درمان آفتاب سوختگی پوست

روش های درمان آفتاب سوختگی 

ارسال به دیگران:

بدیهی است که اگر مدت زمان زیادی بدون پوشش و محافظت مناسب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، دچار آفتاب سوختگی می شوید. حتی اگر لوسیون ضد آفتاب را به سرتاسر بدن خود بمالید، باز هم ممکن است برخی از نقاط بدن شما بسوزد. همچنین اگر از ضد آفتاب به اندازه کافی یا اصلا استفاده نکنید، شدت سوختگی پوست با آفتاب بیشتر خواهد شد. آفتاب سوختگی علائم مشخصی دارد که شامل قرمزی، سوزش، و درد است و در موارد شدید ممکن است با تاول همراه باشد. برای درمان آفتاب سوختگی باید هرچه سریع تر اقدام کنید و سعی کنید پوست خود را التیام ببخشید. به طور کلی روش های پزشکی و خانگی زیادی برای تسکین پوست و رفع علائم آفتاب سوختگی پوست صورت و بدن وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. اگر به دنبال درمان سریع آفتاب سوختگی و تسکین درد ناشی از آن هستید، همراه ما بمانید.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

انواع آفتاب سوختگی

پزشکان و متخصصان پوست سوختگی پوست در اثر آفتاب را بر اساس شدت آسیب پوست به ۳ دسته طبقه بندی می کنند. انواع آفتاب سوختگی عبارتند از:

آفتاب سوختگی درجه یک

اولین درجه آفتاب سوختگی نشان دهنده یک سوختگی سطحی و آسیب به لایه بیرونی پوست است. علائم این نوع سوختگی معمولاً طی چند روز تا یک هفته خود به خود بهبود می یابد.

آفتاب سوختگی درجه دو

درجه دوم کمی شدیدتر از نوع ۱ است که در آن بخش میانی پوست (درم) آسیب می بیند. همچنین تاول هایی روی پوست ایجاد می شود که ناراحتی بیشتری ایجاد می کنند. بهبودی این درجه از سوختگی ممکن است چند هفته طول بکشد. همچنین احتمالا به درمان پزشکی نیاز داشته باشید.

آفتاب سوختگی درجه سه

آفتاب سوختگی درجه ۳ بسیار نادر است و نیاز به درمان اورژانسی دارد. در این سطح از آفتاب سوختگی تمام لایه های پوست آسیب جدی می بینند، از جمله لایه چربی زیر پوست. همچنین ممکن است پایانه های عصبی پوست از بین بروند. بیشتر سوختگی‌های درجه سه ناشی از سوختگی شیمیایی یا آتش‌سوزی هستند و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد نمی شود.

انواع آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی با علائمی مانند درد، سوزش، احساس گرما هنگام لمس، و تاول و … است که بسته به شدن آن می تواند متفاوت باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

علائم آفتاب سوختگی درجه ۱

قرمزی در پوست روشن (افرادی که پوست تیره دارند ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند، اما دیدن آنها سخت تر است مگر اینکه پوست کنده شود یا تاول بزنند.)

  • احساس گرما در پوست
  • درد یا حساسیت
  • تورم
  • پوسته پوسته شدن پوست بعد از چند روز

همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • خستگی
  • تب
  • سردرد
  • حالت تهوع

علائم آفتاب سوختگی درجه ۲

  • پوست به شدت قرمز
  • تاول
  • تورم در یک منطقه
  • پوست خیس
  • درد
  • تغییر رنگ سفید در محل سوختگی

علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

  • گیجی
  • سرگیجه
  • کوفتگی
  • تنفس سریع
  • تب
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
  • حالت تهوع
  • لرز

علائم آفتاب سوختگی درجه ۳

  • سوختگی چرمی
  • پوست بی حس
  • رنگ پوست سفید یا کدر
  • تمام علائم سوختگی درجه ۱ و ۲ بعلاوه شوک و/یا گرمازدگی

درمان های مختلف آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب سوختگی چاره ای جز صبر و حوصله ندارید. هدف از درمان در این مرحله در واقع کمک به مدیریت علائم و تسکین درد آفتاب سوختگی است که حدود یک هفته زمان می برد تا کامل بهبود یابد. در ادامه برخی از بهترین روش های درمان دارویی و خانگی برای رفع این مشکل دردناک را به شما معرفی می کنیم:

درمان آفتاب سوختگی با زینک اکساید

درمان آفتاب سوختگی با زینک اکساید

زینک اکساید یک ماده سفید و پودری است که از ماده معدنی و طبیعی روی ساخته می شود و به صورت پماد به بازار عرضه می شود. این پماد یک ضد آفتاب فعال است که در سطح پوست باقی می ماند و از پوست در برابر اشعه های UVA/UVB محافظت می کند. علاوه بر این خاصیت التیام بخشی اکسید روی آن را به یک درمان مناسب برای التهابات پوستی ناشی از آفتاب سوختگی تبدیل می کند.

نکته مثبت دیگری که درباره این ماده وجود دارد، این است که هیچ محدودیتی درباره غلظت آن وجود ندارد. بنابراین استفاده بیش از اندازه از آن مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. علاوه بر این با هر پوستی سازگار است و حتی افراد با پوست های حساس و کودکان نیز می توانند از آن استفاده کنند.

تسکین درد آفتاب سوختگی با حنا

حنا علاوه بر رنگ زیبایی که دارد، خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضدالتهابی آن یکی از ویژگی های مهمی است که آن را به یک درمان موثر برای آفتاب سوختگی تبدیل کرده است. سال های سال است که حنا برای درمان بریدگی ها و آفتاب سوختگی استفاده می شود. حنا یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کند و از این طریق در مقابل عوامل بیرونی از آن محافظت می کند. علاوه بر این، خاصیت خنک کنندگی حنا باعث تسکین ناراحتی پوست آفتاب سوخته می شود و باعث می شود دوران بهبودی را راحت تر سپری کنید.

درمان آفتاب سوختگی طبیعی

بهبود آفتاب سوختگی با عسل

خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تسکین دهندگی عسل آن را به یک داروی موضعی فوق العاده برای جوانسازی و بهبود پوست آفتاب سوخته تبدیل کرده است. عسل همچنین خواص ضد باکتریایی دارد و به کاهش عفونت پوست کمک می کند. علاوه بر این خاصیت مرطوب کنندگی عسل می تواند پوست آسیب دیده شما را آبرسانی کند که برای روند بهبودی آن عالی است.

درمان خانگی آفتاب سوختگی با عسل بسیار ساده است. کافی است یک لایه نازک عسل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با یک دستمال خیس شده با آب گرم آرام پاک کنید.

بعد از یک بار استفاده متوجه خواهید شد که درد، تورم و التهاب بسیار کاهش یافته است. اما در صورت لزوم می توانید این کار را تکرار کنید تا علائم شما به طور کامل از بین بروند.

برای موارد خفیف تر، سعی کنید یک یا دو عسل را با آلوئه ورا خالص مخلوط کنید، یا آن را به مرطوب کننده مورد علاقه خود اضافه کنید / لوسیون بعد از آفتاب (قول می دهیم چسبنده نخواهد بود) برای تقویت فوق العاده تسکین دهنده و خنک کننده التیام بخش – نهایت. دفاع طبیعی در برابر آفتاب سوختگی!

درمان آفتاب سوختگی خانگی

درمان آفتاب سوختگی با ماست

اگر به دنبال درمان خانگی آفتاب سوختگی می گردید، بهتر است نگاهی به یخچالتان بیندازید. ماست ساده سرشار از آنزیم های مفید، پروبیوتیک ها و اسید لاکتیک است که پوست شما را لایه برداری کرده و ظاهر تاول را کاهش می دهد. به همین دلیل برای سوختگی های خفیف تا متوسط مفید است. ماست یونانی بدون طعم بهترین گزینه برای درمان آفتاب سوختگی است زیرا هیچگونه شکر یا طعم دهنده ای ندارد که پوست شما را بیشتر اذیت کند.

مقدار زیادی از ماست خنک را روی پوست آفتاب سوخته خود بمالید، بنشینید ۵ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب در دمای اتاق بشویید. شما می توانید از این روش برای کاهش درد آفتاب سوختگی خود استفاده کنید و چند دقیقه ای را با آرامش و بدون احساس درد و سوزش سپری کنید. سعی کنید هر دو تا چهار ساعت یکبار ماست را روی پوستتان بمالید تا اثرات سوختگی به حداقل برسد.

روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی

از آنجایی که روغن نارگیل گرما را در پوست به دام می اندازد، نمی تواند یک درمان خط اول برای آفتاب سوختگی باشد. بهتر است ابتدا از داروهای دیگر برای بهبود علائم خود استفاده کنید و روغن نارگیل را در خط دوم درمان خود قرار دهید.

چربی های موجود در روغن نارگیل به محافظت و نرم شدن پوست سوخته کمک می کند. برای استفاده از خواص روغن نارگیل برای پوست آفتاب سوخته، ابتدا محل را با آب خنک (اما نه سرد)، با استفاده از یک پارچه مرطوب یا در حمام یا دوش، خنک کنید. سپس روغن نارگیل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. به تدریج نارگیل جذب پوست شده و سوختگی را تسکین می دهد.

در نظر داشته باشید که از روغن های بکر و با کیفیت استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین می توانید از مرطوب کننده های حاوی روغن نارگیل استفاده کنید و پس از بهبودی ابتدایی سوختگی خود، آن را روی پوست بمالید.

درمان آفتاب سوختگی صورت

درمان محل آفتاب سوختگی با خیار

اگر به دنبال درمان درد آفتاب سوختگی خود هستید، خیار یک گزینه عالی است. خیار علاوه بر آبرسانی فوق العاده ای که دارد، یک ضد درد قوی است که می تواند در تسکین درد پوست شما موثر باشد. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان و مواد معدنی مانند سیلیس، پتاسیم و منیزیم است برای درمان تحریک پوست عالی است.

روش هایی که می توانید از خیار برای پوست آفتاب سوخته خود استفاده کنید، بسیار است. اگر می خواهید به سرعت ناراحتی پوست خود را کاهش دهید، می توانید خیار را به صورت حلقه ای برش دهید و تکه های آن را روی پوست خود قرار دهید. بعد از چند دقیقه آن ها را برگردانید تا پوست شما خنک بماند.

علاوه بر این می توانید مقداری خیار و آلوئه ورا را درون مخلوط کن بریزید و یک پوره درست کنید. این پوره را روی پوست خود قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا اثر خود را بگذارد.

درمان پوست آفتاب سوخته با گلاب

گلاب خاصیت آرام بخشی و خنک کنندگی دارد که می تواند به تسکین آفتاب سوختگی کمک کند. برای کاهش التهاب یا تورم، می توانید گلاب را روی پوستتان اسپری کنید یا آن را به آرامی با یک تکه پنبه توپی روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. گلاب همچنین می تواند به آبرسانی پوست پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و جلوگیری از پوسته پوسته شدن کمک کند.

علاوه بر این گلاب خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی دارد که باعث بهبودی سریع زخم ها می شود. این ویژگی های فوق العاده گلاب به تمیز کردن و مبارزه با عفونت سوختگی ها کمک می کند.

درمان آفتاب سوختگی با جوش شیرین

رفع آفتاب سوختگی با جوش شیرین

با جوش شیرین می توانید احساس خارش پوست خود را کاهش دهید. زیرا با پیشرفت بهبودی پوستتان، احتمال زیادی وجود دارد که پوست شما دچار خارش شود. جوش شیرین یک ماده قلیایی با خواص ضد عفونی کنندگی است که تعادل pH پوست شما را دوباره تنظیم می کند، پف کردگی را کاهش می دهد و خارش پوست را تسکین می دهد.

وان حمام را با مقداری آب خنک پر کنید و چند قاشق جوش شیرین در آن بریزید۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان بمانید. پس از اینکه از وان بیرون آمدید، اجازه دهید بدنتان چند دقیقه در معرض هوای آزاد خشک شود تا جوش شیرین زمان بیشتری جذب پوستتان شود. روش دیگری نیز وجود دارد که می توانید از جوش شیرین برای آفتاب سوختگی خود استفاده کنید. مقداری جوش شیرین را با آب در یک کاسه مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس این خمیر را روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید.

درمان خانگی آفتاب سوختگی با بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر علاوه بر اینکه یک دسر خوشمزه یا صبحانه مقوی است، می تواند یک راه حل فوق العاده برای درمان آفتاب سوختگی نیز باشد. این درمان خانگی آفتاب سوختگی رطوبت را به دام می اندازد تا پوست شما را هیدراته کند. هیدراته ماندن پوست که برای به حداقل رساندن خشکی و پوسته پوسته شدن پوست بسیار مهم است. شما می توانید از تمام انواع بلغور جوی دو سر استفاده کنید، اما بلغور جو دوسر کلوئیدی ریز آسیاب شده بهترین گزینه برای پوست های آفتاب سوخته است. این ماده سرشار از خواص ضد التهابی است و یک لایه محافظ در اطراف پوست شما ایجاد می کند تا زودتر ترمیم شود.

حدود یک فنجان از جو دو سر معمولی رول شده را پودر کنید. مقداری شیر و عسل به آن اضافه کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس آن را روی پوست سوخته خود بمالید. همچنین می توانید پودر بلغور جو دوسر را در وان حمام بریزید. وان را با آب ولرم پر کنید و در آن دراز بکشید. از هر روشی که استفاده می کنید، اجازه دهید جو ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند تا تاثیر خود را بگذارد.

درمان آفتاب سوختگی دریا

درمان آفتاب سوختگی با کمپرس یخ

اگر در نزدیکی استخر آب سرد قرار دارید، فورا برای چند دقیقه در آب سرد بروید و بیرون بیایید، لباستان را بپوشید و هرچه سریع تر از زیر آفتاب خارج شوید. اما خنک کردن محل سوختگی را با کمپرس سرد ادامه دهید. می توانید از یخ برای تهیه کمپرس سرد استفاده کنید، اما حواستان باشد که یخ را مستقیماً روی آفتاب سوختگی قرار ندهید. بلکه آن را درون یک پلاستیک قرار دهید، دور یک پارچه تمیز بپیچید و آن را روی پوستتان بگذارید. همچنین می توانید دوش آب خنک بگیرید، اما نه برای مدت طولانی. زیرا می تواند پوستتان را خشک کند.

درمان سریع آفتاب سوختگی صورت

متخصصان پوست توصیه می کنند که برای تسکین پوست آفتاب سوخته خود، بلافاصله پس از شروع سوختگی حمام یا دوش آب سرد بگیرید. پس از خشک شدن، زمانی که هنوز پوستتان مرطوب است، از یک مرطوب کننده ضد حساسیت استفاده کنید تا آب در پوستتان حبس شود.

در مرحله بعد از یک کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. هیدروکورتیزون برای درمان تورم، سوزش، درد و خارش استفاده می شود. بنابراین می توانید علائم سوختگی خود را با این کرم تسکین دهید. هیدروکورتیزون ۱ درصد را می توانید بدون نسخه نیز تهیه کنید. اما در صورت لزوم پزشک می تواند پماد قوی تری را برای شما تجویز کند.

درمان آفتاب سوختگی پوست

درمان تاول آفتاب سوختگی

برای درمان تاول آفتاب سوختگی درمان های خانگی موثری وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

آب فراوان بنوشید. آفتاب سوختگی پوست شما را کم آب می کند که می تواند باعث کند شدن بهبودی تاول ها شود.

کمپرس سرد و مرطوب را روی تاول ها قرار دهید تا مقداری از گرما از پوست شما خارج شود.

کرم مرطوب کننده با آلوئه را روی محل سوختگی بمالید. رطوبت به بهبود زودتر تاول ها کمک می کند.

تاول ها را نکنید. کندن تاول ها به طور قابل توجهی احتمال عفونت را افزایش می دهد و می تواند باعث آسیب به پوست و زخم شود.

ایبوپروفن (Advil) را برای کاهش تورم و دردهای شدید مصرف کنید.

تا زمان بهبودی تاول ها از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

اگر تاول‌ها ترکیدند، موضع را تمیز نگه دارید و پس از استفاده از پماد آنتی بیوتیک، با استفاده از گاز شل، بانداژ کنید.

هنگام تمیز کردن محل تاول ها از آب خنک استفاده کنید. روی تاول ها را مالش ندهید، و از یک پاک کننده ملایم آنتی باکتریال برای از بین بردن عفونت آن ها استفاده کنید.

اگر تاول های شما شدید باشد، پزشک ممکن است برای درمان تورم و خارش آن ها کورتون تجویز کند. همچنین استفاده از یک کرم موضعی سوختگی برای کمک به بهبود سریعتر پوست خوب است.

درمان آفتاب سوختگی با سیب زمینی

رفع تیرگی بعد از آفتاب سوختگی

پس از بهبودی علائم آفتاب سوختگی، متوجه خواهید شد که پوست شما تیره تر از گذشته است. می توانید رنگ پوست خود را برگردانید، اما نه به سرعت. پوست شما برای از بین بردن رنگدانه های تیره و برگشتن به رنگ اصلی خود به زمان نیاز دارد. اما با این روش ها می توانید روند رفع تیرگی را تسریع کنید.

ضد آفتاب بزنید

علت اصلی سوخت و تیره شدن پوست شما آفتاب است. پس بهترین راه حل برای معکوس کردن اثر خورشید، استفاده کرم ضد آفتاب با spf مناسب است. سعی کنید کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در صورت ضرورت نیز حتما از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین استفاده از ضد آفتاب های روشن کننده می توانند روند روشن شدن پوست شما را تسریع کنند.

کرم اسید رتینوئیک بزنید

کرم های موضعی اسید رتینوئیک مشتقی از ویتامین A هستند که می توانند پوست های مرده را از بین ببرند و به افزایش سرعت تولید سلول های جدید کمک کنند. این ماده با گذشت زمان رنگدانه های پوست را بهبود می بخشد و رنگ پوست طبیعی شما را برمی گرداند.

آلفا هیدروکسی اسید یا ویتامین C را فراموش نکنید

محصولات مراقبت از پوست که حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند می توانند پوست را به آرامی لایه برداری کنند و تیرگی های ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهند. همچنین ویتامین سی یک ماده ضد لک قوی است که استفاده مداوم از آن تیرگی پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می کند.

درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

از کرم های روشن کننده پوست استفاده کنید

محصولات حاوی هیدروکینون محبوب ترین و موثرترین کرم ها برای روشن کردن پوست هستند. هیدروکینون ۲٪ را می توانید بدون نسخه پزشک تهیه کنید. اما درصدهای بالاتر نیاز به مجوز پزشک دارند. سایر مواد روشن کننده پوست عبارتند از آلفا هیدروکسی اسید، ترانزامیک اسید، کوجیک اسید، ویتامین C، و نیاسینامید. علاوه بر این، اضافه کردن کرم های روشن کننده پوست به روتین پوستی شما می تواند به روشن تر شدن پوست شما کمک کند.

برای آفتاب سوختگی چه پمادی خوبه؟

اگر آفتاب سوختگی شما خفیف تا متوسط است، کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد را به مدت سه روز، سه بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید. سعی کنید قبل از استفاده محصول را در یخچال خنک کنید.

علاوه بر این، پماد و ژل آلوئه ورا مخصوص آفتاب سوختگی نیز گزینه مناسبی است که می توانید برای کودکان نیز استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: