جلوگیری از پیری پوست

ساده ترین روش های جلوگیری از پیری پوست

ارسال به دیگران:

عوامل بسیاری باعث پیری پوست می شوند. جلوگیری از پیری پوست در برخی موارد امکان پذیر نیست. اما بعضی از عوامل را می توانیم با سبک زندگی درست و یک سری راه کارهای ساده و کاربردی تحت تاثیر قرار دهیم. یکی از چیزهایی که نمی توانیم تغییر دهیم، روند طبیعی پیری است که نقش کلیدی را در پیری پوست ایفا می کند. با گذشت زمان، همه ما متوجه خطوطی روی پوستمان می شویم. همچنین پوست ما پری خود را از دست می دهد و به مرور زمان خشک و نازک می شود. ژن‌های ما میزان زیادی زمان وقوع این تغییرات را کنترل می‌کنند. اصطلاح پزشکی برای این نوع پیری “پیری ذاتی” است.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

ما می‌توانیم روی نوع دیگری از پیری پوست تأثیر بگذاریم. انتخاب های محیطی و سبک زندگی ما می تواند باعث پیری زودرس پوست ما شود. اصطلاح پزشکی برای این نوع پیری “پیری بیرونی” است. با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه مانند لیفت صورت در منزل می توانیم تأثیراتی را که این نوع پیری روی پوست ما می گذارد، کاهش دهیم. اگر می خواهید راز جوان ماندن خانم ها را بدانید، با ما همراه باشید. در این مقاله روش های ساده و در عین حال موثر و کاربردی را برای جلوگیری از پیری پوست به شما معرفی می کنیم.

راه های جلوگیری از پیری پوست

برای جلوگیری از پیری پوست صورت چه کار کنیم؟

طبیعی است که با افزایش سن پوست ما نازک تر و خشک تر می شود و چین و چروک و سایر علائم پیری را تجربه خواهیم کرد. با این حال، انتخاب های محیطی و سبک زندگی شما گاهی اوقات می تواند باعث پیری زودرس پوست شما شود. برای جلوگیری از پیری پوست، متخصصان پوست توصیه می کنند این نکات ساده را رعایت کنید.

۱. از ضد آفتاب استفاده کنید

مهم ترین عامل پیری پوست قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. چین و چروک، لکه های پیری و خطوط ریز به شدت تحت تأثیر میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند. بنابراین، چه در استخر باشید و چه در دفتر کار، باید هرروز از ضد آفتاب استفاده کنید. متخصصان پوست استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF ۳۰ را به عنوان بخش مهمی از روتین مراقبت ضد پیری پوست توصیه می کنند. بسیاری از مرطوب‌کننده‌های صورت نیز دارای ضد آفتاب هستند که می‌توانید قبل از آرایش روزانه از آن‌ها استفاده کنید.

عوامل پیری پوست

اگر قرار است برای مدت طولانی در معرض نور خورشید باشید، حتما هر ۲ ساعت یکبار و بلافاصله پس از قرار گرفتن در آب یا عرق کردن، دوباره از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. فراموش نکنید که تا حد امکان در سایه بمانید و اگر می خواهید به مدت ظولانی در معرض نور خورشید بمانید، از لباس های محافظ استفاده کنید مانند کلاه لبه پهن، عینک آفتابی، آستین بلند و شلوار یا دامن بلند.

۲. سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث پیری سریع و زودرس پوست شما می شود. افرادی که سیگار می کشند، چین و چروک، خطوط ریز و پوست افتاده در اطراف چشم آن ها بیشتر شده و پوست آن ها کدر می شود. نیکوتین موجود در تنباکو رگ های خونی پوست شما را باریک می کند و از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی مهم به پوست جلوگیری می کند. دود ناشی از سیگار و جمع شدن لب ها هنگام کشیدن سیگار نیز باعث ایجاد چین و چروک های بیشتر در صورت می شود.

۳. مصرف الکل را محدود کنید

الکل بدن و پوست شما را کم آب می کند. همچنین در صورت مصرف بیش از حد الکل، احتمال مصرف غذاهای سالم کمتر می شود. پس با محدود کردن مصرف الکل تصمیمات خوبی برای بدن خود بگیرید.

روش های جلوگیری از پیری پوست

۲. مواد غذایی سالم بخورید

رژیم غذایی شما روی پوست شما تاثیر مستقیم دارد. پوست خود را ترمیم می کند و برای این کار به مواد مغذی مناسب نیاز دارد. قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات های ساده و چربی های ناسالم را در رژیم غذایی خود محدود کنید. اگر جوانی و سلامتی پوستتان مهم است، حتما مقدار زیادی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان (مانند ویتامین C و E)، ویتامین A و ویتامین B بیوتین مصرف کنید. مواد غذایی زیر می تواند مواد مغذی مورد نیاز پوست شما را فراهم کند: اسفناج و سبزیجات سبز برگ، گوجه فرنگی، آجیل، ماهی های چرب مانند سالمون، انواع توت ها، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ مانند زردآلو و هویج.

۵. خوب بخوابید

بدن شما در هنگام خواب استراحت می کند و روی بهبودی و ترمیم خود کار می کند. سطح هورمون ها هنگام خواب متعادل است، سیستم ایمنی بدن شما انرژی می گیرد و ترمیم بافت و رشد عضلات در طول خواب اتفاق می افتد. همه این موارد به پوست شما کمک می کند که بتواند از فرسودگی ناشی از فعالیت های روز بهبود یابد و برای مقابله با استرس بعدی آماده شود. خواب خوب شبانه را در اولویت قرار دهید.

بهترین روش برای جلوگیری از پیری پوست

۶. به طور منظم ورزش کنید

متخصصان پوست ورزش کردن در بیشتر روزهای هفته را برای داشتن پوستی جوان تر و جلوگیری از پیری پوست توصیه می کنند. ورزش گردش خون را بهبود می بخشد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. افزایش جریان خون در بدن به رساندن اکسیژن و مواد مغذی به پوست و از بین بردن مواد زائد سلولی کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش استرس را کاهش می دهد، که به نوبه خود می تواند برای پوست بسیار مفید باشد.

۷. پوست خود را تمیز کنید

در پایان هر روز از یک پاک کننده ملایم مانند فیس واش برای شستشوی صورت خود استفاده کنید. شستشو هر گونه باکتری مضر، چربی اضافی و کثیفی را از پوست شما پاک می کند. با استفاده از شوینده های ملایم، استفاده از آب گرم و نه داغ، شستن ملایم پوست و خشک کردن آن با دقت پوست خود را جوان نگه دارید. می توانید از میسلار واتر نیز برای پاک کردن آرایش صورتتان استفاده کنید.

پیگیری از پیر شدن پوست صورت

۸. لایه برداری را فراموش نکنید

لایه برداری فواید زیادی برای پوست شما دارد. از جمله حذف سلول های مرده پوست، بهبود گردش خون در پوست و آماده سازی پوست برای استفاده از محصولات مراقبت از پوست. می توانید از اسکراب های صورت، برس ها، دستمال های شستشو و لایه بردارهای شیمیایی یا انواع ماسک لایه بردار خانگی استفاده کنید. اگر پوست حساس یا خشکی دارید، از روش‌های ملایم‌تر لایه‌برداری استفاده کنید، مانند پارچه‌های شستشو یا اسفنج.

۹. پوست خود را مرطوب نگه دارید

مرطوب‌کننده‌ها آب را در پوست شما حبس می‌کنند و از این طریق باعث می شوند جوان‌تر به نظر برسید. مرطوب کننده ها همچنین می توانند ظاهر خطوط ریز پوست خشک را کاهش دهد. برخی از مرطوب‌کننده‌ ها نی مانند بی بی کرم ها دارای خواص جذب آب هستند، مانند اسید هیالورونیک یا گلیسیرین. حتی می توانید وازلین یا روغن معدنی را به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست شبانه خود استفاده کنید تا از خشک شدن پوست در شب جلوگیری کنید. استفاده از صابون‌هایی که رطوبت پوست را حفظ می‌کنند، مانند صابون زردچوبه نیز می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست کمک کند.

کرم مناسب برای جلوگیری از پیری پوست

۱۰. از محصولات ضد چین و چروک استفاده کنید

سعی کنید از یک محصول مراقبت از پوست که دارای ترکیبات ضد پیری است استفاده کنید. برخی از موادی که در محصولات ضد پیری باید به آنها توجه کنید عبارتند از: رتینوئیدها (تحریک تولید کلاژن)، اسید هیالورونیک (رطوبت را در پوست به دام می اندازد)، ویتامین C (یک آنتی اکسیدان طبیعی که به کلاژن محصول کمک می کند)، ویتامین E (آنتی اکسیدانی که التهاب را نیز کاهش می دهد)، پپتیدها (مرتبط با تولید کلاژن و الاستین در بدن)، سرامیدها (سد پوست شما را قوی نگه می دارد تا رطوبت را وارد و آلاینده ها را خارج کند)، اسید گلیکولیک (خواص لایه برداری و تولید کلاژن و الاستین را افزایش می دهد) و اسید لاکتیک (خواص لایه برداری ملایم و افزایش رطوبت پوست). دقت کنید که هر محصول و برنامه مراقبت از پوستی که انتخاب می کنید، ساده و مقرون به صرفه باشد تا احتمال استفاده از آن بیشتر باشد.

ماسک صورت برای جلوگیری از پیری پوست

مواد غذایی برای جلوگیری از پیری پوست

هنگامی که رژیم غذایی خود را با غذاهای مملو از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم، آب و مواد مغذی ضروری پر می کنیم، بدن ما قدردانی خود را از طریق بزرگترین اندام خود یعنی پوستمان نشان خواهد داد. از این گذشته، پوست اغلب اولین قسمتی از بدن ما است که مشکلات درونی ما را نشان می‌دهد.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف میوه‌ها و سبزیجات امن‌ترین و سالم‌ترین راه برای مبارزه با کدر شدن پوست و خطوط ریز است. برای جلوگیری از پیری پوست آماده هستید؟ در اینجا ۱۰ مورد از بهترین مواد غذایی ضد پیری را معرفی می کنیم.

۱. شاهی

ویتامین جلوگیری از پیری پوست

مزایای سلامتی شاهی شگفت انگیز است! این سبزی که در سفره بسیاری از ایرانی ها دیده می شود، آبرسان و غنی از مواد مغذی منبع عالی از موارد زیر است:

  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منگنز
  • فسفر
  • ویتامین های A، C، K، B-1 و B-2

شاهی به عنوان یک ضد عفونی کننده داخلی پوست عمل می کند و گردش خون و رساندن مواد معدنی را به تمام سلول های بدن افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش اکسیژن رسانی به پوست می شود. سرشار از ویتامین‌های A و C است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شاهی می تواند رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی کرده و به از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک کمک کند.

۲. فلفل دلمه ای قرمز

راه های پیشیگری از پیری پوست

فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که نقش مهمی در جلوگیری از پیری پوست صورت ایفا می کنند. این گیاه خوش رنگ و جذاب علاوه بر محتوای بالای ویتامین C که برای تولید کلاژن مفید است، حاوی آنتی اکسیدان های قوی به نام کاروتنوئیدها است.

کاروتنوئیدها رنگدانه های گیاهی هستند که مسئول رنگ های قرمز روشن، زرد و نارنجی هستند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مشاهده می کنید. آن ها دارای خواص ضد التهابی متنوعی هستند و می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی، آلودگی و سموم محیطی کمک کنند.

۳. پاپایا

بهترین میوه برای جلوگیری از پیری پوست

این غذای فوق العاده خوشمزه سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و به حداقل رساندن خطوط ریز و چین و چروک کمک کند. این شامل:

  • ویتامین های A، C، K و E
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • فسفر
  • ویتامین های گروه B

طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های موجود در پاپایا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند و ممکن است علائم پیری را به تاخیر بیندازد. پاپایا همچنین حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که با کار کردن به عنوان یکی از بهترین عوامل ضدالتهابی طبیعت، مزایای ضد پیری بیشتری را ارائه می دهد. همچنین در بسیاری از محصولات لایه بردار یافت می شود.

بنابراین بله، خوردن پاپایا (یا استفاده از محصولات حاوی پاپائین) ممکن است به بدن شما کمک کند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و پوستی درخشان و پر جنب و جوش داشته باشید!

۴. بلوبری

چگونه از پیری پوست صورت جلوگیری کنیم

بلوبری سرشار از ویتامین های A و C و همچنین یک آنتی اکسیدان ضد پیری به نام آنتوسیانین است. این همان چیزی است که به زغال اخته رنگ آبی عمیق و زیبای خود را می دهد.

این آنتی اکسیدان های قوی منبع مطمئن ممکن است با تعدیل پاسخ التهابی و جلوگیری از از دست رفتن کلاژن به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید، استرس و آلودگی کمک کند.

۵. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک نیروگاه ضد التهاب و ضد پیری است که حاوی موارد زیر است:

  • ویتامین های C و K
  • انواع آنتی اکسیدان ها
  • فیبر
  • فولات
  • لوتئین
  • کلسیم

بدن شما برای تولید کلاژن، پروتئین اصلی پوست که به آن قدرت و قابلیت ارتجاعی می دهد، به ویتامین C نیاز دارد.

۶. اسفناج

چگونه از پیری پوست پیشگیری کنیم

اسفناج فوق العاده آبرسان است و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به اکسیژن رسانی و بازسازی کل بدن کمک می کند. همچنین غنی از موارد زیر است:

  • ویتامین های A، C، E و K
  • منیزیم
  • آهن هِم گیاهی
  • لوتئین

محتوای بالای ویتامین C این سبز برگ همه کاره باعث افزایش تولید کلاژن می شود تا پوست را محکم و صاف نگه دارد. اما این همه چیز نیست. ویتامین A فراهم می کند ممکن است موهای قوی و درخشان را تقویت کند، در حالی که ویتامین K منبع مورد اعتماد نشان داده شده است که به کاهش التهاب در سلول ها کمک می کند.

۷. آجیل

آجیل برای جلوگیری از پیری پوست

بسیاری از آجیل ها (به خصوص بادام) منبع عالی ویتامین E هستند که ممکن است به ترمیم بافت پوست، حفظ رطوبت پوست و محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV کمک کند. گردو حتی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی منبع معتبری است که ممکن است کمک کند:

  • تقویت غشاهای سلولی پوست
  • محافظت در برابر آسیب خورشید
  • با حفظ سد چربی طبیعی به پوست درخشندگی زیبایی ببخشید

۸. آووکادو

آووکادو سرشار از اسیدهای چرب ضد التهاب است که پوستی صاف و لطیف را ایجاد می کند. آنها همچنین حاوی انواع مواد مغذی ضروری هستند که ممکن است از اثرات منفی پیری جلوگیری کند، از جمله:

جلوگیری از پیری پوست صورت
  • ویتامین های K، C، E و A
  • ویتامین های گروه B
  • پتاسیم

محتوای بالای ویتامین A موجود در آووکادو می تواند به ما کمک کند سلول های مرده پوست را از بین ببریم و پوستی زیبا و درخشان را برای ما به ارمغان بیاوریم. محتوای کاروتنوئید آنها همچنین ممکن است به مسدود کردن سموم و آسیب های ناشی از اشعه خورشید کمک کند و همچنین به محافظت در برابر سرطان پوست کمک کند.

۹. سیب زمینی شیرین

رنگ نارنجی سیب زمینی شیرین از آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن می آید که به ویتامین A تبدیل می شود. منبع ویتامین AT Trusted ممکن است به بازگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت سلول های پوست کمک کند و در نهایت به داشتن پوستی نرم و جوان کمک کند.

این سبزی ریشه‌ای خوشمزه همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های C و E است – که هر دو ممکن است از پوست ما در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کنند و پوست ما را درخشان نگه دارند.

۱۰. دانه انار

انار برای پیر نشدن پوست

قرن هاست که از انار به عنوان یک میوه دارویی شفابخش استفاده می شود. سرشار از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی منبع مورد اعتماد، انار ممکن است از بدن ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند و سطح التهاب را در سیستم ما کاهش دهد.

این میوه های سالم همچنین حاوی ترکیبی به نام پوکیالاژین هستند که ممکن است به حفظ کلاژن در پوست کمک کند و علائم پیری را کاهش دهد.

پیشگیری از پیری پوست در طب سنتی

از نظر پزشکان طب سنتی زمانی که افراد به سمت پیری می روند، مزاج آن ها سرد و خشک می شود. این تغییر مزاج در پوست آن ها نیز ایجاد شده و پوست دچار خشکی و چین و چروک می شود. برای اینکه این تغییر را کمی به تعویق بیندازیم و پوست خود را سالم و شاداب نگه داریم، تدابیری وجود دارد که باید در طول زندگی خود رعایت کنید:

  • استراحت و خواب خوب
  • کاهش حجم مواد غذایی در هر وعده و افزایش تعداد وعده های غذایی
  • روغن مالی بدن با روغن های طبیعی
  • تقویت کبد و معده با مواد غذایی مقوی
  • بخور برای آبرسانی عمیق تر به پوست
  • استفاده از انواع میوه هایی که در جوانی پوست موثر هستند مانند کیوی، انار، هندوانه، موز، انبه و …
ورزش صورت برای جلوگیری از پیری پوست

یوگای صورت برای پیگیری از پیر شدن پوست

یوگای صورت با قوی کردن ماهیچه های مختلف صورت می تواند چین و چروک و افتادگی های قسمت های مختلف صورت را برطرف کند. این ورزش گردش خون به ناحیه صورت را افزایش می دهد و باعث می شود مواد مغذی بیشتری به پوست برسند و در نتیجه پوست شما را جوان تر و شاداب تر خواهد کرد.

کارشناسان توصیه می کنند که به مدت ۲۰ دقیقه و شش بار در هفته یوگای صورت را انجام دهید. ممکن است زیاد به نظر برسد اما نتایج آن را به سرعت خواهید دید.

هر کسی چهره منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین زمان لازم برای دیدن تغییرات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. “به عنوان یک قانون کلی، شما باید بعد از دو هفته شاهد بهبود طولانی مدت بیشتری در صورت و گردن خود باشید.

نرگس شریفی

آیا سبک زندگی شما برای جلوگیری از پیری پوست مناسب است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 4]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: