خواص ماساژ درمانی

تاثیر ماساژ درمانی بر بدن

ارسال به دیگران:

شاید تعجب کنید، اما تاثیرات ماساژ درمانی بسیار زیاد و گسترده است. ماساژ صورت و بدن هر دو از تکنیک های فشار و مالش برای تاثیرگذاری بر روی پوست و بافت های نرم زیر آن انجام می شوند. از تسکین ماهیچه ها گرفته تا بهبود عملکرد مغز و تنفس،‌ همگی از خواص ماساژ درمانی برای بدن به شمار می روند. در گذشته ماساژ فقط در یک سری اسپاها و سالن های ماساژ انجام می شد و یکی از خدمات لاکچری و تجملی به حساب می آمد. اما امروزه با افزایش آگاهی مردم نسبت به فواید بیشمار آن، به عنوان یک ابزار مهم برای بهبود سلامتی روحی و جسمی افراد در مراکز مختلف در دسترس است.

آموزش ماساژ بدن
آموزش ماساژ بدن دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

ماساژ یک اصطلاح عمومی برای فشار دادن، مالش و ضربه زدن است که بر روی پوست، ماهیچه‌ ها، تاندون‌ ها و رباط ‌ها انجام می شود. این اعمال می توانند بسته به هدفی که دنبال می کنید، از نظر سبک و عمق فشار متفاوت باشند. به عنوان مثال ماساژ بدن برای رفع خستگی، کاهش تنش عضلات، بهبود گردش خون و … استفاده می شود که روش عملکرد ماساژور می تواند برای دستیابی به هرکدام از این اهداف، متفاوت باشد. در ادامه بیشتر با فواید ماساژ درمانی برای بدن آشنا می شوید.

فواید ماساژ درمانی

برای اکثر مراجعه کنندگان، ماساژ درمانی بخش مهمی از فرآیند بهبودی به شمار می رود که به آن ها کمک می کند به فعالیت های عادی روزمره خود بگردند. به عنوان مثال، ماساژ پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو. برخی دیگر نیز از ماساژ برای تسکین عضلات خود استفاده می کنند. اما علاوه بر فواید فیزیکی، ماساژ درمانی نقش مهمی نیز در سلامت روان ایفا می کند. بسیاری از افرادی که برای اهداف فیزیولوژیکی ماساژ گرفته اند، آرامش بیشتری را بعد از آن احساس کرده اند. اگر می خواهید بدانید ماساژ بدن چه خاصیتی دارد، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فواید ماساژ درمانی برای بدن

ماساژ درمانی برای آرامش اعصاب

ماساژ درمانی تاثیرات مثبت بسیاری بر سلامت روان ما  دارد. اما چگونه؟ ماساژ می تواند با تحریک ترشح سروتونین و دوپامین (انتقال دهنده های عصبی مسئول تنظیم خلق و خو) به کاهش علائم اضطراب و افسردگی کمک کند. اگر به طور منظم ماساژ بگیرید، تغییرات مثبت قابل توجهی را در بهبود وضعیت روحی، بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و آرامش اعصاب، و حتی نگاه خود نسبت به زندگی مشاهده خواهید کرد.

رفع خستگی به کمک ماساژ درمانی

خستگی عضلانی کاهش توانایی عضله برای تولید نیرو است. این مشکل می تواند در نتیجه ورزش شدید ایجاد شود، اما خستگی غیر طبیعی ممکن است به دلیل موانع یا تداخل در مراحل مختلف انقباض عضلانی باشد. یکی از بهترین راه ها برای رفع خستگی عضلانی ماساژ است.

درست است که ماساژ انرژی شما را افزایش نمی دهد، اما با کاهش علائمی که باعث ایجاد خستگی می شوند، به کاهش حس خستگی کمک می کند. به عنوان مثال ماساژ درمانی گردش خون را افزایش می دهد، استرس، درد و افسردگی را کاهش می دهد، کیفیت خواب و ایمنی بدن را بهبود می بخشد. همه این ها باعث می شوند احساس بهتر، انرژی بیشتر و خستگی کمتری را تجربه کنیم.

کاهش استرس با ماساژ درمانی

همه ما در طول زندگی خود استرس و فشارهای عصبی مختلفی را تجربه کرده ایم. کورتیزول یکی از اصلی ترین هورمون های استرس است که باعث افزایش سطح قند خون می شود. ماساژ یکی از شناخته شده ترین روش ها برای کاهش استرس است.

رفع خستگی با کمک ماساژ‌درمانی

ماساژ با استفاده از تکنیک های مختلف مانند ضربات آرام و ملایم و مالش دادن سطح هورمون کورتیزول را کاهش می دهد و به جای آن اندورفین را آزاد می کند که باعث ایجاد احساس آرامش می شود. علاوه بر این، ماساژ علائم استرس مانند تحریک سیستم سمپاتیک که باعث بالا رفتن فشار خون و قند خون می شود را معکوس کرده و با کاهش فشار خون باعث ایجاد آرامش بیشتر در بدن شما می شود.

رفع گرفتگی های عضلانی

گرفتگی عضلانی می تواند بسیار ناراحت کننده و دردناک باشد. این مشکل گاهی عملکرد ورزش  و فعالیت های روزانه شما را مختل می کند و به راحتی نیز درمان نمی شود. بیشتر اوقات، این گرفتگی های عضلانی ناشی از استرس یا ورزش هستند که باعث سفتی بدن شما می شوند.

ماساژ یک راه عالی برای رفع گرفتگی عضلات محسوب می شود. این روش می تواند تنش را در عضلات شما کم کند و باعث شود بتوانید آزادانه و بدون درد حرکت کنید . یک ماساژ آرامش بخش نیز می تواند به اصلاح وضعیت بد بدن و به حداقل رساندن اسپاسم عضلانی کمک کند.

ماساژ درمانی برای تعدیل فشار خون

فشار خون بالا می تواند پیامدهای جدی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد. بنابراین، علاوه بر مراجعه به پزشک و دریافت درمان حرفه ای برای کنترل فشار خون خود، می توانید از ماساژ نیز به عنوان یک روش درمانی جانبی کمک بگیرید.

ماساژ درمانی برای آرامش اعصاب

ماساژ درمانی می تواند با کاهش استرس، ایجاد آرامش و بهبود گردش خون به مدیریت فشار خون بالای شما کمک کند. مطالعات نشان داده است که ماساژ منظم فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد و به سلامت قلب کمک می کند.

بهبود کیفیت خواب با ماساژ درمانی

اگر مدتی است که از بدخوابی رنج می برید، ماساژ درمانی می تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند. همانطور که گفتیم، ماساژ می تواند هورمون های آرامش بخش مانند سروتونین را آزاد کند. سروتونین علاوه بر ایجاد شادی و آرامش، به داشتن خواب خوب نیز کمک می کند. همچنین ریلکس شدن ماهیچه ها، بهبود سلامت عمومی بدن، و کاهش فشار خون و … که از فواید ماساژ درمانی به حساب می آیند، می توانند در بالا بردن کیفیت خواب شما تاثیرگذار باشد.

بهبود دستگاه تنفسی

تاثیر ماساژ بر سیستم تنفسی با توجه به روشی که اعمال می شود، متفاوت خواهد بود. حرکات تحریک کننده مانند ضربه زدن و کوبیدن همگی حرکاتی قوی و محرکی هستند که می توانند برای برطرف کردن احتقان سینه مفید باشند. زیرا این حرکات به شل شدن خلط و خارج شدن آن کمک می کنند که در نتیجه راه تنفس شما باز می شود.

علاوه بر این ماساژ آرامش بخش کمر بر روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و به نوبه خود باعث کند شدن تنفس و عمیق شدن آن می شود که کاهش فشار خون را نیز به همراه دارد.

همچنین ماساژورهای ورزشی حرکات عمیق تری را بر روی عضلات قفسه سینه ورزشکاران اعمال می کنند. این فشارها باعث حذف تنش و انقباضات عضلانی قفسه سینه شده و به انبساط کامل ریه ها هنگام تنفس کمک می کنند.

سخن آخر

مزایای ماساژ درمانی برای بدن بسیار زیاد است و در این مقاله تنها به بخشی از آن ها پرداختیم. اما نکته مهم این است که اگر بیماری یا مشکل خاصی را تجربه می کنید، مانند بیماری های قلبی عروقی یا مشکلات اسکلتی و مفصلی، قبل از ماساژ گرفتن حتما با پزشک خود مشورت کنید. همچنین انتخاب یک ماساژور حرفه ای و کارآزموده بسیار مهم است تا بهترین نتیجه را بگیرید و از عوارض احتمالی یک ماساژ اشتباه در امان بمانید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
قدیمی
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: