خراب شدن لوازم آرایش

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایشی چیست؟

ارسال به دیگران:

این روزها تنوع لوازم آرایشی به قدری زیاد است که دیگر نمی‌توانید به راحتی محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. زمانی که به فروشگاه می‌روید با انواع برندها،‌ فرمولاسیون ها،‌ و قیمت‌ها مواجه می‌شوید. اما مهم‌ترین نکته ای که باید به آن دقت کنید، تاریخ انقضای محصول است. باکیفیت ترین و مناسب ترین محصول برای نوع پوست شما تنها در صورتی قابل استفاده است که در بازه زمانی تعیین شده توسط شرکت سازنده مصرف شود. زیرا استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به علائم فاسد شدن لوازم آرایشی بپردازیم و نحوه نگهداری از آن‌ها را بیان کنیم.

آموزش میکاپ
آموزش میکاپ دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

آیا تاریخ انقضای لوازم آرایش مهم است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، تاریخ انقضای محصولات آرایشی بسیار مهم است. استفاده از مواد آرایشی فاسد و تاریخ گذشته نه تنها در زیبایی افراد تاثیر مثبت ندارد بلکه باعث بروز مشکلات زیادی می شود. از مشکلات ایجاد شده برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. بروز جوش های پوستی

یکی از مشکلات ایجاد شده بر اثر استفاده از لوازم آرایشی فاسد شده می توان به ایجاد انواع جوش های زیرپوستی، جوش سرسیاه، چرکی و … در سطح پوست صورت اشاره کرد.

۲. تاثیر منفی بر زیبایی چهره

استفاده از لوازم آرایشی فاسد نه تنها باعث زیبایی نمی شود بلکه در زیبایی چهره تاثیر منفی خواهد داشت. زیرا لوازم آرایشی خراب نمی‌توانند به خوبی روی پوست قرار بگیرند و باعث جلوه بد آرایش خواهند شد.

۳. ایجاد سرطان پوست

لوازم آرایشی فاسد باعث بروز مشکلات پوستی بسیار زیادی می شود که از آن میان می توان به سرطان پوست اشاره کرد.

۴. کدر شدن پوست

ترکیبات استفاده شده در لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید، تاثیر بسیار زیادی بر سلامت و زیبایی پوست شما دارند. اگر کیفیت لوازم آرایشی مورد استفاده پایین باشد، یا تاریخ انقضای آن گذشته باشد، می‌تواند باعث کدر شدن پوست صورت شما شود.

نشانه های خراب شدن لوازم آرایشی

طول عمر هر کدام از لوازم آرایشی چه قدر است؟

طول عمر مفید هر کدام از لوازم آرایشی با دیگری متفاوت است. به طور مثال مدت زمان ماندگاری رژ لب با کرم پودر یکسان نیست. البته تاریخ انقضا لوازم آرایشی علاوه بر نوع آن ها به کارخانه و یا برند محصولات نیز بستگی خواهد داشت.

۱. رژگونه

رژگونه از انواع لوازم آرایشی خشک محسوب می‌شود. هنگام انتخاب یک رژگونه مناسب، علاوه بر رنگ و جنس آن، باید به تاریخ انقضای آن نیز توجه کنید. طول عمر این محصول آرایشی بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است و بعد از این مدت نباید از آن استفاده کنید. در واقع بعد از گذشت ۱۲ تا ۱۸ ماه با علائم فاسد شدن رژ گونه خود رو به رو خواهید شد.

۲. سایه چشم

چشم یکی از اعضا بسیار مهم و همچنین حساس صورت می باشد در نتیجه در انتخاب محصولات آرایشی چشم باید دقت زیادی داشته باشید. فاسد بودن سایه چشم عوارض جبران ناپذیری برای چشم دارد. عمر مفید سایه های چشم ۱۸ تا ۲۴ ماه می باشد. بعد از گذشت این مدت زمان، بهتر است از مصرف آن ها صرف نظر کنید.

۳. مداد چشم

مداد های چشم از دیگر محصولات آرایشی چشم می باشند که طول عمر مفید آن ها بین ۱۸ ماه تا ۲۴ ماه می باشد. استفاده از مداد چشم بعد از این مدت می‌تواند عوارضی را برای چشم شما به همراه داشته باشد.

۴. انواع رژلب

رژ لب ها یکی از محصولات آرایشی بسیار مهم می باشند. در حقیقت امکان خوردن رژلب از روی لب وجود دارد. در نتیجه رژ انتخابی علاوه بر کیفیت بالا باید فاقد سرب باشد. فاسد بودن رژلب ها علاوه بر صدمه به لب، سلامتی انسان را تحت شعاع قرار می دهد. تاریخ انقضای این محصولات آرایشی بین ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه می باشد. بعد از گذشت این مدت، استفاده از آن ها ممنوع می باشد.

تاریخ انقضا لوازم آرایشی

۵. ریمل

ریمل ها یکی دیگر از محصولا آرایشی چشم می باشند که باید در انتخاب آن‌ها حساسیتویژّ ای به خرج بدهید. ریمل انتخابی شما باید عاری از مواد آلرژی زا و یا حساسیت زا باشد. طول عمر مفید و یا تاریخ انقضای این نوع لوازم آرایشی بین ۲ الی ۳ ماه می باشد. استفاده از ریمل های فاسد شده باعث قرمز شدن چشم، سوزش چشم و التهاب آن ها می شود، همچنین ممکن است عوارض دیگری را نیز در پی داشته باشد.

آموزش آرایش عروس
آموزش آرایش عروس دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

۶. کرم پودر

کرم پودر ها یکی از اجزا در آرایش چهره می باشند. کرم پودر مناسب پوست شما علاوه بر داشتن کیفیت و فرمولاسیون مناسب، باید تاریخ انقضا نیز داشته باشد. فاسد بودن آن ها به شدت پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. تاریخ انقضای این محصولات بین ۶ ماه تا ۱۲ می باشد. استفاده از کرم پودر بعد از گذشت تاریخ انقضای آن‌ها ممنوع می‌باشد.

نحوه صحیح نگهداری از لوازم آرایش چگونه است؟

برخی افراد معتقدند که برای ماندگاری بیشتر محصولات آرایشی باید آن ها را داخل یخچال نگهداری کرد. اما باید گفت این باور کاملا اشتباه است. نگهداری محصولات آرایشی و یا لوازم آرایشی در یخچال قرار نیست مانع از فاسد شدن آن ها شود. به عبارت دیگر محصولات آرایشی هنگامی که تاریخ که مصرف آن ها بگذرد، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی قابل استفاده نمی باشند. اما نگهداری آن ها داخل یخچال تا هنگامی که تاریخ مصرف آن ها نگذشته باشد به حفظ کیفیت آن ها کمک می کند. اما دستورالعمل هایی که باید در نگهداری از لوازم آرایشی به آن ها توجه کنیم شامل موارد زیر می باشد :

۱. محل نگهداری مناسب

محصولات آرایشی و یا لوازم آرایشی را در محیط خشک، خنک و عاری از رطوبت نگهداری کنید. مرطوب بودن محیط باعث رشد باکتری ها و انواع میکروب ها می شود. بنابراین از نگهداری لوازم آرایشی، محصولات زیبایی و محصولات درمانی داخل حمام و دستشویی به شدت پرهیز کنید.

۲. شستشوی براش های آرایشی

براش و پد های آرایشی خود را چند هفته یک بار به خوبی بشویید. برای شستن براش های آرایشی از یک شوینده ملایم استفاده کنید. بعد از شستشو آن‌ها را بوسیله پارچه نخی خشک کنید. اجازه دهید براش ها به خوبی خشک شوند، سپس آن ها را داخل کیف لوازم آرایشی قرار دهید.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی چه قدر است؟

۳. تمیز کردن سطح لوازم آرایشی

محصولات آرایشی خود را تمیز کنید. به عنوان مثال رژگونه را بعد از استفاده تکان دهید یا آن را فوت کنید تا پودر های اضافه آن خارج شود.

۴. تمیز کردن کیف لوازم آرایش

تمیز کردن هر ماه کیف لوازم آرایشی از دیگر روش های موثر در نگهداری محصولات آرایشی می باشد. زیرا آلودگی می‌تواند از کیف به داخل لوازم آرایشی منتقل شده و باعث خراب شدن زودتر از موعد آن ها شود.

نکاتی برای افزایش طول عمر لوازم آرایشی

  • براش های آرایشی را به صورت برعکس داخل یک ظرف قرار دهید. به عبارت دیگر دسته براش را داخل شیشه قرار دهید به طوری سر آن بیرون از ظرف قرار داشته باشد.
  • یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از خراب شدن عطر ها، نگهداری آن‌ها در محیط خشک و خنک است. نگهداری عطر ها در محیط گرم و مرطوب در کیفیت آن ها تاثیر منفی دارد. بنابراین عطرها را در حمام یا اتومبیل نگهداری نکنید.
  • رژگونه ها و انواع سایه ها را به گونه ای در کیف لوازم آرایشی قرار دهید که به آن ها فشار وارد نشود. فشار وارد شدن به سایه ها و یا محصولات پودری باعث شکستن آن ها می شود.

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایشی چیست؟

سوالی که ذهن اکثر افراد را درگیر کرده است این است که چگونه متوجه شویم لوازم آرایشی ما فاسد شده اند؟ در ادامه به بررسی علائم فاسد شدن لوازم آرایشی می‌پردازیم.

۱. تغییر بوی لوازم آرایشی

یکی از نشانه های بسیار بارز فاسد شدن لوازم آرایشی، بوی آن ها می باشد. عموما بوی محصولات آرایشی فاسد شده به بوی تند و نامطبوع تغییر می‌کند.

۲. تغییر حالت بافت محصول

برای تشخیص فاسد شدن محصولات و یا لوازم آرایشی می توانید محتویات آن را لمس کنید. به عنوان مثال می توانید مقداری از رژلب و یا کرم پودر را روی انگشت خود بریزید و با دو انگشت آن را لمس کنید. اگر بافت آن ها لیز و یا سر بود، می توان به فاسد شدن آن ها پی برد.

تاريخ انقضا لوازم آرايشي

۳. تغییر رنگ لوازم آرایشی

یکی دیگر از نشانه ها و یا علائم فاسد شدن لوازم آرایشی مانند کرم پودر، تغییر رنگ آن ها می باشد. اغلب کرم پودرها، کرم های درمانی، ضد آفتاب ها و … بعد از اتمام تاریخ مصرف تغییر رنگ می دهند.

۴. تاثیر محصول بر روی پوست

یکی دیگر از علائم فاسد شدن لوازم آرایشی، نحوه عملکرد آن ها می باشد. به عنوان مثال بعد از استفاده از رژلب فاسد، لب ها پوست پوست و خشک می شوند. در بعضی موارد، رژ لب فاسد ممکن است باعث التهاب لب ها نیز بشود.

هنگام خرید لوازم آرایشی، بسیار مهم است که به تاریخ تولید و انقضای آن ها توجه کنید. همچنین هیچگاه محصولی را که تاریخ تولید و انقضا روی آن درج نشده، خریداری نکنید. پوست شما اولین لایه محافظتی بدن شماست و سهم زیادی در زیبایی شما دارد. کوتاهی در نگهداری و مراقبت از آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

منبع: everydayhealth

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: