کلاژن سازی پوست

کلاژن سازی پوست چیست و چه تاثیری بر زیبایی پوست دارد؟

ارسال به دیگران:

رویای همه ما داشتن پوستی زیبا و همیشه جوان است. به دور از پیشرفت صنعت و تولید مواد و محصولات غیرطبیعی، بسیاری از افراد به روش های طبیعی برای زیبایی و سلامت پوست خود فکر می کنند. یکی از این روش ها کلاژن سازی پوست است که می تواند در خانه یا در سالن های زیبایی انجام شود. کلاژن به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد اما با افزایش سن و تاثیر سایر عوامل درونی و محیطی، میزان و کیفیت آن کاهش می یابد.

اما ناامید نشوید! همیشه راهی وجود دارد. با اینکه هیچ ورد جادویی برای جلوگیری از پیری پوست وجود ندارد، اما چند قدم و رویکرد ساده وجود دارد که می توانید برای افزایش کلاژن سازی پوست خود استفاده کنید. اگر شما هم به داشتن پوستی سالم و جوان اهمیت می دهید، حتما تقویت کلاژن را جدی بگیرید. برای اینکه درباره این ماده طبیعی و تاثیر آن بر روی پوست بیشتر بدانید، و با انواع روش کلاژن سازی پوست آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

بهترین روش کلاژن سازی پوست صورت؟

این روزها راه های زیادی برای تحریک کلاژن سازی پوست وجود دارد که برای برای لیفت، جلوگیری از چین و چروک و سایر علائم پیری پوست استفاده می شوند. در ادامه چند روش ساده و مفید برای افزایش میزان کلاژن پوست را بررسی می کنیم:

یکی از بهترین راه‌ ها برای افزایش تولید کلاژن، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است. اشعه ماوراء بنفش نور خورشید باعث کاهش فعالیت سلول های فیبروبلاست و در نتیجه کاهش تولید کلاژن و پیری پوست می شود.

همچنین یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می تواند تاثیر قابل توجهی بر جوانی و سلامت پوست ما داشته باشد. غذاهایی مانند سبزیجات با برگ های تیره، مرکبات، گوجه فرنگی و ماهی های چرب سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی موثر بر تولید کلاژن هستند.

علاوه بر این ورزش از طرق مختلفی به تحریک تولید کلاژن در بدن کمک می کند. به عنوان مثال فعالیت های ورزشی با کنترل استرس شما از تجزیه فیبرهای کلاژن موجود جلوگیری می کند. همچنین تحرک و بلند کردن اجسام سنگین باعث آزاد شدن هورمون رشد از غده هیپوفیز می شود که سلول های فیبروبلاست را تحریک کرده و تولید کلاژن را افزایش می دهد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که بهترین روش کلاژن سازی پوست صورت اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی شماست.

برای کلاژن سازی پوست چه کنیم؟

بسیاری از افراد، به ویژه خانم های مسنی که علائم پیری پوست مواجه شده اند، به دنبال راه هایی برای تقویت کلاژن در پوست خود هستند. محققان روش های مختلفی را بررسی کرده اند که می تواند شما را به این هدف برساند. در ادامه درباره راه های افزایش کلاژن سازی پوست بیشتر توضیح می دهیم:

قرص کلاژن

۱. مصرف مکمل های کلاژن

مکمل های کلاژن در گذشته اغلب برای سلامت مفاصل استفاده می شده است. اما امروزه یکی از مهم ترین کاربردهای آن افزایش کلاژن پوست است.

طبق مطالعات انجام شده مصرف انواع قرص و پودر کلاژن هیدرولیز شده به مدت ۹۰ روز می توانند چین و چروک ها را کاهش داده و خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست را بهبود بخشد. علاوه بر این، پپتیدهای کلاژن موجود در مکمل ‌ها به طور مستقیم بر ساختارهای کلاژن موجود در بدن به نام فیبروبلاست تأثیر می ‌گذارند.

۲. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از بهترین و در حال حاضر ارزان ترین روش های کلاژن سازی پوست صورت با دستگاه است. این روش درمانی که در دوره آموزش میکرونیدلینگ به طور کامل آموزش داده می شود، راهی عالی برای افزایش تولید کلاژن و در عین حال بهبود بافت پوست است. عملکرد میکرونیدلینگ به این صورت است که با ایجاد یک “آسیب” کنترل شده به پوست، بدن برای درمان آسیب و جراحت ایجاد شده کلاژن و الاستین بیشتری تولید می کند. در نتیجه بافت و استحکام پوست بیشتر می شود، زخم ها، اندازه منافذ و علائم کشیدگی پوست کاهش می یابد.

۳. آمپول کلاژن سازی پوست

آمپول کلاژن سازی پوست که به نام Sculptra (اسید پلی ال لاکتیک تزریقی) شناخته می شود، به آرامی و به تدریج ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد. این آمپول برخلاف فیلرهای اسید هیالورونیک، به تحریک کلاژن طبیعی پوست شما کمک می‌ کند تا به بازسازی ساختار درونی آن و افزایش حجم صورت از دست رفته در اثر پیری کمک کند.

۴. فرکانس رادیویی

دستگاه‌ های خاصی وجود دارد که از تاثیر انرژی فرکانس رادیویی به چندین لایه پوست به طور همزمان استفاده می ‌کنند تا تولید کلاژن طبیعی بدن را تحریک کنند. این انرژی از طریق هندپیس های مختلفی که برای نواحی مختلف درمان صورت و بدن تعبیه شده اند، به پوست منتقل می شود. دستگاه R.F برای سفت کردن پوست، کاهش چین و چروک، کانتورینگ بدن، سفت کردن بدن، و لایه برداری استفاده می شود.

کلاژن سازی پوست صورت در خانه

۵. محصولات پوستی حاوی کلاژن

رتینول یکی از محبوب‌ ترین و موثرترین مواد ضد پیری در بازار است. زیرا در افزایش سرعت تولید سلول‌ های جدید پوست، تقویت کلاژن و حجیم کردن پوست نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین ثابت شده است که کرم موضعی هیالورونیک اسید سطح کلاژن را افزایش می دهد. این محصولات می توانند خطوط و چین و چروک ها را به سرعت از بین ببرند و از توانایی طبیعی پوست برای بازسازی اسید هیالورونیک خود برای سلامت کلی پوست پشتیبانی می کنند.

۶. ماساژ صورت برای کلاژن سازی

یکی از روش های موثر برای افزایش کلاژن و جوان سازی پوست ماساژ صورت است. ماساژ صورت که یکی از مراحل پاکسازی پوست است و باید توسط افراد حرفه ای و آموزش دیده انجام شود، با تحریک و ایجاد فشار هدفمند بر پوست صورت باعث افزایش جریان خون و در نتیجه تولید کلاژن بیشتر می شود.

چگونه پوست کلاژن سازی می کند؟

بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید می کند. فرآیند سنتز کلاژن عمدتا به عهده سلول های فیبروبلاست است  و کل این روند علاوه بر آمینواسیدهای گلیسین و پرولین به مواد مغذی مانند ویتامین C ، روی و مس نیز نیاز دارد. ما می توانیم پیش نیازها و مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت کلاژن را از طریق مواد غذایی یا محصولات مختلف جذب کنیم.

به عنوان مثال علاوه بر مواد غذایی طبیعی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز، مکمل های کلاژن خوراکی مانند قرص و پودر کلاژن سازی پوست، و محصولات موضعی مانند کرم های صورت حاوی کلاژن برای سفتی، آبرسانی و کاهش چین و چروک پوست بسیار مفید هستند.

فواید کلاژن برای پوست صورت چیست؟

فواید کلاژن برای پوست بسیار زیاد است و فقط به سفت کردن و لیفت صورت ختم نمی شود. در ادامه مهم ترین خواص کلاژن سازی پوست صورت را بررسی می کنیم:

کلاژن سازی پوست صورت با دستگاه

۱. استحکام پوست

کلاژن با تقویت و افزایش حالت کشسانی پوست باعث استحکام آن می شود و در نتیجه چین و چروک ها و خطوط ریز پوست را کاهش می دهد. همچنین از افتادگی پوست که به مرور با افزایش سن ایجاد می شود، جلوگیری می کند.

۲. آبرسانی پوست

کلاژن برای هیدراته ماندن پوست بسیار مهم است. این پروتئین به عناون داربست پوست عمل می کند و ساختار و انعطاف پذیری لازم برای حفظ رطوبت را به آن می دهد. استفاده از مکمل های کلاژن از این طریق می تواند به هیدراته کردن پوست شما کمک کند.

۳. جوانسازی پوست

جوان سازی پوست با کلاژن یکی دیگر از مزایای این پروتئین بی نظیر برای پوست است. کلاژن که به چشمه جوانی شناخته می شود، فواید بیشتری برای پوست ایفا می کند. این پروتئین با تقویت چرخه سلولی، سرعت تولید سلول های جدید را افزایش می دهد و آن را جایگزین سلول های مرده پوست می کند. از این طریق باعث جوانی و شادابی پوست صورت شما می شود.

۴. افزایش جریان خون

کلاژن نوع ll به ساخت و تقویت رگ ‌های خونی و شریان‌ها کمک می ‌کند. به همین دلیل، جای تعجب نیست که برخی از مطالعات نشان داده اند که افزایش مقدار کلاژن می تواند به تقویت و حمایت از جریان خون در پوست شما کمک کند.

۵. بهبود زخم

همانطور که گفتیم، کلاژن تاثیر قابل توجهی بر ساخت و تقویت رگ های خونی و سلول های پوست دارد. از همین طریق می تواند به بهبود زخم ها، اسکار آکنه و زخم های مختلف صورت کمک کند و زمان بهبودی را کاهش دهد.

عوارض کلاژن سازی پوست

عوارض کلاژن سازی پوست چیست؟

با وجود فواید بسیار زیاد کلاژن سازی در بدن، ممکن است برخی افراد عوارض جانبی کمی را گزارش کنند. اغلب این عوارض مربوط به آلرژی غذایی مانند ماهی، صدف ها، و تخم مرغ است. افرادی که به این غذاها حساسیت دارند، باید از مصرف مکمل های خوراکی کلاژن اجتناب کنند.

برخی علائمی که هنگام مصرف مکمل های کلاژن بروز می کند شامل حالت تهوع، نفخ و سوزش سر دل است. اما تا کنون عوارض پوستی خاصی گزارش نشده است.

بهترین ویتامین برای کلاژن سازی پوست چیست؟

همانطور که گفته شد، مواد مغذی مانند آمینواسیدها، ویتامین و برخی مواد معدنی ضروری برای سنتز کلاژن طبیعی برای پوست ضروری هستند. اما آیا می دانید بهترین ویتامین برای افزایش کلاژن کدام است؟

ویتامین C. بله این ویتامین در تولید کلاژن یک عنصر حیاتی محسوب می شود. بدن این آنتی اکسیدان را به یک کوفاکتور ضروری در سنتز کلاژن تبدیل می کند و بنابراین بدون آن نمی تواند کلاژن بسازد. علاوه بر این، ویژگی های آنتی اکسیدانی ویتامین C با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و به فرآیند بازسازی پوست و همچنین ترمیم سلول های آسیب دیده و جوان سازی پوست کمک می کند. توصیه می شود روزانه ۹۰-۷۵ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید.

کمبود ویتامین C می تواند منجر به کاهش سطح کلاژن و در نتیجه منجر به یک بیماری بالقوه جدی به نام اسکوربوت شود.

علائم اسکوربوت عبارتند از:

  • مشکلات لثه
  • علائم پوستی
  • مشکلات در بهبود زخم

بدن انسان نمی تواند ویتامین C بسازد، بنابراین افراد باید آن را از رژیم غذایی دریافت کنند.

غذاهای غنی از ویتامین C شامل مرکبات، توت فرنگی، کلم پیچ، فلفل دلمه ای، پاپایا، گوجه فرنگی، جعفری، کلم بروکلی، کلم بروکسل است.

کلاژن سازی پوست یعنی چه

کرم کلاژن سازی پوست صورت

کرم کلاژن سازی پوست سال هاست که برای جوانسازی و رفع چین و چروک های پوستی استفاده می شود. این کرم ها می توانند خطوط ریز و افتادگی ملایم پوست را از بین ببرند و پوستی سفت و جوان و هیدراته را به شما بدهند.

این محصولات مراقبت از پوست، علاوه بر افزایش الاسیتیسته پوست، در هیدراته کردن آن نیز نقش موثری را ایفا می کنند. بنابراین پس از استفاده مداوم، پوستی شاداب تر و پرتر خواهید داشت. بعلاوه استفاده از آن ها بسیار راحت است و می توانید با توجه به محصولی که خریداری می کنید، آن ها را شب ها قبل از خواب، روزها یا فقط برای دور چشمتان استفاده کنید.

ماسک برای کلاژن سازی پوست

یکی از رایج ترین و ساده ترین روش ها برای کلاژن سازی پوست در خانه، تهیه ماسک کلاژن است. شما می توانید از مواد ارزان و در دسترس برای تهیه این ماسک ها استفاده کنید و جوانی و زیبایی را به پوست خود هدیه بدهید. در ادامه ۵ دستورالعمل برای تهیه این ماسک های خانگی را آموزش می دهیم:

۱. ماسک آووکادو و عسل

ماسک آووکادو و عسل، ترکیبی عالی برای تغذیه و آبرسانی پوست شماست. آووکادو مملو از ویتامین های A، D و E، پوست را عمیقاً مرطوب می کند. همچنین اسیدهای چرب آن برای بازسازی سلول های آسیب دیده پوست عالی هستند.

از سوی دیگر عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که نه تنها رطوبت را جذب می کند، بلکه دارای خواص ضد باکتریایی است که آن را برای درمان جوش زیر پوستی و آکنه عالی می کند.

بنابراین، این ترکیب نه تنها تولید کلاژن را تحریک می کند، بلکه پوست شما را نرم و لطیف می کند.

ماسک کلاژن ساز پوست

طرز تهیه:

برای تهیه این ماسک خانگی، نصف آووکادوی رسیده را له کرده و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط خامه ای را روی صورت خود بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. بلافاصله متوجه نرمی و هیدراته شدن پوست خود خواهید شد. برای گرفتن بهترین نتیجه، هفته ای یکبار از این ماسک استفاده کنید.

۲. ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو

ماسک سفید تخم مرغ و لیمو به دلیل قابلیت سفت کردن و روشن کنندگی پوست مشهور است. سفیده تخم مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا توانایی زیادی در سفت کردن پوست و جمع کردن منافذ پوست دارد.

مخلوط سفیده تخم مرغ با لیمو که سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک قابض طبیعی عمل می کند، یک ماسک قدرتمند را ایجاد می کند که نه تنها تولید کلاژن را افزایش می دهد، بلکه به کاهش لکه های تیره و یکدست شدن رنگ پوست نیز کمک می کند.

طرز تهیه:

یک عدد سفیده تخم مرغ را با چند قطره آب لیموی تازه هم بزنید تا کف کند. مخلوط را روی صورت خود (یجز دور چشم) بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب خنک بشویید. این ماسک را می توان دو بار در هفته برای گرفتن بهترین نتیجه استفاده کرد. با این حال، کسانی که پوست حساسی دارند باید ابتدا یک تست پچ انجام دهند، زیرا لیمو می تواند برای برخی از انواع پوست تحریک کننده باشد.

کلاژن سازی پوست تا چند سالگی ادامه دارد

۳. ماسک موز و ماست

این ماسک کلاژن خانگی یک انتخاب استثنایی برای کسانی است که به دنبال یک درمان مراقبت از پوست ملایم و در عین حال مغذی هستند. موز سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که به کاهش چین و چروک و خطوط ریز کمک می کند.

همچنین ماست با محتوای اسید لاکتیک خود، نه تنها پوست را لایه برداری و صاف می کند، بلکه تولید کلاژن را نیز افزایش می دهد. این ماسک کلاژن خانگی مخصوصاً برای درمان پوست خشک یا افراد با پوست حساس مفید است و تجربه ای تسکین دهنده و جوان کننده را ارائه می دهد.

طرز تهیه:

 یک موز رسیده را له کنید و با دو قاشق غذاخوری ماست ساده مخلوط کنید. ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. از این ماسک یک بار در هفته برای داشتن پوستی شاداب و جوان استفاده کنید. آنزیم های طبیعی موجود در این ماسک نیز به احیای پوست کدر کمک می کند و آن را روشن تر و درخشان تر می کند.

۴. ماسک چای سبز و عسل

یکی دیگر از ماسک های جوان ساز پوست ماسک چای سبز و عسل است. این ماسک یک انتخاب عالی برای کسانی که به دنبال سم‌زدایی و جوان‌سازی پوست خود هستند. چای سبز که به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای خود مشهور است، با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و سلامت پوست شما را تضمین می کند.

چای سبز وقتی با عسل مخلوط می شود به فرمولی قوی تبدیل می شود که نه تنها تولید کلاژن را افزایش می دهد، بلکه به طور مهمی پوست مستعد آکنه یا تحریک را تسکین می دهد.

بهترین روش کلاژن سازی پوست

طرز تهیه:

 یک فنجان چای سبز دم کرده و بگذارید خنک شود. یک قاشق چای خوری چای سبز را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. روی صورت بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب خنک بشویید. این ماسک به ویژه در کاهش قرمزی و التهاب پوست موثر است می توانید آن را دو بار در هفته استفاده کنید.

۵. ماسک آلوئه ورا و روغن بادام

این ماسک یک تجسم واقعی از یک ماسک مراقبت از پوست تسکین دهنده و ترمیم کننده است. آلوئه ورا که به دلیل خواص درمانی آن مشهور است، در کاهش التهاب و افزایش تولید کلاژن موثر است.

روغن بادام، سرشار از ویتامین E، عمیقا تغذیه و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. این دو ماده در ترکیب با یکدیگر، یک درمان آبرسان و التیام بخش و ایده آل برای پوست های حساس یا آسیب دیده از نور خورشید ارائه می دهند.

طرز تهیه:

 دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورای خالص را با یک قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کنید. مخلوط را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب ولرم بشویید. این ماسک ملایم به ویژه برای تسکین پوست های تحریک شده یا آفتاب سوخته مفید است و به آن احساس طراوت و شادابی می دهد. شما می توانید آن را تا سه بار در هفته استفاده کنید.

چه غذاهایی باعث کلاژن سازی پوست میشود؟

علاوه بر افزایش سن، مهم‌ترین دلیلی که منجر به کاهش کلاژن پوست می شود، رژیم غذایی نامناسب است. اگر عناصر لازم برای ساخت این پروتئین را نداشته باشید، بدن شما نمی تواند کلاژن مورد نیاز خود را بسازد. با خوردن وعده های غذایی سالم پر از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی شرایط را برای بهبود شرایط پوست خود آماده کنید.

آب قلم، آبگوشت استخوان

یکی از مفیدترین مواد غذایی برای تولید کلاژن، آب قلم است. هنگام تهیه آب قلم کلاژن از استخوان های گوشت گاو، مرغ یا ماهی بیرون کشیده می شود و مایع خوش طعمی را تولید می کند که می توانید مستقیماً بنوشید یا در تهیه غذاهای دیگر استفاده کنید.

شما می توانید این ماده غذایی را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید یا خودتان آن را درست کنید. اما توصیه می شود که حتما از محصولات ارگانیک استفاده کنید که از هیچگونه مواد سمی یا شیمیایی در تهیه آن استفاده نشده باشد.

بهترین غذا برای کلاژن سازی پست

غذاهای غنی از ویتامین C

یکی از ضروری ترین مواد غذی برای ساخت کلاژن ویتامین C است. شما می توانید ویتامین C را با خوردن میوه ها و سبزیجات زیر دریافت کنید:

  • مرکبات (پرتقال، گریپ فروت).
  • فلفل قرمز و سبز.
  • گوجه فرنگیها.
  • سبزیجات سبز تیره و برگ دار (کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل).

غذاهای غنی از پروتئین

بدن شما برای ساخت پروتئین، انواع اسیدهای آمینه را با هم ترکیب می کند. کلاژن نیز نوعی پروتئین است و بنابراین برای تولید آن به آمینواسیدهای مختلفی نیاز دارید که برای دریافت آن ها باید غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید.

غذاهای پر از پروتئین عبارتند از:

  • گوشت گاو
  • گوشت مرغ
  • ماهی
  • لوبیا
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی (شیر، پنیر)

غذاهای غنی از روی و مس

بدن شما برای تولید کلاژن به روی و مس نیز نیاز دارد. این مواد معدنی در غذاهای زیر یافت می شوند:

  • گوشت ها
  • صدف
  • آجیل و خشکبار
  • غلات کامل
  • لوبیا
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: