کراتینه مو در منزل

کراتینه مو چیست؟ ۱۰ مورد از معایب و فواید کراتینه کردن مو که نمی دانستید!

ارسال به دیگران:

موی سر در صورت سالم و شاداب بودن یکی از المان های زیبایی در افراد شناخته می شود. این روز ها زیبایی مو ها با صاف و درخشنده بودن آن ها شناخته می شود. همین تفکر باعث شده تا روش هایی مانند کراتینه مو، اولاپلکس تراپی، پروتئین تراپی، خاویار تراپی و ریباندینگ مو طرفداران زیادی پیدا کنند.

اگر شما هم موهای آسیب دیده و وز شده دارید حتما یک بار هوس کراتینه کردن مو را کرده اید. این روش یک ترفند نیمه دائمی برای صاف کردن موها است. این روش علی رغم اینکه به شما موهای زیبا و درخشان می دهد، عوارض خطرناکی هم دارد.

اما کراتینه مو چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. همچنین به نکاتی که باید قبل از کراتینه مو بخوانید اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش کراتینه مو
آموزش کراتینه مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

کراتینه مو چیست؟

کراتین، پروتئینی است که در مو و ناخن ها وجود دارد و باعث شادابی و سلامت آن ها می شود. در صورتی که سلامت مو های شما در معرض عوامل خارجی مانند رنگ کردن مو، تغییر سبک زندگی و تابش مستقیم آفتاب از بین بروند، وز شدن و کاهش درخشندگی موها را به دنبال دارد.

در شرایطی که مو های شما از درخشندگی و سلامت خارج می شوند، پیشنهاد می شود از یکی از روش های زیبایی یا درمانی برای بازگشت به شرایط قبلی استفاده کنید. کراتینه کردن مو نیز یکی از این روش هاست.

کراتین مو به عنوان روشی شیمیایی شناخته می شود که در کنار احیای موهای شما، صافی را نیز به همراه دارد. در این حالت است که شما با یک تیر دو نشان زده اید. هم آسیب موها را جبران می کنید هم تا چند ماه، مو های صاف را تجربه می کنید.

درخشندگی و جذابیت موها با کراتینه مو

انواع کراتینه مو

احتمالا تا به حال دو روش متفاوت با عنوان های کراتینه احیا و کراتینه صافی به گوشتان رسیده است. اما تفاوت کراتینه احیا و کراتینه صافی در چیست؟

در مواردی دیده می شود که فرد مایل است موهای صاف را تجربه کند اما موی او به دلیل دکلره یا عوامل مختلف به شدت آسیب دیده است. در این حالت از کراتین احیا استفاده می کنیم تا در کنار تقویت تار های مو به میزان قابل قبولی صافی نیز دست پیدا کنیم.

پیشنهاد ما این است، اگر تنها هدف شما، احیای مو است بهتر است از روش های دیگری استفاده کنید. بهتر است درباره روش های مختلف تحقیقات بیشتری کنید تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید. شما می توانید با خواندن مطالب مقایسه ای مانند تفاوت بوتاکس مو و کراتینه مو با روش های درمانی متنوع آشنا شوید.

روش دیگر که با عنوان کراتینه موی صافی شناخته می شود به میزان بیشتری نسبت به روش قبلی صافی مو را برای شما به ارمغان می آورد. شما در این روش صافی بیشتر همراه با میزان کم تری احیای مو را تجربه می کنید.

این روش درمانی علاوه بر از بین بردن وزهای مو، منجر به درخشندگی و جذابیت بیشتر آن‌ها هم می‌ شود. دوام کراتینه صافی اغلب تا ۶ ماه است. اما حتی تا مدت ها می توانید آثار کراتین را روی موهای خود را احساس کنید. در واقع تا زمانی که موهای خود را رنگ یا دکلره نکنید حالت صافی آن باقی می‌ماند.

تفاوت قبل و بعد کراتین کردن موی کوتاه

روش کراتینه صافی با نام کراتینه برزیلی نیز معروف است. علت آن نیز این است که در ابتدا موادی که صافی بیشتری ایجاد می کردند ساخت کشور برزیل بودند. اما توجه کنید که امروزه مواد با ساخت کشور های مختلف نیز در بازار به چشم می خورند.

دوام کراتینه مو چقدر است؟

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم این روش به عنوان ترفندی نیمه دائمی شناخته می شود. اما منطور از نیمه دائمی چیست؟

عمر کراتینه مو های شما به سه عامل بستگی دارد:

  1. کیفیت مواد کراتینه
  2. کیفیت ابزار و مهارت فرد
  3. مراقبت های بعد از کراتین

عامل اول یا همان کیفیت مواد، موردی است که اگر با این حوزه آشنا نباشید نمی توانید مواد خوب را تشخیص دهید. به همین دلیل بهتر است از فردی که اطلاعات بیشتری دارد پرس و جو کنید.
حتی اگر شناخت کافی در این زمینه داشته باشید نیز ممکن است کیفیت مواد جدید را نتوانید تشخیص دهید. به همین دلیل احتمالا با مصرف آن، متوجه درجه کیفی مواد می شوید. اما معیار شما از کیفیت چیست؟

مواد کراتین انواع و اقسام مختلفی دارند اما همه آن ها با دو هدف متفاوت تولید می شوند که این هدف می تواند کیفیت را توجیه کند. این اهداف در جهت احیای بیشتر و صافی بیشتر است.

بعضی از مواد کراتین با هدف احیای مو تولید می شوند. پس در این حالت شما نمی توانید کیفیت آن را بر اساس درجه صافی بعد از کراتینه کردن موی سر بسنجید. در صورت استفاده از این مواد، مو های شما با درصد زیادی احیا می شوند اما به میزان کمی نیز صاف می شوند.

بعضی دیگر از مواد نیز با هدف صافی بیشتر وارد بازار می شوند. شما با استفاده از این مواد می توانید تا چند ماه مو های صاف را تجربه کنید. این نوع کراتین با نام کراتین برزیلی نیز شناخته می شود.
اما توجه داشته باشید که میزان فرمالدهید آزاد شده توسط آن بسیار زیاد است. به همین دلیل ممکن است هنگام استفاده از آن ها، چشم ها و مجاری تنفسی شما دچار سوزش شوند.

با توجه به موارد بیان شده در بالا، می توان ادعا کرد که تفاوت کراتینه احیا و کراتینه صافی می تواند تا حد زیادی به مواد آن مربوط شود.

تغییر قبل و بعد کراتینه کردن مو

عامل بعدی که در عمر کراتینه مو تاثیر مستقیم دارد ابزار مورد استفاده است. این ابزار شامل اتو و سشوار است.
حتی اگر در بهترین سالن ها و با بهترین تجهیزات، عملیات کراتینه کردن مو برای شما انجام شود، همچنان مهارت و دانش کافی در استفاده از این ابزار حرف اول را می زند.

در نهایت اگر این دو عامل در حالت ایده آل خود قرار داشته باشند، دوام کراتین مو به مراقبت های بعد از کراتین بستگی دارد.
این مراقبت‌ها از قبیل استفاده از شامپوی مخصوص، مدت زمان قرنطینه مواد و موارد دیگری است که در ادامه به طور مفصل‌تری آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

مراحل کراتینه مو

کراتینه مو دارای مراحل مشخصی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

پروسه کراتین مو با شست‌و‌شوی موها آغاز می ‌شود. در این مرحله موها با شامپوی قبل از کراتین شسته و خیسی آن تا حدودی با حوله گرفته می‌شوند. در این مرحله توجه کنید که نیازی به خشک شدن کامل مو نیست و باید موها کمی حالت نم‌دار داشته باشد.

در این بین اگر موهای شما نیاز به اکسیژن تراپی و آبرسانی داشته باشد برای شما انجام می شود. این کار در نهایت به احیای مو کمک زیادی می‌کند.

بعد از مراحل مراقبتی و تقویتی نوبت به مرحله اصلی می‌رسد. در این زمان، مواد کراتین به موها اعمال می ‌شوند. این مواد با توجه به دستورالعمل و توصیه‌های مواد مصرفی باید حدودا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت روی موها باقی بمانند تا موثر واقع شوند.
مواد کراتین به دلیل آزاد کردن فرمالدهید باعث سوزش چشم و مجاری تنفسی می‌شود. برای جلوگیری از اتفاقات این چنینی می توانید در مقابل باد پنکه این کار را انجام دهید.
اگر در زمان استراحت مواد از سشوارهای سالنی استفاده کنید باعث سرعت بخشیدن به کارها و بهبود عملکرد مواد می‌شود.

بعد از سپری شدن زمان مورد نیاز نوبت به اتوکشی موها می‌رسد. در این مرحله از اتو موهایی مخصوص این کار با درجه حرارت بالا استفاده می‌شود تا نتیجه کار ایده آل باشد.

کراتینه مو با سس مایونز

سرانجام موها با شامپو یا ماسک بعد از کراتین شسته می‌شوند تا موارد کراتینه از لابه لای موها پاک شوند.

ممکن است مواد شما نیاز به قرنطینه داشته باشد. قرنطینه در واقع زمانی بین 1 تا 3 روز است که به شما توصیه می‌شود به موهای خود آب نزنید تا مواد کراتینه حداکثر کارایی را اعمال کنند.

پروسه کراتین ممکن است چند ساعتی از وقت شما را بگیرد. بنابراین شاید بهتر باشد یک کتاب با خود به همراه داشته باشید که از وقت خود نهایت استفاده را ببرید.

مزایای کراتینه مو

کراتین یکی از پروتئین‌های بدن است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می ‌شود. این پروتئین در واقع همان چیزی است که سلامت موها و ناخن‌ها را تضمین می‌ کند.
اما برخی اوقات میزان این پروتئین در بدن کاهش می‌ یابد. به همین علت باید کمبود کراتین به نوعی جبران شود.

تکنیک کراتینه مو در واقع به تامین و افزایش این کراتین می ‌انجامد. به همین سبب با این روش درمانی پس از مدتی موهای سالم و درخشانی پیدا می ‌کنید.

البته امروزه بسیاری از محصولات درمانی از جمله شامپوها و نرم کننده‌ ها در بازار موجودند، که در ترکیبات خود از کراتین استفاده می ‌کنند. اما در واقع هیچ چیز نمی ‌تواند مانند کراتینه احیا مو موثر واقع شود.

فواید و مزایای کراتینه مو

در ادامه به معرفی برخی مزایای کراتینه مو می‌پردازیم.

نگهداری راحت تر موها

موهای شما با استفاده از تکنیک کراتینه، به نگهداری کمتری نیاز خواهند داشت. به خصوص اگر موهای شما پیش از کراتینه، وز و ضخیم بوده ‌اند.

با استفاده از کراتینه احیا مقدار زیادی در وقت خود صرفه جویی می ‌کنید. در واقع دیگر لازم نیست ساعت ‌ها وقت خود را صرف نرم کردن و صاف کردن موهایتان کنید.

به علاوه به باور بسیاری از افراد با روش کراتینه، زمان شانه کردن و خشک کردن موهایتان هم نصف می‌ شود. بنابراین از موهای سالم ‌تر و محکم ‌تری برخوردار می ‌شوید.

موهایی صاف و درخشان

کراتینه مو تداخل میان سلول‌ های مو را از بین می ‌برد و موهایی صاف، سالم، قابل کنترل و بدون وز ایجاد می ‌کند.
همچنین این تکنیک در آبرسانی و از بین بردن خشکی مو هم موثر واقع می‌ شود.
به علاوه کراتینه مو در از بین بردن موخوره‌ ها هم موثر است. بهتر است بعد از کراتین، نوک گیری مو را انجام دهید. بعد از آن به دلیل صاف بودن تار موها از ایجاد موخوره و گره خوردن مو پیشگیری می‌شود.

از بین رفتن موخوره موها با تکنیک کراتین کردن مو

تاثیر طولانی مدت

اگر بتوانید مراقبت‌های بعد از کراتین را به درستی انجام دهید تا مدت‌ها از موهای درخشنده و صاف خود لذت می‌برید. این مراقبت‌ها از قبیل استفاده از شامپوهای مخصوص کراتین، خشک کردن مو با باد سشوار و عدم استفاده از ابزارهای حرارتی مثل اتو است.

توجه کنید که ۲ تا ۳ بار شستشوی هفتگی کافیست. در این صورت می‌توانید ۶ ماه تا یکسال از موهای نرم و خوش حالت خود لذت ببرید.

رشد بهتر موها

کراتینه مو می‌تواند منجر به تقویت تار موها شود. به همین سبب موها از استحکام بیشتری برخوردار می ‌شوند و به سادگی نمی ‌شکنند.
بنابراین از آنجا که ساقه موها کمتر دچار آسیب می‌ شود، سریع ‌تر هم رشد می ‌کنند.

مراقبت های بعد کراتین

اگر می‌خواهید عمر کراتین موهایتان بیشتر باشد و به راحتی حالت خود را از دست ندهد بهتر است نکاتی را رعایت کنید.

اولین نکته مدت زمان قرنطینه بعد از کراتین است. اصطلاح قرنطینه به معنای این است که ۲ تا ۳ روز بعد از انجام کراتین موهای خود را نشویید.
در این زمان اگر قسمت‌های از موهای شما خیس شد یا این که احساس کردید تعریق باعث تغییر حالت موها شده، موهای خود را اتو کنید.
این کار را می توانید به راحتی با دستگاه‌های اتو خانگی انجام دهید. به دلیل وجود مواد روی موهایتان، شانس اصلاح حالت مو را دارید.

مورد بعدی که باید در سه روز ابتدایی به شدت رعایت کنید جلوگیری از حالت دهی به موهاست.
توصیه می‌شود که هنگام خواب، موهایتان را روی بالشت پهن کنید به طوری که تغییر حالتی رخ ندهد.

آموزش اکستنشن مو
آموزش اکستنشن مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

از طرفی اگر شال یا روسری شما باعث شود موهایتان حالت بگیرد، بهتر است سریعا آن‌ها را اتو کنید. همچنین دقت کنید که در این مدت از کش سر یا گیره استفاده نکنید زیرا باعث تغییر حالت مو می‌شوند.

بعد از گذشت این چند روز بهتر است ابتدا موهای خود را با ماسک مخصوص موهای کراتین شده شسته و آبکشی کنید.

روز بعد می‌توانید موهای خود را با شامپو بدون سولفات و مخصوص موی کراتین شده بشویید. عملا شما در روز پنجم بعد از کراتین می‌توانید موهای خود رابشویید.

در واقع این سخت‌گیری‌ها تنها برای دوام بیشتر کراتین است. اگر فکر می‌کنید که این مدت زیاد است و نمی‌توانید آن را تحمل کنید، مدت قرنطینه را به ۱ تا ۲ روز کاهش دهید.
همچنین می‌توانید بعد از این مدت موهای خود را با شامپو مخصوص کراتین بشویید.

نکته بعدی که باز هم به شستشوی موها مربوط می‌شود این است که بهتر است اولین آبکشی موها با آب سرد باشد.

بعد از شست‌و‌شوی موها، مقداری از خیسی موها را با حوله بگیرید. دقت کنید که موها را مچاله نکنید. سپس موهای خود را با باد سشوار خشک کنید. باد سشوار بهتر است حرارت متوسط داشته و روی دور کند تا متوسط باشد.

موهای سالم بعد از کراتینه

عوارض و معایب کراتینه کردن مو

اگرچه تکنیک کراتینه مو مزایای فراوانی دارد، ‌اما از معایب آن نیز نمی‌ توان ساده گذشت. بهتر است پیش از استفاده از این تکنیک همه چیز را در موردش بدانید.

در ادامه عوارض و معایب کراتینه مو را توضیح داده‌ایم.

مواد سرطان زا

در کراتین احیای مو از موادی شیمیایی به نام فرمالدهید استفاده می ‌شود، که در صورت استنشاق مداوم می ‌توانند خطرناک باشند.

فرمالدهید در واقع همان ماده‌ ای است که منجر به صافی تارهای مو می‌ شود. اگرچه بسیاری از شرکت‌ ها سعی می‌کنند وجود فرمالدهید را در ترکیبات محصولات خود پنهان کنند. اما در واقع اغلب محصولات کراتینه حاوی مواد شیمیایی هستند.
در واقع عامل اصلی که سبب سوزش چشم شما می‌شود همین ماده است.

به دلیل وجود فرمالدهید استفاده از روش کراتینه کردن مو برای خانم های باردار توصیه نمی شود.

اگرچه تکنیک‌ های دیگری هم برای صافی مو وجود دارند.

به عنوان مثال ریباندینگ مو که صافی شلاقی و صافی ژاپنی هم نامیده می ‌شود، با استفاده از موادی از جمله تیو گلیکولات آمونیوم و هیدروکسید سدیم منجر به صاف شدن موها می‌ شوند.

اما توجه داشته باشید که روش صافی دائمی یا صافی ژاپنی تنها برای موهای طبیعی و زنگ نشده است. این مواد برای موهای رنگ شده کارایی ندارد.
همچنین توجه کنید که در صافی دائم، لایه‌ای روی تارهای مو اضافه می‌شود که در صورت تکرار مجدد این روش به مرور باعث از بین رفتن موها می‌شود.

مضرات کراتینه مو

البته درمان ‌های کراتینه بدون فرمالدئید هم وجود دارند که از اسید گلیوکسیلیک برای صاف کردن موها استفاده می ‌کنند. اما متاسفانه به اندازه فرمالدهیدها موثر نیستند.

قیمت کراتینه مو بالا می‌باشد

تکنیک کراتینه مو نسبت به روش‌ های دیگر صافی مو، روشی هزینه‌بر و گران قیمت است.
البته محصولات کراتینه دیگری هم در بازار موجودند که از قیمت پایین‌ تری برخوردارند. مانند نانوگلوبال، اولاپلکس، بوتاکس مو و …. اما هیچ یک از آن‌ ها به اندازه کراتین مو موثر و ماندگار نیستند.

اما بهتر این است که تفاوت هر روش را با هم مطالعه کنید. به عنوان مثال بهتر است تفاوت بوتاکس مو و پروتئین تراپی را بدانید و همین طور روش‌های دیگر را با هم مقایسه کنید.

اگر از نظر هزینه‌ای مشکلی ندارید و می‌خواهید موهای صاف را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از تکنیک کراتین مو استفاده کنید.

محدودیت استفاده

استفاده مکرر از این روش باعث آسیب به تار موها می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود که بیشتر از دو بار در سال از آن استفاده نشود.

اگر از مواد مناسب استفاده و مراقبت‌های بعد کراتین را رعایت کنید تا شش ماه موهایی صاف دارید.

عموما موها در فصل تابستان به دلیل گرم و شرجی بودن هوا بیشتر وز می‌شوند. بنابراین تابستان فصل مناسب استفاده از کراتینه برای بسیاری از افراد است.

عوارض و معایب کراتین مو

استفاده از شامپوهای مخصوص

برای دوام بیشتر تکنیک‌های احیای مو مانند دارک مو یا کراتینه مو باید موهایتان را کمتر بشویید. بنابراین اگر نمی‌توانید از استحمام روزانه خود بگذرید، شاید بهتر باشد از روش صافی دیگری استفاده کنید.

به علاوه پس از انجام این تکنیک، تا ۳ یا ۴ روز نباید موهای خود را بشویید.

همچنین بهتر است از شامپو و نرم کننده‌‎‌های بدون سولفات و کلرید استفاده کنید. زیرا سولفات و کلرید موجود در شامپوهای معمولی می‌‌توانند از ماندگاری تکنیک کراتینه بکاهند.

به علاوه آب تنی در دریا یا استخر هم باید محدود شود. زیرا آب کلر دار یا آب شور دریا ممکن است از دوام کراتینه کم کنند.
در صورتی که مجبور به این کار هستید بهتر است از کلاه شنا استفاده کنید تا آب کمتری به موهایتان نفوذ کند.

سخن آخر

اگر تصمیم به انجام این روش دارید بهتر است از متریال باکیفیت استفاده کنید. از طرفی خرید شامپو کراتین را جدی بگیرید. شامپوهای مخصوص کراتینه به شما در ماندگاری اثرات این تکنیک تا حد زیادی کمک می‌کند.

در صورتی که نکات نگهداری بعد از کراتین کردن مو را رعایت کنید تا ۶ ماه از اثرات آن لذت می‌برید.

در نهایت توصیه ما این است که حتما پیش از اقدام، تجربه افرادی که این روش یا روش های دیگر را امتحان کرده اند، بشنوید. سپس با تحقیقات بیشتر در این زمینه، روش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آیا کراتینه مو باعث صافی دائمی موها می‌شود؟

کراتین مو روشی درمانی برای احیا و صافی مو می‌باشد.
این تکنینک موهای شما را صاف می‌کنداما ماندگاری آن بستگی به مراقبت‌های شما بعد از انجام این تکنیک دارد.


ماندگاری کراتینه مو چقدر است؟ تا چه مدت بعد از کراتین، موهایم صاف می‌مانند؟

کراتینه مو حداقل ۶ ماه و حداگثر یکسال برای شما ماندگاری دارد.
اگر تمامی نکات مراقبتی بعد از کراتین را رعایت کنید، موهای شما تا مدت‌ها صاف می‌ماند و فقط قسمت‌هایی که به تازگی از ریشه رشد کرده‌اند حالت طبیعی موهای خودتان را دارند.


قیمت کراتین مو چقدر است؟

هزینه این تکنیک به عوامل مختلفی مانند متریال مصرفی و حجم موهای شما بستگی دارد.


مراقبت‌های بعد از کراتینه کردن مو چیست؟

بعد از کراتین باید از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.
همچنین بعد از شستن موها باید آن‌ها را با باد متوسط سشوار خشک کنید.


عوارض کراتین کردن مو چیست؟

عوارض کراتین مانند آسیب به مو در صورتی که انجام آن به بیش از دو بار در ساال انجام شود، ظاهر می‌شود.
همچنین در طول پروسه انجام آن ممکن است دچار سوزش چشم و مجاری تنفسی شوید که جای نگرانی ندارد.


کراتین کردن مو چقدر طول می‌کشد؟

پروسه کراتینه ۳تا ۴ ساعت زمان می‌برد.


فواید کراتین چیست؟

کراتین روشی درمانی در احیا و صافی موهای شماست و با انجام آن درخشندگی و زیبایی را در کنار تقویت مو تجربه می‌کنید.


آیا کراتین به موهایم آسیب می‌زند؟

استفاده از کراتین در حالت عادی عوارضی ندارد
اما در صورت استفاده بیش از حد آن ممکن است باعث آسیب به مو شود.

مهشید عزت پوری

شما تا به حال تجربه کراتین کردن مو را داشته‌اید؟ خوشحال میشیم تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 21 میانگین: 3.7]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: