اپیلاسیون چیست و چگونه انجام می شود؟ نکات طلایی انجام اپیلاسیون

اپیلاسیون چیست و چگونه انجام می شود؟ راز خلاص شدن از موهای زائد

ارسال به دیگران:

حتما می‌دانید که این روش یکی از متداول‌ ترین روش‌ ها برای از بین بردن موهای زائد بدن است. امروزه این روش به دلیل مزایایی که دارد در میان خانم ‌ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اما اپیلاسیون نیز مانند سایر روش‌ های حذف موهای زائد عوارضی هم دارد که باید در نظر گرفته شود. اما شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که اپیلاسیون چیست؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم. سپس به نکات طلایی انجام این کار می پردازیم. با ما همراه باشید.

آموزش اپیلاسیون
آموزش اپیلاسیون دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

اپیلاسیون چیست؟

اپیلاسیون کردن نوعی روش نیمه دائمی برای از بین بردن موهای زائد است که اثر آن چهار تا شش هفته طول می‌ کشد. امروزه از متریال مختلفی برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در این فرآیند، از محصولی مانند موم استفاده می ‌شود تا کل فولیکول مو را از ریشه خارج کند. پس از اپیلاسیون، حدودا تا یک ماه پوست صاف است و بعد از آن موها نرم و به صورت پراکنده رشد می‌ کنند.

برای انجام این کار بهتر است به مراکز زیبایی که بهداشت را رعایت می‌کنند مراجعه کنید. اما اگر انجام اپیلاسیون در خانه را یاد بگیرید می‌توانید خودتان آن را به راحتی انجام دهید.

اپیلاسیون چیست؟

انواع موم اپیلاسیون

حال که می‌دانید اپیلاسیون یعنی چه، بهتر است به سراغ مواد و روش‌های آن برویم. آیا می‌دانید موم اپیلاسیون چیست؟ اگر بخواهیم انواع موم اپیلاسیون را دسته بندی کنیم می‌توانیم آن را به دو دسته کلی تقسیم کنیم: موم موقت و موم دائم. نام گذاری این دو روش براساس مدت زمان بر جای ماندن اثر آن است که در ادامه آن را توضیح داده‌ایم.

موم موقت

موم موقت اپیلاسیون در واقع به طور کامل عملیات از بین بردن مو زائد را انجام می‌دهد. اما تنها تفاوت آن با موم دائم که در ادامه توضیح می‌دهیم مدت زمان تاثیر آن است. مدت زمان تاثیر موم موقت، ۳ تا ۴ هفته است.

حتما از خود می‌پرسید که چرا از مومی با مدت اثر کمتر باید استفاده شود؟! اما در توضیحات موم دائم دلیل آن را برایتان توضیح داده‌ایم.

موم دائم

اجازه ندهید نام این موم شما را به اشتباه بیندازد. اثر این موم دائمی نیست بلکه به کمی از موم موقت بیشتر است.

موم دائم به دلیل متریال موثرتر و قوی‌تر باعث می‌شود که فولیکول‌های مو از عمق بیشتری کنده شوند. در این حالت است که مدت اثر اپیلاسیون با این موم بیشتر از موم موقت است. مدت زمانی که تاثیر موم دائم را به همراه دارید، حدودا ۴ تا ۶ هفته می‌باشد.

شاید فکر کنید با وجود موم دائم چرا باید از موم موقت استفاده نمود؟ دلیل این اتفاق حساسیت است. پوست بعضی افراد به قدرت کندن مو توسط موم دائم حساس هستند. به همین دلیل بهتر است این افراد از موم موقت که قدرت کمتری دارد استفاده کنند.

اگر بخواهیم موم ها را بر اساس نوع متریال و روش استفاده شده در آن‌ها نام گذاری کنیم باید به سه دسته موم نرم، موم سخت و صمغ عربی اشاره کنیم.

انواع موم اپیلاسیون کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

موم نرم

برای استفاده از موم نرم، یک لایه از موم گرم شده روی پوست پخش می‌ شود و نوار مخصوصی را روی آن قرار می ‌دهند. سپس نوار را خلاف جهت رویش مو می ‌کشند تا موها از ریشه کنده شود.

موم سخت

هنگامی که از موم سخت استفاده می ‌شود، لایه ضخیم‌ تری از موم مستقیماً روی پوست قرار می ‌گیرد. سپس موم  به همان صورت خنک شده و حالت جامد به خود می ‌گیرد. این فرم جامد موها را می ‌گیرد و به محض کنده شدن از روی پوست، موها را نیز همراه خود از پوست جدا می‌ کند. موم سخت برای از بین بردن موهای ریز موثرتر از موم نرم عمل می کند.

صمغ عربی

صمغ عربی نوعی ماده با پایه رزین است که برای اپیلاسیون سریع استفاده می‌شود. در این روش نیازی به گرم کردن ندارید و می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید. پس اگر تحمل گرمی مواد را ندارید بهتر است از این متریال استفاده کنید.

حال سوال این است که صمغ عربی رو چطوری استفاده کنیم؟ برای استفاده از موم عربی باید آن را روی پوست پهن کنید. این کار را با فشار کنار دست به راحتی می‌توانید انجام دهید. سپس صبر کنید. در نهایت در جهت خلاف رویش مو آن را با سرعت جدا کنید.

همچنین در موارد پراکنده‌ای شاهد موم‌های گیاهی، شکلاتی و میوه‌ای هستیم که هر کدام طبق ادعای شرکت‌های سازنده آن خواص خاصی دارند.

صمغ عربی نوعی از موم اپیلاسیون

موم مرواریدی

این موم نیز نیاز به پد ندارد. برای کار با آن، باید لایه‌ای از آن را روی پوست پهن کنید. پس از خشک شدن می‌توانید آن را در جهت خلاف رویش مو بلند کنید.این موم از موم‌های معمولی گرانتر است.

موم گیاهی

موم گیاهی در واقع نام کلی برای انواع موم است که دارای اسانس‌های گیاهی، میوه‌ای و شکلات هستند. در ادامه هر کدام را به تفکیک توضیح داده‌ایم.

موم عسل

موم عسل با اسانس عسل، پوست شما را لطیف و نرم می‌سازد. این ترکیب تا حد زیادی می‌تواند از بروز حساسیت‌ها نسبت به موم جلوگیری کند.

موم آلوئه‌ ورا

موم آلوئه ورا با همان خاصیت‌های مشهور این گیاه از بروز التهابات پوستی جلوگیری می‌کند. با استفاده از موم آلوئه ورا پوستی نرم و روشن را تجربه می‌کنید.

موم توت فرنگی

موم توت فرنگی نماینده خوبی برای موم‌های میوه‌ای است. این موم با اسید آلفا هیدروکسی موجود در آن می‌تواند پوست شما را روشن کند.

موم توت فرنگی یکی از انواع موم اپیلاسیون با خاصیت روشن کنندگی

موم شکلات

این موم با ترکیب کاکائو، روغن لوبیا و روغن آفتابگردان می‌تواند پوست شما را نرم کند و برای افرادی که دارای پوست حساس هستند می‌تواند مناسب باشد.

موم شکلات سفید

موم شکلات سفید ساخته ایتالیا است و دارای قدرت زیادی در کندن ریزترین موها است. این موم نسبت به بقیه موم‌های اپیلاسیون دارای قیمت بالاتری است.

انواع روش اپیلاسیون و مراحل

امروزه با افزایش طرفداران این شیوه از بین بردن موهای زائد، روش‌های متنوعی تعریف می‌شوند. اما اپیلاسیون چگونه انجام میشود؟ به طور کلی این عملیات به سه روش انجام می‌شود که موم‌های استفاده شده در آن نیز با نام روش شناخته می‌شود. این روش‌ها شامل سرد، گرم و کارتریج است.

قبل از بررسی روش‌ها باید بدانید که پد اپیلاسیون چیست؟ پد نوعی پارچه است که با استفاده از آن می‌توانید مواد را از روی پوست بردارید. برای این کار نیز ابتدا باید مواد را روی ناحیه مورد نظر بمالید. سپس پد را روی آن قرار داده و در خلاف جهت رویش موها آن را جدا کنید.

روش گرم

روش گرم اولین روش ابداعی اپیلاسیون بوده است و توسعه بیشتری نیز در بین افراد دارد. موم‌های استفاده شده در این روش دارای دو نوع دائم و موقت هستند که بر اساس نیاز می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

در این روش موم مورد نظر را گرم می‌کنیم. اما گرمی آن نباید به حدی باشد که به پوست آسیب بزند.

پوست را از هرگونه آلودگی، عرق یا کرم‌های بهداشتی و آرایشی پاک می‌کنیم.

مقداری از موم را به وسیله کاردک اپیلاسیون روی پوست می‌کشیم. در این حالت بهتر است لایه‌ای نازک ایجاد کنید تا کندن آن راحت‌تر باشد.

پد اپیلاسیون را روی موم قرار می‌دهیم و چند بار با کف دست روی آن می‌کشیم. با این کار موم به خوبی به پد می‌چسبد.

کمی صبر کنید.

حالا نوبت به کندن پد است. این کار را باید در خلاف جهت رویش مو انجام دهید. برای این کار باید با یک دست پوست را بکشید و با دست دیگرتان پد را بلند کنید.

در نهایت دست خود را روی محلی که اصلاح کردید قرار دهید و فشار دهید. این کار باعث می‌شود تا حدی دردتان تسکین یابد و تا حدی از التهابات جلوگیری می‌کند.

اگر مویی باقی مانده پس از کمی استراحت به پوست، مجدد این مراحل را انجام دهید.

روش گرم، رایج ترین روش اپیلاسیون بدن

روش سرد

در روش سرد اپیلاسیون، موم سرد روی پد کشیده می‌شود. توجه کنید که در این روش از موم سرد استفاده می‌شود.

در مرحله اول روش سرد باید لایه‌ای از موم سرد را روی پد پهن کنید.

پد را روی پوست بدن قرار دهید. با کف دست آن را روی بدن بچسبانید به طوری که تمام موم کاملا روی پوست قرار بگیرد.

پد را در خلاف جهت رویش مو بلند کنید.

کارتریج اپیلاسیون چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

از کارتریج اپیلاسیون می‌ توان برای برای مناطق بزرگ ‌تر و همچنین برای افزایش سرعت عمل استفاده کرد. این روش با کمترین ناراحتی و به سرعت انجام می ‌شود.

در این روش موم توسط دستگاه کارتریج گرم می‌شود. با این دستگاه دیگر نیاز به کاردک ندارید و کثیف کاری های موم گرم را ندارید.

موم توسط دستگاه گرم می‌شود و به وسیله رول این دستگاه می‌توانید آن را روی پوست پهن کنید.

این روش هم در نهایت می‌تواند زیرمجموعه‌ای از روش گرم باشد.

کارتریج اپیلاسیون چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

اپیلاسیون دائم چیست؟

آیا می‌دانید اپیلاسیون دائم چیست؟
این روش یکی از خدمات ارائه شده در این حوزه است که با استفاده از مواد دائمی انجام می‌شود. این مواد با نام موم دائم شناخته می‌شوند.

البته شاید در برخورد اول با این تکنیک تصور کنید که روشی دائمی برای حذف موهای زائد است. اما این تصوری اشتباه است. در واقع نامگذاری این روش به دلیل موم آن است. موم استفاده شده در این تکنیک به نام موم دائمی معروف است.

تفاوت این روش با روش موقتی در موم استفاده شده و ماندگاری اثرات آن است. گفته می‌شود که با استفاده از این روش می‌توانید طول چرخه رشد مو را طولانی‌تر کنید تا موهای زائد دیرتر رشد کنند.

برای انجام این تکنیک باید موم دائم را روی ناحیه مورد نظر بزنید. پد اپیلاسیون را روی مواد قرار دهید و با کف دست آن را بمالید تا به خوبی به مواد بچسبد. سپس آن را در خلاف جهت رویش مو جدا کنید.

مزایای اپیلاسیون

  • به طور کلی، اپیلاسیون را می‌ توان خیلی سریع انجام داد. موم را می‌ توان در بخش بزرگی از پوست پخش کرد و یک باره موهای آن ناحیه را از بین برد. به عنوان مثال، متخصص این کار می ‌تواند موهای هر دو پا را به صورت کامل (مچ پا تا خط بیکینی) در طی یک ساعت یا کمتر از بین ببرد.
  • این کار را در خانه نیز می ‌توانید انجام دهید. کیت‌ها، لوازم و حتی فیلم‌ های آموزشی را می ‌توانید در فروشگاه لوازم زیبایی محل زندگی خود پیدا کنید.
  • نتایج موقت اپیلاسیون می ‌توانند به نتایج دائمی تبدیل شوند. با گذشت زمان، انجام مکرر این کار باعث آسیب دیدن فولیکول مو شده و رشد مو را متوقف می‌ کند.
  • سرعت رشد مجدد مو در این روش بسیار کم است. به طوری که ۴ تا ۶ هفته طول می ‌کشد تا موهای جدید رشد کنند.
  • انجام این روش حذف موهای زائد به طور مکرر و به مدت طولانی باعث نازک، نرم، و کم ‌پشت شدن موهای زائد شما می ‌شود.3
آموزش لیزر موهای زائد
آموزش لیزر موهای زائد دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

عوارض اپیلاسیون چیست و چرا مهم است؟

هر تکنیکی در کنار مزایای بیشمار دارای معایبی نیز می‌باشد. در ادامه می‌خواهیم به معایب و عوارض اپیلاسیون اشاره کنیم.

ایجاد زخم‌ های کوچک بر روی پوست

اپیلاسیون موها را از ریشه می‌ کند و همانطور که می ‌دانید، این یک روند دردناک است. اما دلیل این درد چیست؟ موها بسیار محکم به ریشه‌ هایشان چسبیده و بخشی از بدن ما هستند. بیرون کشیدن موها به معنی جدا کردن آن‌ ها از ریشه است. این کار هم باعث درد شدید شده و هم زخم ‌های کوچکی را در سطح پوست ایجاد می ‌کند.

آسیب به پیاز مو

اپیلاسیون موها را از ریشه می ‌کند و به مرور زمان به پیاز مو صدمه می‌ زند. به این معنی که موهای شما ظریف ‌تر و کم‌ پشت‌ تر خواهد شد. اگر بخواهید موهای بدن خود را کم کنید یا آن‌ها را برای همیشه از بین ببرید، این مسئله بسیار مثبت و موثر خواهد بود. اما گاهی در بعضی از قسمت ‌های صورت و بدن، مانند ابروها، ممکن است بخواهید موهایتان مجددا رشد کنند. در این صورت از نازک و کم شدن موهایتان پشیمان خواهید شد.

اپیلاسیون چه عوارض و مشکلاتی را می‌تواند به وجود بیاورد؟

قرمز و تحریک شدن پوست

بعد از اپیلاسیون ممکن است پوست شما کمی قرمز و تحریک شود. برای جلوگیری یا کاهش این اتفاق، در روز انجام کار، لباس گشاد بپوشید تا بعد از حذف موهای اضافی راحت باشید. از خاراندن پوست تحریک شده خودداری کنید. به مدت ۲۴ ساعت از حمام آب گرم صرف نظر کنید. در معرض آفتاب قرار نگیرید. همچنین می‌ توانید از نئوسپورین برای کاهش قرمزی پوست خود استفاده کنید.

خطر عفونت

اپیلاسیون، بخصوص در ناحیه بیکینی، احتمال خطر عفونت را افزایش می ‌دهد. زیرا پارگی‌ ها و زخم‌ های کوچکی را بر روی پوست ایجاد می‌ کند. این پارگی‌ ها باعث نفوذ باکتری به درون پوست شده و منجر به عفونت می ‌شود.

خطر سوختگی پوست

اگر فرد مورد نظر شما حرفه‌ ای نباشد و موم را خیلی گرم کند ممکن است باعث سوختگی پوست شما شود. همچنین، این کار در نواحی حساسی مثل ابرو، بالای لب و چانه نیز می‌ تواند خطر سوختگی پوست را به همراه داشته باشد. به ویژه اگر از کرم‌ های ضد چروک یا ضد آکنه حاوی رتینوئید استفاده کرده باشید. زیرا این کرم‌ ها پوست را ضعیف کرده و بیشتر مستعد آسیب می ‌کند.

نکات طلایی انجام اپیلاسیون چیست؟

قبل از انجام اپیلاسیون لازم است به نکاتی توجه داشته باشید. این موارد تجربه شما از این کار را دلپذیرتر خواهد کرد. در ادامه به مواردی که باید قبل و بعد اپیلاسیون به آن دقت کنید را برای شما ارائه خواهیم کرد.

نکات طلایی انجام اپیلاسیون چیست؟

به طول موها توجه کنید

برای اینکه از اپیلاسیون خود بهترین نتیجه را بدست آورید، به طول موهای خود توجه کنید. برای حصول بهترین نتیجه، طول موهای شما باید بین ۸ تا ۱۵ میلی ‌متر باشد.

از مصرف برخی محصولات اجتناب کنید

متخصصان پوست هشدار می‌ دهند که قبل از حذف موها از محصولات رتینول بر روی پوست خود استفاده نکنید. زیرا این ماده بسیار قوی است و می‌تواند پوست شما را تحریک و مستعد قرمزی کند. همچنین پوست شما در اثر مصرف این ماده بسیار حساس شده و ممکن است در طول انجام کار آسیب ببیند.

ناحیه مورد نظر رابشویید و خشک کنید

قبل از اپیلاسیون، ناحیه مورد نظر را بشویید. این کار پوست را آلودگی‌ ها، چربی، سلول‌ های مرده پوست و محصولات مراقبت از پوستی که قبلا استفاده کرده ‌اید پاک می ‌کند. سپس آن را کاملا خشک کنید. پوست تمیز و خشک باعث می ‌شود موم بهتر به پوست بچسبد.

موهایتان را شیو نکنید

یکی از اشتباهات رایجی که برخی افراد انجام می ‌دهند، اصلاح کردن موها بین دو جلسه است. شیو کردن موها را به صورت سطحی از روی پوست می‌ تراشد، آن‌ها را ضخیم ‌تر می‌کند، و سرعت رشد آنها را افزایش می ‌دهد.

تفاوت های اصلاح کردن مو و اپیلاسیون چیست

درمان التهاب

اگر هنگام انجام این کار دچار التهاب یا سوختگی شده باشید بهتر است انجام آن را متوقف کنید. در این حالت باید از پمادهای سوختگی برای رفع التهاب استفاده نمایید. یکی از موثرترین این موارد، پماد بتامتازون است که باید روی ناحیه مورد نظر بزنید. توجه داشته باشید که بهتر است از شستن ناحیه صدمه دیده خودداری کنید.

سخن پایانی

اپیلاسیون یکی از روش‌های رایج برای از بین بردن موی زائد است که مدت اثر آن از 4 هفته تا 2 ماه متغیر است. این زمان بستگی به تعداد دفعات تکرار و حجم موهای شما دارد.
همچنین پوست شما را لطیف و روشن می‌کند. همزمان با آن، لایه برداری سلول‌های مرده پوست نیز انجام می‌شود.

روش کار آن به صورتی است که تارهای مو را از عمیق‌ترین نقطه جدا می‌کند. بنابراین، این روش می‌تواند روشی موثر در عین حال مفید برای کاهش تراکم موی زائو باشد.

مهشید عزت پوری

شما تا به حال تجربه استفاده از اپیلاسیون برای از بین بردن موی زائد را داشته‌اید؟ خوشحال میشیم تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بذارید.

منبع: byrdie

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 21 میانگین: 4]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: