چه ستگاه لیزری بهتر است؟

انواع دستگاه های لیزر برای چه نوع پوستی مناسب اند؟ کدام دستگاه لیزر مو بهتر است؟

ارسال به دیگران:

وقتی صحبت از دستگاه‌های لیزر موهای زائد می‌شود، گزینه‌های زیادی پیش رویمان قرار می‌گیرد. مهم ترین بخش انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد است که ممکن است کمی دشوار باشد. هر دستگاه لیزر با دیگری متفاوت است. بعضی از لیزرها برای انواع خاصی از موها بهتر هستند. بعضی از لیزرها برای افرادی که رنگ پوست آن‌ها تیره است، ایمن‌ترند. و برخی از دستگاه‌های لیزر در مناطق خاصی از بدن عملکرد بهتری نسبت به سایر دستگاه‌ها دارند. بنابراین تشخیص تناژ‌ پوست در انتخاب دستگاه لیزر می تواند کمک کند. در این مقاله در مورد دستگاه‌های مختلف لیزر موهای زائد آشنا می‌شوید و مزایا و معایب هریک را یاد می‌گیرید تا بتوانید بهترین دستگاه را برای خود انتخاب کنید.

آموزش لیزر موهای زائد
آموزش لیزر موهای زائد دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

لیزر موهای زائد چیست؟

همانطور که می‌دانید روش های مختلفی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد، مانند اپیلاسیون، شیو کردن، استفاده از کرم های موبر، و لیزر کردن. لیزر موهای زائد یک روش درمانی پزشکی است که امروزه بسیار مورد استقبال خانم ها و حتی آقایان قرار گرفته ایت. این سیستم با استفاده از یک پرتوی نور متمرکز (لیزر) موهای زائد را از بین می‌برد. دلیل انجام لیزر موهای زائد برای افراد ممکن است متفاوت باشد.

در هنگام لیزر موهای زائد، دستگاه لیزر نوری منتشر می‌کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود. گرما به کیسه‌های لوله‌ای شکل موجود در پوست (ریشه مو) که باعث تولید مو می‌شوند آسیب می‌رساند. این روند رشد موها را مهار کرده یا به تأخیر می‌اندازد.

به طور کلی، لیزر موهای زائد در مدت زمان کوتاهی انجام می شود و به دوره نقاهت خاصی نیاز ندارد. اما چیزی که مهم است، رعایت کردن نکات ضروری برای مراقبت بعد از لیزر موهای صورت و بدن است تا پوست شما دچار آسیب نشود.

این روزها استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد نواحی مختلف بدن بسیار رواج دارد. به طوری که لیزر موهای زائد دست، پا، زیربغل، لیزر موهای زائد واژن و اندام تناسلی به امری رایج و عادی تبدیل شده است. البته در مواردی نیز افراد نگران مضرات لیزر بیکینی هستند، اما گزارشات و تحقیقات در این خصوص هیچ گونه ضرری را اشاره نمی‌کنند.

انواع دستگاه‌ لیزر موهای زائد

به طور کلی ۵ نوع دستگاه لیزر برای حذف موهای زائد در بازار وجود دارد. هرکدام از این دستگاه‎‌ها ویژگی خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردزیم.

۱- لیزر روبی (Ruby)

(مناسب برای پوست‌های خیلی روشن)

لیزر روبی اولین دستگاهی است که برای کاهش دائمی موهای زائد ایجاد شده است. این سیستم برای هدف قرار دادن ملانین از طول موج‌های کوتاه ۶۹۴ نانومتر استفاده می کند. این ویژگی باعث می‌شود که لیزر روبی برای از بین بردن موهای روشن و نازک ایده‌آل باشد.

از طرف دیگر، دستگاه لیزر روبی به دلیل جذب ملانین بالایی که دارد برای افرادی با رنگ پوست تیره توصیه نمی‌شود. این دستگاه برای کاهش ناراحتی، بین پالس‌های لیزر یک مکث طولانی دارد. اگرچه درد کمتری دارد، اما همین ویژگی باعث می‌شود که زمان درمان با این دستگاه بیشتر از سایر دستگاه‌ها باشد. در نتیجه، لیزر روبی برای مناطق کوچکتر ایده‌آل است.

معایب

به دلیل جذب ملانین بالایی که دارد، احتمال از بین بردن رنگدانه پوست در آن بالاتر از سایر لیزرها است. به همین دلیل فقط برای پوست‌های خیلی روشن قابل استفاده است.

سیستم‌های محبوب لیزر روبی

  • روبی استار
  • پالومار E2000
  • اپی پالس روبی

مناسب برای: افرادی با رنگ پوست روشن که می‌خواهند مناطق کوچکی از موهای نازک خود را درمان کنند.

بهترین دستگاه لیزر پوست روشن

۲- لیزر الکساندرایت (Alexandrite)

(مناسب برای پوست‌های خیلی روشن تا سبزه)

لیزر الکساندرایت محبوب‌ترین دستگاه لیزر موهای زائد است. همچنین سریع‌ترین لیزر موجود در بازار است. به عنوان مثال، لیزر الكساندرایت می‌تواند ناحیه وسیعی مانند کمر را در كمتر از ۳۰دقیقه پوشش دهد. سرعت بالای تکرار پالس‌ها باعث می‌شود نسبت به سایر دستگاه‌ها درد بیشتری داشته باشد. اگرچه ماشین آلات جدید دستگاه‌های خنک کننده‌ای را برای بهبود تجربه بیمار ساخته‌اند، اما با این حال لیزر الکساندرایت یکی از راحت‌ترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد است.

لیزر الکساندرایت به دلیل طول موج بلند خود به اندازه ۷۵۵ نانومتر (البته نه به اندازه لیزر ND: YAG) در طیف گسترده ‌ای از رنگ‌های پوست، از پوست‌های خیلی روشن تا سبزه، قابل استفاده است. موجی که به طور مستقیم در ریشه و فولیکول مو نفوذ می کند و می تواند آن را به طور کلی از بین ببرد.

معایب

با وجود طول موج بلندی که دارد، میزان جذب ملانین آن بالاست. بنابراین خطر تغییر رنگ و سوختگی در همه پوست‌ها، به جز پوست‌های خیلی روشن، وجود دارد.

سیستم‌های محبوب لیزر الکساندرایت

  • دستگاه لیزر کندلا
  • سایناشور آپوجی
  • جنتل لیز
  • اپی تاچ پلاس

مناسب برای: کسانی که زمینه پوست روشنی دارند و می‌خواهند نواحی بزرگتر مانند پاها یا پشت خود را درمان کنند.

دستگاه لیزر کندلا ۲۰۲۰ از مشهورترین دستگاه‌های این لیست است که احتمالا نام آن را زیاد شنیده‌اید. این روزها اکثر مراکز لیزر از این دستگاه استفاده می‌کنند. لیزر موهای زائد کندلا دارای سیستم خنک‌کننده است که باعث کاهش درد هنگام انجام لیزر می‌شود.

لیزر بدن محبوب الکساندرایت

انواع دستگاه الکساندرایت

دستگاه الکساندرایت انواع متفاوتی دارد که هر یک از آنها هم دارای ویژگی های متنوعی هستند، برای اینکه با انواع لیزرالکساندرایت آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه لیزر آریون (Orion)

یکی از سریعترین لیزرهایی که در سراسر دنیا وجود دارد این نوع لیزر میباشد . این لیزر تمامی استاندرد هایی که یک لیزر خوب نیاز دارد را دارد . اسکنر بزرگ این دستگاه یک مزیت برای لیزر نواحی بزرگ مانند کمر و … میباشد. فاصله زمانی پالس های تولیدی بسیار کم بوده و در همین زمان کم هم خنک کنندگی را برایتان انجام میدهد و این به این معنیست که امکان سوختگی با این نوع لیزر به صفر رسیده است.

دستگاه لیزر آلما (Alma)

این لیزر دارای قدرت و ویژگی های منحصر به فردی می باشد که آن را به یکی از دستگاه های محبوب برای لیزر تبدیل کرده است. این لیزرپالس های بسیار زیادی وارد فولیکول مو میکند و با گرم کردن آن ها ریشه مو را از بین میبرد.

دستگاه لیزر کوترا (Cuter)

ازبهترین دستگاه های لیزر که برای تمامی رنگ پوست ها مناسب می باشد و فرقی نمیکند که شما پوست روشن یا تیره داشته باشید در هر صورت این دستگاه مناسب شما میباشد . این لیزربه دلیل داشتن سیستم خنک کنندگی امکان سوختگی را از بین برده است .یکی دیگر از ویژگی های مهم آن این است که می تواند طیف بسیار زیادی از سیاهرگ های عنکبوتی (واریس) را به خوبی از بین ببرد و آنها را درمان کند.

۳- لیزر دایود (Diode)

(بهترین انتخاب برای پوست‌های گندمی)

دستگاه‌های لیزر دایود در بازار لیزر موهای زائد نسبتاً جدید هستند. منبع انرژی آن‌ها متشکل از اجسام نیمه‌رسانایی است که به آن‌ها دابود گفته می‌شود که برای ایجاد پرتوهای لیزر با طول موج ۸۱۰ – ۸۰۰ نانومتر با هم ترکیب شده‌اند. این طول موج طولانی‌تر از دستگاه‌های روبی و الکساندرایت است و برای نفوذ به عمق پیاز مو بهتر است. لیزرهای دایود معمولاً برای انواع پوست‌های تیره خطری ندارند و برای از بین بردن موهای ضخیم یا درشت ایده‌آل هستند. این ویژگی باعث می‌شود دستگاه لیزر دایود در میان مردانی که به دنبال درمان موهای زائد یا موهای سینه خود هستند، محبوب باشد.

معایب

  • افرادی که پوست تیره‌ تری دارند، به جلسات درمانی بیشتری نیاز دارند.
  • دایود یک فناوری جدید است و هنوز داده‌ های زیادی برای ارزیابی نتایج بلند مدت آن موجود نیست.

سیستم‌های محبوب لیزر دایود

  • دیود SLP ، F1
  • لایت شیر
  • مدیواستار
  • سوپرانو XL
  • لیزرلیت
  • اپیستار
  • اپکس

مناسب برای: بیمارانی که پوستی روشن تا برنزه دارند. ایده‌آل برای درمان سریع مناطق بزرگتر. بهترین انتخاب برای مردانی که می‌خواهند موهای کمر یا سینه خود را از بین ببرند.

آموزش اپیلاسیون
آموزش اپیلاسیون دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

۴- لیزر ان دی یاگ (Nd:Yag)

(بهترین انتخاب برای پوست‌های تیره)

دستگاه‌های Nd: YAG آخرین پیشرفت در فناوری لیزر زیبایی را ارائه می‌دهند. این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه برای از بین بردن موهای زائد موثر هستند، کاربردهای بی‌شمار دیگری از جمله از بین بردن انواع طرح تاتو و جوانسازی پوست را برای اصلاح آسیب‌های ناشی از نور خورشید ارائه می‌دهند.

دستگاه‌های ان دی یاگ با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر کار می‌کنند. بیشتر دستگاه‌های لیزر ملانین موجود در مو و پوست را هدف قرار می‌دهند. اما هدف قرار دادن ملانین باعث کاهش کاربرد این دستگاه‌ها برای از بین بردن موها در پوست‌های تیره می‌شود.

لیزر ان دی یاگ میزان جذب ملانین پایینی دارد. یعنی نور و گرمای تولید شده توسط لیزر به میزان کمتری توسط ملانین پوست جذب می‌شود. از این جهت برای پوست‌های تیره بسیار مناسب است. آنچه این لیزر را برای پوست‌ های تیره ایمن می ‌کند، طول موج بلند آن است. این طول موج می‌تواند از ملانین موجود در اپیدرم تا ملانین موجود در مو نفوذ کند.

در طول موج ۱۰۶۴ نانومتر، کربن نسبت به ملانین کروموفور (یک ترکیب شیمیایی رنگی که نور را جذب می‌کند) بهتر است. قبل از درمان، لوسیون کربن به پوست زده می‌شود. سپس موهای زائد بدن کربن را جذب می‌کنند. از آنجا که لیزر کربن را هدف قرار می‌دهد و نه ملانین را، بنابراین دستگاه لیزر ان دی یاگ برای انواع پوست حتی رنگ‌های برنزه نیز ایمن است.

معایب

  • به دلیل اینکه این لیزر ملانین ‌های متمرکز را هدف قرار می‌دهد، برای موهای ریز یا سفید تاثیر چندانی ندارد.
  • به دلیل جذب پایین ملانین، برای دستیابی به بهترین نتیجه به تعداد جلسات درمانی بیشتری نیاز است که این تعداد به عوامل مختلفی از جمله ناحیه تحت درمان و نوع پوست بستگی دارد .
بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

سیستم‌های محبوب لیزر ان دی یاگ

  • سایناشور
  • کندلا
  • جنتل یاگ
  • مدلیت IV
  • لایرا
  • سایتون
  • کوترا

مناسب برای: افراد با رنگ پوست تیره. طول موج بلند و توانایی درمان مناطق بزرگتر، آن را برای از بین بردن موهای پا و کمر ایده‌آل می‌کند.

۵- لیزر IPL

دستگاه لیزر IPL از لیزر واقعی برای از بین بردن موهای زائد استفاده نمی‌کند. بلکه از پالس شدید نور (IPL) استفاده می‌کند. IPL مانند لیزر با پالس انرژی حرارتی جذب شده توسط ملانین در فولیکول مو، فوتوترمولیز را آغاز می‌کند. مزیت استفاده از پالس شدید نور این است که طول موج، سطح انرژی و مدت زمان پالس قابل تنظیم است.

سیستم‌ها محبوب لیزر IPL برای موهای زائد

  • آکولایت
  • کوانتوم
  • وسکولایت
  • اپی لایت
  • فتودرم

مناسب برای: افرادی که کاندیدای مناسبی برای لیزر موهای زائد به روش سنتی نیستند. IPL در موهای تیره و پوست روشن بهتر عمل می‌کند، و برای مناطق بزرگ‌تر ایده‌آل است.

انواع دستگاه لیزر موهای زائد

دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس ۲۰۲۰ و دستگاه لیزر تیتانیوم ۲۰۲۱

دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس ۲۰۲۰ و دستگاه لیزر تیتانیوم ۲۰۲۱ دو نوع از جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد هستند. این دستگاه‌های پر هزینه می‌توانند همزمان سه نوع طول موج ۸۰۸، ۷۵۵ و ۱۰۶۴ نانومتر تولید کند. این طول موج‌ها را می‌توان در دستگاه‌های لیزر دایود، الکساندرایت و اندیاگ نیز یافت.

 به دلیل پرتاب تمامی طول موج‌های مهم و پرکاربرد می‌توان از این دستگاه برای انواع پوست و مو استفاده نمود. به طوری که می‌توان به راحتی موهای روشن و تیره را اصلاح نماید. البته همین کاربرد باعث می‌شود که با خرید آن دیگر نیازی به دستگاه‌های متعدد نداشته باشید. همین امر سبب شده تا این دستگاه‌ها نسبت به دیگر موارد دارای قیمت بالاتری باشند.
در ادامه به تعدادی مزایای دستگاه لیزر پلاتینیوم پلاس ۲۰۲۰ و دستگاه لیزر تیتانیوم ۲۰۲۱ پرداخته‌ایم.

  • توانایی از بین بردن تمامی انواع مو
  • پرتاب همزمان سه طول موج
  • طراحی خلاقانه
  • درمان بدون درد
  • ایمنی بالا
  • سرعت بالاتر در انجام عملیات
  • قابل استفاده برای نواحی حساس مانند سوراخ بینی و خط بیکینی
  • تکنولوژی به روز و پیشرفته
دستگاه لیزر تیتانیوم

دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی

امروزه لیزرهایی در بازار وجود دارند که می‌توانند در خانه برای از بین بردن موهای زائد استفاده شوند. این دستگاه‌ها ممکن است باعث کاهش متوسط موهای زائد بشوند. اما هیچ مطالعه گسترده‌ای در مورد مقایسه موثر بودن این دستگاه‌ها با لیزر موهای زائد که در مطب پزشک انجام می‌شود وجود ندارد.

علاوه بر این، سازمان غذا و داروی امریکا این دستگاه‌ها را لیزرهای زیبایی می‌داند نه پزشکی. به این معنی که به اندازه لیزرهای پزشکی روی آن‌ها تحقیق و بررسی انجام نشده است.

اگر می‌خواهید از دستگاه لیزر موهای زائد خانگی استفاده کنید، دستورالعمل‌های همراه دستگاه را برای کمک به کاهش خطر آسیب، به ویژه آسیب به چشم، دنبال کنید.

برخی دستگاه های لیزر برای جوانسازی پوست نیز درکلینیک های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونه رنگ پوست خود را تشخیص دهیم؟

رنگ پوست شما بیشتر تابع وراثت و ژنتیک شماست. ملانین ماده‌ ای است که به پوست شما رنگ می‌دهد و هرچه میزان آن بیشتر باشد، پوست تیره‌ تر می‌شود. توماس فیتزپاتریک پزشک معروفی است که روی این موضوع کار کرده و مقیاس فیتزپاتریک را منتشر کرده است. این مقیاس یکی از مهم‌ ترین فاکتورهایی است که برای تعیین نوع پوست و انتخاب نوع لیزر موهای زائد از آن استفاده می ‌شود. بر اساس این مقیاس، انواع پوست به ۶ دسته تقسیم می‌شوند:

با چه روشی رنگ پوست خود را تشخیص دهیم؟

نوع پوست ۱

  • رنگ پوست: کاملا سفید
  • رنگ چشم: آبی روشن، خاکستری روشن یا سبز روشن
  • رنگ موی طبیعی: بلوند قرمز یا روشن
  • واکنش پوست در برابر آفتاب: همیشه لک می‌شود، می‌سوزد، پوسته پوسته می‌شود و هرگز برنزه نمی‌شود.

نوع پوست ۲

  • رنگ پوست: سفید یا خیلی روشن
  • رنگ چشم: آبی، خاکستری یا سبز
  • رنگ موی طبیعی: بلوند
  • واکنش پوست در برابر آفتاب: اغلب دچار کک و مک می‌شود و می‌سوزد. پوسته پوسته می‌ شود و به ندرت برنزه می‌ شود.

نوع پوست ۳

  • رنگ پوست: سفید تا بژ، با تناژ طلایی
  • رنگ چشم: فندقی یا قهوه‌ای روشن
  • رنگ موی طبیعی: بلوند تیره یا قهوه‌ای روشن
  • واکنش پوست در برابر آفتاب: ممکن است پوست دچار کک و مک و سوختگی شود و در بعضی مواقع ممکن است برنزه شود.
نحوه تشخیص نوع پوست سفید تا بژ با لیزر مخصوص

نوع پوست ۴

  • رنگ پوست: زیتونی یا قهوه ‌ای روشن
  • رنگ چشم: قهوه‌ ای تیره
  • رنگ موی طبیعی: قهوه‌ای تیره
  • واکنش پوست در برابر آفتاب: لک نمی‌شود، به ندرت می‌ سوزد و اغلب برنزه می ‌شود.

نوع پوست ۵

  • رنگ پوست: قهوه‌ ای تیره
  • رنگ چشم: قهوه ‌ای تیره تا سیاه
  • رنگ موی طبیعی: قهوه ‌ای تیره تا سیاه
  • واکنش پوست در برابر آفتاب: به ندرت لک می‌شود، تقریباً هرگز نمی‌سوزد و همیشه برنزه می‌شود.

نوع پوست ۶

  • رنگ پوست: قهوه‌ای تیره تا تیره ‌ترین قهوه‌ای
  • رنگ چشم: سیاه مایل به قهوه‌ای
  • رنگ موی طبیعی: سیاه
  • واکنش پوست در برابر آفتاب: هرگز لک نمی‌شود، نمی ‌سوزد و همیشه برنز تیره می‌ شود.

لیزر موهای زائد می‌تواند میزان موهای بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما تاثیر آن در همه افراد یکسان نیست. برخی از افراد با توجه به رنگ پوست و موی خود نتیجه بهتری نسبت به سایر افراد می‌گیرند. برای اینکه بدانید چه نوع لیزری برای شما مناسب است، باید نوع پوست خود را بشناسید. برای انتخاب دقیق نوع لیزر و همچنین برای اینکه بدانید که انتظاراتی باید از درمان خود داشته باشید، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مهشید عزت پوری

آیا شما تا به حال لیزر موهای زائد انجام داده اید؟ به نظر شما کدام دستگاه برای شما مناسب تر است؟

منبع: skinneymedspa

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 3.8]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: