علت شکنندگی ناخن

علت شکنندگی ناخن ها + بهترین روش های درمان و مراقبت از ناخن ها

ارسال به دیگران:

اگر ناخن های شما ترک می خورد، می شکند، خم می شود، پوست روی آن کنده شود یا به طور کلی ضعیف است، احتمالا ناخن های شکننده ای دارید. شکنندگی ناخن ها دلایل مختلفی دارند. گاهی اوقات نشانه پیری یا نتیجه لاک زدن بیش از حد هستند. همچنین در آب و هوای سرد و خشک مانند فصل پاییز ممکن است ناخن ها خشک و شکننده شوند. اما همیشه دلیل بروز این مشکل به این سادگی نیست.

ناخن های ضعیف ممکن است ناشی از مشکلات سلامتی یا برخی بیماری ها باشند. اما قبل از اینکه بدترین حالت را تصور کنید یا به پزشک مراجعه کنید، ادامه این مطلب را بخوانید. ما در این مقاله دلایل شکنندگی ناخن ها را بررسی می کنیم و روش های درمان و مراقبت از آن ها را به شما می گوییم. با ما همراه باشید.

آموزش کاشت ناخن
آموزش کاشت ناخن دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

آناتومی ناخن

ناخن ها کراتین سختی هستند که انتهای انگشتان را می پوشانند. آن ها توسط سلول های خاصی در عمق انگشت در پایه ناخن ایجاد می شوند. در پایه ناخن چین ناخن قرار دارد. یک پوشش پوستی که در آن قسمت صفحه ناخن از انگشت خارج می شود. این پوست زنده یک سد محافظ در برابر عفونت ایجاد می کند.

چین ناخن اغلب با کوتیکول اشتباه گرفته می شود. کوتیکول ها لایه نازک و شفافی از پوست هستند که هنگام رشد ناخن روی ناخن باقی می مانند. ناخن های سالم کاملا براق، صاف و منحنی هستند. آن ها نباید ترک بخورند، بشکنند یا بیش از حد سفت و سخت باشند. بستر ناخن باید صورتی و لبه آزاد ناخن باید سفید به نظر برسد.

دقت کنید که هیچگاه چین را با ناخن گیر نگیرید، اما کوتیکول را می توانید به آرامی بتراشید تا به چسبیدن لاک ناخن به ناخن کمک کنید. به هیچ وجه بستر ناخن را سوهان نزنید، زیرا با این کار آن را نازک و ضعیف می کنید.

علت شکنندگی ناخن ها

شکنندگی ناخن ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از عوامل محیطی گرفته تا کمبود مواد مغذی و بیماری ها. در ادامه مهم ترین این دلایل را با هم بررسی می کنیم:

علت شکنندگی ناخن کودکان

۱. شستن مکرر دست ها

شستن مکرر دست ها می تواند از شما در برابر بیماری ها محافظت کند. اما تاثیری که روی ناخن های شما می گذارد کاملا منفی است. مخصوصا اگر از مواد شوینده خشن استفاده کنید.

آب زدن بیش از حد به دست ها حتی بدون مواد شوینده می تواند باعث شکنندگی ناخن ها شود. اما چگونه؟ وقتی شما ناخن هایتان را خیس می کنید، متورم می شوند و پس از خشک شدن دوباره جمع می شوند. این تغییر مداوم ناخن های شما را بسیار شکننده می کند. تاثیر مواد شوینده و ضدعفونی کننده را نیز به این اتفاق اضافه کنید. متوجه می شوید که چرا بعد از هربار شستن دست ها ناخن های شما خشک و ضعیف می شوند.

۲. افزایش سن و تغییرات هورمونی

با افزایش سن، ممکن است ناخن های شما خشک شده و رشد آن ها کند شود. به ویژه پس از یائسگی. به مرور زمان ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شوند، در حالی که ناخن‌های دست نازک‌تر شده و راحت‌تر می‌ شکنند. سن خاصی برای بروز این اتفاق وجود ندارد و برای همه اتفاق نمی افتد، اما می تواند علت شکنندگی ناخن دست شما باشد.

کمبود کدام ویتامین باعث شکنندگی ناخن میشود

۳. کمبود مواد مغذی

ممکن است از خود بپرسید که علت شکستن ناخن کمبود کدام ویتامین است؟ به طور کلی شکننده بودن ناخن ها به ندرت می تواند به این معنی باشد که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنید. اما کمبود ویتامین و مواد مغذی می تواند باعث ضعیف شدن ناخن های شما شود.

به عنوان مثال پایین بودن میزان کلسیم (هیپوکلسمی) می تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست، خشکی مو و شکنندگی ناخن ها و گرفتگی عضلات شود.

همچنین ویتامین های گروه ب به ویژه بیوتین (B7) و B12، روی، ویتامین سی و آهن، اسیدهای چرب تاثیر بسیار زیادی روی سلامت پوست و مو دارند. به همین دلیل کمبود شدید آن ها می تواند علت نرمی و شکنندگی ناخن ها محسوب شود.

۴. کمبود رطوبت

هنگامی که ناخن های فردی سفت و شکننده است، ممکن است به این معنی باشد که رطوبت کافی ندارند. همانطور که گفتیم خیس شدن و خشک شدن مکرر ناخن ها در اثر فعالیت هایی مانند شستن دست یا شستن ظروف می تواند رطوبت را از ناخن ها بگیرد.

همچنین برخی فصل ها و برخی مناطق جغرافیایی که آب و هوای خشک دارند، ممکن است باعث کاهش رطوبت پوست و ناخن های شما شده و منجر به شکنندگی ناخن ها شوند.

علت شکنندگی ناخن شست پا

۵. مواد شیمایی و سوهان

خانم هایی که مرتبا از لاک و استون استفاده می کنند، بیشتر از سایر افراد دچار شکنندگی ناخن می شوند. مواد شیمیایی مانند لاک، استون، پرایمر و سایر مواد شیمایی مورد استفاده در کاشت ناخن رطوبت ناخن ها را می گیرند و آن ها را خشک و شکننده می کنند.

همچنین سوهان کشیدن روی سطح ناخن لایه محافظ روی ناخن را از بین می برد و ناخن شما را مستعد آسیب می کند. بنابراین اگر به طور مداوم مانیکور ناخن و کاشت ناخن انجام می دهید، به احتمال زیاد ناخن های شما ضعیف و بسیار شکننده هستند.

۶. سندروم ریناد

شکننده بودن ناخن یکی از علائم شایع سندرم ریناد است. این بیماری رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد و مانع از دریافت خون کافی توسط دست ها و پاها می شود. در نتیحه ناخن ها نمی توانند آنچه را که برای سالم ماندن نیاز دارند، از خون دریافت کنند و ضعیف و مستعد آسیب می شوند.

۷. کم کاری تیروئید

عرق مرطوب کننده طبیعی بدن شماست. پایین بودن هورمون تیروئید که به آن “کم کاری تیروئید” می گویند، میزان عرق بدن را کاهش می دهد که نتیجه آن خشکی مو، پوست و ناخن است. اگر کم کاری تیروئید دارید، در کنار شکنندگی ناخن ها ممکن است علائم دیگری مانند درد، خستگی، افزایش وزن و مشکلات حافظه را نیز تجربه کنید.

علت شکنندگی ناخن در طب سنتی

۸. آنمی یا فقر آهن

شایع ترین علت کم خونی کمبود آهن در خون است. این مشکل ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که خون زیادی از دست بدهید. همچنین اگر آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید یا مشکلی دارید که مانع از جذب آن می شود، ممکن است به آنمی مبتلا شوید. کم خونی می تواند علت شکنندگی ناخن و ریزش مو باشد یا باعث شود ناخن به شکل قاشق به سمت داخل فرو رود.

۹. شیمی درمانی

ناخن های شکننده می تواند یکی از عوارض جانبی برخی درمان های سرطان مانند شیمی درمانی باشد. خشکی پوست و ناخن در اثر شیمی درمانی بسیار شایع است. ناخن ها پس از این نوع درمان ممکن است نازک شوند، به راحتی بشکنند و کندتر از حد معمول رشد کنند.

درمان شکنندگی ناخن

بسیاری از علل شکنندگی ناخن‌ ها خارج از کنترل شما هستند. به عنوان مثال شما باید دست‌ های خود را بشویید و هیچ راه دیگری وجود ندارد. اما نگران نباشید، ما راه حل های زیادی داریم که می توانند برای درمان ناخن نازک و شکننده مناسب باشند.

شکستن ناخن از وسط

۱. ناخن هایتان را نجوید

جویدن ناخن نیز می تواند دلیل شکنندگی ناخن باشد. این کار نوک ناخن های شما را بیش از حد نازک و نرم می کند و حتی ممکن است صدف ناخن نیز با این کار از بین برود. برای جلوگیری از این کار روش های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال ناخن های خود را کوتاه نگه دارید، دستکش بپوشید، برای مدتی از کاشت ناخن استفاده کنید تا این عادت را از خود دور کنید.

۲. از نرم کننده ها استفاده کنید

قبل از خواب، از کرم های مرطوب کننده چرب و غلیظ استفاده کنید. در طول روز نیز پس از شستن دست ها کرم مرطوب کننده بزنید تا رطوبت از دست رفته ناخن هایتان را جبران کنید.

از نرم کننده های حاوی الکل خودداری کنید، زیرا باعث خشک تر شدن ناخن های شما می شوند. استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل می تواند انتخاب بسیار خوبی برای نرمی و مرطوب شدن پوست و ناخن ها شود.

شکنندگی ناخن برای چیست

۳. کمتر لاک بزنید

لاک زدن، کاشت ناخن، ژلیش ناخن یا هر روش مانیکور دیگری می تواند بسیار زیبا و وسوسه انگیز باشد و حتی به مقاومت ناخن ها در برابر شکسته شدن نیز کمک کند. اما استفاده بیش از حد از این مواد شیمیایی باعث آسیب به سطح ناخن های طبیعی شما می شود و آن ها را خشک می کند. همچنین، سطح رویی صدف ناخن هنگام ترمیم و برداشتن آن ها از بین رفته و بسیار شکننده و ضعیف می شوند.

حتی پاک کردن لاک معمولی ناخن نیز می‌ تواند به ناخن آسیب برساند. بنابراین پزشکان پیشنهاد می کنند که اگر نمی‌ توانید بدون لاک بمانید، یک لاک شفاف بدون فرمالدئید پیدا کنید که بتوانید آن را حداقل به مدت یک هفته نگه دارید. زیرا لاک های معمولی بعد از یک روز لب پر می شوند و شما مجبور می شوید آن را پاک کنید و دوباره لاک بزنید. همین امر باعث خشک شدن ناخن های شما می شود.

۴. ویتامین مصرف کنید

مصرف روزانه یک مکمل بیوتین (حدود ۵۰۰۰ میکروگرم) می تواند سلامت ناخن ها را بهبود بخشد. برای مشاهده تاثیر این مکمل، باید حدود شش تا هشت هفته صبر کنید تا کل بستر ناخن رشد کند.

بعلاوه پروتئین و آهن نیز به حفظ سلامت ناخن ها کمک می کند. مطمئن شوید که حتما از غذاهای حاوی پروتئین و آهن به میزان کافی استفاده می کنید.

شکستن ناخن از وسط

۵. دستکش بپوشید

هنگام انجام کارهای خانه، دستکش هایی مانند دستکش ظرفشویی بپوشید تا دست هایتان خشک بماند. دستکش ها همچنین می توانند از دست ها و ناخن های شما در برابر مواد شیمیایی خشن مانند مواد شوینده و مایعات پاک کننده محافظت کنند.
از قرار گرفتن طولانی مدت در هوای سرد و خشک خودداری کنید. اگر در روزهای سرد بیرون می روید، حتماً دستکش بپوشید.

نکاتی برای داشتن ناخن های سالم

مراقبت از ناخن ها به اندازه مراقبت از پوست و موی ما ضروری است و می تواند به جلوگیری از شکنندگی ناخن ها و حفظ سلامت آن ها کمک کند.

می توانید نکات زیر را برای داشتن ناخن های زیبا و سالم انجام دهید:

  • ناخن های خود را به آرامی و با دقت بگیرید تا از شکستگی ها جلوگیری شود.
  • از ابزارهای فلزی برای مانیکور و حالت دادن به ناخن هایتان استفاده نکنید.
  • از روش های پاک کردن لاک ناخن بدون استون استفاده کنید.
  • بدون دستکش ظرف نشویید.
  • ناخن هایتان را کوتاه نگه دارید.
  • از جویدن ناخن هایتان به شدت خودداری کنید.
  • از ناخن هایتان به عنوان ابزار استفاده نکنید.
شکننده بودن ناخن ها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شکنندگی ناخن ها لزوما دلیلی برای نگرانی نیست. زیرا در اغلب موارد عوامل محیطی و عدم مراقبت صحیح باعث بروز این مشکل می شود.

اما اگر همراه با شکنندگی ناخن ها علائم دیگری را نیز تجربه کردید، احتمالا باید به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال خستگی می تواند نشانه ای از کمبود آهن یا کم خونی باشد. یا افزایش یا کاهش وزن می تواند نشان دهنده مشکل تیروئید باشد.

اگر با درمان های خانگی نتوانستید مشکل خود را حل کنید، حتما با یک پزشک مشورت کنید که درمان مناسب را برای شما در نظر بگیرد.

منبع: webmd

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: