پیتاژ مو چیست

پیتاژ مو چیست؟ نحوه پیتاژ کردن مو چگونه است و چه مزایایی دارد؟

ارسال به دیگران:

پیتاژ مو تکنیکی است که به مهارت و تجربه نیاز دارد. پیتاژ کردن به نوعی خرد کردن مو با استفاده از ابزار مخصوص این کار است. این ابزار مخصوص به اسم شانه های تیغ دار معروف هستند و درواقع یک طرف آن ها به شکل تیغ یا قیچی تیغ دار و طرف دیگر آن ها به شکل شانه است و طوری عمل می­‌کنند که جای قیچی روی موها نمی‌­ماند. به همین خاطر این ابزار برای آرایشگران بسیار مهم است و استفاده از آن نیز نیاز به مهارت و آموزش دارد.

پیتاژ کردن مو در مواردی از جمله کم پشت کردن مو، خرد کردن مو مانند مدل موی فارا، و پرحجم نشان دادن مو استفاده می‌شود. استفاده از این روش برای ایجاد موی لایه ای و خرد و همچنین سایر مدل مو کوتاه دخترانه رایج است. و در نهایت هیچ جای کوتاهی یا برشی روی موها باقی نمی‌­ماند و یک مدل موی حرفه ای و زیبا خواهید داشت. در این مقاله درباره پیتاژ مو، نحوه انجام آن و مزایای و کاربردهایی که دارد صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش کوتاهی مو
آموزش کوتاهی مو دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

پیتاژ مو چیست؟

پیتاژ در لغت به معنای مورب و اوریب است. شکلی از کوتاهی مو که به صورت مورب باشد را پیتاژ می­‌گویند. در این روش از کوتاهی هدف این است که جای قیچی روی مو باقی نماند و شکل زیباتری به خود بگیرد. پیتاژ کردن برای موهای پرپشت و بلند بسیار مفید است، زیرا می تواند حجم اضافی آن را بگیرد و به جلوگیری از موخوره نیز کمک کند. این روش کوتاهی مو با ابزارهای مخصوصی انجام می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم.

قیچی پیتاژ مو

قیچی پیتاژ چیست؟

قیچی پیتاژ یا همان قیچی اسکراب ابزاری است مخصوص پیتاژ کردن مو. این وسیله باعث می­‌شود جای قیچی روی مو نماند و در نتیجه حالتی طبیعی روی موها ایجاد شود. از این ابزارها برای خرد کردن انتهای مو و همچنین کم حجم کردن موهای پرپشت و یا پرحجم نشان دادن موهای کم پشت استفاده می کنند. با استفاده از شانه های تیغ دار و قیچی های اسکراب می‌توانید موهایتان را به هر اندازه که تمایل داشته باشید کوتاه و خرد کنید و در نهایت شکل و ظاهر زیبایی به موهای خود بدهید.

قیچی مخصوص پیتاژ، اسکراب یا قیچی اره دار نیز نام دارد. مدل تخصصی‌تر آن قیچی پیتاژ حرارتی است که برای آرایشگران حرفه ای مناسب است. قیچی های مخصوص پیتاژ با توجه به الگوها و ظاهرشان می‌توانند حجم معینی از مو را کوتاه کنند. به عنوان مثال قیچی دو طرف اره ای ۲۵ درصد و قیچی با یک طرف ساده و طرف دیگر اره ای ۵۰ درصد از حجم مو را کم می‌­کند.

فواید پیتاژ کردن مو

  • این روش کوتاهی موجب شده موها پرپشت‌تر و زیباتر از حالت عادی دیده شوند. در ضمن به دلیل کم حجم کردن مو و سبک شدن سر، از پیتاژ مو در فصل گرما بیشتر از فصل سرما استقبال می‌­شود.
  • برای کسانی که به موهای خرد و لایه لایه علاقه‌مندند بسیار کاربرد دارد. همچنین اثر قیچی عادی روی موها باقی نخواهد ماند.
  • به کسانی که دوست دارند موی بلند داشته باشند، اما به خاطر موخوره مجبور به کوتاهی مو می‌­شوند، پیشنهاد می‌­شود که از این روش استفاده کنند. زیرا یکی از مزایای پیتاژ کردن، کوتاه کردن نوک مو هاست.
  • در این روش کوتاهی مو قسمت هایی از مو که آسیب دیده‌اند، قیچی می‌شوند. در این حالت اگر موهای شما بر اثر دکلره، رنگ کردن های پشت هم، براشینگ مو به صورت مداوم و نامناسب با استفاده از سشوار، اتوی مو و حمام آب داغ آسیب دیده اند، باید به کمک قیچی مخصوص کوتاه ­شوند.
  • این روش در افرادی که رنگ موی آن‌ها فانتزی یا بالیاژ است جلوه بیشتری به دنبال دارد. همچنین اگر از مش و یا آمبره استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از پیتاژ زیبایی رنگ را چند برابر کنید.. البته در مزیتی دیگر باید به زیبایی بیشتر شکل و فرم مو نیز اشاره کنیم.
پیتاژ مو برای چه نوع موهایی مناسب است

پیتاژ کردن مو برای چه نوع موهایی مناسب است؟

پیتاژ کردن برای موهای پرپشت و سنگین بسیار مناسب است. زیرا می تواند میزان قابل توجهی از حجم مو را کم کند بدون اینکه در ظاهر آن تغییر چندانی ایجاد شود. حجم گیری مو بخصوص در فصل تابستان برای این افراد توصیه می شود.

همچنین، کسانی که موهای لخت و کم حجم دارند هم پیتاژ مو یک روش ایده آل است. زیرا می تواند با خرد کردن مو حجم آن را بیشتر نشان دهد و حالت بسیار شیک و زیبایی به موها بدهد.

پیتاژ کردن مو برای تمام اندازه های مو انجام می شود. اما بهتر است از انجام آن بر روی موهای خیلی بلند صرف نظر کنید. زیرا ممکن است انتهای تار موها به صورت دندانه ای و نامنظم شوند و ظاهر موهای شما را خراب کند.

همچنین، پیتاژ مو برای صورت های گرد و توپر پیشنهاد نمی­‌شود. این مدل بسیار مناسب انواع مدل مو صورت کشیده و لاغر می‌باشد. چون با استفاده از این روش، موها مدلی خرد و لایه ای به خود گرفته و از یکدست بودن خارج شده و حجم موها بیشتر از قبل به نظر می­‌رسد. کسانی که صورت گرد دارند می توانند از این روش برای حجم گیری موهای خود استفاده کنند.

آموزش کوتاهی موی کودک
آموزش کوتاهی موی کودک دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

عوارض پیتاژ مو

پیتاژ مو یا خرد کردن مو با تیغ به خودی خود عوارض چندانی ندارد. اما نکته مهم اینجاست که از این روش فقط برای موهای سالم استفاده کنید. اگر موهای آسیب دیده، خشک، و نازک شده را پیتاژ کنید احتمال دوشاخه شدن انتهای مو زیاد می شود و به اصطلاح موخوره می زند.

نحوه پیتاژ کردن مو

طریقه پیتاژ کردن مو

  • در مرحله اول موها را تقسیم بندی کرده تا کوتاهی مو به صورت یکدست انجام شود.
  • در مرحله دوم برش را از داخل موها شروع کرده و داخل مو را با قیچی خالی کنید.
  • سپس تکه های تقسیم بندی شده را از بالا به پایین قیچی کنید.
  • با استفاده از یک شانه دندانه ریز موها را به سمت بالا نگه دارید. بهتر است آن‌ها را با زاویه ۴۵ درجه ثابت نگهدارید و تیغه پیتاژ مو را در انتهای مو تکان دهید. این کار را به حالت نوسانی انجام دهید تا موها خرد شوند.
  • این کار را در همه  بخش‌های سر انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید. در این روش هیچ الگویی برای مدل موها وجود ندارد و این دید و مهارت شماست که باعث می­‌شود موها خرد و زیبا شوند.
  • در مرحله آخر مو را به صورت افقی جدا کرده و بار دیگر به صورت عمودی پیتاژ کنید.

نکته: بعد از مدتی به علت رشد مو، فرم کوتاهی از بین می‌­رود و برای خوش فرم کردن مو لازم است دوباره آن را پیرایش کنید.

نحوه حجم گیری مو

اکثر افراد موی پرپشت را دوست دارند. اما این در مورد همه افراد صدق نمی­‌کند. افرادی هستند که حجم بالای موهایشان برایشان دردسر شده و از سنگین بودن بیش از حد مو به تنگ آمده اند. خوشبختانه امروزه در دنیای آرایش و زیبایی هر کاری ممکن است و به روش های مختلفی می‌­توان حجم مو را کاهش داد. یکی از این روش ها پیتاژ کردن مو است. در این روش آرایشگر حجم موهای شما را به وسیله ابزار مخصوص پیتاژ که در مباحث قبلی در مورد آن توضیح دادیم، کم می­‌کند.

برای کم حجم کردن به روش پیتاژ باید ابتدا دسته‌ای از موها را تفکیک کرده و قیچی پیتاژ را به صورت نیمه ببندید و دسته مو را داخل قیچی قرار داده و به آرامی با فشار کم بکشید. در نهایت نیز حدود یک سانت‌ و‌ نیم قبل از رسیدن قیچی به انتهای مو، دسته مو را از قیچی بیرون بکشید. سپس چند بار موها را شانه کنید تا موها حجم طبیعی خود را پیدا کنند. اگر در این حالت از حجم موها راضی نبودید می‌توانید فرآیند پیتاژ مو را تکرار کنید.

طرز استفاده از قیچی پیتاژ

کاربرد قیچی پیتاژ

با توجه به توضیحاتی که تا کنون گفته شد، اکنون می‌دانید که قیچی پیتاژ چیست؟ اما باید بدانیم این نوع قیچی چه کاربردی دارد؟ مهمترین کاربرد این قیچی، استفاده از آن برای کاهش حجم مو است، به طوری که شما با یک بار استفاده از قیچی مخصوص، می‌توانید میزان نسبتا بالایی از حجم موی خود را کم کنید.

البته توجه داشته باشید که تنها کاربرد این قیچی، کاهش حجم مو نیست و در برخی از شرایط از آن برای حجم دهی یا صاف کردن مو نیز استفاده می‌شود. تنها باید دقت داشته باشید که خرید قیچی پیتاژ را متناسب با نیاز خود انجام دهید و همچنین از نحوه در دست گرفتن و حرکات لازم دست برای مدلی که مد نظر دارید، مطمئن شوید.

طرز استفاده از قیچی پیتاژ بسیار مهم است. زیرا اگر نحوه درست کار کردن با آن را ندانید ممکن است به موهایتان آسیب بزنید. اگر شما چنین مسائلی را در نظر نگیرید، نمی‌توانید مدل مورد نظر خود را به درستی در آورید و حتی امکان دارد برای موهایتان مشکلاتی نیز به وجود آورید.

نکات اساسی برای پیتاژ کردن مو

  • پیتاژ را از نزدیکی ساقه مو شروع نکنید. از انتها شروع کنید تا باعث کم حجم شدن بیش از اندازه موها نشوید.
  • بهتر است بجای تیغ از قیچی پیتاژ استفاده کنید. زیرا تیغ پیتاژ باعث موخوره و وز شدن موهایتان خواهد شد.
  • به کیفیت تیغ و ایمنی آن در هنگام خرید دقت کنید تا هنگام کار با آن به مشکل برنخورده و نتیجه دلخواه را بگیرید.
  • قبل از پیتاژ از واکس مو و کرم مو استفاده نکنید، این مواد باعث سنگین شدن مو شده و حجم موها را کمتر از مقدار واقعی نشان می‌دهند.
کوتاه کردن نوک مو با تکنیک پیتاژ

آیا پیتاژ کردن باعث وز شدن مو می ­شود؟

و اما به نظر شما پیتاژ مو باعث وز شدن موها می‌شود؟ در جواب به این سوال باید بدانید که این اتفاق کاملا وابسته به فردی است که موهای شما را کوتاه می‌کند. این فرد اگر از قیچی‌های پیتاژ استفاده کند، آسیبی به موهایتان نمی‌زند، ولی اگر از تیغ استفاده کند، موهای شما در نهایت خشک و وز خواهد شد.

امیدواریم با رعایت موارد بالا بتوانید به درستی از قیچی یا تیغ پیتاژ‌ استفاده کنید و موهایی زیبا و خوش حالت داشته باشید. دقت کنید که برای یادگیری مهارت در هر حرفه باید بسیار آموزش دیده و تمرین کنید تا حرفه‌ای شوید. از این رو مهم است که به دنبال آموزش اصولی و حرفه ای باشید تا بدون هیچ مشکلی و با کیفیت بالا پیتاژ مو را انجام دهید.

منبع: byrdie

مریم فرجی

آیا شما تا به حال پیتاژ مو انجام داده اید؟ به نظر شما پیتاژ کردن مو باعث ایجاد موخوره و آسیب به مو می شود؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 4.3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
1 دیدگاه
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
نازی

موهای نازک آسیب بیشتری میبینن

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: