چرا ناخن ها بلند نمی شوند؟ بررسی عوامل موثر در رشد سریع ناخن

چرا ناخن ها بلند نمی شوند؟ عوامل موثر در رشد ناخن

ارسال به دیگران:

سرعت رشد ناخن ‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. ناخن ‌ها هم مانند پوست و مو از لایه ‌های مختلفی از سلول‌ های پروتئین کراتین ساخته شده ‌اند. قسمت سخت ناخن یا صفحه ناخن وظیفه محافظت از پوست حساس زیر آن یعنی پایه ناخن را بر عهده دارد. ماده‌ ای که پایه ناخن را می ‌سازد، در بخشی به نام ماتریکس در زیر کوتیکول ساخته می‌ شود. ناخن ها هر ماه به طور متوسط ۳.۴۷ میلی متر رشد می کنند. رشد ناخن ها یک دهم میلی متر در روز است.

وضعیت و رشد سریع ناخن می‌ تواند نشانه‌ ای برای سلامتی یا عدم سلامتی افراد باشد. تحقیقات آکادمی مراقبت‌ های پوستی ایالات متحده نشان می‌ دهد، وجود ناخن‌ های زرد ممکن است نشانه ‌ای از بیماری دیابت باشد. به علاوه بر اساس همین تحقیقات ناخن ‌های زرد، ضخیم و با رشد کند، می‌ توانند علائمی از بیماری ریه را بروز دهند. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا ناخن ها بلند نمی شوند؟ در این مقاله قصد داریم با بررسی عوامل موثر در رشد ناخن به جواب این سوال برسیم. با ما همراه باشید.

آموزش پدیکور و پارافین تراپی
آموزش پدیکور و پارافین تراپی دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

سن در بلند شدن ناخن تاثیر گذار است

سرعت رشد ناخن ‌ها در طول زندگی افراد متغیر است. به عنوان مثال ناخن ‌های نوزادان به نسبت افراد بزرگسال سریع ‌تر رشد می ‌کنند. این در حالیست که ناخن ‌های کودکان به نسبت بزرگسالان از رشد سریع‌ تری برخوردار هستند. در واقع سرعت رشد ناخن‌ ها در سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی به بیشترین حد خود می ‌رسد. اما پس از این سن، کند می ‌شود و به تدریج با بالاتر رفتن سن از سرعت رشد کمتری برخوردار می ‌شود.

بنابراین رشد ناخن در یک روز افراد بزرگسال کمتر از کودکان و نوزادان است.

هورمون ‌ها به رشد ناخن کمک می کنند

بر اساس نتایج حاصله از آکادمی مراقبت‌ های پوستی ایالات متحده، بیماری‌ های هورمونی و از بین رفتن تعادل هورمون‌ ها در بدن، تاثیر زیادی در رشد ناخن ‌ها دارد. به عنوان مثال سرعت تقویت یا رشد ناخن ‌ها در زنان باردار افزایش و در دوران شیردهی کاهش فراوانی دارد. به علاوه دوران پیش از قاعدگی هم ممکن است منجر به افزایش بلند شدن ناخن شود.

کوتاه کردن ناخن‌ ها در تقویت ناخن تاثیر می گذارد

کوتاه کردن ناخن ها در رشد سریع ناخن تاثیر گذار است

عامل موثر دیگری که می ‌تواند منجر به افزایش رشد ناخن‌ها شود، کوتاه کردن آن‌ها است. به نوعی می‌توان گفت که ناخن گیر یکی از تقویت کننده های ناخن به شمار می‌رود. اگر به طور مداوم ناخن‌ هایتان را کوتاه کنید، با سرعت رشد بیشتری مواجه می‌ شوید. همچنین جویدن ناخن ‌ها هم منجر به افزایش رشد آن‌ها می ‌شود. البته تکرار این عادت به مرور ممکن است منجر به آسیب رساندن یا از بین بردن بافت و پایه ناخن شود. در این صورت رشد ناخن ‌ها به کلی متوقف می ‌شود. این کار اگر زیاد تکرار شود یکی از علت های متوقف شدن رشد ناخن به شمار می‌رود.

تاثیر فصول در رشد ناخن‌ها

در نهایت شاید باور نکنید اما فصل ‌های مختلف سال هم تاثیر بسزایی در سرعت رشد ناخن‌ ها دارند. ناخن‌ های انسان در فصول گرم سال به نسبت فصول سرد از رشد بیشتری برخوردارند. بنابراین تغییر فصول یکی از دلایل کاهش رشد ناخن نیز به شمار می‌رود و اگر چنین موضوعی برای شما رخ داد، مطمئن شوید که ارتباطی با فصل ها نداشته باشد.

تفاوت سرعت رشد ناخن‌های مختلف

در حالت عادی رشد ناخن ‌های پا به نسبت ناخن‌ های دست کمتر و ناخن های دست سریع تر رشد می‌کنند. به علاوه هر یک از ناخن‌ های دست و پا هم از سرعت رشد متفاوتی برخوردارند. به عنوان مثال، ناخن انگشت کوچک از کمترین رشد در میان ناخن‌ های دیگر برخوردار است. همچنین سرعت رشد ناخن شست هم کند تر از بقیه است. این در حالیست که در بیشتر افراد سرعت رشد ناخن‌های انگشت اشاره و میانی از بقیه بیشتر است.

البته در کل این اختلاف بسیار اندک و در حد دهم میلی‌متر اندازه ‌گیری می‌شود. از سوی دیگر راست دست بودن و یا چپ دست بودن هم در سرعت رشد ناخن‌ها تاثیر می‌‌گذارد. ناخن‌های دست غالب همیشه سریع ‌تر از ناخن‌ های دست غیر غالب رشد می ‌کنند. همچنین افرادی که روزانه فعالیت‌ های دستی بیشتری دارند به نسبت سایر افراد، از رشد بیشتری در ناخن‌ های خود برخوردارند.

چطور ناخن ها را تقویت کنیم؟

بهره ‌مندی از ناخن ‌های بلند و سالم جذابیت دستان شما را دو چندان می‌ کند. ناخن‌ های سالم علاوه بر بهبود جنبه ظاهری، به ساده‌ تر شدن انجام امور روزانه هم کمک بسزایی می ‌کنند. استفاده از برخی راه حل ‌های ساده خانگی می‌ تواند در جلوگیری از شکستن، بهبود ظاهری و استحکام ناخن‌ها موثر واقع شود. اگرچه این راه حل‌ها به سرعت رشد ناخن‌ها کمکی نمی‌کنند. اما می‌توانند با تقویت و استحکام ناخن‌ها بستر رشد مناسب را فراهم کنند. در ادامه این مطلب به شرح برخی راه حل‌های خانگی برای تقویت ناخن‌ ها می‌پردازیم.

خشکی پوست شما به معنای خشکی ناخن ‌هایتان است. پوست ‌های بسیار خشک حتی ممکن است در اثر کمبود رطوبت ترک خورده و و خونریزی کنند. در این صورت ناخن ‌های‌تان به سادگی در معرض عفونت ‌های قارچی و باکتریایی قرار می‌ گیرند. خشکی ناخن و ماتریس اطراف آن منجر به کاهش رشد و استحکام ناخن ‌ها می‌ شود. بنابراین برای جلوگیری از خشکی پوست، مرطوب کردن دست‌ ها و ناخن‌ هایتان را به خصوص در فصول سرد سال فراموش نکنید. در این صورت پوست شاداب و درخشان خواهید داشت. پوست شاداب و درخشان یکی از مواردی است که ما در آموزش میکرونیدلینگ به شرکت کنندگان یاد می‌دهیم. به علاوه بهتر است پس از هر بار شستشو، از لوسیون ‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

جلوگیری و درمان خشکی پوست

جلوگیری از خشکی پوست باعث می‌شود سرعت رشد ناخن نیز افزایش یابد

خشک کردن ناخن‌ ها

آب می ‌تواند به بافت ناخن‌ ها آسیب بزند و آن‌ها را شکننده و ضعیف کند. بنابراین بهتر است پس از دوش گرفتن یا آب تنی ناخن ‌هایتان را خشک کنید. همچنین سعی کنید در زمان شستشوی ظروف، لباس‌ ها یا سطوح از دستکش ظرفشویی استفاده کنید. به این ترتیب از خیس شدن یا تماس بیش از حد ناخن‌ ها با آب و محصولات شوینده جلوگیری می ‌کنید. با دقت خشک کردن ناخن ها می‌توانید نقش مهمی در رشد آنها ایفا کنید.

فرم دادن و تمیز کردن ناخن‌ ها

فرم دادن به ناخن ‌ها تاثیر زیادی در جلوگیری از شکستگی و خرد شدن آن‌ها دارد. به علاوه ناخن ‌های تمیز و مرتب از وسوسه جویدن ناخن‌ ها جلوگیری می ‌کنند. برخورد با موانع، شکستن و همچنین جویدن ناخن‌ها می ‌توانند منجر به کاهش رشد و استحکام ناخن‌ها شوند. بنابراین سعی کنید ناخن‌ هایتان را همیشه مرتب و تمیز نگه دارید.

ماساژ دادن

برخی از بیماری‌ ها از جمله دیابت با کاهش گردش خون، یکی از دلایل کاهش رشد ناخن هستند. این بیماری ‌ها اغلب تاثیر خود را روی رشد ناخن ‌های پا بیشتر نشان می ‌دهند. ماساژ ناخن‌ ها می‌ تواند تا حد زیادی کاهش گردش خون را جبران کرده و به تقویت ناخن ‌ها کمک کنند.

محافظت از کوتیکول ناخن

کوتیکول‌ ها بخش ظریفی از ناخن هستند که از ماتریس محافظت می ‌کنند. کوتاه کردن بیش از حد کوتیکول ‌ها، ماتریکس یا پایه ناخن را در معرض خطرات زیادی از جمله عفونت قرار می ‌دهد. به جای کوتاه کردن کوتیکول‌ ها بهتر است آن ‌ها را به طور مداوم مرطوب کنید. همچنین در خصوص مانیکور ناخن ‌هایتان حساسیت به خرج دهید. بسیاری از ناخن کارها در کاشت ناخن با استفاده از تکنیک‌ های اشتباه مانند کوتاه کردن بیش از حد کوتیکول‌ها، راه ورود باکتری ‌ها را به بافت حساس ناخن باز می ‌کنند.

رشد ناخن در یک هفته چقدر است - محافظت از کوتیکول رشد ناخن را افزایش می دهد

بنابراین سعی کنید از متخصصان حرفه ‌ای طراحی ناخن استفاده کنید. همچنین اگر لوازم شخصی مانیکور خود را به همراه داشته باشید، بزرگترین لطف را در حق خود کرده ‌اید. به یاد داشته باشید که مانیکور یک تکنیک آرایشی بدون درد است. بنابراین اگر در حین مانیکور احساس درد زیادی داشتید، از ناخن کار خود بخواهید ادامه کار را متوقف کند. سعی کنید بهترین روش کاشت ناخن را برای خود انتخاب کنید.

استفاده نکردن از استون

استون برای استحکام ناخن به شدت مضر است. بنابراین برای پاک کردن لاک خود به هیچ وجه از استون استفاده نکنید. به جای آن می ‌توانید از لاک پاک کن ‌های ملایم ‌تری استفاده کنید. همچنین برای ریموو کاشت ناخن از پاک کننده های بدون استون کمک بگیرید. در نهایت هم دست ‌هایتان را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

تغذیه مناسب برای تقویت ناخن ها ضروری است

نقش تغذیه را در رشد و تقویت ناخن‌هایتان جدی بگیرید. ناخن‌ها نیز مانند سایر اعضای بدن نیاز به رژیم غذایی متعادل دارند. بهره ‌مندی از یک برنامه غذایی متنوع و سالم که شامل طیف گسترده ‌ای از منابع پروتئینی، آب، انواع میوه‌ ها و سبزیجات، مواد معدنی و همچنین ویتامین‌ ها باشد، نقش عمده ‌ای در استحکام ناخن ‌هایتان بازی می‌ کند. همچنین تامین ویتامین‌ هایی از جمله کلسیم، آهن و بیوتین هم برای سلامت ناخن‌ ها ضروری هستند.

رویا کریمی

حتما نظر خود را در انتهای این مقاله اعلام نمائید. در صورتی که موارد این مطلب برای شما کاربردی نبوده‌اند، حتما سوال خود را در بخش نظرات بپرسید.

منبع: healthfully

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 32 میانگین: 4]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
23 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها
میترا

ممنون از متن مفیدتون

علی

ناخن های انگشت دست چپ زودتر از ناخن های انگشت دست راست رشد میکنه علت چیه؟

محبوبه ناهید

منم این مشکل دارم که ناخنهای دست چپم زودتر از دست راست رشد میکنه علتش چیه

امیر رضا عظیمی

سلام ببخشید دلیل اینکه ناخن هام رشد نمیکنه چیه یعنی ویتامینم کمه من امیر رضا عظیمی ۱۵ ساله هستم

الی

سلام دختر من 10 سالش است الان 3 سال است ناخان های پایش رشد نکرده و هی وار گوشتش میشود

الی

و فقط ناخن های پایش این جوری است دستش زود زود رشد میکند

فهیمه علیپور

من ناخنهام بلند نمیشه اگه هم یه ذره بلند بشه زود می‌شکنه خیلی اذیتم می‌کنه

نخن

ناخن می جوم
چطوری ناخن بلند کنم

الی

سلام عزیزم من ناخنام بزرگع اما سرشون بالاس فرمشونو دوست ندارم ۱۷سالمع میشع کمکم کنی که چیکار کنم سرشون بالا بشه ممنون میشم

سا با نو

پماد های عفونت را بنویسید و پودر تقویتی پروتین و امپول بتا متا زونیت برای انگشت شست نا خن در نمی یاد و قرص پر کا با لین هم بنویسد انگشتان تشنج نکنند

فاطی

عقل‌کل‌مح‌دنبال‌ی‌راهیم‌که‌ناخونم‌بلند‌شه‌خشنگ‌شه‌تو‌میگی‌‌مرتب،کوتاهشون‌کن؟!!!

سلیمان فرزین

سلام دخترم ۱۴سالشه هیچ ناخنش در نیامد

خاوری

باعرض سلام من پسری دارم ۷ساله که از بدو تولد بدون ناخن میباشد وبه جای ناخن پوستی سفت میباشد خواستم بپرسم مشکل چیست ممنون

امیر حسین

سلام من دست چپم ناخن کوچیکه و یکی بعدیش کج شده انحراف گرفته باید چکار کنم راست و تمیز باشه ممنون میشم بگین

شهلا

سلام دخترمن ۸ماه میش ناخنش به خاطر موندن لایه در آسیب دید مجبور شدیم بفرستیم اتاق عمل عکس گرفتن ببینن شکستگی یا ترک نداره خداروشکر نداشت نمیدونم بی حس کردن یا بیههوش بخیه زدن ناخوشم چسبوندن ولی یک مدت بعد ناخنش افتاد ویه ناخن جدید که الان ۸ماه از روش گذشته هنوز کامل رشد نکرده و رشداون یکی ناخن هاشم کاملا متوقف شده هنوز دکتر خاصی نبردم ولی نگرانم میشه جواب بدین خانم دکتر ممنون میشم

Unknown

سلام.من ناخن می‌جویدم،هروقت می‌جویدم ناخنام رشد می‌کرد ولی درحالت عادی نه.چیکار کنم که بدون جویدن رشد کنه؟

سارا

سلام ناخن های من رشد نمی کنه چیکار کنم

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: