خوردن چه غذاهایی باعث جوش صورت میشود

غذاهایی که باعث جوش صورت می شوند + خوراکی هایی برای خلاصی از آکنه

ارسال به دیگران:

علیرغم بحث و جدال چندین ساله، مطالعات اخیر ثابت کرده است که آنچه می‌خورید می‌تواند نقش مهمی در سلامت و ظاهر پوست شما داشته باشد. عوامل زیادی در ایجاد جوش نقش دارند، از جمله: تولید سبوم و کراتین، باکتری‌های آکنه ساز، هورمون‌ها، منافذ مسدود شده و رژیم غذایی. ارتباط بین رژیم غذایی و جوش نیز همیشه بحث برانگیز بوده است. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد جوش داشته باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با برخی از مواد غذایی که در ایجاد جوش صورت موثر هستند، آشنا کنیم.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

جوش چیست؟

جوش یک مشکل پوستی است که می‌تواند باعث ایجاد چندین نوع برجستگی در سطح پوست شود. این برجستگی‌ها شامل: جوش‌های سرسفید و جوش‌های سرسیاه، می‌باشند. این برجستگی‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در موارد زیر مشاهده می‌شوند:

  • صورت
  • گردن
  • کمر
  • شانه‌ها

در واقع جوش زمانی به وجود می‌آید که منافذ پوست با چربی مسدود شوند. در این شرایط لایه برداری یا فیشیال صورت می تواند به درمان و کنترل جوش ها کمک کند. همچنین، جوش به دلیل تغییرات هورمونی نیز در بدن ایجاد می‌شود. چندین مطالعه نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به پیشگیری و درمان جوش کمک کند.

جوش صورت چیست

علت به وجود آمدن جوش صورت چیست؟

سطح پوست با سوراخ‌های کوچکی پوشیده شده‌ است، این سوراخ‌ها به غدد چربی در زیر پوست متصل می‌شوند که به آن‌ها، منافذ گفته می‌شود. غدد روغنی، مایعی به نام سبوم تولید می‌کنند. غدد روغنی، از طریق یک کانال نازک به نام فولیکول، سبوم را به سطح پوست می‌فرستد. این روغن با انتقال آن‌ها از طریق فولیکول تا سطح پوست، از شر سلول‌های مرده خلاص می‌شود. لازم به ذکر است که یک تکه موی نازک نیز از طریق فولیکول رشد می‌کند.

جوش هنگامی به وجود می‌آید که منافذ پوست با سلول‌های مرده پوست، چربی اضافی و گاهی اوقات باکتری مسدود شوند. در دوران بلوغ، هورمون‌ها غالباً باعث تولید چربی اضافی در غدد چربی می‌شوند که این امر باعث افزایش تعداد جوش می‌شود. در این صورت پاکسازی پوست می تواند به درمان جوش ها بسیار کمک کند. روش های مختلفی برای پاکسازی پوست وجود دارد، مانند پاکسازی پوست در آرایشگاه، پاکسازی در کلینیک های زیبایی پوست یا استفاده از ماسک های لایه بردار خانگی.

انواع جوش

جوش دارای دو نوع اصلی می‌باشد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • جوش های سر‌سفید، منافذی هستند که مسدود شده و بسته می‌شوند اما از پوست خارج می‌شوند. جوش‌های سرسفید به صورت برجستگی‌های سخت و مایل به سفید دیده می‌شوند.
  • جوش‌های سر سیاه، جوش زیر پوستی هستند که به صورت لکه‌های تیره و ریز در سطح پوست ظاهر می‌شوند.
علت جوش صورت در سن بالا

مصرف چه مواد غذایی منجر به ایجاد جوش صورت می‌شود؟

قبل از این که شما را با برخی از مواد غذایی آشنا کنیم، باید بدانید که غذا مستقیماً مسئول به وجود آوردن جوش نیست. فقط اگر پوستی دارید که بیش از حد چرب است و یا مستعد ایجاد جوش است، مصرف این مواد غذایی ممکن است منجر به تشدید ایجاد جوش شوند. در واقع، برخی از مواد غذایی وجود دارند که بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب شود. برخی از این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌باشند:

شکر

برخی از قندهایی که به عنوان شکر سفید تصفیه شده، در خانه‌های خود و به اشکال دیگر مصرف می‌کنید، همانند: نوشابه‌های گازدار، عسل و غیره، سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده، ممکن است باعث ایجاد جوش شوند. در واقع این مواد، سریع جذب جریان خون شده و باعث افزایش سطح قند می‌شوند. افزایش سطح انسولین، قند اضافی را به سلول‌‌های شما هدایت می‌کند که به نوبه خود باعث ایجاد جوش می‌شود.

محصولات لبنی

مطالعه‌ای که روی نوجوانان انجام شده است نشان داده که مصرف شیر کم چرب و پر چربی، منجر به افزایش ایجاد جوش می‌شود. همچنین، دو مطالعه نشان داده‌اند که بزرگسالانی که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می‌کنند، چهار برابر بیشتر در معرض ایجاد جوش قرار دارند. با این حال، رابطه بین شیر و جوش هنوز مشخص نیست. اگر بعد از مصرف لبنیات متوجه وجود جوش شدید، بهتر است از مصرف لبنیات خودداری کنید.

خوردن چه مواد غذایی باعث جوش صورت میشود

 فست فود

همه ما می‌دانیم که فست فود غذای مضری است و باید در لیست غذاهای غیر مجاز قرار بگیرد. در واقع خوردن فست فود، منجر به ایجاد جوش در پوست شما می‌شود. معمولاً سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر، پیتزا و سایر غذاهای فست فودی، از چربی تشکیل شده اند. این چربی‌های اشباع شده و مواد اولیه فرآوری شده، می‌توانند تعادل هورمونی و سطح قند خون شما را کاملا از بین ببرند که این امر سبب ایجاد جوش می‌شود.

غذاهای چرب

غذاهای سرخ شده یا مواردی مانند: همبرگر که مقدار زیادی چربی دارند، می‌توانند منجر به ایجاد جوش‌ها شوند.

پودر پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر، منبع غنی پروتئین و اسیدهای آمینه مانند: لوسین و گلوتامین است. این پودر معمولاً توسط مردان ورزشکار و بدنساز، مصرف می‌شود. با این حال، مصرف پروتئین آب پنیر باعث رشد و تکثیر سریع‌تر سلول پوست می‌شود. علاوه بر این مصرف این پودر، سطح انسولین را افزایش می‌دهد که می‌تواند دلیل به وجود آمدن جوش باشد.

دانه‌های تصفیه شده

غلات تصفیه شده یا آرد سفید تصفیه شده معمولاً در نان‌ها، ماکارونی‌ها، غلات و رشته‌های برنج یافت می‌شوند. این‌ها دارای شاخص گلیسمی بالا هستند و سطح قند خون را افزایش می‌دهند. انسولین هورمون‌های آندروژن را فعال‌تر می‌کند و منجر به رشد سریع سلول و تولید سبوم می‌شود که این اتفاق باعث ایجاد جوش می‌شود.

آیا شکلات باعث جوش میشود

شکلات

شکلات معمولا حاوی شیر است و یک فرآورده لبنی و قندی محسوب می‌شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است مشخص شده که مصرف شکلات در ایجاد جوش تاثیر زیادی دارد. در واقع می‌توان از این مطالعات نتیجه گرفت که خوردن شکلات باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن واکنش شدیدی در برابر این ماده نشان دهد که این واکنش، منجر به ایجاد جوش می‌شود.

غذاهای غنی از چربی‌های امگا 6

یک نوع رژیم غذایی غربی با دانه‌های ذرت، روغن سویا و غیره شناخته شده است که خطر ایجاد جوش را افزایش می‌دهد. زیرا، حاوی چربی‌های امگا 6 است که ماهیت آن التهابی است. اگر از قبل پوستی دارید که دارای جوش است، خوردن این غذاها باعث به وجود آمدن جوش می‌شود.

آموزش میکرونیدلینگ
آموزش میکرونیدلینگ دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

گوشت و پروتئین حیوانی

بعضی از افراد جوش‌هایی نسبتاً بزرگ و قرمزی دارند. این جوش‌های نسبتا بزرگ و قرمز، علاوه بر گونه‌ها، در امتداد خط فک و گردن نیز ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها به دلیل مصرف بیش از حد گوشت، مانند: مرغ و گوشت گوسفندی به وجود می‌آیند. گوشت قرمز می‌تواند باعث ایجاد این جوش‌ها شود، اگر چه ارتباط آن هنوز مشخص نیست.

درمان جوش صورت با مواد غذایی

چه مواد غذایی به پاکسازی پوست کمک می‌کند؟

مواد غذایی که در بالا به آن ها اشاره شد، ممکن است در به وجود آمدن جوش، نقش داشته باشند. در حالی که مواد غذایی و مواد مغذی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به درمان جوش صورت کمک کنند. برای پاکسازی پوست با مواد طبیعی می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

اسیدهای چرب امگا ۳

امگا ۳ ضد التهاب است و مصرف منظم آن، باعث می‌شود تا پوست شما کم‌تر جوش بزند. انواع ماهی های چرب مانند قزل آلا و سالمون، و دانه های گیاهی مانند تخم کتان، سویا، و لوبیا قرمز و … سرشار از امگا ۳ هستند.

پروبیوتیک‌ها

مصرف پروبیوتیک‌ها، روده را سالم کرده و باعث ایجاد میکروبیوم متعادل می‌شود. به همین دلیل مصرف پروبیوتیک‌ها منجر به کاهش التهاب‌ها و جوش‌های پوست می‌شوند. برای مصرف پروبیوتیک ها می توانید از انواع مکمل ها یا محصولات غذایی مانند ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ضد التهاب پلی فنول کورکومین است که می‌تواند به تنظیم قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و جلوگیری از رشد باکتری‌های جوش‌زا، کمک کند. در واقع مصرف زردچوبه ممکن است باعث کاهش ایجاد جوش شود. شما علاوه بر مصرف خوراکی زردچوبه، می توانید از ماسک زردچوبه نیز برای درمان جوش صورت خود استفاده کنید.

درمان جوش صورت

چای سبز

چای سبز حاوی پلی فنول است که با کاهش التهاب و کاهش تولید سبوم در ارتباط است. مشخص شده است که عصاره‌های چای سبز در صورت استفاده، شدت ایجاد جوش را کاهش می‌دهند.

ویتامین‌های A ،D ، E

این مواد مغذی در روغن هایی مثل روغن نارگیل، آرگان و … نقش مهمی در سلامت پوست و ایمنی بدن دارند و ممکن است باعث کاهش و یا جلوگیری از ایجاد جوش شوند. محققان، پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا به جوش با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها، می‌توانند منجر به کاهش ایجاد جوش شوند.

روی

مطالعات حاکی از آن است که خوردن غذاهای غنی از روی ممکن است در پیشگیری و درمان جوش مفید باشند. غذاهایی که غنی از روی هستند عبارتند از:

  • دانه کدو تنبل
  • کاشو بادام هندی
  • گوشت گاو
  • بوقلمون
  • عدس
  • غذاهای دریایی مانند: صدف و خرچنگ
خوردن چه چیزی باعث از بین رفتن جوش صورت میشود

رژیم‌های مدیترانه‌ای

رژیم‌های مدیترانه‌ای سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی و روغن زیتون هستند. مصرف این مواد نیز منجر به کاهش ایجاد جوش می‌شوند.

رژیم‌های غذایی به سبک پارینه سنگی

رژیم‌های غذایی به سبک پارینه سنگی، غنی از گوشت بدون چربی، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها و غلات و حبوبات هستند. آن‌ها با کاهش سطح قند خون و انسولین همراه بوده‌اند و مصرفشان منجر به کاهش ایجاد جوش می‌شوند.

نکات کلی برای درمان جوش صورت

برای کنترل جوش شما باید برخی نکات را رعایت کنید. این نکات شامل موارد زیر می‌باشند:

علت زیاد شدن جوش صورت
  • مراجعه به پزشک و مصرف دارو
  • شستن پوست و صورت دو بار در روز و پس از تعریق یا ورزش
  • شستن مو، به ویژه موهای چرب، با شامپو به طور منظم
  • استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی ملایم و بدون روغن
  • اجتناب از کندن، خراشیدن یا لمس جوش‌ها
  • اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب
  • کنترل استرس

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که غذاها دشمن پوست نیستند و در صورت مصرف غذاهای مفید و مناسب، پوست از هر گونه جوش و آکنه پاک خواهد شد. به خاطر بسپارید که مواد غذایی ذکر شده در مقاله، برای راهنمایی شما هستند. در واقع برخی از این مواد غذایی ممکن است برای تعدادی از افراد، هیچ ضرری نداشته باشند و با مصرف آن‌ها پوستشان جوش نزند. همچنین، ممکن است مواد غذایی دیگری وجود داشته باشند که منجر به ایجاد جوش شوند اما در این مقاله ذکر نشده باشند.

بنابراین، طبق آناتومی بدن خود پیش رفته و سعی کنید مدام به پوست خود رسیدگی کنید. همچنین، بهتر است که برای خود یک برنامه غذای مناسب و سالم شامل: غلات سبوس دار، سبزیجات سبز و آب فراوان، تهیه کنید. به یاد داشته باشید که برای تهیه برنامه غذایی مناسب حتما باید از پزشک کمک بگیرید.

نگین انصاری

آیا شما هم با جوش صورت دست و پنجه نرم می‌کنید؟ کدام یک از این مواد غذایی را برای کاهش جوش‌های خود امتحان کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 28 میانگین: 3.9]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
9 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
سردار قاسمی

بسیار عالی

رویا کریمی

ممنون از همراهیتون🌹

احمد

از مطلب کاملا دقیق و مرتب شما سپاسگذاریم

رویا کریمی

دوست گرامی، ممنون از همراهیتون🌹

نریمان

به نظرم راجب کندن یا دستکاری کردن باید یک موضوع جدا و جدی در نظر گرفت چون بشدت تبدیل به عادت میشه
به هر حال عالی

ستایس

سلام من اوایل شروع جوش جوش هام رو دست کاری میکردم و الان هم باعث عادت شده لطفا راهنماییم کنید

رویا کریمی

دوست گرامی، در این زمینه بهتره از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید.

Azadeh

صورت من یهو پر شد از جوش های قرمز ۴ روزه ۳۸ سالمه اعصابم بهم ریخته
نمیدونم با این هزینه های هنگفت دکتر پوست چکار کنم
احتمال داره خودش خوب بشه به مرور زمان

رویا کریمی

دوست گرامی، احتمال داره دچار مشکلات هورمونی شده باشید و حتما بهتره به پزشک مراجعه کنید.

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: