جوش گرمی چیست

جوش گرمی و روش های خانگی معجزه آسا برای درمان آن

ارسال به دیگران:

با تغییر آب و هوا و به ویژه در فصل، ممکن است که پوست شما دچار مشکلاتی شود. جوش و بثورات دو مشکل پوستی شایع در تابستان هستند که بسیاری از کسانی که طبع گرم دارند را درگیر می کند. غدد چربی تولید کننده چربی در تابستان به دلیل حرارت زیاد باعث انسداد منافذ پوست می‌شود. پوست به طور طبیعی در تلاش است تا از شر این ماده خارجی خلاص شود و در نتیجه این تلاش منجر به ایجاد جوش می‌شود. به این نوع جوش ها اصطلاحا جوش گرمی گفته می شود.

اگر شما نیز دچار جوش گرمی هستید، می‌توانید با استفاده از بهترین صابون برای جوش صورت یا روش‌های طبیعی و خانگی همچون ماسک عسل و دارچین، خاکشیر، آلوئه ورا و … آن را درمان کنید. ما در این مقاله به طور مفصل شما را با این جوش و روش‌های درمان طبیعی آن آشنا خواهیم کرد.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

مشکلات پوستی شایع در تابستان

چندین مشکل پوستی متداول وجود دارد که ممکن است با افزایش دما در پوست های مستعد جوش بروز کند. بهتر است آن ها را در اسرع وقت برطرف کنید تا به مشکلات بزرگ تری تبدیل نشوند. دو مشکل اصلی و شایع پوستی در تابستان شامل موارد زیر است:

۱. بثورات گرمایی

زمانی که مجاری یا منافذ عرق در زیر پوست حبس شوند، بثورات گرمایی به وجود می‌آیند. در واقع بثورات گرما در اثر تجمع گرما در یک منطقه بدون تهویه ایجاد می‌شوند. به بثورات گرمایی راش گرمایی و عرق‌سوز شدن نیز می‌گویند. این نوع بثورات در ابتدا اغلب باعث ایجاد خارش می‌شوند و البته علاوه بر خارش، علائمی دیگری نیز دارند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • برجستگی‌های خشک، کوچک و قرمز
  • التهاب پوست
  • سوزش پوست

درمان‌های موثر بر بثورات گرمایی شامل استروئیدهای موضعی و لوسیون کالامین می‌باشند.

۲. جوش گرمی

برجستگی‌های کوچک، قرمز یا سفیدی که به دلیل مسدود شدن منافذ پوست با عرق به وجود می‌آیند را جوش‌های گرمی می‌گویند. جوش‌های گرمی اغلب در نواحی به وجود می‌آیند که در معرض نور خورشید و تعریق زیاد قرار دارند. شایع‌ترین این نواحی شامل موارد زیر است:

  • صورت
  • دست‌ها
  • شانه و گردن
  • کمر
عکس جوش گرمی

جوش گرمی، در تابستان اغلب در کمر و شانه‌ها به وجود می‌آید که درمان آن بسیار دشوار است. پوست این نواحی، ضخیم‌تر بوده و غدد‌های چربی تولید کننده روغن بیشتری دارند. این غددهای چربی، بزرگ‌تر از غدد مشابه صورت می‌باشند. این غددها در تابستان بیش از حد فعال هستند و از این رو جوش‌های کمر و شانه‌ها بزرگ‌تر می‌باشند. لازم به ذکر است تا بدانید که جوش‌های گرمی می‌توانند در تمامی نواحی بدن به وجود آیند اما، نواحی ذکر شده شایع‌ترین آن‌ها می‌باشند.

انواع جوش‌های گرمی

جوش‌هایی که به دلیل وجود تعریق و گرم شدن هوا به وجود می‌آیند، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

جوش قرمز

شایع‌ترین نوع جوش‌های گرمی، جوش قرمز می‌باشد. به این نوع جوش، به دلیل سوزش و خارش شدید، اگزما نیز می گویند. علت به وجود آمدن این جوش، مسدود شدن غدد عرق و التهاب ایجاد شده می‌باشد.

جوش شفاف

نوع دیگری از جوش‌های گرمی، جوش شفاف می‌باشد. این نوع جوش اغلب خفیف بوده و دردناک نیست.

جوش سفید

جوش سفید یکی دیگر از انواع جوش‌های گرمی و نشان دهنده عفونت پوستی است. زیرا جوش سفید دارای مایع زرد رنگی است که روی بثورات قرمز به وجود می آید.

جوش گرمی چگونه است

جوش عمیق

زمانی که جوش‌های ناشی از گرما درمان نشوند، این غدد عرق در نواحی بیشتری ایجاد شده و به لایه‌های عمیق‌تر پوست آسیب می‌رسانند. در این زمان، جوش‌هایی به وجود می‌آیند که به آن‌ها جوش عمیق می‌گویند.

روش‌های جلوگیری از به وجود آمدن جوش گرمی

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و پشگیری از ایجاد جوش‌های گرمی نیز باعث می‌شود تا پوستی سالم و شاداب داشته باشید. برای پیشگیری از ایجاد این نوع جوش، چند راهکار وجود دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

۱. دوری از عوامل محرک

برای جوش‌های ناشی از گرما یا جوش‌های پوستی، لباس‌های تنگ می‌توانند محرک باشند. مصرف محصولات شیمیایی نیز می‌توانند باعث بدتر شدن جوش‎ها شوند. بنابراین، پوشیدن لباس‌های متنوع و متناسب با آب و هوا و استفاده از محصولات غیر شیمیایی، به جلوگیری از ایجاد جوش‌های تابستانی کمک می‌کنند.

۲. شستن مکرر صورت

شستن مکرر صورت و پاک کردن آرایش برای کاهش و یا جلوگیری از ایجاد جوش، بسیار مفید می‌باشد. استفاده از پاک کننده‌های روزانه نیز بعد از هر بار تعریق، برای جلوگیری از ایجاد جوش بسیار مفید است. در واقع، شما می‌توانید دو بار یا بیشتر نسبت به نوع پوست خود، صورتتان را شست و شو دهید. با شست و شوی آرام صورت دو بار در روز و بدون استفاده از محصولات شیمیایی، تا آنجا که ممکن است می‌توانید از بروز جوش‌های گرمی جلوگیری کنید.

درمان جوش گرمی

۳. رعایت بهداشت ماسک در دروان کرونایی

بعد از هر بار استفاده از ماسک‌های یک بار مصرف، ماسک خود را تعویض کنید. در صورتی که از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید، بعد از یک بار مصرف حتما ماسک خود را بشویید.  شما با این کار، از ایجاد جوش جلوگیری می‌کنید.

۴. دور شدن از گرما

در صورتی که کار مهمی ندارید، سعی کنید تا در روزهای گرم در خانه بمانید. زمانی که در روزهای گرم تابستان مجبورید از خانه خارج شوید، سعی کنید تا حد امکان پوست خود را خنک و به دور از نور خورشید نگهدارید.

۵. داشتن رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از ایجاد جوش بسیار مهم و مفید می‌باشد. فیبر نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد. برای سم زدایی بدن و پاکسازی پوست، از غلات و مواد غذایی و سبزیجات غنی از فیبر مانند زغال اخته و گریپ فروت استفاده کنید. ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید؛ زیرا منبع خوبی از کاروتنوئیدها است که باعث کاهش تولید سبوم می‌شود. هویج، پاپایا، اسفناج و آب گوجه فرنگی، همگی منابع غنی از کاروتنوئیدها هستند.

از مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید؛ زیرا، این غذاها حاوی مقدار زیادی چربی اشباع هستند که مصرف آن‌ها منجر به افزایش تولید سبوم می‌شوند. افزایش تولید سبوم منجر به ایجاد جوش می‌شود. اگر به طور مداوم پوستتان دچار جوش می‌شود، مصرف مواد غذایی همچون: چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، پیاز پاكودا و غیره برای شما ممنوع است.

جوش گرمی و تغذیه

به یاد داشته باشید که با جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از گرما، می‌توانید از تابستان خود نهایت لذت را ببرید.

روش‌های درمانی جوش گرمی

اگر شما نیز در روزهای گرم سال دچار جوش گرمی شده‌اید، باید آن‌ها را درمان کنید. برای درمان این جوش‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

درمان از طریق روش‌های پزشکی

برای درمان جوش‌های گرمی، ممکن است مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک خوراکی لازم باشد، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید. آنتی بیوتیک‌ها منجر به کاهش باکتری‌ها و مقابله با التهاب می‌شوند. در صورت وجود کیست‌های عمیق، ایزوترتینوئین، یک داروی قدرتمند است که می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. این دارو حتما باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

اگر شما جوش زیر پوستی زیاد یا جوش های بزرگی دارید، می‌توانید درمان‌های اصلاحی پیشرفته مانند لیزر و روش‌های نور درمانی را نیز انتخاب کنید. در واقع، لیزر درمانی به غدد چربی آسیب می‌رساند و باعث می‌شود چربی کمتری تولید کند. همچنین نور درمانی، باکتری‌های ایجاد کننده التهاب جوش را هدف قرار می‌دهد و منجر به نابودی جوش‌ها می‌شود.

آموزش پلاسما جت(پلکسر)
آموزش پلاسما جت(پلکسر) دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

درمان از طریق روش‌های خانگی

برخی از افراد تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی ندارند و یا مصرف این داروها، برایشان مضر است. همچنین، ممکن است که افراد دلایل دیگری داشته باشند که نخواهند از روش‌های پزشکی برای درمان جوش‌های خود استفاده کنند. در این صورت می‌توان گفت که روش‌های طبیعی مانند انواع ماسک صورت خانگی برای این افراد بسیار مفید می‌باشند. استفاده از سرکه سیب، استفاده از آلوئه ورا و غیره از جمله این روش‌های خانگی می‌باشند که در ادامه مقاله به طور مفصل آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

روش‌های خانگی و طبیعی از بین بردن جوش گرمی

روش‌های‌خانگی به دلیل طبیعی بودن برای پوست شما بهتر است. در ادامه برخی از روش‌های طبیعی و خانگی موثر برای از بین بردن جوش گرمی شامل موارد زیر می‌باشند:

درمان جوش گرمی با سرکه سیب

درمان با سرکه سیب

سرکه سیب، با تخمیر سیب یا آب بدون فیلتر سیب‌های فشرده، ساخته می‌شود. سرکه سیب به دلیل دارا بودن قدرت مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها، بسیار مفید می‌باشد. این سرکه حاوی اسیدهای آلی، همانند: اسید سیتریک است که باعث از بین رفتن جوش می‌شود. تحقیقات نشان داده است که سوکسینیک اسید موجود در سرکه سیب، التهاب ناشی از جوش را سرکوب می‌کند که ممکن است از ایجاد جوش جلوگیری کند.

درمان با چای سبز

چای سبز دارای آنتی اکسیدان بسیار بالایی است و نوشیدن آن برای سلامتی بسیار مفید است.  مصرف چای سبز ممکن است به کاهش و درمان جوش نیز کمک کند. این امر احتمالاً به این دلیل است که پلی فنول‌های موجود در چای سبز به مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب که دو دلیل اصلی ایجاد جوش هستند، کمک می‌کنند. در یک مطالعه کوچک با ۸۰ خانم، شرکت کنندگان روزانه به مدت ۴ هفته ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره چای سبز مصرف کردند. در پایان مطالعه، زنانی که این عصاره را مصرف کردند، در بینی، چانه و اطراف دهان خود جوش کمتری داشتند.

همچنین، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که استفاده مستقیم چای سبز بر روی پوست نیز ممکن است به درمان جوش کمک کند. در واقع، آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز، تولید سبوم را کاهش می‌دهد، با التهاب مقابله می‌کند و از رشد جوش در افرادی که پوستی مستعد جوش دارند، جلوگیری می‌کند. می‌توانید کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی چای سبز را خریداری کنید، اما تهیه آن در منزل بهتر است.

برای تهیه آن می‌توانید چای سبز را به مدت ۳ الی ۴ دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس، اجازه دهید چای خنک شود و با استفاده از یک پنبه، چای را به پوست خود بمالید یا آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست خود اسپری کنید. اجازه دهید خشک شود، سپس آن را با آب بشویید و پوست خود را خشک کنید. می‌توانید برگ‌های چای باقی مانده را نیز به عسل اضافه کرده و ماسک درست کنید.

درمان جوش گرمی با روغن درخت چای

درمان با روغن درخت چای

روغن درخت چای، اغلب برای درمان عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. روغن درخت چای، دارای خواص ضد باکتری و ضد التهاب می‌باشد. چندین مطالعه نشان داده است که استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست ممکن است باعث کاهش ایجاد جوش شود. یک مطالعه دیگر نشان داده است که افرادی که از این روغن برای درمان جوش استفاده کرده‌اند، جوش‌هایشان اغلب درمان شده است. در واقع این افراد از درمان با این روش، رضایت زیادی داشته‌اند.

آنتی بیوتیک‌های خوراکی و موضعی، در صورت استفاده طولانی مدت برای درمان جوش می‌‌توانند باعث مقاومت باکتریایی شوند. در این صورت می‌توان از روغن درخت چای، به عنوان جایگزین استفاده کرد. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین همیشه آن را قبل از استفاده روی پوست خود، رقیق کنید. برای استفاده از روغن درخت چای ابتدا یک قسمت روغن درخت چای را با ۹ قسمت آب مخلوط کنید. پس از آن، یک پنبه را به مخلوط آغشته کرده و آن را به نواحی که جوش دارید بمالید. این فرآیند را در صورت نیاز یک الی دو بار در روز تکرار کنید.

درمان جوش گرمی با یخ

درمان با یخ

یکی از معروف‌ترین روش‌های درمان جوش گرمی، استفاده از یخ است. سرما، چرخش خون را بهبود بخشیده، دمای بدن را تنظیم کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. شما برای درمان جوش گرمی خود از طریق یخ می‌توانید مقداری یخ را در کیسه فریزر ریخته و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی جوش خود بگذارید. شما می‌توانید این کار را ۳ بار در روز انجام دهید.

درمان با خاکشیر

خاکشیر ماده‌ای است که درمان کننده جوش گرمی و گرمازدگی است. خاکشیر طبع سردی دارد و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. طب سنتی، مصرف خاکشیر را بسیار توصیه کرده است. برای درمان جوش گرمی خود از طریق خاکشیر، باید دو قاشق خاکشیر را در یک لیوان آب بریزید. سپس مقداری عسل و آب لیمو تازه را به آن اضافه کرده و میل نمایید.

درمان جوش گرمی با آلوئه ورا

درمان با آلوئه ورا

آلوئه ورا، گیاهی استوایی است که برگ‌های آن ژل شفاف تولید می‌کنند. این ژل اغلب به لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها و صابون‌ها اضافه می‌شود. این ماده معمولاً برای درمان خراش، جوش، سوختگی و سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. آلوئه ورا هنگامی که روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند به بهبود زخم‌ها، درمان سوختگی‌ها و مبارزه با التهاب کمک کند. آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک و گوگرد است که هر دو به طور گسترده‌ای در درمان آکنه استفاده می‌شوند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسید سالیسیلیک بر روی پوست باعث کاهش جوش می‌شود. چندین مطالعه دیگر نشان داده‌اند که ژل آلوئه ورا، هنگامی که با مواد دیگری مانند کرم ترتینوئین یا روغن درخت چای ترکیب شود، می‌تواند جوش را درمان کند.

ابتدا باید ژل گیاه آلوئه ورا را با قاشق خارج کنید. سپس، ژل را به عنوان مرطوب کننده به طور مستقیم روی پوست خود قرار دهید. این کار را حتما بر روی پوست تمیز و ۱ الی ۲ بار در طی روز انجام دهید. شما همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را از فروشگاه خریداری کنید، اما اطمینان حاصل کنید که این ژل خالص و بدون مواد اضافی است.

درمان با خیار

مصرف خیار یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توان با آن مشکلات پوستی همچون جوش گرمی را درمان کرد. در واقع، خیار پوست را خنک می‌کند که همین امر سبب می‌شود تا منافذ پوست مسدود نشوند. در واقع خیار، به نوبه خود از شیوع جوش جلوگیری می‌کند.

درمان با لیمو و آب لیمو

خاصیت اسیدی لیمو برای درمان آکنه کاملاً مفید است. یک برش لیمو بردارید، آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید چند ساعت بماند و با آب سرد بشویید. لیمو، آلودگی جمع شده در منافذ را تمیز کرده و جوش‌های پوست را درمان می‌کند.

درمان خانگی جوش گرمی

درمان با ماسک عسل و دارچین

عسل و دارچین توانایی مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب را دارند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که ترکیب عسل و دارچین، اثرات ضد باکتریایی بر علیه جوش‌ها را دارند. تحقیقات دیگر نشان داده است که عسل به خودی خود می‌تواند جوش‌ها را از بین ببرد. اگرچه، این یافته لزوما به این معنی نیست که عسل جوش را به طور موثر درمان می‌کند.

یک مطالعه بر روی ۱۳۶ فرد مبتلا به جوش نشان داد که استفاده از عسل روی پوست، در درمان جوش موثر می‌باشد. اگر تصمیم گرفتید که از این ترکیب برای درمان جوش‌های خود استفاده کنید باید طرز تهیه آن را بدانید. شما باید در ابتدا دو قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را مخلوط کنید تا به صورت خمیر در آید. سپس صورت خود را با صابون شست و شو داده و ماسک را به صورت خود بمالید و به مدت ۱۰- ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس، ماسک را به طور کامل بشویید و صورت خود را خشک کنید.

درمان با عصاره چریش

چریش باکتری‌هایی را که اغلب باعث ایجاد جوش می‌شوند را از بین می‌برد. با افزودن کمی آب به برگ‌های چریش، خمیر درست کنید و آن را روی مناطق دارای جوش بمالید. بگذارید این خمیر حدود ۳۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید. برای درمان جوش گرمی کمر، یک دسته برگ تمیز چریش را در آب بجوشانید و بگذارید آب خنک شود، سپس با این آب استحمام کنید.

حرف آخر

اگر دارای جوش گرمی هستید، هرگز نباید آن را فشار دهید، زیرا هر گونه تحریک و التهاب می‌تواند آن را قوی‌تر کند. برای درمان می‌توانید از روش‌های ذکر شده استفاده کنید. این روش‌ها به دلیل طبیعی بودن هیچ آسیبی به پوست نمی‌زنند. علاوه بر روش‌های طبیعی، پزشکان نیز می‌توانند به شما عزیزان کمک زیادی کنند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین برنامه درمانی را برای خود تعیین کنید. انتخاب روش درمانی جوش‌های گرمی، بر عهده خودتان می‌باشد.

نرگس شریفی

آیا تا به حال با این جوش ها مواجه شده اید؟ شما چه روشی را برای مقابله با جوش های خود امتحان می کنید؟‌ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: healthline

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 34 میانگین: 3.3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
5 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
علی معصومی

بسیارمفید وکارآمد بود .بنده از روشهای مطروحه بهره برده و موفق به درمان شدم.ممنون.

رویا کریمی

دوست گرامی، خوشحالم که این مطلب برای شما مفید واقع شد. ممنون از همراهیتون🌹

آیه اکسیر

سلام من کل بدنم بخصوص سر و گردنم و دستهایم گرمی ریخته.اینا رو با روشهای مطروحه ک نمیشه درمان کرد،پیشنهادی دارید ؟

محمد احمدسوری

سلام ببخشید من روی بینی و یکم روی گونه خام جوش عرق در اومده ممنون میشم راهنماییم کنید

...v

من چند روزه گرمی زدم توی کناره پوستم و گردنم هرکاری کردم بازم نمیره ۱ هفته اس اینجوری شدم لطفا جواب بدبد

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: