رنگ كردن مو با مواد طبیعی

رنگ کردن مو در خانه با قهوه، حنا و پوست گردو

ارسال به دیگران:

رنگ کردن مو یکی از روش های متداول برای آرایش و زیبایی مو است که هم در بین خانم ها و هم آقایان بسیار طرفدار دارد. اما بر هیچکس پوشیده نیست که استفاده از رنگ های شیمیایی می تواند صدمات جبران ناپذیری به بافت مو وارد کند. حتی اگر حساسیت زیادی نیز در انتخاب رنگ مو و خرید رنگ مو داشته باشید و از بهترین برندها خرید کنید، همچنان هدف عوارض و آسیب‌های ناشی از آن هستید. اما یک راه حل جایگزین و فوق العاده برای رنگ کردن مو، استفاده از مواد طبیعی است. مانند رنگ مو با حنا، چای سیاه، پودر کاکائو، پوست گردو، قهوه و مواد طبیعی دیگر.

مواد طبیعی نه تنها عوارض رنگ های شیمیایی را ندارند، بلکه به سلامت و حفظ شادابی و درخشندگی مو نیز کمک می‌کنند. همین امر سبب شد تا در این مطلب به معرفی روش‌های رنگ مو گیاهی و طبیعی در خانه بپردازیم.

آموزش رنگ و مش
آموزش رنگ و مش دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

معایب رنگ کردن مو با رنگ‌های شیمیایی

بسیاری از محققان با مطالعات و آزمایشات فراوان به این موضوع دست یافته‌اند که به دلیل وجود مواد مضر در رنگ‌های شیمیایی، همواره در معرض خطر هستیم. زمانی که شما در حال رنگساژ یا ریشه گیری موهایتان هستید در واقع حجم زیادی از پارافنیلن دی آمین را به بدن خود می‌رسانید. پارافنیلن دی آمین یا PPD اصلی‌ترین ماده و در عین حال مضرترین ماده در فرمول رنگ‌های شیمیایی است. این ماده در صورت استفاده مکرر از رنگ‌های شیمیایی، خطر ابتلا به اختلالات خونی و تنفسی را افزایش می‌دهد.

روش رنگ كردن مو با مواد طبيعي

به طور کلی استفاده زیاد و مداوم از رنگ‌های شیمیایی باعث بروز عوارض و آسیب‌های زیادی به بافت مو و سیستم بدن انسان می‌شود. به همین خاطر در ادامه بخشی از معایب استفاده از رنگ های شیمیایی را بررسی کرده‌ایم.

۱. تاثیر منفی بر روی باروری و بارداری

از دیگر معایب استفاده از رنگ موهای دائمی می‌توان به تاثیرات آن بر روی باروری اشاره کرد. لازم به ذکر است که این مشکل عموما به علت استفاده زیاد از رنگ موهای شیمیایی ایجاد می‌شود. در واقع مواد موجود در رنگ‌های شیمیایی از طریق پوست سر به بدن جذب شده و باعث تغییر عملکرد هورمون‌ها می‌شود.

در سه ماهه اول بارداری بهتر است به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای رنگ مو استفاده نکنید. زیرا در این صورت مواد موجود در رنگ بعد از جذب توسط پوست باعث تحریک نا به جای هورمون‌های درون ریز شده و احتمال سقط جنین یا بروز خطرات جدی را برای او ممکن می‌سازد.

۲. آسیب شدید به بافت مو

رنگ موهای دائمی سرشار از آمونیاک و پراکسید هستند. آمونیاک باعث شکستن ساقه مو شده و پراکسید به خنثی کردن رنگدانه های موجود در ساقه مو کمک می‌کند. این مواد باعث از بین بردن ساختار تار مو می‌شود و با هر بار استفاده از تکنیک‌های رنگ مو مثل انواع لایت، بالیاژ و موارد مشابه، این ساختارشکنی تشدید می‌شود.
در پی این اتفاق چربی طبیعی موهای شما از بین می‌رود و باعث دهیدراته یا خشکی مو می‌شود.

رنگ كردن مو با مواد طبيعي مشکی

۳. بروز آلرژی

همانطور که در ابتدا نیز بیان کردیم اصلی‌ترین ماده موجود در فرمول رنگ‌های شیمیایی، پارافنلین دی آمین است. این ماده بعد از ورود به تارهای مو در مجاورت مواد اکسیدکننده قرار می‌گیرد و به دلیل اندازه بزرگ قادر به خروج از تار مو نیست. بدیهی است که همین فعل و انفعالات باعث ماندگاری رنگ روی مو می‌شود اما این ماده، بدن را مستعد بروز انواع آلرژی و حساسیت می‌کند.

در بعضی از رنگ موها PPD استفاده نشده است اما استات سرب جایگزین آن شده است. این ماده نیز بدن را از خطرات احتمالی دور نمی‌کند حتی ممکن است در صورت شستشوی رنگ به پوست نفوذ کند و باعث بروز حساسیت یا بیماری‌های خطرناک شود.

در پی استفاده از رنگ موهای شیمیایی و بروز حساسیت، ممکن است علایمی همچون خارش سر، قرمز شدن پوست سر، قرمزی و خارش چشم و التهاب پوستی برای شما رخ دهد.

آلرژی به رنگ مو

۴. بروز مشکلات تنفسی

یکی از مهم ترین عوارض استفاده از رنگ موهای دائمی آسم، تنگی نفس و سایر مشکلات مربوط به تنفس می‌باشد. بخارات ناشی از این مواد شیمایی در طولانی مدت باعث سرفه های شدید، سردرد، حالت تهوع و تنگی نفس خواهد شد.

۵. خطر ابتلا به سرطان

طبق ادعایی از محققین، مواد استفاده شده در فرمولاسیون رنگ‌های شیمیایی باعث بروز تومور، سرطان پوست، سرطان لنفوم و سرطان مثانه در افراد می‌شود. افرادی که روزانه با این مواد سر و کار دارند بیشتر از افراد عادی در معرض این خطر هستند. توصیه شده که بهتر است بیش از ۹ بار در سال در معرض رنگ مو شیمیایی قرار نگیرید.

خطر ابتلا به سزطان با استفاده از رنگ شیمیایی

مزایای رنگ کردن مو با مواد طبیعی گیاهی

این روزها توجه به مواد گیاهی بیش از پیش گسترش یافته است. یکی دیگر از کاربری‌های موادگیاهی، رنگ کردن مو است. بعد از خواندن مضرات رنگ مو شیمیایی احتمالا به دنبال راهی برای فرار از عوارض آن هستید. ما به شما رنگ مو گیاهی و خانگی را پیشنهاد می‌دهیم که مزایای آن را در ادامه بیان کرده‌ایم:

  • عدم آسیب به بافت مو
  • تقویت پیاز مو
  • کمک به درخشندگی و لطافت مو
  • امکان استفاده در دوران بارداری و شیردهی
  • رفع موخوره مو
  • موقت بودن اثر رنگ و عدم آسیب به ساختار مو
رنگ مو با مواد طبیعی گیاهی در خانه

روش های رنگ مو خانگی با مواد گیاهی

مواد گیاهی مختلفی برای رنگ کردن مو وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن به طور طبیعی، رنگ موهای خود را تغییر دهید. در ادامه به بررسی رنگ مو خانگی با مواد گیاهی و طبیعی پرداخته‌ایم. اما قبل از هر چیز در خاطر داشته باشید که پیش از آن که از هر ماده‌ای استفاده کنید، مقداری از آن را روی پوست خود امتحان کنید و در صورت عدم حساسیت از آن در سطح وسیع‌تری مصرف کنید.

استفاده از حنا برای رنگ کردن مو

احتمالا از ابتدای این مطلب همواره به حنا برای رنگ مو فکر کرده‌اید. حنا ماده گیاهی است که از گیاهی با همین نام گرفته می‌شود و شاید معروف‌ترین ماده طبیعی برای رنگ مو است. علاوه بر این از حنا برای طرح حنا روی دست و از روغن حنا برای درمان التهابات مفصلی استفاده می‌شود. تصور بیشتر افراد از رنگ مو نهایی بعد از استفاده از حنا، رنگی قرمز است. اما شما می‌توانید آن را با مواد طبیعی دیگری ترکیب کنید و رنگ موی دلخواه خود را به دست آورید/
و اما استفاده از این ماده خارق‌العاده چگونه ما را به رنگ موی دلخواه می‌رساند؟

رنگ مو با استفاده از گیاه حنا

برای رنگ کردن موهایتان به رنگ مشکی می‌توانید از حنا استفاده کنید. مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا بتوانید رنگ مو مشکی گیاهی درست کنید.

  1. ابتدا ۴ قاشق غذاخوری وسمه(رنگ حنا) را خیس کنید.
  2. سپس ۴ قاشق غذاخوری حنا را با آب بجوشانید. این کار را تا جایی انجام دهید که ترکیب مورد نظر به قوام مناسبی برسد که بتوانید از آن استفاده کنید. سپس آن را به مدت دو ساعت روی موهای خود بگذارید.
  3. بعد از دو ساعت حنا را بشویید. موهایتان را خشک کنید و به سراغ وسمه بروید.
  4. وسمه را روی موهای خود بمالید به طوری که به تمام تارهای مو نفوذ کند. بعد از دو ساعت می‌توانید وسمه را از روی موهایتان آبکشی کنید.

در روشی دیگر نیز با استفاده از حنا و ترکیب برگ کنجد می‌توانید موهای خود را مشکی کنید. برای این کار کافیست یک قاشق برگ کنجد، سنا مکی و حنا را بکوبید. پودر آن را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید تا خمیری به دست آورید. دو ساعت به آن استراحت دهید سپس آن را به موهایتان بزنید. بعد از دو ساعت می‌توانید مو را آبکشی کنید.

آموزش کاتالوگ خوانی رنگ مو
آموزش کاتالوگ خوانی رنگ مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

مشکی کردن موی سفید با تنباکو

برای این کار تنها به چند قاشق تنباکو و مقداری آب نیاز دارید.

  1. به مدت نیم ساعت، ۴ قاشق تنباکو را با دو لیوان آب بجوشانید.
  2. بعد از این که این ترکیب خنک شد آن را روی موهای سفید ماساژ دهید تا موهای شما سیاه شود.

رنگ مو با پوست گردو در خانه

پست گردو به دلیل داشتن موادی همچون ژوگلون، پومبگین و تانن خاصیت رنگ ‌دهندگی فوق‌ العاده‌ بالایی دارد به طوری که پاک کردن رنگ آن به سختی ممکن می‌شود. علاوه بر استفاده این ماده در رنگ مو طبیعی از آن در رنگ چوب، جوهر و رنگ لباس استفاده می‌شود.

رنگ مو با پوست گردو

اگر می‌خواهید موهایتان را به رنگ قهوه‌ای تبدیل کنید می‌توانید از پوست گردو استفاده کنید. برای این کار کافیست طبق مراحل زیر اقدام کنید.

  • اگر از پوست گردو تازه استفاده می‌کنید باید مقداری به آن زمان دهید تا در برابر هوا اکسید شود.
  • پوست‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در دو فنجان آب بجوشانید. برای رنگ دهی بیشتر می‌توانید آن‌ها را به مدت یک هفته در آب و در دمای اتاق بخیسانید.
  • بعد از جوشاندن پوست گردو، آن را در دمای اتاق قرار دهید تا خنک شود.
  • ترکیب جوشانده شده را از صافی رد کنید تا پوست‌ها از آن جدا شوند.
  • موهای خود را ۵ تا ۲۰ دقیقه در ظرف حاوی ترکیب قرار دهید. این زمان به خودتان بستگی دارد. اگر می‌خواهید قهوه‌ای تیره‌تری داشته باشید پس زمان ۲۰ دقیقه را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با کمک قلم مو نیز این کار را انجام دهید.
  • بعد از گذشت زمان مورد نظر، موی خود را از ظرف خارج کنید و اجازه دهید در مجاورت هوا موهایتان خشک شود. احتمالا حدود ۳ تا ۴ ساعت باید به آن زمان دهید تا موهایتان به طور کامل خشک شود.
  • حال موهایتان را با آب سرد بشویید و آن را خشک کنید.

این که موهایتان تا چه حدی قهوه‌ای شود را می‌توانید با تعداد پوست گردوها و میزان آب تعیین کنید.

  • برای قهوه‌ای تیره از ۳/۴ فنجان آب و یک پوست گردو استفاده کنید. اگر حجم موهای شما بیشتر است و به ترکیب بیشتری نیاز دارید می‌توانید مواد این ترکیب را با همین نسبت زیاد کنید.
  • اگر می‌خواهید به قهوه‌ای متوسط برسید باید این نسبت را ۱ به ۲ تهیه کنید. به طوری که برای ۱ گردو از ۲ فنجان آب استفاده کنید.
  • و در نهایت اگر رنگ قهوه‌ای روشن می‌خواهید باید برای هر ۱ پوست گردو از ۴ فنجان آب استفاده کنید.

رنگ کردن مو با پودر قهوه

قهوه دارای خواص بینظیری است که در بسیاری شرایط به آن پرداخته نمی‌شود. این ماده نیز یکی از مواد کاملا طبیعی است که می‌توان از آن برای رنگ کردن مو استفاده کرد.

برای رنگ کردن مو با مواد طبیعی

در حقیقت قهوه سرشار از رنگدانه‌های طبیعی است که می‌تواند رنگ موهای شما را تغییر دهد. این ماده طبیعی علاوه بر رنگ کردن مو، به تقویت موها نیز کمک بسیاری می‌کند.

برای رنگ کردن مو با قهوه، روش‌های متفاوتی ارائه می‌شود اما ما به شما روشی راحت پیشنهاد می‌دهیم. برای این کار تنها کافی است مطابق زیر عمل کنید:

  • ابتدا موهای خود را با شامپو بشویید تا از هرگونه آلودگی رفع شود.
شستن موها با شامپو قبل استفاده از رنگ مو گیاهی
  • قهوه ارگانیک را دم کنید. حتما توجه کنید که از قهوه ارگانیک استفاده کنید زیرا قهوه‌های فوری که این روزها رواج دارد، ارگانیک نیستند و در واقع دارای مواد افزودنی هستند که تاثیر صددرصدی قهوه را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید رنگ تیره‌تری داشته باشید باید از اسپرسو استفاده کنید. و نکته پایانی در دم کردن آن مربوط به غلظت آن دارد. قهوه دم کرده شما، هرقدر غلیظ‌تر باشد نتیجه نهایی تاثیرگذارتر است.
دم کردن قهوه برای ساخت رنگ مو گیاهی
  • قهوه را از صافی بگذرانید تا تفاله آن از عصاره آن جدا شود.
صاف کردن تفاله قهوه
  • به مدت ۳۰ دقیقه موهای خود را درون قهوه دم شده قرار دهید تا موها رنگ بگیرد.
قرار دادن موها در عصاره قهوه به مدت ۳۰دقیقه
  • پس از این که مطمپن شدید موهایتان تمام مواد را به خود گرفته آن را خارج کرده و موها را آبکشی کنید.
آبکشی موها برای شستن مواد گیاهی

همچنین می‌توانید از روش دیگری استفاده کنید. این روش را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • ابتدا مانند روش قبلی قهوه را دم کنید.
  • قهوه را با نرم کننده و مقداری پودر قهوه مخلوط کنید. همچنین می‌توانید برای تاثیرگذاری بیشتر رنگ، پودر کاکائو را به این ترکیب اضافه کنید.
  • ترکیبات فوق را به تمام موهایتان بزنید. برای این کار می‌توانید از شانه نیز استفاده کنید. به این صورت که موهایتان را شانه کنید تا قهوه به تمامی تارهای مویتان نفوذ کند.
  • بعد از یک ساعت می‌توانید موهایتان رابشویید. توجه کنید که از شامپو استفاده نکنید.

نکته: اگر موهایتان به رنگ دلخواه نرسید می‌توانید چندروز پی در پی از آن استفاده کنید تا نتیجه بگیرید. از طرفی تاثیر آن روی موهای روشن، به وضوح مشخص می‌شود و بهتر است ابتدا آن را روی گوشه‌ای موهایتان امتحان کنید.

تهیه رنگ مو با چای سیاه

چای سیاه نیز ماده‌ای طبیعی است که مانند قهوه اصولا برای مصرف نوشیدنی شناخته می‌شود. اما در کنار آن می‌توان برای رنگ کردن مو و پوشاندن موهای خاکستری از آن استفاده نمود.

رنگ مو گیاهی با چای

برای رنگ کردن مو با چای سیاه باید از فرمول زیر پیروی کنید.

  • مقدار مساوی از چای را با گیاه مریم گلی دم کنید. برای این کار استفاده از ۳ عدد چای کیسه‌ای برای موهای متوسط کفایت می‌کند اما اگر موهای بلندتری دارید مقادیر مساوی از هر کدام را اضافه کنید.
  • می‌توانید بعد از دم کشیدن آن‌ها، قهوه و کاکائو نیز به ترکیب اضافه کنید و مجددا اجازه دهید تا دم بکشند.
  • اجازه دهید مواد خنک شوند. سپس موهای خود را به این ترکیب آغشته کنید.
  • بعد از یک ساعت می‌توانید مواد را از روی موهایتان بشویید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از این پروسه از شامپو برای شستن موهایتان استفاده نکنید.
  • اگر به رنگ دلخواه نرسیدید می‌توانید این روند را تکرار کنید.

رنگ کردن مو با مریم گلی

برای استفاده از رنگ مو گیاهی در خانه می‌توانید با اطمینان کامل، مریم گلی مصرف کنید.

رنگ مو با گیاه مریم گلی
  • ابتدا باید این گیاه را در آب بجوشانید. برای این کار، از ترکیبی با نسبت 1 به 2 از آب و مریم گلی استفاده کنید. به طوری که یک لیوان مریم گلی را با نصف لیوان آب بجوشانید. در این شرایط غلظت مواد موثر این گیاه بیشتر است و باعث تاثیرگذاری بیشتر می‌شود. جوشاندن آن به مدت ۱۰ دقیقه برای این میزان مواد کفایت می‌کند.
  • مواد را از روی حرارت بردارید. روی آن را بپوشانید تا تمام خواص گیاه به آب منتقل شود. حدودا برای این کار ۲۰ دقیقه زمان کافیست.
  • بعد از این مدت باید آن را از صافی گذرانده تا بتوانید از عصاره آن استفاده کنید.
  • حال نوبت این است که موهای خود را به این مواد آغشته کنید. می‌توانید به یک باره تمام موها را داخل ظرف کنید و بعد از چند دقیقه آن را خارج کنید.
  • اجازه دهید این ترکیبات یک ساعت تا یک ساعت و نیم روی موهای شما بماند.
  • بعد از مدت بیان شده موهایتان را آبکشی کنید.
  • همچنین برای تاثیر بیشتر رنگ مریم گلی، می‌توانید آن را با پودر حنا یا سدر مخلوط کنید.

رنگ مو با گل بابونه

گل بابونه را می‌توانید در ترکیبات مختلفی استفاده کنید و از رنگ پذیری آن استفاده کنید. این گیاه را معمولا برای درخشندگی مو استفاده می‌کنند به طوری که در ترکیب آن با قهوه می‌توانید رنگ قهوه‌ای روشن زیبایی داشته باشید.

رنگ كردن موي سفيد با مواد طبيعي

اما اگر بخواهید از آن به تنهایی استفاده کنید باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

  • برای نصف فنجان بابونه از یک لیوان آب جوش استفاده کنید و ده دقیقه به آن زمان دهید تا به خوبی دم بکشد.
  • اجازه دهید جوشانده بابونه در دمای محیط خنک شود. در این مدت نیز خواص این گیاه به طور کامل به عصاره آن منتقل می‌شود.
  • بعد از این که ترکیب خنک شد، آن را از صافی بگذرانید تا تفاله‌های آن جدا شود.
  • حال نوبت آن است که از عصاره استفاده کنید و موهایتان را به آن آغشته کنید.
  • یک ساعت صبر کنید سپس بدون استفاده از شامپو، صابون و سایر مواد شوینده آبکشی کنید.

همچینن می‌توانید از ترکیب بابونه با دیگر مواد گیاهی به رنگ‌های بینظیری برسید.
به عنوان مثال برای داشتن رنگ مسی که از به عنوان رنگ موی سال ۱۴۰۰ نیز شناخته می‌شود، می‌توانید از ترکیب بابونه با حنا استفاده کنید.

رنگ مو با مواد گیاهی در خانه

برای این کار باید به شیوه زیر عمل کنید.

  • در این ترکیب از گل ریواس، بابونه و حنا استفاده می‌کنیم. این سه گیاه را باید به نسبت‌های مساوی در آب بجوشانید. برای موهای متوسط از چهار قاشق غذاخوری گل ریواس، چهار قاشق غذاخوری گل بابونه، چهار قاشق غذاخوری حنا و سه لیوان آب استفاده کنید. این ترکیبات را بجوشانید.
  • بعد از خنک شدن جوشانده، آن را از صافی عبور دهید تا تفاله آن جدا شود. سپس آن را روی موهایتان ماساژ دهید.
  • دو ساعت صبر کنید تا مواد کاملا جذب شوند سپس آبکشی کنید.

رنگ کردن مو با چغندر و هویج

چغندر و هویج می‌تواند ترکیبی فوق‌العاده برای رنگ مو ایجاد کند. همچنین می‌تواند ماسک مویی فوق‌العاده باشد. برای داشتن این ترکیب باید طبق دستور زیر عمل کنید. در نظر داشته باشید که در صورت تمایل به استفاده از یکی از آن‌ها نیز می‌توانید طبق همین دستور عمل کنید.

  • می‌توانید هویج یا چغندر را به صورت جداگانه آبپز کنید. برای آبپز کردن آن بهتر است از آب کمی استفاده کنید تا غلظت عصاره نهایی در حد قابل قبولی باشد.
  • بعد از این که هویج ها به خوبی پخته و نرم شدند، آن‌ها را به خوبی له کنید و پوره هویج تهیه کنید.
  • در ادامه مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل به این ترکیب اضافه کرده و کاملا با هم مخلوط کنید.
رنگ مو با چغندر و هویج
  • ترکیب به دست آمده را به موهای خود بمالید.
  • سپس موهایتان با استفاده از کلاه یا نایلون بپوشانید.
  • بعد از گذشت یک ساعت آن را بشویید.

سخن پایانی

در نهایت با توجه به این که مواد شیمیایی مضرات زیادی برای بدن دارد و احتمال ابتلا به سرطان را در شما بالا می برد، منطقی‌ترین کار این است که استفاده از آن‌ها را محدود یا به طور کامل منع کنیم. به همین دلیل می‌توانید مواد گیاهی را جایگزین این مواد کنید.

مهشید عزت پوری

شما تا به حال تجربه استفاده از مواد گیاهی برای رنگ مو را داشته‌اید؟ خوشحال میشیم تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: