ماینوکسیدیل چیست

ماینوکسیدیل چیست؟ موثرترین دارو برای درمان قطعی طاسی را بشناسید

ارسال به دیگران:

در حالی که بسیاری از افراد برای تقویت موهای خود از بوتاکس مو استفاده می‌کنند و برخی دیگر به دنبال روش‌های رفع سفیدی مو از ریشه هستند، ریزش مو همواره برای بسیاری از مردان و زنان مشکل‌ساز بوده است. این معضل در بسیاری از شرایط باعث به خطر افتادن موقعیت‌های اجتماعی افراد می‌شود. در این موقعیت افراد به درمان ریزش مو فکر می‌کنند و احتمالا ابتدا روش‌های خانگی رجوع می‌کنند. این تکنیک‌ها ممکن است برای درمان ریزش مو بعد از کرونا به خوبی عمل کنند. اما این بدان معنی نیست که برای تمامی انواع ریزش مو مناسب است. به عنوان مثال برای درمان طاسی سر باید از داروها و محلول‌های شیمیایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید استفاده نمود.

ماینوکسیدیل موثرترین دارو برای درمان طاسی ارثی است که از اواخر دهه ۱۹۸۰ در دسترس افراد برای درمان این معضل قرار گرفته است. این دارو از ابتدای حضور باعث نجات ۳۵ میلیون مرد از ریزش مو ارثی شده است.
به دلیل اهمیت این دارو می‌خواهیم در این مطلب به این دارو و موارد مربوط به آن مانند تجربه استفاده کنندگان از ماینوکسیدیل بپردازیم.

آموزش احیای مو
آموزش احیای مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

ماینوکسیدیل چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش اید که ترکیبات ماینوکسیدیل چیست که از دهه ۱۹۸۰ تعداد زیادی از افراد برای درمان ریزش مو ارثی از این دارو جواب گرفته‌اند. جالب است بدانید که این دارو در دسته ترکیبات کنترل فشار خون قرار دارد. اما بعد از مدتی با استفاده از ترکیبات آن، اقدام به ساخت محلولی برای درمان ریزش مو ارثی شد.

ساخت این محصول نیز با تجربه مصرف‌کنندگان ماینوکسیدیل برای کنترل فشار خون رقم خورد. در واقع این دسته افراد بعد از مدتی استفاده از آن متوجه رشد موها در نواحی مختلف بدن شدند. این اولین جرقه در تولید محصولی پرسروصدا بود.

در این زمان بود که محلول ماینوکسیدل با نام تجاری minoxidil به منظور درمان ریزش به بازار معرفی شد. این دارو می‌تواند بیماری‌های مختلف در حیطه ریزش مانند ریزش سکه‌ای را درمان کند. در حقیقت این ترکیبات منجر به پیشگیری از ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها می‌شود.

این دارو را می‌توانید بدون نسخه برای درمان موها خریداری کنید. اما قبل از خرید ماینوکسیدل بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه عملکرد ماینوکسیدیل

درمان ریزش مو اگر به دلایل غیر ارثی باشد تا حد زیادی قابل درمان است. بسیاری از این افراد با اطلاع از فواید مواد طبیعی مانند خواص آب پیاز، برای این مشکل خود تلاش می‌کنند. اما همواره در درمان بیماری‌های ژنتیکی، دشواری‌هایی نهاده شده است. طاسی سر یا همان ریزش مو ارثی مردانه نیز یکی از این موارد است که امروزه به کمک ماینوکسیدیل قابل درمان می‌باشد.

طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در خصوص این محصول، در صورت مصرف این دارو می‌توانید ریزش موی خود را درمان کنید. در واقع این دارو باعث افزایش طول دوره رشد می‌شود. این بدین معنی است که موها زمان بیشتری در مرحله رشد باقی می‌مانند.

رویش مجدد موهای شاداب از فواید ماینوکسیدیل برای خانمها

البته نکته‌ای که در استفاده از این محصول اهمیت دارد، استفاده به موقع از آن است. در واقع باید در همان ابتدای ریزش از این محصول استفاده کنید تا به تقویت موهای شما کمک کند. دلیل این توصیه نیز به طول دوره رشد موها مربوط می‌شود. به طور میانگین مدت زمان رسیدن موها از مرحله رشد به استراحت، حدودا ۳ ماه می‌باشد. با مصرف این محصول در ابتدای ریزش مو، فاصله دوره رشد قبلی نسبت به دوره رشد جدید کمتر شده و موهای شما مجددا رشد خواهند کرد.

نحوه عملکرد ماینوکسیدیل احتمالا به این صورت است که ترکیبات این دارو موجب خون‌رسانی بیشتر به پپوست سر می‌شود. در نتیجه این اتفاق، شاهد تحریک فولیکول‌ها و ورود موها به فاز آناژن(مرحله رشد مو) جدید خواهیم بود.

انواع ماینوکسیدیل

این دارو از نظر شکل ظاهری و غلظت دارای انواع مختلفی است. انواع ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو را ابتدا به دو دسته محصول به حالت فوم و محلول تقسیم می‌کنیم.

فرقی ندارد محصول انتخابی شما از نوع محلول باشد یا فوم. در هر دو صورت، این محصولات دارای غلظت‌های متنوعی هستند. هر کدام از این اشکال دارای غلظت‌های متنوعی از ۲ تا ۱۵ درصد می‌باشند.

عموما ماینوکسیدیل ۲ درصد برای خانم‌ها تجویز می‌شود. همچنین برای درمان ریزش در نواحی ریش و سبیل آقایان نیز این غلظت اثرگذاری بیشتری دارد.

ماینوکسیدیل ۵ درصد به بالا نیز برای آقایان تجویز می‌شود. البته هنوز در میزان اثرگذاری بیشتر در دوزهای بالاتر تردیدهایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آموزش بافت مو
آموزش بافت مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

تفاوت محلول و فوم ماینوکسیدیل

تفاوت فوم ماینوکسیدیل و محلول ماینوکسیدیل تنها در اشکال ظاهری آن‌هاست و این تنوع محصول ارتباطی به میزان اثرگذاری این دارو ندارد. در واقع این تنوع برای سهولت در استفاده از این داروست.

محلول ماینوکسیدیل برای افرادی توصیه می‌شود که احتمالا ریزش موی آن‌ها به تازگی آغاز شده است. این محصول به حالت سرم برای اعمال روی کف سر و در نواحی شامل ریزش استفاده می‌گردد.

فوم ماینوکسیدیل برای افرادی تجویز می‌شود که موهای سر آن‌ها به طور کامل ریخته یا اقدام به تراشیدن آن کرده‌اند. در واقع این افراد احتمالا با استفاده از محلول به مشکل برمی‌خورند و محلول از روی سرشان می‌ریزد. به همین خاطر فوم می‌تواند این مشکل را برای آن‌ها حل کند.
همچنین توجه داشته باشید که استفاده از فوم برای افراد دارای تار مو توصیه نمی‌شود. زیرا در این صورت، مواد به خوبی به پوست سر نفوذ نمی‌کند. بهتر است این افراد از همان محلول استفاده کنند.

محلول و فوم ماینوکسیدیل

طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو

همان طور که گفتیم این دارو دارای دو نوع فوم و محلول است. در این بخش به طریقه مصرف ماینوکسیدیل برای مو در دو حالت فوم و محلول اشاره می‌کنیم.

نحوه استفاده محلول ماینوکسیدیل برای مو

اگر مقداری از موهای شما روی سرتان قرار دارد و هنوز تمام موهای شما نریخته یا موهای خود را نتراشیده‌اید، می‎‌توانید از این دارو به صورت محلول استفاه کنید. در ادامه طریقه مصرف آن را برای شما توضیح می‌دهیم.

۱- ابتدای موهای خود را بشویید. این کار برای زدودن آلودگی‌ها و چربی سر انجام می‌شود. در این صورت از نفوذ قطعی دارو به پوست سر مطمئن خواهید شد. توجه داشته باشید که قبل از استفاده محصول از خشک بودن موها و پوست سر مطمئن شوید.

۲- با کمک پمپ اسپری موجود در جعبه محصول، مقداری از محلول را بردارید.

۳- محلول را به آرامی روی پوست سر خود بریزید. توجه داشته باشید که میزان محلول در هر بار مصرف در لابه‌لای موها نباید به قدری زیاد باشد که نتوانید آن را کنترل کنید.

۴- با کمک نوک انگشتانتان، پوست سر خود را ماساژ دهید.

این کار را باید روزی دوبار انجام دهید. عموما در هر بار استفاده حدود ۱ میلی‌لیتر از این محصول استفاده می‌شود.

ماینوکسیدیل ۵ درصد

نحوه استفاده فوم ماینوکسیدیل برای مو

اگر موهای خود را تراشیده‌اید یا به قدری ریزش دارید که خیلی زود به طاسی سر رسیده‌اید، باید از حالت فوم این دارو کمک بگیرید.

۱- برای استفاده از این محصول نیز مانند حالت محلول باید موها و پوست سرتان کاملا تمیز و عاری از چربی و آلودگی باشد. حتما توجه داشته باشید که باید موها و پوست سرتان خشک باشد.

۲- مقداری از فوم را روی پوست سر خو.د اسپری کنید. احتمالا در هر بار استفاده باید به میزان ۱ گرم از این محصول را استفاده کنید.

۳- سپس کف را روی پوست سرتان ماساژ دهید. این کار را تا جذب شدن کف ادامه دهید.

باید از این محصول روزی دوبار استفاده کنید.

نکات مهم استفاده ماینوکسیدیل 

در طی مصرف این محصول باید به نکاتی توجه کنید تا اثربخشی آن بیشتر شود یا به مانع برخورد نکند.

۱- اگر وعده مصرف دارو را فراموش کردید و به وعده بعدی نردیک هستید، نیازی نیست وعده فراموش شده را مصرف کنید.

۲- از مصرف این دارو در محل زخم یا بریدگی خودداری کنید. علت این امر تاثیرات مستقیم و سریع این دارو بر تپش قلب از طریق این بریدگی یا زخم است.

۳- این دارو دارای الکل است. به همین خاطر هنگام استفاده از آن مراقب نفوذ آن به چشم و دهان خود باشید. در صورتی که چنین اتفاقی رخ داد، سریعا این محل‌ها را آبکشی کنید.

۴- مدت زمان اثربخشی این دارو از ۲ ماه تا ۱ سال متغیر است.

۵- محلی که دارو را مصرف کردید را به هیچ وجه نبندید.

عکس قبل و بعد استفاده از ماینوکسیدیل برای خانم

۶- حتی با وجود اثرگذاری زیاد این دارو نیز ممکن است برای بسیاری از افراد فایده نداشته باشد. برای این که بدانید این دارو برای شما مفید است یا خیر به مدت زمان استفاده دارو دقت کنید.

عموما نتیجه‌دهی ماینوکسیدیل مایع تا یک سال استفاده به طول می‌انجامد. این در حالی است که نتیجه استفاده از فوم بعد از ۲۴ هفته بروز می‌کند. بنابراین اگر زمان مصرف دارو بیشتر از این مدت است و نتیجه‌ای از آن نگرفتید بهتر است مصرف آن را قطع کنید.

۷- این دارو در اثر برخودهای مکرر با پوست موجب رویش موها می‌شود. پس سعی کنید تنها در قسمت‌های درگیر از این دارو استفاده کنید. همچنین بعد از مصرف، دست‌ها و نواحی که در تماس با این دارو بودند اما هدف شما برای درمان نیستند را بشویید.

۸- ممکن است در ۲ تا ۸ هفته ابتدایی مصرف این دارو با ریزش شدید موها مواجه شوید. اما نگران این موضوع نباشید زیرا با ادامه روند مصرف این اوضاع از بین خواهد رفت.

۹- توجه داشته باشید که این دارو را از دسترس کودکان دور نگه‌دارید.

۱۰-دور از نور و رطوبت و در دمای اتاق آن را نگهداری کنید.

افراد منع شده از مصرف ماینوکسیدیل

مصرف این دارو برای گروهی از افراد منع شده است.

  • زنان باردار و شیرده
  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افراد بالای ۶۵ سال
  • کسانی که مستعد ایجاد جوش و زخم روی پوست هستند.
محلول ماینوکسیدیل به همراه پمپ مندرج

ماینوکسیدیل یا فیناستراید؟

همان طور که قبلا هم گفیم ماینوکسیدیل و فیناستراید، دو داروی درمان ریزش مو است. ممکن است پزشک این دو دارو را جداگانه تجویز کند تا اثرگذاری هرکدام را بسنجد. اما در صورت مصرف هر دو به نتیجه موثرتری نسبت به حالت جداگانه خواهید رسید. دلیل این امر به مسیر متفاوت در درمان هر کدام بازمی‌گردد.

در واقع عملکرد این دو با هم متفاوت است. به این صورت که ماینوکسیدیل دارویی موضعی است و اثرگذاری آن روی پوست است. این در حالیست که فیناستراید دارویی است که بر روی هورمون دهیدروتستسترون تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد. این هورمون سبب طاسی با الگوی مردانه می‌شود.

روش‌های جایگزین ماینوکسیدیل

ممکن است بعد از استفاده یک دوره از این دارو و اثربخشی ضعیف آن به دنبال روش‌های جایگزین ماینوکسیدیل باشید. در این بخش این روش‌ها را به شما توضیح می‌دهیم.

کاشت مو

کاشت مو به عنوان روشی تهاجمی برای درمان مو و ریزش آن معرفی می‌شود. این تکنیک یکی از سریع‌ترین متدهای رویش مجدد موهای از دست رفته است. به دلیل استقبال روزافزون از این تکنیک، شاهد پیشرفت همه روزه آن و حرکت رو به جلو در این مسیر هستیم.

امروزه استفاده از روش پیوند واحد فولیکولار (FUT) و روش استخراج واحد فولیکولار (FUE) رایج‌ترین تکنیک‌ها در کاشت مو است. البته باید توجه داشته باشید که این روش نیازمند پانسمان است.

عکس قبل و بعد کاشت مو

لیزردرمانی

لیزر تراپی با دستگاه لیزر مخصوص این کار که به عنوان لیزر درمانی سرد نیز شناخته می‌شود از تکنیک‌های جایگزین است. در این تکنیک فوتون‌های قرمز به پوست تابیده می‌شوند. هدف آن‌ها، سلول‌های ضعیف و تحریک فولیکول آن‌هاست. در نتیجه افزایش گردش خون و تحریک فولیکول مو، شاهد توقف ریزش و رشد مجدد موها در ۴ الی ۱۸ هفته خواهید بود.

مزوتراپی

مزوتراپی درمانی موثر در این زمینه است که با کمک سرنگ‌هایی با سوزن‌های بسیار ریز انجام می‌شود. در این تکنیک از عناصر و آمپول‌های تقویتی مخصوص استفاده می‌شود و به پوست سر تزریق می‌شود. در نتیجه این کار، فولیکول موها تقویت شده و مجددا شروع به رشد می‌کنند.

پی آر پی

پی آر پی (PRP) درمانی با استفاده از پلاسمای غلیظ خون است. برای این درمان ابتدا مقداری از خون شما گرفته می‌شود. سپس توسط دستگاه سانتریفیوژ، سلول‌های آن را تفکیک می‌کنند. پلاسما آن را استخراج کرده و به نواحی مورد نظر تزریق می‌کنند. این روش علاوه بر درمان ریزش در موارد دیگر مانند درمان دردهای مفصلی نیز کمک می‌کند.

مزایای ماینوکسیدیل

استفاده از این دارو دارای فواید بیشماری است که به درمان تعداد زیادی از افراد درگیر ریزش کمک کرده است. البته نتیجه افراد با سن کمتر بهتر از بقیه افراد بوده است. مزایا ماینوکسیدیل در افرادی که این درمان را زودتر آغاز می‌کنند نیز تاثیر بیشتری دارد. در ادامه به تعدادی از این فواید اشاره می‌کنیم.

  • بهترین نتیجه در درمان طاسی ارثی با الگوی مردانه
  • بهبود ضخامت موها و پرپشت کردن آن‌ها
  • دردسترس بودن
  • کمک به رویش مجدد موهای از دست رفته
  • بدون نیاز به نسخه پزشک؛ اما بهتر است از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید و با پزشک خود مشورت نمایید.
  • ضخیم کردن موهای نازک و رشد کرده بعد از کاشت مو
تاثیر استفاده از ماینوکسیدیل برای ریش

عوارض ماینوکسیدیل چیست؟

هر محصولی در کنار مزایای بینظیری که دارد تعدادی عوارض و معایب نیز به همراه دارد. حتی تکنیک‌های بینظیری مانند پروتئین تراپی مو نیز دارای عوارضی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به عوارض ماینوکسیدیل اشاره می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که قبل از خرید و مصرف این محصول بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و شرح حال سلامتی خود را دقیقا ارائه کنید.

  • خارش
  • سوزش
  • التهاب و قرمزی پوست
  • ریزش مجدد بعد از قطع مصرف
  • نیازمند استفاده طولانی مدت
  • تغییرات در هورمون‌های جنسی
  • نازک شدن پوست

عوارضی که ممکن است به ندرت به وجود آید:

  • ورم دست و پا
  • کاهش فشارخون
  • سردرد
  • نامنظم شدن تپش قلب
  • افزایش وزن
  • درد در ناحیه سینه
  • تغییرات بینایی
  • تاری دید
  • کاهش میل جنسی
  • گیجی
ریزش موها از عوارض ماینوکسیدیل

آیا استفاده از ماینوکسیدیل با قدرت بالا بهتر است؟

همانطور که قبل تر نیز اشاره کردیم این دارو دارای غلظت‌های متفاوتی است. اما با استناد بر این تنوع نمی‌توان رابطه بین دوز مصرفی و اثربخشی دارو را توجیه کرد.

در حال حاضر این محصول در دوزهای ۲، ۵، ۱۰ و ۱۵ درصد تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما این بدین معنی نیست که استفاده از غلظت ۱۵ درصد، اثربخشی بیشتری به همراه دارد. به عنوان مثال از ماینوکسیدیل ۲ درصد برای ریزش مو خانم‌ها یا درمان ریش و سبیل آقایان استفاده می‌شود. این در حالی است که از ماینوکسیدیل ۱۰ درصد برای درمان طاسی مردان استفاده می‌شود.

بر اساس تحقیقات در خصوص رابطه غلظت مواد و تاثیرگذاری آن‌ها، استفاده از ماینوکسیدیل ۱۰ درصد و ۱۵٪ نتیجه بهتری نسبت به ماینوکسیدیل ۵ درصد به همراه ندارد. در صورتی که عوارض این دارو را تشدید می‌کند.
همچنین قیمت ماینوکسیدیل ۱۵ درصد بسیار بیشتر از غلظت ۵٪ آن است. به همین خاطر توصیه می‌شود ترجیحا از غلظت ۵٪ و ۲٪ استفاده کنید.

سخن پایانی

اصولا طول چرخه رشد موها حدود ۳ سال است. در چرخه طبیعی، موها بعد از این مدت دچار ریزش می‌شوند. این در حالیست که موی جدید در آن ناحیه رشد می‌کند. اما در شرایطی که به ریزش مو بدون رویش مجدد دچار شوید باید با مصرف دارو این روند را متوقف کنید و برای رویش مجدد موها اقدام کنید. البته در موارد خفیف‌تر می‌توان از روغن تراپی مو برای تقویت موها استفاده نمود.
بهترین داروی موضعی در این مسیر ماینوکسیدیل است. بهترین نتیجه برای رویش مجدد را می‌توان با مصرف غلظت ۵ درصد برای آقایان و ۲ درصد برای خانم‌ها به دست آورد.

خرید این دارو بدون نسخه نیز امکان‌پذیر است اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مهشید عزت پوری

شما تا به حال تجربه ریزش مو را داشتید؟ برای درمان آن چه روش‌هایی را امتحان کردید؟ خوشحال میشیم تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

منبع: webmd

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: