشتی از دیگر روش های پیشگیری از بروز جوش های زیر پوستی می باشد. زیرا ملافه و روبالشتی هنگام خواب با صورت شما برخورد می‌کنند. بنابراین، آلوده بودن آن‌ها می‌تواند باعث بروز جوش در صورت شما شود.

۴. پاک کردن آرایش قبل از خواب

با آرایش نخوابید. پاک کردن آرایش قبل از خواب برای جلوگیری از ابجاد جوش و همچنین برای مراقبت از سلامتی پوست بسیار مهم است. پاک کردن آرایش باعث می‌شود منافذ پوست شما کاملا باز شود و پوست بتواند در طول شب به راحتی تنفس کرده و خود را ترمیم کند.

جلوگیری از جوش زیر پوستی

۵. استفاده از کرم مرطوب کننده

بعد از شستن پوست ها باید از یک مرطوب کننده مناسب با نوع پوست استفاده شود. به عنوان مثال اگر پوست شما چرب است، باید از یک مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. توجه کنید که مصرف مرطوب کننده معمولی باعث بروز جوش می شود. اما اگر پوست شما خشک می باشد، می توانید از مرطوب کننده های معمولی استفاده کنید.

۶. رعایت تغذیه مناسب

برای پیشگیری از ایجاد این نوع جوش باید به نوع تغذیه خود توجه کنید. مصرف بیش از فست فود، غذا های چرب، غذا های سرخ کرده، مغزیجات، مواد غذایی با طبع گرم، شیرینی و … در بروز این نوع جوش ها بسیار تاثیرگذار می باشد.

روش های درمان جوش های زیر پوستی

همان طور که گفته شد جوش های زیر پوستی در عمق پوست صورت ایجاد می‌شوند. این نوع جوش ها فقط در هنگام لمس صورت قابل تشخیص هستند، در نتیجه درمان آن ها نسبت به بقیه جوش ها به زمان بیشتری نیاز دارد. در اینجا قصد داریم به راهکار های خانگی موثر برای درمان این نوع جوش ها بپردازیم. به عنوان مثال :

۱. استفاده از کمپرس آب گرم

یکی از راه های موثر برای درمان تسکین درد جوش های زیر پوستی ایجاد شده در عمق پوست، می توان به استفاده از کمپرس آب گرم اشاره کرد. کمپرس آب گرم باعث می‌شود منافذ پوست باز شود و جوش از زیر پوست به روی پوست منتقل شود. لام به ذکر است که این کار تا حدودی باعث تسکین درد ناشی از جوش و همچنین رفع التهاب و قرمزی اطراف جوش های زیر پوستی نیز می‌شود.

درمان جوش زیر پوستی چانه

۲. اجتناب از دستکاری جوش ها

برای درمان جوش های زیر پوستی از دستکاری آن ها اجتناب کنید. در حقیقت جوش ها را فشار ندهید. فشار دادن جوش ها باعث تحریک آن‌ها می شود و دوره درمان را افزایش می‌دهد. ناگفته نماند که تحریک جوش باعث حساس شدن پوست شده وشرایط را برای برای بروز مجدد جوش فراهم می‌کند.

۳. استفاده از چسب پاک کننده جوش

از دیگر روش‌ها و دستورالعمل های موثر در درمان جوش‌های زیر پوستی می‌توان به استفاده از چسب های پاک کننده جوش اشاره کرد. این نوع چسب ها مخصوص جوش هستند که به خارج شدن چربی اضافی درون جوش کمک می‌کند. این چسب ها حاوی ماده‌ای به نام اسید سالیسیلیک هستند، مانند چسب زخم می‌باشند اما اندازه آن ها بسیار کوچک است. می‌توان آن ها را هر ۲۴ ساعت یک بار یا حتی زودتر تعویض کرد.

۴. استفاده از محلول های موضعی

استفاده از محلول های موضعی نیز در درمان جوش های زیر پوستی بسیار موثر است. ساختار و یا فرمولاسیون محلول های موضعی متشکل از موادی است که خاصیت آنتی بیوتیکی، ضد التهابی و … دارد. در نتیجه استفاده از آن به درمان جوش ها کمک می‌کند. از محلول های موضعی می توان به محلول کلیندامایسین اشاره کرد.

۵. استفاده از روغن درخت چای

یکی دیگر از روش هایی که در درمان جوش های زیر پوستی موثر است، استفاده از روغن درخت چای می باشد. در حقیقت روغن درخت چای به علت خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی خود در درمان جوش های زیر پوستی بسیار موثر است.

جلوگیری از جوش های زیر پوستی

۶. استفاده از یخ

استفاده از یخ نیز می‌تواند به درمان جوش ها و تسکین درد ناشی از آن‌ها کمک کند. برای انجام این کار می توانید مقداری یخ را درون یک کیسه پلاستیکی بریزید و سپس آن را روی جوش های خود قرار دهید. این کار باعث کاهش درد جوش ها و التهاب آن‌ها می شود.

معرفی چند ماسک برای درمان جوش های زیر پوستی

در اینجا قصد داریم به معرفی چند ماسک خانگی جهت درمان جوش های زیر پوستی اشاره کنیم.

۱. ماسک روغن درخت چای و روغن بادام تلخ

یکی از ماسک های موثر در درمان جوش های زیر پوستی ماسک روغن درخت چای و روغن بادام تلخ می باشد. برای تهیه این ماسک به چند قطره روغن درخت چای و چند قطره روغن بادام تلخ احتیاج دارید. روغن درخت چای باعث درمان جوش های زیر پوستی شده و روغن بادام تلخ لکه های پوستی ایجاد شده بر اثر جوش ها را درمان می‌کند. می‌توانید از این ماسک دو بار در روز استفاده کنید.

۲. ماسک عسل و آبلیمو

یکی دیگر از ماسک های موثر برای درمان جوش های زیر پوستی، ماسک عسل و آبلیمو می باشد. عسل و آبلیمو هر دو خاصیت آنتی باکتریال دارند و همچنین باعث پاکسازی پوست صورت می‌شوند. برای تهیه این ماسک تنها کافی است یک قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره آب لیموی تازه مخلوط کنید و به خوبی به هم بزنید. سپس ترکیب به دست آمده را توسط پنبه روی جوش قرار دهید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

درمان جوش زیر پوستی دردناک

۳. ماسک عسل و دارچین

ماسک عسل و دارچین نیز یکی دیگر از ماسک های موثر در درمان جوش های زیر پوستی می باشد. دارچین یک منبع غنی آنتی اکسیدان است که خاصیت ضدالتهابی دارد، همچنین عسل نیز سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشد. در نتیجه ترکیب این دو نوع ماده به شدت در درمان جوش ها موثر خواهد بود. برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری پودر دارچین احتیاج دارید.این دو ماده را به خوبی باهم ترکیب کنید، سپس ترکیب به دست آمده را روی جوش ها بزنید. اجازه دهید این ماسک ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست صورت بماند و سپس صورت خود را بشویید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: