درمان خشکی پوست

همه چیز درباره پوست خشک، دلایل و روش های طلایی درمان خشکی پوست

ارسال به دیگران:

همان طور که می‌دانید پوست در سلامت بدن نقش بسیار مهمی دارد. همه ما برای جوان ماندن پوست خود تلاش می کنیم و دوست داریم پوست نرم و لطیفی داشته باشیم؛ اما گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی پوست دچار خشکی می‌‌‌شود. اگر شما نیز دچار این مشکل هستید، در ابتدا باید علت و دلیل اصلی این مشکل را بدانید تا بتوانید روش مناسبی را برای درمان آن انتخاب کنید. راه های زیادی برای درمان خشکی پوست وجود دارد که می توانید در منزل به سادگی و با مواد گیاهی انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های صحیح درمانی را به شما عزیزان معرفی کنیم تا با کمک آن‌ها، پوست نرم و مرطوبی داشته باشید.  

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

علائم خشک شدن پوست

خشک شدن پوست در اغلب اوقات مشکلی موقتی است. اما گاهی اوقات ممکن است که به یک مشکل و بیماری دائمی تبدیل شود. در این صورت، باید علائم آن را جدی بگیرید و سریعا برای درمان آن اقدام کنید. برخی از شایع ترین علائم پوست خشک شامل موارد زیر است:

  • سفت شدن پوست پس از استحمام یا شنا کردن
  • خشن و زبر شدن
  • سرخ و یا خاکستری شدن پوست
  • خونریزی پوست در اثر وجود ترک‌های عمیق
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن
  • وجود ترک

دلایل خشکی پوست

گاهی اوقات پوست به دلیل تغییر فصل ( شروع زمستان و…) دچار خشکی می‌شود. اما در اغلب اوقات، عوامل محیطی دلیل اصلی خشکی هستند که برخی از این عوامل، شامل موارد زیر می‌باشند:

۱. آب و هوا

یکی از عومل محیطی که تاثیر زیادی در خشکی پوست دارد، آب و هوا است. با تغییر آب و هوا (افزایش یا کاهش رطوبت و حرارت)، پوست نیز دچار تغییراتی می‌شود. به طور مثال در زمستان که حرارت و رطوبت کاهش می‌یابد، پوست نسبت به فصل تابستان خشک‌تر می‌شود.

خشکی پوست صورت

۲. استفاده مکرر از صابون‌ها و شوینده‌های مختلف

رعایت بهداشت و استفاده از صابون‌ها و شوینده‌ها خوب است؛ اما استفاده بیش از حد ممکن است به پوست آسیب برساند. در واقع، برخی از شوینده‌ها با حذف چربی‌ها، رطوبت پوست را نیز از بین می‌برند و به مرور منجر به خشکی پوست می شوند.

۳. حرارت

 همه ما می‌دانیم که دستگاه های حرارتی گازی در منزل رطوبت محیط را از بین می برند. بنابراین، زمانی که در فصل سرما بخاری یا شومینه و … روشن می کنیم، رطوبت محیط کاهش یافته و پوست دچار کم آبی می شود.

۴. دوش آب گرم و شنا

علاوه بر حرارت، استحمام طولانی مدت با آب گرم نیز پوست را زبر و خشک می‌کند. همچنین، شنا کردن به طور مکرر در آب های حاوی کلر زیاد منجر به زبری پوست می‎‌گردد.

۵. سایر بیماری‌های پوستی

گاهی اوقات ممکن است که بیماری‌های مختلف باعث خشک شدن پوست شوند. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • هیپوتیروئیدیسم
  • دیابت
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • پسوریازیس
علائم خشکی پوست

روش های درمان خشکی پوست

حال که با علائم و دلایل خشکی پوست آشنا شدید، ممکن است متوجه شوید که پوست شما نیز خشک است. شما عزیزان با انجام روش‌های ذکر شده می‌توانید این خشکی را درمان کرده و پوستی نرم و مرطوب داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین روش‌های درمانی پوست های خشک آشنا شوید.

۱. بدنتان را با شیوه‌ای صحیح اصلاح کنید

اگر پوست خشکی دارید و می‌خواهید آن را اصلاح کنید، بهتر است از ابزاری استفاده کنید که آسیب کمتری به پوستتان بزند. علاوه بر این، پس از اصلاح بهتر است از مرطوب کننده‌های مختلف استفاده کنید. برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، می‌توانید به جای کرم‌های مرطوب کننده، از نرم کننده مو استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هرگز برای این کار از صابون‌ها و شوینده‌های دیگر استفاده نکنید؛ زیرا آن ‎ها به اندازه کافی پوست شما را مرطوب نخواهند کرد.

۲. پوست خود را ماساژ دهید

یکی از روش‌های درمان پوست زبر و خشک، ماساژ دادن است. در واقع ماساژ می تواند گردش خون را افزایش داده و منجر به آبرسانی و درخشندگی پوست شود. ماساژ دادن به ویژه با روغن‌های گیاهی، باعث از بین رفتن خشکی و زبری پوست شده و آن را مرطوب می‌کند. بنابراین، بهتر است که در هفته ۲ الی ۳ بار پیش از خواب دست‌ها، صورت، پاها و کل بدن خود را با روغن ماساژ دهید.

۳. برنامه حمام خود را تغییر دهید

گاهی اوقات ممکن است طبق باوری غلط، برای برطرف کردن خشکی پوست به طور مداوم به حمام برویم. این یک باور نادرست است؛ زیرا، استحمام مکرر، به ویژه با آب گرم، باعث می‌شود رطوبت بدن از بین برود. بنابراین اگر پوست خشکی دارید، بهتر است که حداکثر یک روز در میان به حمام بروید و با آب ولرم یا خنک دوش بگیرید. همچنین، می ‎توانید هنگام استحمام برخی از روغن‌ها را به آب اضافه کنید تا رطوبت پوستتان ترمیم شود. در واقع شما می‌توانید چند قاشق روغن (روغن آرگان، روغن بادام، روغن نارگیل، روغن زیتون و غیره) را به آب اضافه کنید.

درمان خشکی پوست صورت

۴. پوستتان را هفته ای یک بار لایه برداری کنید

لایه برداری پوست باعث می‌شود که چربی‌ها، آلودگی‌ها و سلول‌های مرده از بین بروند و پوست نرم شود. به یاد داشته باشید که این کار را حتما یک بار در هفته انجام دهید؛ زیرا لایه برداری زیاد می تواند باعث خشکی بیش از حد پوست شده و مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد کند. 

۵. غذاهای سالم حاوی مواد مغذی را میل کنید

مصرف غذاهایی که حاوی مواد مغذی هستند، پوست شما را نرم و مرطوب می‌کنند. بنابراین، بهتر است که رژیم غذایی شما حاوی میوه، سبزیجات، غلات و سایر موارد مغذی برای پوست باشد. برخی از مواد غذایی که برای مرطوب شدن و درمان پوست خشک مفید هستند، شامل موارد زیر می‌باشند:

  • مواد غذایی که دارای آب فراوانی هستند؛ مانند کرفس، خیار، کدو سبز، هندوانه، طالبی و غیره.
  • مواد غذایی که دارای ویتامین C و روی هستند؛ مانند آجیل و دانه‌ها، لوبیا، قارچ، مرکبات، انواع توت‌ها و غیره. این مواد به دلیل تولید کلاژن و الاستین، به روند بهبود پوست کمک زیادی می‌کنند.
  • مواد غذایی حاوی امگا۳ مانند ماهی‌ها، دانه کتان، گردو، لوبیا قرمز و غیره.
  • مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها مانند فلفل قرمز، انواع توت‌ها، گوجه فرنگی، آرتیشو، کلم کالی، کلم قرمز و غیره.

۶. ویتامین‌ها و مکمل‌ها را مصرف نمایید

اگر می‌خواهید که خشکی پوستتان درمان شود، بهتر است علاوه بر مصرف مواد مغذی، برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها را نیز مصرف کنید. برخی از این ویتامین‌ها و مکمل‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ویتامین D
  • کلاژن
  • ویتامین C
  • روی
  • ویتامین A
  • ویتامین B
درمان خشکی پوست

۷. آرایش صورت خود را قبل از خواب پاک کنید

اگر پوست شما رطوبت کافی ندارد و زبر و خشک است، بهتر است که پیش از خواب حتما آرایش خود را پاک کنید. علاوه بر این، ماندن آرایش در صورت باعث می‌شود منافذ پوست مسدود شده و جوش یا عفونت به وجود بیاید. بنابراین، پاک کردن آرایش نقس بسیار مهمی در سلامت و زیبایی پوست دارد. صورت خود را با آب ولرم شست و شو داده و سپس آن را با یک پارچه نرم خشک کنید. می توانید از تونر پوست نیز برای پاکسازی عمیق تر پوست خود استفاده کنید. همچنین، بهتر است از لوازم آرایشی به میزان کمی استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که برای آرایش صورت، لوازم آرایشی را تهیه کنید که ضد حساسیت بوده و بهترین برند باشد.

۸. آب فراوانی بنوشید

برای هیدراته شدن پوست، می‌توانید میزان زیادی آب بنوشید. به یاد داشته باشید که برای رفع تشنگی به جای مصرف آب میوه‌های مختلف، بهتر است که آب بنوشید. زیرا نوشیدنی‌ها حاوی مقدار زیادی قند هستند که می‌توانند منجر به ایجاد چین و چروک و یا افتادگی پوست شوند.

۹. از لوسیون آبرسان استفاده کنید

اگر پوست بدنتان خشک است، مصرف لوسیون بدن را فراموش نکنید. اما به یاد داشته باشید که هرگز لوسیون‌های تجاری را استفاده نکنید. زیرا آن‌ها باعث می‌شوند پوستتان بیش از پیش خشک شود. بنابراین، بهتر است لوسیون‌های طبیعی و خانگی را در منزل تهیه نمایید. این لوسیون‌های طبیعی حاوی مواد مغذی هستند که باعث می‌شوند خشکی پوست از بین رفته و رطوبت و چربی آن ترمیم شود. در واقع لوسیون‌ها از ترکیب مواد آبرسان (مانند آب یا آلوئه ورا) با مواد مرطوب کننده (مانند شی باتر، لانولین یا کره کاکائو) به وجود می‌آیند. به همین دلیل، آن‌ها به حفظ لطافت پوست شما کمک زیادی می‌کنند.  

اگر پوستتان مدت زمان زیادی است که خشک و زبر است، حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک، لوسیونی را برای شما تجویز می‌کند که حاوی کورتیکواستروئید یا تعدیل کننده باشد. به یاد داشته باشید که لوسیون‌ها را باید در حمام و هنگام دوش گرفتن استفاده کنید تا پوست شما تا حد ممکن هیدراته باقی بماند.   

خشکی پوست بدن

۱۰. خوابتان را تنظیم کرده و به میزان کافی بخوابید

زمانی که ما می‌خوابیم، بدن ما هورمون های رشد تولید می کند که این هورمون ها باعث به وجود آمدن کلاژن می‌شوند. کلاژن پروتئینی است که پوست را نرم و صاف می کند. بنابراین، اگر می‌خواهید که پوستی نرم و بدون چین و چروک داشته باشید، باید به میزان کافی استراحت کنید و خواب منظمی داشته باشید. زیرا بدن شما در خواب خود را ترمیم می کند.

۱۱. به پزشک مراجعه کنید

گاهی اوقات برخی از مشکلات و مسائل پزشکی باعث می‌شوند که پوست شما زبر و خشن شود. در این صورت، بهتر است که به پزشک مراجعه کرده و آن‌ها را برطرف کنید. در واقع برخی از مشکلات مانند خارش، تاول، جوش و غیره، را می‌توان با کمک دارو و یا پماد درمان کرد. علاوه بر این، ممکن است که پوست شما به دلیل عدم توجه، دچار مشکلات زیادی شود که در این صورت نیز باید به پزشک مراجعه کرده و آن را درمان کنید. برخی از این مشکلات که حتما باید درمان شوند، شامل موارد زیر می‌باشند:

اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که در آن پوست دچار قرمزی، التهاب و خارش می‌شود. اگر دچار اگزما هستید، پزشک معمولا آن را با تجویز پماد و یا کرم‌های حاوی کورتیکواستروئیدها درمان می‌کند. همچنین اگر دچار اگزمای شدید هستید، پزشک شما ایمونومدولاتورهای موضعی را برای درمان مشکل شما تجویز می کند. 

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری شایع و مزمن است که باعث خشک شدن پوست می‌شود. این بیماری را می‌توان از طریق کرم‌ها یا پمادهای حاوی اسید سالیسیلیک و استروئیدها درمان کرد. اگر دچار پسوریازیس شدید هستید، پزشک می‌تواند آن را از طریق نور درمانی یا داروهای خوراکی مانند متوترکسات درمان کند.

آموزش میکرونیدلینگ
آموزش میکرونیدلینگ دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

۱۲. از روغن بدن استفاده کنید

اگر به لوسیون دسترسی ندارید و یا بدن شما به آن حساسیت دارد، می‌توانید روغن های گیاهی را جایگزین آن کنید. در واقع اگر پوست شما بسیار خشک است، روغن بهترین ماده برای شماست. شما می‌توانید برای این کار روغن بچه یا روغن مخصوص بزرگسالان را تهیه نمایید. در واقع روغن، به عنوان یک سد محافظ بین پوست و هوا عمل می‌کند و نمی‌گذارد که رطوبت از بدنتان خارج شود.

روغن زیتون، روغن بچه، روغن بادام، روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن جوجوبا، همگی انتخاب‌های فوق العاده‌ای برای پوست های خشک هستند. شما عزیزان باید پس از استحمام، روغن بچه و یا روغن‌های گیاهی را به تمامی نقاط بدن خود بمالید و به آرامی بدنتان را ماساژ دهید. برخی از نقاط بدن، ممکن است نسبت به سایر اعضا خشک‌تر باشند، در این صورت شما می‌توانید به آن نواحی مقدار بیشتری روغن بمالید.  

۱۳. از مرطوب کننده استفاده کنید

همان طور که همه ما می‌دانیم، یکی از روش‌های ساده و پر طرفدار برای برطرف کردن خشکی پوست استفاده از مرطوب کننده است. در واقع استفاده از مرطوب کننده برای درمان خشکی روشی ضروری است. زیرا باعث می‌شود لایه سطحی نگهدارنده آب در پوست بازسازی و ترمیم شود. علاوه بر این، مرطوب کننده چربی‌های طبیعی پوست را نیز حفظ می‌کند. به همین خاطر، این روش نسبت به سایر روش‌ها محبوب‌تر و پرطرفدارتر است.

به یاد داشته باشید که از کرم‌های مرطوب کننده عطری استفاده نکنید. زیرا ممکن است پوست شما به مواد عطری موجود در فرمولاسیون کرم حساسیت داشته باشد و دچار قرمزی و خشکی بیشتری شود. در واقع کرم‌های مرطوب کننده باید حاوی موادی باشند که به پوست آسیبی نرسانند. برخی از مواد مهمی که باید در ترکیب کرم‎ های مرطوب کننده وجود داشته باشند شامل موارد زیر هستند:

  • کره‌ها و روغن‌های گیاهی
  • گلیسرین
  • اوره
  • هیالورونیک اسید
خشکی پوست و کمبود ویتامین

۱۴. پوست خود را به آرامی خشک کنید

در صورتی که پوستتان زبر و خشک است، حتما برای خشک کردن بدن خود، حوله را به آرامی بر روی آن بکشید. زیرا زمانی که این کار سریع و با خشونت انجام شود، ممکن است پوست دچار التهاب و سوزش شود. زیرا پوست خشک شما بسیار تحریک پذیر بوده و سریع‌تر از سایر انواع پوست آسیب می‌بیند. بنابراین، بدن خود را با کمک یک حوله بسیار نرم به آرامی خشک کرده و سپس از روغن‌های طبیعی و یا کرم‌های مرطوب کننده استفاده نمایید. 

۱۵. ماسک‌های صورت را استفاده کنید

پوست خشک نسبت به سایر انواع دیگر پوست، به مراقبت و مواد مغذی بیشتری نیاز دارد که شما عزیزان می‌توانید از طریق ماسک‌ها، این نیاز را برطرف کنید. در ادامه چند ماسک صورت خانگی محبوب و پرطرفدار برای درمان خشکی را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

درمان خشکی پوست با ماسک خیار و شکر

تقریبا ۹۵درصد وزن خیار را آب تشکیل می دهد. به همین دلیل، برای هیدراته کردن پوست بسیار مفید است. علاوه بر این، خیار دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مواد مغذی است که در ترکیب با شکر که یک لایه بردار قوی است، برای درمان خشکی عملکرد بسیار موثری دارد.

برای تهیه این ماسک، ابتدا باید نصف خیار را رنده کنید و با یک قاشق غذاخوری شکر ترکیب کنید. این ترکیب را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید و سپس بر روی پوست خود بمالید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد پوست خود را شست و شو دهید. به یاد داشته باشید که پوست خود را به آرامی خشک کرده و سپس از کرم‌های مرطوب کننده استفاده نمایید.

 

ماسک برای پوست خشک

ماسک پودر کاکائو و توت فرنگی

پودر کاکائو و توت فرنگی هر دو سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی هستند. در صورتی که این دو ماده با هم ترکیب شوند، می‌توانند پوست را نرم و مرطوب کنند. در واقع این دو ماده با آبرسانی و هیدراته کردن پوست، خشکی پوست را درمان می‌کنند. برای تهیه این ماسک، ابتدا باید ۴ عدد توت فرنگی را له کرده و با یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو و یک قاشق غذاخوری عسل به خوبی ترکیب کنید. سپس، ترکیب به دست آمده را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و پس از گذشت این زمان، آن را شست و شو دهید. همواره به یاد داشته باشید که پوست را پس از شست و شو به آرامی خشک کنید.

ماسک عسل، خامه شیر و آووکادو

آووکادو یک مرطوب کننده قوی است که در صورت ترکیب با عسل قدرت خارق العاده‌ای خواهد داشت. به همین دلیل، این ماسک نسبت به سایر ماسک‌ها خشکی پوست را سریع‌تر برطرف می‌کند. برای تهیه این ماسک، ابتدا باید دو قاشق غذاخوری آووکادوی پودر شده را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری خامه شیر به خوبی ترکیب کنید. پس از آن، می‌توانید چند قطره گلاب را به آن اضافه کرده و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. سپس، پوستتان را با آب ولرم شست و شو داده و به آرامی خشک کنید.

ماسک هلو و روغن نارگیل

ماسکی که حاوی روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل باشد، برای پوست‌های خشک بسیار مفید است. در صورتی که روغن نارگیل با هلو ترکیب شود، پوست صاف و نرم می‌شود. برای تهیه این ماسک در ابتدا باید یک عدد هلو را له کنید و با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل خوب مخلوط کنید. سپس، این مخلوط را به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بر روی پوستتان قرار دهید. پس از گذشت این زمان، با پارچه‌ای نرم پوست را پاک کرده و شست و شو دهید.

ماسک خانگی برای خشکی پوست

درمان خشکی پوست با ماسک عسل و موز

عسل به عنوان یک ماده مرطوب کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد و موز نیز دارای مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی می‌باشد. به همین دلیل، ماسک عسل و موز یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین ماسک‌ها برای پوست های خشک به شمار می رود. شما برای تهیه این ماسک ابتدا یک عدد موز را له کرده و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل به خوبی ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. پس از گذشت این مدت زمان می توانید ماسک را با آب ولرم بشویید.

ماسک جوی دو سر و گلبرگ‌های گل رز

گلبرگ‌های گل رز حاوی مواد مغذی زیادی هستند که باعث جوانسازی و رفع خشکی پوست می‌شوند. شما عزیزان می‌توانید برای تهیه این ماسک، ابتدا گلبرگ‌ها و جوی دو سر را آسیاب کرده و به آن مقداری آب و گلاب اضافه کنید. سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار داده و پس از آن به خوبی شست و شو دهید.

روش‌های جلوگیری از خشکی پوست

ممکن است پوست شما خشن و خشک نباشد، اما بخواهید که از بروز این مشکل جلوگیری کنید. برای جلوگیری از خشکی پوست باید برخی از نکات را رعایت کرده و برخی از کارها را انجام ندهید. در ادامه به برخی از مهم ترین این موارد اشاره می کنیم:

۱. به طور مکر و با آب داغ دوش نگیرید

اگر علاقه زیادی دارید که طولانی مدت در حمام بمانید و با آب گرم دوش بگیرید، ممکن است ناخواسته به پوست خود آسیب برسانید. در واقع زمانی که مدت زمان زیادی در حمام باشید، رطوبت و چربی های ضروری پوست شما از بین می‌روند و در نتیجه پوست شما خشک و زبر می‌شود. همچنین زمانی که با آب گرم دوش می‌گیرید، گرمای ناشی از آب ممکن است پوست شما را بسوزاند که در این صورت نیز بدنتان دچار خشکی می‌شود. بنابراین در صورت امکان، دوش‌های کوتاه‌تر و با آب ولرم مایل به خنک بگیرید تا پوست شما نرم و مرطوب باقی بماند.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که بعد از دوش گرفتن پوست خود را کامل خشک نکنید. زیرا این کار رطوبت و چربی آن را از بین می‌برد. در واقع، شما باید با کمک یک حوله نرم به آرامی آب بدن خود را بگیرید و سپس به بدن خود کرم مرطوب کننده بزنید.

جلوگیری از خشکی پوست

۲. در زمان خرید محصولات بهداشتی و آرایشی دقت کنید

گاهی اوقات ممکن است که بدن شما نسبت به یک محصول آرایشی و یا بهداشتی، حساسیت داشته باشد و در صورت استفاده، دچار مشکلات زیادی از جمله خشکی و زبری پوست شوید. زمانی که قصد خرید محصولی را دارید، باید دقت زیادی داشته باشید. زیرا آرایش پوست خشک بسیار حساس است و محصولاتی که حاوی الکل و یا سدیم لوریل سولفات باشند، به پوست آسیب زیادی می‌زنند.

۳. مصرف دخانیات و الکل را کاهش داده یا کاملا قطع کنید

مصرف الکل آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست وارد می‌کند و نوشیدن بیش از حد آن نیز باعث می‌شود که آب بدن کم شود. زمانی که بدن دچار کم آبی شود، پوست به مرور خشک و زبر می‌شود. بنابراین، تا حد امکان مصرف الکل را کاهش دهید و سعی کنید که به مرور زمان مصرف آن را به طور کامل قطع کنید.

علاوه بر الکل، مصرف دخانیات نیز برای پوست ضرر زیادی دارد و مشکلات زیادی را برای آن به وجود می‌آورد. برخی از مشکلات پوستی رایج شامل موارد زیر می‌باشند:

  • پیری زودرس پوست
  • ایجاد چین و چروک
  • اختلال در ترمیم پوست
  • افزایش خطر ابتلا به اختلالات پوستی از جمله آکنه و پسوریازیس

به یاد داشته باشید که ترک دخانیات و الکل ممکن است دشوار باشد. اما با ترک کردن می‌توانید از پوست خود در برابر خشکی، پیری و غیره محافظت کنید.

۴. از عوامل حساسیت زا و محرک‌ها دوری کنید

 عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث خارش، پوسته پوسته شدن، لک شدن، خشک شدن سایر مشکلات پوستی شوند. برخی از این موارد شامل موارد زیر می‌باشند:

  • پارچه‌های پشمی
  • شوینده‌های قوی
  • عطرها و رنگ‌ها
  • برخی از لوازم آرایشی
پوست پوست شدن صورت

۵. از پوست خود در برابر سرمای شدید محافظت کنید

زمانی که هوا سرد می‌شود، رطوبت هوا کاهش می‌یابد. به همین دلیل، پوست خشک‌تر می‌شود. شما عزیزان برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید در زمستان کم‌تر دوش بگیرید، مرطوب کننده بیشتری را مصرف کنید و یا از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

علاوه بر سرمای شدید، باد نیز در خشک شدن پوست تاثیر زیادی دارد. در واقع قرار گرفتن در معرض باد می‌تواند باعث پیری زودرس، ایجاد چین و چروک و غیره شود. بنابراین، سعی کنید با مصرف کرم‌های مرطوب کننده، پوشیدن لباس‌های گرم و غیره، از پوست خود در برابر سرما و باد محافظت کنید.

۶. از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

نور خورشید به سلول‌های بدن آسیب زیادی وارد می‌کند و منجر به پیری زودرس و خشکی پوست می‌شود. علاوه بر این، نور خورشید باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست نیز می‌شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، می‌توانید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. همچنین، زمانی که در معرض نور خورشید قرار گرفتید، بهتر است که پوستتان را با لباس بپوشانید و سعی کنید تا آن مکان را ترک کنید.

سخن نهایی

به یاد داشته باشید که چین و چروک‌ها، خشکی و سایر علائم، کاملا طبیعی هستند. اگر در طول زندگی خود با آن‌ها رو به رو شدید، نگران نباشید؛ زیرا شما می‌توانید با انجام روش‌های درمانی ذکر شده، آن‌ها را درمان کنید. لازم به ذکر است که اگر علائم این مشکلات شدیدتر شود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

نرگس شریفی

شما برای درمان خشکی پوست خود کدام روش را امتحان می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: jergens

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
2 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
دکتر فواد

بسیار عالی و کاربردی

رویا کریمی

🌹

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: