روش‌های رفع سفیدی مو از ریشه

چرا موها سفید می‌شوند؟ روش‌های رفع سفیدی مو از ریشه

ارسال به دیگران:

حس ناخوشایندی که هنگام ظاهر شدن اولین تار مو سفید به وجود می‌آید انکار ناپذیر است. موهای سفید با روند پیری مرتبط هستند با این حال در اواسط دهه سی یا اوایل دهه بیست هم در موها دیده می‌شوند و از طرفی احتمال اینکه تارهای سفید بیشتر شوند هم بسیار زیاد است. روش‌های زیادی برای تقویت موها وجود دارد مانند اکسیژن تراپی، اوزون تراپی و … اما حتما از همان لحظه‌ای که به موهای سفیدتان پی بردید، دنبال درمان‌های دیگری برای رفع سفیدی موهایتان بوده‌اید. ما در این مطلب قصد داریم نگاهی ویژه به روش‌های رفع سفید مو از ریشه داشته باشیم، با ما همراه باشید.

آموزش صافی و احیای مو
آموزش صافی و احیای مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

موهای سفید و خاکستری نتیجه از بین رفتن رنگدانه‌های مو هستند. سفیدی مو زمانی اتفاق می‌افتد که رنگدانه مو به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. وقتی رنگدانه‌ای در دسترس نباشد موها کاملاً سفید می‌شوند، متأسفانه علت اصلی این وضعیت هنوز مشخص نیست. در این مقاله راه حل‌هایی مؤثر برای جلوگیری از رشد موهای سفید می‌خوانید. بعضی از این روش‌ها نقش پیشگیری دارند و بعضی دیگر به عنوان درمان سفیدی موها عمل کنند. اگر تعداد موهای سفیدتان کم است اگر روش‌های پیشگیری را به کار گیرید سلامت موهایتان بیشتر حفظ می‌شود.

آیا سفید شدن مو طبیعی است؟

رفع سفیدی مو

تغییر رنگ مو با افزایش سن یک اتفاق کاملا عادی است همانطور که برای برخی افراد طاسی سر رخ می‌دهد و از روش‌هایی مانند ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موها استفاده می‌کنند. هر تار مو از یک فولیکول رشد می‌کند و این فولیکول ها حاوی رنگدانه هایی هستند که باعث ایجاد رنگ در موها می شود. اما به مرور زمان و با افزایش سن، فولیکول ها رنگدانه های خود را از دست می‌­دهند و به تدریج موها سفید می‌شوند.

انواع سفید شدن مو

سفید شدن موها به دو دسته تقسیم می‌­شود.

۱- سفید شدن طبیعی

معمولاً سفید شدن موها در اواخر دهه سوم زندگی اتفاق می‌­افتد، از ناحیه شقیقه آغاز می‌­شود و به جاهای دیگر می‌رسد. نیمی از مردم تا سن پنجاه سالگی بخشی از موهایشان سفید می‌­شود. به طور کلی موی بدن و صورت دیرتر از موی سر سفید می­‌شوند.

درمان سفیدی مو

۲- سفید شدن زودهنگام موها

عامل اصلی سفیدی موها در جوانی ژنتیک، استرس، فشار عصبی و اختلالات هورمونی است. متاسفانه این نوع سفیدی هیچ راه درمانی ندارد و دائمی است.

البته عوامل دیگری نیز در سفیدی مو نقش دارند که عبارتند از:

۱- افزایش ميزان سردی بدن

۲- افزایش خلط بلغم در کل بدن و به خصوص ناحیه سر

۳- کاهش قوای جسمانی

۴- تداوم شرایط استرس آور

۵- بیماری خود ایمنی

۶- تغذیه نامناسب و زیان آور

۷- کاربرد داروهای موضعی نامناسب

۸- اختلال تیروئید

۹- افزایش ميزان خشکی ماده تشکیل دهنده مو که با اولاپلکس تراپی مو می‌توانید تا حد زیادی خشکی موهایتان را برطرف کنید.

چه چیزی باعث سفیدی مو می‌شود؟

عوامل سفید شدن مو

رشد مو زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های قدیمی به‌دلیل تولید سلول‌های جدید توسط فولیکول‌های مو به بیرون رانده شوند. رشد در سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن رخ می‌دهد. در طول دوره تلوژن، موهای شما به طول عمر خود رسیده و کم کم می‌ریزد و بعد یک تار جدید به جای آن رشد می‌کند. رنگ مو توسط ملانین تولید می‌شود که توسط ملانوسیت‌ها تشکیل می‌شوند. رنگدانه در مو برخلاف پوست حالت پیوسته ندارد. مو در مرحله آناژن به‌طور فعال رنگدانه می‌شود. رنگدانه در فاز کاتاژن کاهش می‌یابد و در فاز تلوژن هم دیگر وجود ندارد. با افزایش سن مقدار رنگدانه‌ای که به هر تار مو تزریق می‌شود کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل موها خاکستری و در نهایت سفید رنگ می‌شوند.

یکی از عوامل مهم در شروع زودهنگام سفیدی مو، ژن است. دکتر هریش کومار می‌گوید: «ژن‌ها عامل اصلی تعیین کننده رنگدانه‌های موی شما در سنین مختلف هستند». برخی افراد حتی قبل از ۲۰ سالگی هم سفید شدن موهای خود را تجربه می‌کنند و در مقابل برخی دیگر اولین تارهای سفید رنگ در موهایشان خیلی دیرتر ظاهر می‌شود. علتی دیگری که در سفیدی موها نقش دارد کمبود ملانین است. در بیشتر موارد کمبود ملانین علت اصلی سفید شدن مو است که تولید ملانین به تغذیه مناسب و مکمل‌های پروتئینی بستگی دارد. تقویت موها با روش‌های مختلف مانند خاویار تراپی،‌ طلا تراپی و بسیاری از روش‌های دیگر علاوه بر اینکه مقاومت موهایتان را بیشتر می‌کند ضعف موهایتان را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا سفیدی موهایتان کمتر دیده شود.

تأثیر هورمون و ویتامین در سفید شدن مو

کمبود کدام ویتامین باعث سفیدی مو می‌شود؟

طبق تحقیقات انجام شده عدم تعادل در هورمون‌ها می‌تواند باعث سفیدی موها یا افزایش تعداد تارهای سفید شود. اگر موهایتان سفید شده و مطمئن نیستید که عدم تعادل هورمونی دارید یا خیر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. از طرفی احتمال دارد برخی از شرایط پزشکی زمینه‌ای باعث از بین رفتن رنگدانه در موهایتان شود. بیماری‌های خود ایمنی مانند ویتیلیگو، کم خونی‌های خطرناک، بیماری‌های تیروئیدی و سندرم‌های پیری زودرس عوامل دیگری هستند که می‌توانند باعث افرایش سفیدی موها شوند. کمبود ویتامین مانند آهن، ویتامین D، فولات، ویتامین ب ۱۲ و سلنیوم هم سبب سفید شدن فولیکول‌های مو می‌شوند. کمبود ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک با سطوح پایین بیوتین در افرادی که سفیدی زودرس مو دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

تأثیر استرس و سیگار در سفید شدن مو

تأثیر استرس در سفید شدن موها

استرس عاطفی در سفیدی موها نقش زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که بار اکسیداتیو ناشی از استرس روانی یکی از دلایل سفیدی زودرس موها است. گاهی اوقات استفاده از شامپوها، صابون‌ها، رنگ موها، دکلره و عوارض دکلره کردن مو و موارد مشابه دیگر با پایه شیمیایی هم ممکن است مستقیماً به این مشکل ربط پیدا کند. با این حال سفید شدن مو ناشی از برخی عفونت‌های آلرژیک هم هست. استرس اکسیداتیو باعث سفیدی زودرس مو می‌شود این به دلیل تولید بیش از حد اکسیدان‌ها در بدن است و تحت تأثیر عوامل بیرونی مانند اشعه ماورا بنفش، آلودگی، عوامل احساسی یا علل التهابی هم قرار می‌گیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی سفید شدن زودرس موها است. سیگار باعث آسیب گونه‌های اکسیژن فعال به ملانوسیت‌های فولیکول مو می‌شود که در نهایت به سفیدی موها منجر می‌شود. فولیکول‌های مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن هم تولید می‌کنند و به مرور زمان روی ساقه‌های مو انباشته خواهد می‌شوند، از بین بردن این انباشته‌گی ممکن است که به بازیابی رنگ طبیعی موهای شما کمک کند. موارد گفته عوامل بسیار مهمی بودند که در سفیدی مو نقش دارند و هر چه قدر که از عوامل ناشی از آن‌ها رهایی پیدا کنید کمتر در معرض سفید شدن مو قرار می‌گیرید.

آیا می‌توان از شر موهای سفید خلاص شد؟

آیا درمان سفیدی مو ممکن است؟

کاهش سفیدی موهایتان بستگی به علت سفید شدن موهایتان دارد. اگر عوامل ژنتیکی دخیل باشد برای معکوس کردن این تغییر کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید اما اگر به دلیل مشکل سلامتی باشد بهتر است با پزشک مختصص مشورت کنید و بهترین راه حل را به کار گیرید. هنگامی که مشکل درمان شود درصد بازگردانی رنگدانه به موهایتان بیشتر می‌شود با این حال باز هم تضمینی در این مورد وجود ندارد. پیگمانتاسیون مجدد هم گاهی اوقات پس از درمان هورمون درمانی امکان پذیر است. یکی دیگر از راه‌های تقویت رنگدانه، مصرف آمپول یا قرص ویتامین ب ۱۲ می‌باشد که کمبود ویتامین بدنتان را تا حد زیادی جبران می‌کند.

درمان‌های طبیعی سفید شدن مو

شما می‌توانید داروهای طبیعی که در ادامه توضیحات کاملی در موردشان ارائه می‌دهیم را تست کنید و همچنین می‌توانید از ویتامینه مو برای تقویت موهایتان استفاده کنید.

۱- انگور فرنگی هندی و روغن نارگیل

روش‌های گیاهی رفع سفیدی مو

انگور فرنگی هندی ذخیره‌ای غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است و خواص ضد پیری دارد و به احیا رنگدانه‌های فولیکول موهایتان کمک می‌کند. روغن نارگیل از طریق ساقه مو نفوذ می‌کند و پروتئین از دست رفته موهایتان را کاهش می‌دهد. این روند در نهایت باعث سلامت مویتان خواهد شد.

۱- برای استفاده از این روش به ۳ الی ۵ عدد انگور فرنگی هندی در کنار یک فنجان روغن نارگیل نیاز دارید.

۲- ابتدا ۳ الی ۴ انگور فرنگی هندی را با یک فنجان روغن نارگیل بجوشانید تا محلول روغنی تهیه شود.

۳- این روغن را در یک شیشه نگهداری کنید و برای هر بار استفاده حدود دو قاشق غذاخوری از آن را مصرف کنید.

۲- چای سیاه

روش‌های خانگی رفع سفیدی مو

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که این آنتی آکسیدان‌ها برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به مو و در نتیجه سفیدی زودرس موها تأثیر زیادی دارند. همچنین با مصرف آن می‌توانید به تیره شدن رنگ موهایتان کمک کنید و در عین حال درخشندگی موهایتان با این روش افزایش پیدا دهید. از طرفی چای سیاه برای کاهش استرس بسیار مناسب است. همان‌طور که قبل‌تر گفتیم استرس یکی از عوامل مهم در سفیدی موها محسوب می‌شود و با کاهش استرس می‌توانید به سلامت موهایتان کمک کنید.

۱- برای استفاده از چای سیاه به ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه و ۱ فنجان آب نیاز دارید.

۲- دو قاشق غذاخوری چای سیاه را در یک فنجان آب بجوشانید تا خوب دم بکشد سپس دم کرده را کنار بگذارید تا خنک شود.

۳- مایع را از صافی رد کنید و به موها و پوست سرتان بمالید. پوست سر خود را چند دقیقه ماساژ دهید و چای را حدود یک ساعت در موهایتان نگه دارید.

۴- موهای خود را با یک شامپوی ملایم بدون سولفات بشویید و در آخر از نرم کننده استفاده کنید. برای ۲ الی ۳ بار در هفته این روش را انجام دهید تا به بهترین نتیجه برسید.

۳. برگ کاری و روغن نارگیل

علت سفید شدن مو از نوک

از برگ‌های کاری می‌توانید برای حفظ رنگ طبیعی و جلوگیری از سفیدی زودرس موها استفاده کنید. روغن نارگیل به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کند و مو را مستقیماً از ریشه تغذیه و رشد موهایتان را تقویت می‌کند. شما برای این کار به یک مشت برگ کاری در کنار ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل نیاز دارید.

۱- برای تهیه محلول روغن یک مشت برگ کاری را با ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل بجوشانید. روغن را کنار بگذارید تا خنک شود.

۲- پس از خنک شدن روغن را صاف کنید و روی پوست سر خود ماساژ دهید و آن را در طول موهای خود بمالید.

۳- پس از حدود ۱۵ دقیقه ماساژ، روغن را ۳۰ دقیقه دیگر روی پوست خود بگذارید. از طرف دیگر می‌توانید از کل تایم شب استفاده کنید و اجازه دهید که روی پوست‌ سرتان بماند.

۴- در نهایت از یک شامپوی ملایم بدون سولفات برای شستشوی موی خود استفاده کنید و روند کار را با نرم کننده به پایان برسانید. بهتر است این روش را ۲ الی ۳ بار در هفته تکرار کنید.

باورهای مختلف در مورد سفید شدن مو

رفع سفیدی مو نی نی سایت

در این بخش چند باور مختلف از سفیدی موها را می‌خوانید. بعضی از این باورها درست هستند و بعضی دیگر به اشتباه بین مردم رایج شده‌اند.

۱- آیا کندن تار موی سفید باعث بیشتر شدن آن می‌­شود؟

این طرز فکر همواره وجود داشته که بیرون کشیدن یک تار موی سفید از سر باعث سفید شدن باقی تارهای مو می‌شود اما اینگونه نیست بلکه برعکس در مواردی مشاهده شده با کندن تارموی سفید موی مشکی به جای آن رشد می‌کند و مجددا رنگدانه های طبیعی به مو برگردند.

۲- یک شبه همه موهایش سفید شده

این باور غلط است. امکان اینکه موهای کسی یک شبه سفید شود وجود ندارد. در این حالت وقتی به فرد فشار عصبی وارد می­‌شود، ممکن است موهای مشکی او بریزد و موهای سفیدش باقی بماند به همین جهت اینگونه تصور می‌شود که موهایش سفید شده است.

۳- موهای سفید نمی ریزند

ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد و سفید شدن تار مو باعث جلوگیری از ریزش نمی‌­شود. به طور کلی موهای سفید مقاوم تر هستند و ریزش کمتری دارند. اما به طور قطع نمی‌­توان گفت موی سفید ریزش ندارد.

۴- موهای سفید در واقع خاکستری هستند

آیا کندن تار موی سفید باعث بیشتر شدن آن می‌شود؟

این باور نیز غلط است. موهای سفید در واقع کاملا سفید و بدون رنگدانه هستند. با قرار گرفتن در کنار موهای مشکی به شکل خاکستری دیده می­‌شوند.

۵- آفتاب باعث سفید شدن مو می­‌شود

این باور کاملا اشتباه است. آفتاب می­‌تواند باعث روشن شدن رنگ مو شود اما سفید شدن مو توسط آفتاب ممکن نیست.

۶- موی سفید را می‌­توان به رنگ قبلی برگرداند

چنین حرفی نمی‌­تواند درست باشد. تاکنون هیچ دارو یا شامپویی ساخته نشده که بتواند رنگ موی سفید را به حالت قبل برگرداند.

۷- رنگ کردن مو باعث سفیدی بیشتر مو می‌­شود

بله این باور کاملاً درست است. رنگ کردن مو باعث آسیب رساندن به تار مو می‌­شود. و ضعیف شدن تار مو نیز از دست دادن رنگدانه ها را به همراه دارد. در نتیجه رنگ کردن مو تاثیر مستقیم بر سفید شدن آن دارد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به دلایل سفید شدن مو و روش‌های رفع سفیدی مو بپردازیم. همانطور که گفتیم سفیدی مو دلایل زیادی دارد. توانایی ما در جلوگیری از سفیدشدن مو محدود است ولی می­‌توانید با انجام اقداماتی از سرعت پیشرفت آن بکاهید و در بعضی موارد از سفید شدن بیشتر موهایتان جلوگیری کنید.

منبع: stylecraze

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
7 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
مهسا

سلام چه قدر عالیه سایتتون، باورم نمیشه همچین سایتی توی ایران داشته باشیم موفق باشید

رویا کریمی

مهسا عزیز، ممنون از همراهیتون🌹

صادقی

ای کاش راهی بود که اون ۳۰درصد سیاهی موهامم کاملا سفید میشد

فرهاد

سلطان اونا رو هم بکن

نگین

چه میشد اگه میشد

میم

به جای اینکه نحوه سفید نشدن موهای سفید رو بگید نحوه رنگ کردن موها با چای رو گفتید!! فقط نگفتید که اگر موهامونو با چای از سفیدی دربیاوریم دیگه رنگ شیمیایی روش نمیشینه و باید یه چند سالی صبر کنیم تا موی رنگ شده بلند بشه، چیده بشه بعد بشه روش رنگ گذاشت!!!!:|

رویا کریمی

دوست گرامی، در ابتدای مقاله در مورد عوامل موثر در سفید شدن مو توضیح داده شده. چیزی نیست که شما بتونید جلوشو بگیرید و بیشتر به ژن مربوط میشه.

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: