تاسیر سالیسیلیک اسید بر پوست

تاثیر سالیسیلیک اسید بر پوست چیست؟ 

ارسال به دیگران:

اسید سالیسیلیک (SA) یک بتا هیدروکسی اسید (BHA) است که مزایای بسیاری برای پوست دارد. این ماده می تواند پوست را لایه برداری کند، به درمان آکنه های خفیف مانند جوش های سرسیاه و سرسفید کمک کند، منافذ باز پوست را کنترل کرده و در نهایت پوستی صاف و شفاف را به شما تحویل دهد. اسید سالیسیلیک برای پوست به شکل های مختلف و در غلظت های پایین بدون نسخه نیز در دسترس است، اما غلظت های بالای آن به تجویز پزشک نیاز دارد.

آموزش پاکسازی پوست صورت
آموزش پاکسازی پوست صورت دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

سالیسیلیک اسید در اصل منشا گیاهی دارد، اما امروزه در آزمایشگاه برای اهداف خاص تولید می شود. اگر این ماده را در روتین پوستی روزانه خود بگنجانید، می توانید پوست سالم تر، نرم تر و زیباتری داشته باشید. برای اینکه بیشتر درباره تاثیر سالیسیلیک اسید بر پوست بدانید و از مزایا و معایب آن آگاه شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سالیسیلیک اسید چیست؟

زمانی که صحبت از محصولات مراقبت از پوست به میان می آید، با دو دسته کلی بتا هیدروکسی اسیدها و آلفا هیدروکسی اسیدها مواجه می شویم. این دو دسته از اسیدها لایه بردارهای ملایم با منشا گیاهی هستند که فواید بسیاری برای پوست دارند. سالیسیلیک اسید که به دسته اول تعلق دارد، ماده ای مفید برای پوست است که از پوست درخت بید گرفته می شود.

ساختار شیمیایی این اسید ملایم و کاربردی کمی پیچیده است، اما نقش اصلی را در علت تاثیرگذاری آن بر روی پوست ایفا می کند. زیرا باعث می شود اسید سالیسیلیک محلول در روغن باشد و بتواند به عمق پوست نفوذ کند. به طور کلی مواد محلول در چربی می توانند به راحتی از میان لایه های چربی بین سلول های پوست عبور کرده و نسبت به مواد محلول در آب به سطح عمیق تری از پوست نفوذ کنند.

سالیسیلیک اسید برای پوست

سالیسیلیک اسید چه تاثیری بر پوست دارد؟

با توجه توضیح بالا، متوجه شدیم که سالیسیلیک اسید یک لایه بردار ملایم است که می تواند به عمق پوست نفوذ کرده و در لایه های عمیق منافذ پوست را باز کند. اما تاثیر سالیسیلیک اسید برای پوست صورت به همینجا ختم نمی شود. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای سالیسیلیک اسید برای پوست را با هم بررسی می کنیم:

خاصیت ضد التهابی دارد

سالیسیلیک اسید حاوی یک ماده شیمیایی به نام سالیسین است. سالیسین دارای خواص ضدالتهابی است که پوست تحریک شده و ملتهب و قرمز را آرام می کند. همچنین درد و پف را کاهش می دهد و برای درمان التهاب پسوریازیس بسیار مفید است. همچنین باعث تسکین پوست شده و در نتیجه به برطرف شدن سریع جوش های قرمز و ملتهب کمک می کند.

لایه بردار است

سالیسیلیک اسید یک لایه بردار عالی است. این اسید می تواند پیوندهای بین سلول های پوست را از بین ببرد، و از این طریق به لایه برداری پوست کمک کند. این ویژگی می تواند باعث از بین رفتن سلول های آسیب دیده و مرده سطح پوست شده و به بهبود و شفاف شدن پوست کمک کند.

سالیسیلیک اسید چیست

منافذ پوست را پاک می کند

این ماده به محض اینکه به پوست نفوذ کند، تمام آلودگی ها، گرد و غبار و سلول های مرده تجمع یافته در منافذ پوست را در خود حل می کند. با این کار منافذ پوست تمیز شده می تواند اکسیژن بیشتری جذب کند.

آکنه را بهبود می دهد

یکی از دلایل ایجاد آکنه این است که سلول‌های پوست به طور طبیعی کار نمی کنند. چرخه سلولی به درستی اتفاق نمی افتد، سلول ها به هم می ‌چسبند و منافذ را می ‌بندند و در نتیجه کیست‌ ها و جوش ‌های سرسیاهی را ایجاد می‌ کنند. اسید سالیسیلیک با از بین بردن این سلول های پوستی به درمان جوش های سرسیاه و سرسفید کمک می کند.

علاوه بر این، اسید سالیسیلیک خاصیت ضد باکتریایی دارد و از این طریق نیز به از بین بردن آکنه هایی که منشا عفونی دارند کمک می کند.

چربی پوست را کنترل می کند

اگر پوست چربی دارید و تولید بیش از حد سبوم پوستتان از کنترل شما خارج شده است، سالیسیلیک اسید گزینه های عالی برای شماست. این ماده میزان تولید چربی را کاهش داده و چربی اضافی را از روی پوست شما پاک می کند.

سرم سالیسیلیک اسید

انواع سالیسیلیک اسید

همانطور که گفتیم این ماده امروزه در آزمایشگاه ها تولید می شود و به صورت محصولات مختلفی برای مراقبت از پوست در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. انواع سالیسیلیک اسید عبارتند از:

تونر سالیسیلیک اسید

تونرها بعد از شوینده ها در رده دوم پرکاربردترین محصولات پاک کننده پوست قرار دارند. این محصولات می توانند پوست شما را عمیقا تمیز کرده و منافذ پوست را از هرگونه آلودگی پاک کنند. برای پوست های مستعد آکنه، تونر پوست حاوی BHA (یا بتا هیدروکسی اسیدها) مانند اسید سالیسیلیک برای از بین بردن آلاینده های ایجاد کننده جوش و جلوگیری از چربی اضافی پوست عالی است. اگر به دنبال محصولی پاک کننده هستید که همزمان خواص ضد التهابی نیز داشته باشد، تونر سالیسیلیک اسید بهترین انتخاب خواهد بود.

سرم سالیسیلیک اسید

سرم ها نسل جدیدی از محصولات مراقبت از پوست هستند که محبوبیت بسیاری در میان مصرف کنندگان پیدا کرده اند. برندها و شرکت های زیادی انواع سرم های حاوی سالیسیلیک اسید با غلظت ۲٪ را تولید کرده اند که می توانند اثربخشی بسیار زیادی داشته باشند. سرم درواقع شکل غلیظی از مواد فعال در فاز مایع است. مواد فعال در فرمولاسیون های بر پایه آب یا ژل قابلیت جذب بالاتری دارند، بسیار سبک هستند و برای روتین پوستی روزانه و زیر آرایش قابل استفاده هستند.

انواع سالیسیلیک اسید

شوینده سالیسیلیک اسید

شوینده ها پرکاربردترین محصولات حاوی سالیسیلیک اسید هستند. شوینده های سالیسیلیک اسید به صورت سطحی کثیفی، چربی و سایر مواد زائد را پاک کرده و به درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه و التهاب کمک می کنند. این محصولات در غلظت های ۰.۵ تا ۲ درصد تولید شده و تمام گروه های سنی می توانند از آن ها بدون نگرانی استفاده کنند. شوینده ها برای پوست های چرب و مستعد آکنه بسیار سازگار و موثر هستند.

کرم و لوسیون سالیسیلیک اسید

کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی اسید سالیسیلیک در غلظت های بیش از ۲ درصد ساخته می شوند. این محصولات فرمولاسیون نیمه جامدی دارند و به صورت امولسیون آب در چربی یا امولسیون چربی در آب تولید می شوند. اسید سالیسیلیک که محلول در چربی است، به راحتی در این امولسیون ها حل شده می تواند تاثیر خود را روی پوست ما بگذارد. از آنجایی که کرم ها سنگین تر از سرم ها هستند، برای روتین پوشتی شبانه انتخاب مناسب تری هستند.

ماسک سالیسیلیک اسید

ماسک ورقه ای صورت علاوه بر مزایای بسیاری که برای رطوبت رسانی و کاهش چین و چروک صورت دارد، اضافه کردن سالیسیلیک اسید به ترکیب آن می تواند بر فواید این ماسک ها بیفزاید. استفاده از ماسک سالیسیلیک اسید بسیار ساده است. کافی است آن را روی صورتتان قرار دهید، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا مواد فعال آن به پوست شما نفوذ کرده و تاثیر خود را بگذارند. این ماسک ها برای انواع پوست مناسب هستند و می توانند حداکثر یک بار در روز استفاده شوند.

سالیسیلیک اسید برای آکنه

کاربرد سالیسیلیک اسید برای پوست صورت

سالیسیلیک اسید برای پوست صورت فواید بسیاری دارد و می تواند برای مشکلات مختلفی استفاده شود. از جمله کاربردهای سالیسیلیک اسید برای پوست صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سالیسیلیک اسید برای جوش

یکی از مهم ترین کاربردهای سالیسیلیک اسید درمان آکنه است. این ماده از طرق مختلفی می تواند به کاهش و کنترل آکنه های پوستی شما کمک کند. خاصیت لایه برداری، آنتی باکتریایی، پاک کنندگی و همچنین خواص ضدالتهابی این ماده بسیاری از عوامل ایجاد آکنه را کنترل کرده و می توانند پوستی صاف و شفاف را ایجاد کنند.

سالیسیلیک اسید برای لک صورت

سالیسیلیک اسید می تواند لکه های صورت را از بین ببرد، اما انتظار معجزه نداشته باشید. این ماده می تواند به مرور زمان لکه های صورت شما را درمان کند، اما باید در ترکیب با سایر مواد مانند سرم های روشن کننده پوست، ویتامین C، نیاسینامید و هیدروکینون استفاده شود تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید. اگر می خواهید لکه های تیره خود را از بین ببرید، سرم یا تونر اسید سالیسیلیک را در روتین پوستی خود بگنجانید.

مزایای سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید برای منافذ باز پوست

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که راهی برای بستن منافذ باز پوست وجود ندارد. اما می توان با مراقبت و تمیز نگه داشتن منافذ پوست آن ها را کنترل کنید تا نمای ناخوشایندی نداشته باشند. یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن عمیق منافذ پوست استفاده از سالیسیلیک اسید است. استفاده روزانه از این ماده در سرم، تونر، شوینده یا کرم های حاوی سالیسیلیک اسید می توانند به شما در بهبود ظاهر منافذ باز پوستتان کمک کنند.

چه دوزی از سالیسیلیک اسید را می توانیم روزانه مصرف کنیم؟

برای تعیین دوز مصرف سالیسیلیک اسید باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال نوع محصولی که استفاده می کنید، هدف شما و همچنین درصد سالیسیلیک اسید در محصول مورد نظر شما. در ادامه دوز مصرف سالیسیلیک اسید برای محصولات مختلف را با هم بررسی می کنیم:

شوینده ها

شوینده های صورت عموماً حاوی درصد کمتری از سالیسیلیک اسید هستند، بنابراین می توانید هرروز از آن ها استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که احساس پوست شما پس از استفاده از شوینده ها مهم است. اگر پس از استفاده احساس خشکی یا التهاب می کنید، باید تعداد دفعات استفاده از آن را کاهش دهید.

نحوه مصرف سالیسیلیک اسید

تونرها

در مورد تونرهای اسیدی که معمولاً برای مدت طولانی تری روی پوست باقی می مانند و حاوی سطح بالاتری اسید در فرمولاسیون خود هستند، حساسیت بیشتری وجود دارد. اما اگر پوست شما از انجام این کار راضی باشد، می توان از آنها روزانه استفاده کرد.

سرم ها

سرم های بدون نسخه حاوی بالاترین درصد هستند و فقط باید ۳ تا ۴ بار در هفته استفاده شوند تا از آسیب های احتمالی پوست جلوگیری کنید.

کرم ها و لوسیون ها

اگر بزرگسال هستید و می خواهید از کرم یا لوسیون ها برای درمان آکنه صورت استفاده کنید، می توانید از محصولات حاوی ۱ تا ۲ درصد سالیسیلیک اسید ۱ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

عوارض مصرف سالیسیلیک اسید

عوارض مصرف سالسیلیک اسید

اگرچه اسید سالیسیلیک به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما استفاده از آن برای پوست های خشک و حساس می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. برخی از این عوارض احتمالی عبارتند از:

  • خشکی
  • پوسته پوسته شدن
  • قرمزی
  • سوزش
  • لایه برداری بیش از حد پوست
  • کهیر یا خارش
  • تغییر در رنگ پوست

برخی از عوارض جانبی جدی استفاده از اسید سالیسیلیک عبارتند از:

  • تنفس سریع
  • مشکل در تنفس
  • وزوز گوش
  • اسهال
  • استفراغ کردن
  • معده درد شدید
  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • سردرد شدید
  • مشکلات فکری
  • سوزش یا خشکی شدید پوست
  • تورم لب ها، صورت، زبان یا گلو

بنابراین اگر پوست شما به شدت خشک یا حساس است باید به طور کامل از این ماده اجتناب کنند. همچنین اگر باردار هستید یا داروهای خاصی از جمله رقیق کننده های خون مصرف می کنید، بهتر است از این ماده استفاده نکنید.

سوالات متداول

آیا می توانیم هر روز از اسید سالسیلیک استفاده کنیم؟

پاسخ این سوال به نوع محصول مورد استفاده، درصد سالیسیلیک اسید، نوع پوست و هدف شما بستگی دارد. برخی از محصولات را می توان هرروز استفاده کرد، اما برخی از آن ها را بهتر است فقط ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

سالیسیلیک اسید و رتینول چه فرقی دارند؟

رتینول که از ویتامین A مشتق شده است، یک آنتی اکسیدان قوی و محلول در آب است که فرآیند چرخش سلولی را سرعت می بخشد. بنابراین می تواند با تولید کلاژن بیشتر چین و چروک پوست، لکه ها و آسیب های نور خورشید را از بین ببرد. اما سالیسیلیک اسید یکی ازمشتقات بتا هیدروکسی اسیدهاست که محلول در آب است و می تواند به لایه برداری پوست،‌ تمیز کردن عمیق منافذ پوست، کاهش التهاب و از همه مهم تر درمان آکنه کمک کند. این دو ماده فواید مختلفی دارند و نمی توانند به جای هم استفاده شوند. اما ترکیب این دو با هم کاملا بی خطر است و می تواند اثربخشی بیشتری را ایجاد کند.

بعد از مصرف سالیسیلیک اسید می توانیم ضد آفتاب بزنیم؟

بله. از آنجایی که مصرف این ماده پوست شما را به نور آفتاب حساس می کند، حتما در طول درمان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. شما می توانید پس از مصرف سالیسیلیک اسید به هر شکلی از ضد آفتاب استفاده کنید. اما اگر از سرم یا کرم سالیسیلیک اسید استفاده می کنید، چند دقیقه صبر کنید تا کاملا جذب شود و سپس ضد آفتاب بزنید.

آیا بعد از مصرف سالیسیلیک اسید لک های خیلی تیره هم از بین می روند؟

سالیسیلیک اسید می تواند به مرور زمان لکه های پوستی شما را از بین ببرد. البته نتیجه آن به سرعت مشاهده نمی شود و باید صبور باشید. اما تاثیر این ماده همراه با استفاده از ویتامین C و سایر روشن کننده های پوست بیشتر می شود.

آیا سالیسیلیک اسید برای زگیل هم استفاده می شود؟

بله. یکی از موارد مصرف سالیسیلیک اسید درمان زگیل و میخچه است. این اسید سلول های سفت و شاخی شده زگیل را در خود حل می کند و به مرور زمان زگیل را از بین می برد.

بهتر است چه موقع از سالیسیلیک اسید استفاده کنیم؟

به دلیل اینکه سالیسیلیک اسید پوست را به نور حساس می کند، بهتر است که شب ها از آن استفاده کنید. اگر روزها استفاده می کنید، حتما با یک ضد آفتاب مناسب از پوست خود در برابر نور خوشید محافظت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: