شامپوی بدون سولفات چیست و چه مزایایی دارد؟

شامپوی بدون سولفات چیست و چه مزایایی دارد؟

ارسال به دیگران:

همه ی ما برای نظافت موهای خود نیاز به ماده شوینده ای داریم که مناسب موهای ما باشد ،یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم انتخاب مناسب شامپو متناسب با نوع و نیاز موهایمان میباشد. چرا استفاده از شامپوهای بدون سولفات برای سلامت موها اهمیت دارد؟ سدیم موجود در شامپوها تا چه مقدار میتواند به مو و پوست سر آسیب بزند ؟ دراین مقاله هر آنچه نیاز است در رابطه با انتخاب شامپو مناسب و ترکیبات مضر آن بدانید برایتان آورده شده. با ما همراه باشید.

آموزش کراتینه مو
آموزش کراتینه مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

انتخاب شامپوی مناسب مو

یکی از مواد شوینده بسیار پرمصرف، شامپوها می باشند. شامپوها انواع مختلف و متنوعی دارند که انتخاب آن ها به نوع مو، آب و هوا، توان مالی هر فرد و … بستگی دارد. از انواع شامپوها می توان به شامپو برای موهای چرب، شامپو برای موهای خشک، شامپو برای موهای رنگ شده و … اشاره کرد که هر کدام از آن ها ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی دارند. یکی از شامپو هایی که امروزه مورد استفاده قرار گرفته است، شامپوی بدون سولفات می باشد. لازم به ذکر می باشد که انواع شامپو ها توسط برند های گوناگون تولید می شوند.

انتخاب شامپو مناسب

منظور از شامپوی بدون سولفات چیست؟

شامپوی بدون سولفات شامپویی می باشد که در ترکیب و یا فرمولاسیون آن از سدیم استفاده نشده است. سدیم موجود در شامپوها در صورتی که به خوبی شسته و تمیز نشوند ممکن است صدمه های مختلفی به پوست سر و موها وارد کند. برای تشخیص شامپوهای بدون سولفات باید ترکیبات و فرمولاسیون آن ها را مورد بررسی قرار داد.

شامپو هایی که در ترکیبات آن ها از موادی چون سدیم لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات، آمونیوم لوریل سولفات و … استفاده نشده است شامپوهای بدون سولفات هشتند. بروشور و یا برچسب های نصب شده روی شامپو های بدون سولفات عاری از کلمات اختصار مانند SLS و SLES می باشند.

شامپوهای بدون سولفات چه کاربردی دارند ؟

انواع شامپوهای تولید شده بدون سولفات دقیقا مثل شامپو های معمولی مصرف میشوند. در حقیقت از این نوع شامپو می توان برای شستن مو ها و صورت استفاده کرد.علاوه بر اینکه شامپوی بدون سولفات عوارض شامپو های معمولی را ندارد، مانع از صدمه دیدن موها می شود.

شامپوهای فاقد سولفات چه مزیت هایی دارد ؟

همانطور که گفته شد شامپو های بدون سولفات تفاوت زیادی با شامپو های معمولی ندارند اما مزیت ها و ویژگی های منحصر به فردی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- جلوگیری از خشک شدن مو ها :

یکی از ویژگی ها و یا مزیت های بسیار مهم این نوع شامپو، جلوگیری از خشک شدن مو ها می باشد. در حقیقت استفاده از این نوع شامپو ها مانند شامپو های سدیم دار به بافت مو صدمه وارد نمی کنند. بعد از مدتی استفاده باعث خشک شدن مو ها نخواهد شد و موها شکننده نمی شوند.

۲- رفع شوره سر:

شامپوها حاوی مواد شیمیایی می باشند و دراثر ماندگاری طولانی مدت روی موهایتان مشکل ساز می شوند. شامپو بدون سولفات از خشک شدن پوست سر که یکی از عوامل ایجاد شوره سرمیباشدجلوگیری می کند، در واقع میتوان گفت با جلوگیری از خشکی سر، شوره سر را درمان می کند.

درمان شوره سر

۳- جلوگیری از تغییر رنگ موها :

این نوع شامپو بر خلاف شامپوهای معمولی و یا شامپوهایی که در ساختار آن ها از سدیم استفاده شده تغییری در رنگ موها ایجاد نمیکند . به عبارت دیگر شامپو های سدیم دار دارای ذرات بسیار ریزی می باشند که باعث تحریک رنگ دانه های مو می شود و باعث تغییر رنگ مو ها میشود. در حقیقت شامپو های مختلفی تحت عنوان شامپو برای مو های رنگ شده وجود دارد، لازم است بدانید اگر در ساختار این نوع شامپوها از سدیم استفاده شده باشد نه تنها به تثبیت رنگ مو ها کمک نمی کنند، بلکه باعث تغییر رنگ در موها خواهد شد.

۴- حفظ چربی طبیعی مو :

چربی طبیعی مو برای سلامت موها لازم است . این چربی طبیعی مانع از خشک شدن موها می شود. شامپو هایی که در ترکیبات و یا فرمولاسیون آن ها از سدیم استفاده شده چربی موها را به خوبی پاک می کند اما باعث از بین رفتن بخش زیادی از چربی طبیعی مو میشود. شامپوهای بدون سولفات علاوه بر این که موها را به خوبی تمیز می کند چربی طبیعی موها را از بین نمی برد. چربی طبیعی موها برای تغذیه ساقه مولازم است.

۵- حفظ درخشندگی مو :

شستن بیش از حد مو باعث خشکی مو میشود اگر این شستشو به صورت مکرر با استفاده از شامپو، نرم‌کننده یا مواد حالت‌ دهنده موی قوی باشد احتمال بروز خشکی بیشتر خواهد شد؛ شامپوهای بدون سولفات علاوه بر حفظ رنگ مو، باعث درخشندگی مو ها می شود و از کدر شدن موها به مرور زمان جلوگیری میکند.

۶- حفظ رطوبت ساقه ی مو :

یکی دیگر از ویژگی های مهم شامپو بدون سولفات حفظ رطوبت مو و پوست سر می باشد. شامپو های بدون سولفات بر خلاف شامپوهای معمولی علاوه برحفظ درخشندگی مومانع از وز شدن موها و موخوره می شوند. لازم به ذکر می باشد که رطوبت موها مانع از خشک شدن، گره خوردن موها، وز شدن آن ها و موخوره می شود.

۷- مناسب برای انواع مو :

شامپو بدون سولفات برای انواع مو مناسب می باشد. منظور از انواع مو، موهای صاف، موهای رنگ شده، موهای فر، موهای حالت دار و … می باشد. با توجه به حذف سدیم در ترکیبات این نوع شامپوها استفاده از آن برای تمامی افراد بی ضرر میباشد.

۸- جلوگیری از تحریک چشم ها :

به دلیل حذف مواد شیمیایی و سدیم از شامپوهای فاقد سولفات واکنش های آلرژیک چشم به کمترین حد خود میرسد. شامپوهای بدون سولفات باعث تحریک چشم ها، قرمز شدن آن ها، سوزش و … نمی شود. در نتیجه این نوع شامپوها را می توان برای کودکان نیز مورد استفاده قرار داد.

۹- کمک به حفظ محیط زیست :

تمام موادی که ما استفاده میکنیم از راه های مختلف به طبیعت بازمیگردد ترکیبات شامپوهای بدون سولفات فاقد مواد شیمیایی می باشد، در نتیجه به محیط زیست صدمه وارد نمی کند، زیرا از مواد گیاهی به جای مواد شیمیایی در ترکیباتشان استفاده شده است .

۱۰- جلوگیری از ریزش مو :

خشکی پوست سر میتواند به فولیکول مو آسیب برساند و باعث ایجاد ریزش مو در افراد شود ،شامپو های بدون سولفات به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی در ترکیباتشان، باعث تقویت ریشه مو می شوند و از ریزش مو جلوگیری می کنند.

حفظ رطوبت و درخشندگی مو

معایب شامپوهای بدون سولفات :

شامپوهای بدون سولفات هم مانند سایر شامپوها دارای معایبی می باشند، اما معایب آن ها نسبت به سایر شامپوها کمتر است. در حقیقت شامپو بدون سولفات با حداقل معایب وعوارض نسبت به شامپوهای معمولی شستشوی موی شما را انجام میدهد. این نوع شامپو برای افرادی که موهای بسیار چرب دارند مناسب نمی باشد. زیرا چربی طبیعی موها و پوست سر و رطوبت ساقه ها را حفظ می کنند، در نتیجه افرادی که دارای موهای بسیار چرب می باشند، بهتر است از این نوع شامپو استفاده نکنند.برای کنترل چربی مو میتوانید از ماسک های خانگی بسیاری استفاده کنید که به شما در کنترل این چربی کمک میکند

عده ای بر این باورند که هر چه شامپوها بیشتر کف کنند، قدرت پاک کنندگی بیشتری دارند اما لازم به ذکراست که این باور، کاملا اشتباه می باشد. شامپوهای بدون سولفات قدرت کف کنندگی بالایی ندارد اما از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. علت کف نکردن و یا کم کف کردن آن ها حذف سدیم از ترکیبات آن ها می باشد.

شامپو های بدون سولفات برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که گفته شد شامپوهای بدون سولفات برای انواع مومناسب می باشد. قصد داریم بیان کنیم که استفاده از این نوع شامپو برای چه کسانی مناسب تر می باشد؟ به عنوان مثال:

۱. افرادی که دارای پوست حساس هستند

شامپو های بدون سولفات عموما برای افرادی که پوست های حساس دارند بسیار مناسب است. این نوع شامپو ها مانع از تشدید مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و … می شود و از التهاب جوش و آکنه پوست سرجلوگیری می کند.

۲. افرادی که موی وز و خشک دارند

کسانی که موهای خشک و وز دارند، بهتر است از شامپو های بدون سولفات استفاده کنند. شامپوهای بدون سولفات با حفظ رطوبت و چربی طبیعی پوست مانع از خشک شدن و وز شدن مو می شود.

۳. افرادی که مرتب موی خود را رنگ میکنند

استفاده از شامپوهای بدون سولفات برای افرادی که مرتب موهای خود را رنگ می کنند بهترین گزینه می باشد. در حقیقت یکی از عوارض رنگ کردن مو آسیب به ساقه ی مو میباشد که باعث ضعیف شدن آن ها می شود، در نتیجه برای این که لطافت و درخشندگی موها از بین نرود بهتر است از شامپوهای گیاهی و بدون سولفات استفاده شود شامپوهای فاقد سولفات رنگ موها را نیز تثبیت می کند

۴. افرادی که به صورت روزانه حمام می روید

اگر جز آن دسته افرادی هستید که عادت دارید هر روز به حمام بروید و موهای خود را بشویید، بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. شستن روزانه موها با شامپو های معمولی به شدت به مو صدمه می زند، در نتیجه برای حفظ سلامتی موها بهتر است از شامپوهای بدون سولفات استفاده شود.

۵. افرادی که به تازگی کراتینه یا بوتاکس مو انجام داده اید

لازم به ذکر است مصرف شامپوهای بدون سولفات توسط افرادی که موهای خود را کراتینه کرده اند و یا بوتاکس مو انجام داده اند بلامانع می باشد.

۶. افرادی که درگیر با موخوره هستند

عده ای از موخوره رنج می برند و می دانیم که تنها راه حل قطعی برای درمان موخوره، کوتاه کردن موها می باشد، اما استفاده از شامپو های بدون سولفات نه تنها مشکل موخوره را تشدید نخواهد کرد بلکه به درمان آن تا حدودی کمک می کند. در نتیجه مصرف این نوع شامپو توسط افرادی که به موخوره دچار می باشند، توصیه می شود.

جلوگیری و درمان موخوره

تمام شامپوهای سدیم دار مضر می باشند ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بله تمام شامپوهای سدیم دار مضر می باشند و به مو صدمه وارد می کنند. اما میزان صدمه وارد شده به موها توسط سدیم به کار رفته در شامپوها با هم متفاوت می باشد. به عبارت دیگر شامپوهایی که روی آن ها از کلمه اختصار SLS استفاده شده است نسبت به شامپوهایی که روی آن ها از کلمه اختصار SLES استفاده شده است صدمه کمتری به مو وارد می کند و کم ضرر تر می باشد. ما این به این معنی نیست که شامپو هایی که نماد SLS در بروشور و یا فرمولاسیون آن ها نوشته شده است، بی ضرر می باشند.

تشخیص شامپو های فاقد سولفات تقلبی و فیک

به دلیل استقبال بی نظیر مردم از شامپو های بدون سولفات، تعدادی از شرکت های سودجو اقدام به تولید نمونه های تقلبی و یا فیک، از این نوع شامپو ها کرده اند. تشخیص شامپو های بدون سرب اصل از نمونه های تقلبی کار نسبتا دشواری می باشد. برای خرید شامپو های اصل بدون سرب بهتر است از مراکز معتبر کمک گرفت. شامپو های تقلبی بدون سرب علاوه بر این که بی کیفیت می باشند، به شدت به ساقه مو ها و ریشه آن ها صدمه وارد می کنند. در حقیقت صدمه وارد شده به مو ها توسط چنین شامپو هایی بیشتر از شامپو های دارای سرب می باشد.

سدیم موجود در شامپوها میتواند دلیل ابتلا به سرطان باشد؟

عده ای از افراد سوال می کنند که شامپو های سولفات دار سرطان زا می باشند یا خیر ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، توسط هیچ روش علمی و یا آزمایشی ثابت نشده است که شامپو های سولفات دار سرطان زا می باشند، در نتیجه این که عده ای فکر می کنند شامپو های سولفات دار سرطان زا می باشند، یک باور کاملا غلط و نادرست می باشد.

شامپوهای بدون سولفات جایگزین ژل شستشو صورت

شامپوهای بدون سولفات را نمی توان جایگزین ژل شست و شو صورت قرار داد. برخی افراد از شامپو برای صورت و بدن نیز استفاده می کنند، ماده ای که در شامپوی سر استفاده می شود برای پوست صورت مناسب نیست. چون ماده ای قوی است تا کثیفی و چربی را از بین ببرد، بنابراین باعث خشکی و ناراحتی پوست صورت می شود و برای حفظ سلامتی پوست مناسب نمی باشند.. اما در مواردی با تجویز پزشک متخصص می توان از شامپو بچه استفاده کرد.

منبع : elayonline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: