هیالورونیک اسید چیست

هیالورونیک اسید چیست؟

ارسال به دیگران:

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در کلیه بافت های همبند بدن یافت می شود و نقش روان کنندگی در مفاصل و سایر بافت ها را بر عهده دارد. از این ماده امروزه به شکل های مختلفی در محصولات آرایشی بهداشتی و به ویژه در محصولات آبرسان پوست خشک استفاده می شود. زیرا خواص ضد التهابی دارد، به طور موثری به رطوبت رسانی پوست کمک می کند و باعث حجیم شدن پوست می شود. در نتیجه باعث کاهش چین و چروک ها، بهبود زخم، التهابات پوستی و … می شود. انواع هیالورونیک اسید به صورت سرم، ماسک و ژل در بازار وجود دارد که می توانید در روتین پوستی روزانه خود استفاده کنید و از پوست شاداب، درخشان و جوان خود لذت ببرید.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

با افزایش روزافزون تمایل افراد به جوان ماندن وقت آن رسیده که درباره این ماده شگفت انگیز بیشتر بدانید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ما به شما می گوییم که هیالورونیک اسید چه خاصیتی دارد، کاربرد آن چیست و به چه صورتی برای پوست استفاده می شود.

کاربرد هیالورونیک اسید چیست؟

اسید هیالورونیک به کاربردهای گسترده ای که در حوزه پزشکی و زیبایی دارد شناخته می شود که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم:

هیالورونیک اسید تزریقی برای پوست

در حوزه زیبایی به عنوان فیلر برای کاهش چین و چروک و حجم دادن به بعضی از قسمت ها در صورت مانند لب ها استفاده می شود. هنگامی که این ماده به زیر پوست تزریق می شود به آب موجود در بدن شما متصل شده و آن ناحیه را حجیم می کند.

هیالورونیک اسید برای بینی گوشتی

استفاده از هیالورونیک اسید برای بینی گوشتی نیز از خاصیت پرکنندگی آن بهره می برد. به این صورت که با تزریق آن به قسمت های فرورفته بینی فرم بینی را اصلاح می کنند. همچنین HA به نوک بینی باعث لیفت آن می شود. بدین ترتیب بدون نیاز به جراحی یک بینی خوش فرم خواهید داشت.  

نحوه استفاده از سرم هیالورونیک اسید

مراقبت از پوست

همچنین کاربرد هیالورونیک اسید در محصولات مراقبت از پوست نیز بسیار شناخته شده است. این ماده برای آبرسانی، بهبود خاصیت ارتجاعی، کاهش التهاب، و درمان جای جوش و زخم های پوستی در شکل ها و فرم های مختلفی استفاده می شود.

کاربردهای پزشکی

علاوه بر این هیالورونیک اسید پزشکی به دلیل خاصیت لغزندگی که دارد برای تسکین درد و بهبود تحرک در افراد مبتلا به آرتروز به زانو تزریق می شود. همچنین از این ماده در قطره های چشمی برای درمان خشکی چشم و در پانسمان ها برای بهبود زخم استفاده می کنند.

 خواص هیالورونیک اسید برای پوست؟

هیالورونیک اسید که به اختصار به آن HA گفته می شود، می تواند تا هزار برابر وزن خود به مولکول های آب متصل شود. همین ویژگی آن باعث می شود که بتواند مولکول های آب را در سطح پوست نگاه داشته و پوست را کاملا هیدراته کند.

دلیل دیگری که این ماده برای آبرسانی پوست بسیار ایده آل عمل می کند، جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست است. در حقیقت در حالت طبیعی مقدار زیادی از آب سطح پوست از طریق تبخیر از دست می رود. HA با کاهش سرعت تبخیر آب باعث می شود پوست مدت زمان زیادی را مرطوب باقی بماند.

خواص سرم هیالورونیک اسید برای پوست

علاوه بر این از سایر خواص هیالورونیک اسید پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوانسازی
  • مرطوب کنندگی
  • ترمیم و بازسازی زخم
  • ضد چروک
  • افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
  • درمان اگزما
  • درمان التهاب و قرمزی صورت
  • پر کردن خطوط و چین و چروک های پوستی

انواع هیالورونیک اسید

شرکت های آرایش بهداشتی سرتاسر دنیا محصولات متعددی را با استفاده از این ماده شگفت انگیز تولید می کنند. برخی از این محصولات مراقبت از پوست برای اثربخشی بیشتر، از ترکیب مولکول های مختلف HA تولید می شوند و می توانند روی صورت شما معجزه کنند. به طور کلی HA در انواع مختلفی تولید می شود که ۳ نوع مهم آن عبارتند از:

  • اسید هیالورونیک هیدرولیز شده
  • هیالورونات استیله سدیم
  • هیالورونات سدیم

هرچقدر که در فرمولاسیون محصول مورد نظر شما از HA های بیشتری استفاده شده باشد، تاثیر آن محصول دوچندان شده و طبیعی است که قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند.

اکنون که درباره مولکول های مختلف HA بیشتر دانستید، بیایید نگاهی به محصولات مختلف حاوی این اسید جادویی بیندازیم:

هیالورونیک اسید برای پوست

سرم هیالورونیک

برای کسانی که به دنبال یک محصول آبرسان قوی برای پوست های چرب و مستعد آکنه می گردند، سرم هیالورونیک اسید انتخاب ایده آلی است. این محصولات بر پایه آب ساخته می شوند، مولکول های کوچک و بافت سبکی دارند و به راحتی جذب پوست می شوند. از این رو روی پوست سنگینی نمی کنند و برای برای زیر آرایش نیز مناسب هستند. علاوه بر این، پوست های خشک و حساس نیز که از کم آبی و التهاب پوست خود رنج می برند، می توانند با استفاده از این محصول پوست خود را عمیقا آبرسانی کرده و آن را تسکین دهند.

ماسک ورقه ای هیالورونیک

نوع دیگری از محصولاتی که برای آبرسانی به پوست طراحی شده و حاوی HA هستند، ماسک ورقه ای نام دارند. این ماسک ها به مواد مغذی مختلف و مولکول های HA آغشته شده اند و به شکلی ساخته شده اند که به راحتی روی صورت قرار می گیرند. کافی است ورقه ماسک را باز کنید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورتتان قرار دهید تا پوستتان عمیقا آبرسانی شود.

ژل هیالورونیک

محصولات مراقبت از پوست به شکل های مختلفی ساخته می شوند که ژل یکی از آن هاست. ژل ها عموما منشا حیوانی دارند اما برخی از شرکت ها از منابع گیاهی برای ایجاد بافت ژله ای محصولات خود استفاده می کنند. اضافه کردن هیالورونیک اسید به ژل های مراقبت از پوست محصول جوانساز بی نظیری را تولید می کند که می تواند به کلاژن سازی پوست، افزایش رطوبت و حالت ارتجاعی پوست کمک کند.

ژل هیالورونیک اسید

کپسول هیالورونیک

علاوه بر محصولات مراقبت از پوست، می توانید اسید هیالورونیک را به عنوان مکمل غذایی به صورت قرص یا کپسول نیز مصرف کنید. این مکمل ها علاوه بر خواص بی نظیری که برای پوست دارند می تواندن برای سلامت چشم ها، ریه ها، مفاصل و مثانه نیز موثر باشند. قرص هیالورونیک اسید به طور کلی بی خطر است، اما با این حال توصیه می شود که قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

آمپول هیالورونیک

آمپول های حاوی هیالورونیک اسید بر روی صورت، گردن و دکلته قابل استفاده هستند. این آمپول ها حاوی مقدار زیادی از انواع محتلف HA هستند و با انواع پوست سازگاری دارند. بهتر است شب ها قبل از رفتن به رخت خواب یک آمپول را باز کرده و روی پوست بریزید و خوب ماساژ دهید تا جذب پوست شود. همچنین می توانید برای جذب بهتر آمپول، از درمارولر نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم هیالورونیک اسید

طریقه استفاده از سرم HA بسیار ساده است. اما قبل از هر چیز برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از این سرم ها ببرید، باید یک رازی را فاش کنیم. هیالورونیک اسید حاوی آب نیست. اما می تواند مولکول های آب را به خود جذب کرده و آن ها را در پوست شما حفظ کند. بنابراین زمانی که با آب مخلوط شوند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

پس بهترین راه برای استفاده از سرم HA این است که ابتدا صورت خود را بشویید و زمانی که هنوز پوست شما مرطوب است، مقداری سرم را روی پوست بزنید و ماساژ دهید تا جذب پوست شود. به همین سادگی!

سرم هیالورونیک اسید برای چی خوبه

سرم هیالورونیک اسید برای منافذ باز پوست

زمانی که منافذ پوست شما توسط سلول های مرده پوست، چربی ها، عرق و سایر آلاینده ها مسدود می شوند، پوست شما به شدت در معرض آکنه، جوش های زیر پوستی قرار می گیرد و شادابی خود را از دست می دهد. اسید هیالورونیک دارای خواصی است که از مسدود شدن منافذ جلوگیری می کند و از این طریق منجر به شفافیت و زیبایی پوست و درمان جوش های سرسیاه و سرسفید شما می شود. همچنین باز شدن منافذ باعث می شود که اکسیژن به طور موثرتری از پوست عبور کند و به عبارتی پوست بتواند نفس بکشد.

تاثیر سرم هیالورونیک اسید برای جای جوش

اسید هیالورونیک تا حد زیادی می تواند به از بین رفتن جای جوش ها کمک کند. با اینکه تاثیر HA در درمان یا پیشگیری از آکنه ثابت نشده است، اما می تواند به کاهش رنگدانه ها و قرمزی به جا مانده از آکنه و همچنین به درمان اسکار آکنه کمک کند. اگر شما هم جوش هایی داشتید که تازه بهبود یافته اند، می توانید با استفاده از اسید هیالورونیک سرعت از بین رفتن زخم و لک ناشی از آن ها را تسریع کنید.

سرم هیالورونیک اسید برای پوست خشک

با توجه به تمام مطالبی که تا کنون درباره خواص هیالورونیک اسید برای پوست گفتیم، حتما می توانید حدس بزنید که چه فوایدی برای پوست خشک دارد. بله، پوست های خشک پوست های دهیدراته ای هستند که دچار علائمی مثل کدورت، پوسته پوسته، ترک، خطوط ریز و چین و چروک می شوند. سرم HA با تامین رطوبت مورد نیاز پوست و جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست، می تواند به درمان پوست خشک و بازگرداندن شادابی و جوانی آن کمک کند.

قیمت سرم هیالورونیک اسید

علاوه بر سرم محصول دیگری که برای پوست های خشک توصیه می شود، کرم هیالورونیک اسید است. کرم ها حاوی روغن ها و اسیدهای چرب مورد نیاز پوست های خشک هستند و می توانند به محبوس شدن آب در سطح پوست کمک بیشتری بکنند.

سرم هیالورونیک اسید برای پوست چرب

اگر به رابطه تولید سبوم (چربی پوست) و رطوبت پوست دقت بکنید، متوجه می شوید که یکی از راه های کنترل چربی پوست، هیدراته کردن آن است. زیرا پوست های چرب اغلب دچار کم آبی هستند. به همین دلیل غدد تولید کننده سبوم به ناچار چربی بیشتری تولید می کنند تا کمبود رطوبت پوست را جبران کنند. از این رو استفاده از سرم HA برای پوست چرب نه تنها قابل تحمل است، بلکه بسیار موثر و ضروری است.

به دلیل وجود HA هایی با وزن مولکولی پایین، جذب هیالورونیک اسید موجود در سرم به راحتی انجام می شود. از این رو محصول به لایه های عمیق تری از پوست نفوذ می کند و می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

هیالورونیک اسید برای زیر چشم

پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است و به رسیدگی بیشتری نیاز دارد. یکی از روش های مراقبت از این ناحیه استفاده از HA است که در کرم های دور چشم وجود دارد. این ماده به نرم و لطیف کردن پوست زیر چشم، افزایش خاصیت ارتجاعی، رفع چین و چروک و همچنین کاهش گودرفتگی های زیر چشم کمک می کند.  

هیالورونیک اسید و جوش

عوارض هیالورونیک اسید برای پوست

به طور کلی تا کنون عارضه جانبی خاصی برای HA گزارش نشده است. اما با این حال برخی از افراد ممکن است پس از تزریق فیلرهای هیالورونیک اسید عوارضی مانند تورم، قرمزی و خارش را در محل تزریق تجربه کنند. همچنین علیرغم اینکه هیالورونیک برای جوش می تواند یک درمان موثر باشد، در برخی موارد باعث ایجاد جوش زیرپوستی یا جوش چرکی یا بدتر شدن آن می شود که البته این موارد بسیار نادر است.

آیا هیالورونیک اسید باعث جوش میشود؟

از محصولات حاوی HA استفاده کرده اید و جوش زده اید؟ متاسفانه هیچ شاهد علمی وجود ندارد که رابطه بین هیالورونیک اسید و جوش را توضیح دهد. بلکه برعکس، سال هاست که این ماده برای مبارزه با آکنه به بیماران توصیه می شود. درواقع HA سد پوستی شما را بازسازی می کند. این سد از پوست شما در برابر آلودگی ها محافظت می کند و از این طریق می تواند جلوی ورود میکروب ها به درون پوست و در نتیجه ایجاد جوش صورت را بگیرد. همچنین این ماده با کنترل چربی پوست به کاهش آکنه کمک می کند. اگر شما پس از استفاده هیالورونیک اسید جوش می زنید، در حال حاضر دلیل آن مشخص نیست.

بهترین محصول هیالورونیک اسید کدام است؟

بهترین محصول با توجه به ویژگی های پوست شما متفاوت است. به عنوان مثال اگر پوست شما چرب است، محصولات بر پایه آب یا ژل هیالورونیک برای شما مناسب تر است. افراد با پوست خشک بهتر است که محصولات چرب حاوی HA مانند (کرم هیالورونیک اسید) استفاده کنند. اما به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید مستقیما از خود هیالورونیک اسید روی پوست استفاده کنید، توصیه می کنیم که آن را زیر یک مرطوب کننده یا روغن صورت بزنید.  

هیالورونیک اسید برای چه کسانی مناسب نیست؟

هیالورونیک اسید برای چه کسانی مناسب است؟

به جرئت می توان گفت محصولات مراقبت از پوست حاوی هیالورونیک اسید برای همه افراد مناسب هستند. زیرا همه انواع پوست می توانند از خواص بی نظیر آن بهره ببرند، بدون اینکه متحمل عارضه جدی و خاصی شوند. تمام کسانی که نیاز به رطوبت رسانی پوست دارند می توانند از خواص آبرسانی آن بهره ببرند. همچنین افرادی که دچار شلی پوست و کاهش حجم در صورت خود هستند، با استفاده از خاصیت HA در تولید کلاژن و قدرت جذب آب بالا می توانند به پوستی شاداب، جوان و زیبا دست پیدا کنند.

هیالورونیک اسید برای چه کسانی مناسب نیست؟

با وجود اینکه تا کنون عارضه جانبی خاصی در ارتباط با محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید هیالورونیک مشاهده نشده است، اما با این وجود برخی افراد از بروز جوش پس از استفاده از این محصولات گلایه داشتند. بنابراین اگر پوست شما مستعد آکنه است، بهتر است که قبل از استفاده آن را تست کنید.

اما در رابطه با تزریق هیالورونیک اسید به عنوان فیلر، باید گفت که ممکن است به آن آلرژی داشته باشید و دچار قرمزی، تورم و کبودی شوید که البته خوشبختانه موقتی است و پس از چند روز برطرف می شود. اما اگر آلرژی زیادی دارید، بهتر است قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنید. همچنین پزشکان اغلب از تزریق هیالورونیک اسید برای خانم های باردار و شیرده اجتناب می کنند. از طرفی اگر عفونت پوستی فعالی دارید، استفاده از هیالورونیک اسید برای شما مناسب نیست. ابتدا باید عفونت خود را برطرف کنید و سپس از آن استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: