رنگ کردن مو در بارداری

پاسخ به ابهامات رنگ کردن مو در دوران شیردهی و بارداری

ارسال به دیگران:

شاید برای شما هم سوال‌هایی مربوط به دوران بارداری پیش آمده باشد و ممکن است نیاز باشد بدانید که انجام چه کارهایی در دوران بارداری ممنوع و انجام چه کارهایی بلامانع است. یکی از اصلی‌ترین سوالات برای خانم‌هایی که به زیبایی خود اهمیت می‌دهند این است که رنگ کردن مو در بارداری ضرر دارد؟ ما در این مقاله کنار شما هستیم تا به شیوه‌ای صحیح به سوالاتی که فکر شما را به خود مشغول ساخته پاسخ دهیم، از اینکه شما نیز همراه ما هستید سپاسگزاریم. شما در دوران بارداری ممکن است همیشه در مورد خود احساس خوبی نداشته باشید، زیرا بدن شما تغییرات اجتناب‌ناپذیری را پشت سر می‌گذارد. و شما نمی‌توانید بر تمام تغییرات فیزیکی کنترل داشته باشید.

آموزش رنگ و مش
آموزش رنگ و مش دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

اما یکی از چیزهایی که شما بر آن کنترل دارید، رنگ موهای شما است. یک رنگ موی جدید و زیبا می‌تواند روحیه‌ شما را بهبود بخشد. اما ممکن است از رنگ کردن مو در دوران بارداری ترس داشته باشید. بسیاری از رنگ‌های مو حاوی مواد شیمیایی هستند، بنابراین طبیعی ا‌ست که بخواهید بدانید آیا با این کار، جنین خود را در معرض مواد شیمیایی سمی قرار می‌دهید یا خیر. امروز ما قصد داریم همه چیز را درباره رنگ کردن مو در بارداری توضیح دهیم تا بتوانید با توجه به محدودیت‌ها و روش‌های جایگزینی که دوران بارداری پیش روی شما می‌گذارد، بهترین انتخاب را داشته باشید.

رنگ كردن مو در بارداري ضرر دارد

عوارض رنگ کردن مو در بارداری

برخی مطالعات نشان داده ‌است که دوزهای بسیار زیاد مواد شیمیایی موجود در رنگ مو ممکن است آسیب‌رسان باشد. پس اگر رنگ موی شما بسیار قوی باشد، رنگ کردن مو در بارداری مضر خواهد بود. اما فرد در حالت طبیعی، هنگام رنگ کردن مو در معرض مقادیر بسیار کمی از مواد شیمیایی قرار دارد و مواد شیمیایی در رنگ موهای دائمی و نیمه‌دائمی سمی نیستند.

به یاد داشته باشید که تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند بر وضعیت طبیعی موهای شما تأثیر بگذارد. به این معنی که رنگ‌ها لزوما مانند حالت عادی به طور یکنواخت روی موهای شما تأثیر نمی گذارند. بنابراین حتی اگر همان رنگی که قبلا استفاده کرده‌اید در دوران بارداری نیز بکار ببرید، ممکن است نتایج مطابق با انتظار شما نباشد.

رنگ موها حاوی مواد شیمیایی هستند (حتی ممکن است رنگ‌ مو گیاهی حاوی مواد شیمیایی مصنوعی کمی باشند). اما در عین حال ماده شیمیایی موجود در رنگ مو به میزان بسیار کمی توسط بدن شما جذب خواهد شد.

به طور کلی باید بگوییم مضرات رنگ مو در بارداری چندان قابل توجه نیست. به شرط آنکه به دوز رنگ موی خود توجه داشته باشید و از خرید رنگ موهای بسیار قوی خودداری کنید.

آیا عوارض رنگ کردن مو در دوران بارداری ثابت شده است؟

نتایج مطالعات انجام شده بر روی حیوانات باردار که در معرض رنگ مو هستند، نشان داد که رنگ کردن مو در بارداری ریسک تولد نوزاد با نقص‌های مختلف را افزایش می‌دهد. اما این نتایج به قدری کافی و کامل نبودند که محققان بتوانند آن‌ها را به انسان‌ها نیز تعمیم دهند. زیرا سوژه‌های آزمایش در معرض مواد شیمیایی و سمی بسیار بیشتری نسبت به مواد شیمیایی موجود در یک رنگ موی طبیعی بودند. همچنین، با وجود آن که بسیاری از زنان در دوران بارداری موهای خود را رنگ کرده‌اند، اما هیچ گزارشی یافت نمی‌شود که نشان دهد رنگ کردن مو در بارداری تغییرات و تاثیرات منفی شدیدی داشته‌ باشد.

رنگ كردن مو در اوايل بارداري

از هفته چندم بارداری می‌توان موها را رنگ کرد؟

یکی از اصلی‌ترین سوالات خانم‌های باردار این است که از هفته چندم بارداری می‌توان از رنگ مو استفاده کرد؟ با توجه به تغییرات هورمونی حاصل از بارداری، ممکن است موهای شما سریع‌تر از حالت عادی رشد کنند و حتی ممکن است بافت و رنگ متفاوتی نسبت به حالت عادی داشته باشند.

 این رشد سریع و بافت متفاوت موهایتان در دوران بارداری می‌تواند شما را ترغیب کند تا سریع تر موهای خود را رنگ کنید. اما اگر قصد رنگ کردن مو در دوران بارداری‌تان را دارید به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است این کار را بعد از سه ماه اول بارداری انجام دهید.

زیرا سه ماه اول بارداری، مراحل حساس رشد اعضای بدن جنین است. در این زمان، اندام‌ها، عضلات، تارهای صوتی، بستر ناخن‌ها و فولیکول های مو در حال تشکیل و رشد هستند. با وجود آنکه هیچ خطری در اثر رنگ کردن مو به طور قطعی به اثبات نرسیده‌است، ریسک نکنید و برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی، تا پایان سه ماه‌ی اول بارداری‌تان صبر کنید.

نکاتی برای اطمینان بیشتر در رنگ کردن مو در بارداری

بهتر است قبل از اقدام به رنگ کردن موهای خود، با متخصص زنان مشورت کنید و تنها به مشورت با آرایشگرتان بسنده نکنید. زیرا یک دکتر متخصص با توجه به شرایط شما می‌تواند تشخیص دهد که چه کاری برای شما خطرآفرین و چه کاری بی‌ضرر است.

تاثير رنگ كردن مو در بارداري

۱.هایلایت، آمبره، بالیاژ، و مش را امتحان کنید

به جای رنگ کردن کل موها از ریشه تا انتهای ساقه، از متدهای متنوع و کم خطرتر رنگ‌آمیزی موها مثل هایلایت مو، آمبره، بالیاژ، مش و غیره استفاده کنید. در این روش ها نیازی به رنگ کردن ریشه مو نیست، در نتیجه رنگ به پوست سر شما برخورد نمی‌کند.

۲. از روش مش کلاهی برای رنگ کردن مو در بارداری استفاده کنید

روش کم‌خطر دیگری که این روزها کمتر استفاده می‌شود، روش مش کلاهی است. در این روش آرایشگر یک کلاه پلاستیکی روی سر شما قرار می‌دهد، سپس دسته‌هایی از موهای شما را از طریق سوراخ‌های تعبیه شده بر روی کلاه بیرون می‌کشد و آن‌ها را رنگ می‌کند. این روش از تماس رنگ مو با پوست سر شما جلوگیری می‌کند و در نتیجه روشی ایمن برای رنگ کردن مو در بارداری محسوب می‌شود.

آموزش آرایش و پیرایش
آموزش آرایش و پیرایش دریافت مدرک فنی و حرفه ای
ثبت نام و مشاوره رایگان

این نکته را در نظر داشته باشید که مواد شیمیایی موجود در رنگ موها، توسط پوست شما جذب می‌شوند نه ساقه‌ی مو. در نتیجه در روش‌های ذکر شده به دلیل آن که رنگ مو با پوست سر شما تماسی ندارد یا تماس بسیار کمی دارد، میزان خطر را به حداقل می‌رساند.

رنگ کردن مو در هفته اول بارداری

۳. قبل از رنگ کردن مو پوست سرتان را بررسی کنید

قبل از رنگ کردن مو در بارداری پوست سرتان را بررسی کنید تا از عدم وجود هر گونه زخم مطمئن شوید. زیرا وجود یک زخم در پوست سر شما می‌تواند جذب مواد شیمیایی رنگ مو به خون شما را افزایش دهد. اگر در پوست سر شما زخمی وجود دارد، تا هنگام بهبودی کامل صبر کنید و سپس موهایتان را رنگ کنید.

۴. از رنگ‌های بدون آمونیاک استفاده کنید

هنگام رنگ کردن مو در بارداری از آرایشگر خود بخواهید تا از رنگ موهای ملایم‌تر مانند رنگ‌های بدون آمونیاک برای شما استفاده کند. اگر خودتان می‌خواهید موهایتان را رنگ کنید، یک رنگ نیمه دائمی می‌تواند گزینه مناسبی باشد زیرا این نوع رنگ‌ها معمولا حاوی آمونیاک و پراکسید (سفید کننده و رنگ‌بر) نیستند و در نتیجه گزینه‌ مناسب‌تری برای شما به حساب می‌آیند.

۵. تست پَچ را قبل از رنگ کردن موهایتان انجام دهید

همچنین می‌توانید قبل از استفاده از رنگ موی مورد نظر خود از آرایشگرتان بخواهید تا “تست پَچ” را برای شما انجام دهد. در تست پچ، رنگ را قبل از استفاده‌ کامل، روی پوست پشت گوش تست می‌کنند تا احتمال وجود یا عدم وجود حساسیت و آلرژی به رنگ موی مورد نظر مشخص شود. به این صورت که اگر بعد از زدن مقدار بسیار کمی از رنگ روی پوست، لکه‌ی تیره و یا قرمز روی پوست تشکیل شد به این معنی است که محصول مورد نظر حاوی مقادیر زیادی ماده شیمیایی است و شما نباید از آن محصول استفاده کنید.

 حتی اگر از قبل، تجربه استفاده از رنگ و برند محصول مورد نظر خود را دارید، برای ایمنی بیشتر بهتر است این تست را انجام دهید. زیرا همان طور که ذکر شد، تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث به وجود آمدن نتایج مختلفی شود.

رنگ كردن مو در اوايل بارداري

۶. در مکان مناسب قرار بگیرید و دستکش بپوشید

  • اگر ترجیح می‌دهید که خودتان موهایتان را رنگ کنید، به یاد داشته باشید که حتما دستکش بپوشید تا رنگ با پوست دست شما تماس نداشته باشد.
  • اگر قصد دارید در دوران بارداری موهایتان را رنگ کنید، باید بدانید که رنگ موها در حین استفاده بخارهای سمی از خود تولید می‌کنند. پس در مکانی با تهویه مناسب این کار را انجام دهید تا در معرض استنشاق مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند رنگ‌آمیزی قرار نگیرید. همچنین اگر می‌خواهید در آرایشگاه موهای خود را رنگ کنید، مطمئن شوید که مکان مورد نظر از تهویه مناسبی برخوردار است.
  • اگر فکر می‌کنید تهویه مکانی که در آن هستید به اندازه کافی مناسب نیست، می‌توانید از آرایشگر خود بخواهید که بعد از زدن رنگ به روی موهای شما، یک کیسه‌ی پلاستیکی روی سرتان بکشد. شما همچنین می‌توانید در دفعات متعدد به فضای آزاد بروید و در هوای تازه نفس بکشید.

اگر شما یک آرایشگر باردار هستید، این نکات را جدی بگیرید

اگر شما یک آرایشگر باردار هستید و در حین بارداری موهای افراد مختلف را رنگ می‌کنید، باید بدانید مراقبت‌هایی که نیاز است اعمال کنید، باید سخت‌تر و بیش‌تر از قبل باشند.

  •  در محل کار خود، غذا نخورید و موقع رنگ کردن مو علاوه بر توصیه‌هایی که ذکر کردیم، ماسک بزنید تا استنشاق مواد سمی به حداقل ممکن برسد.
  • بسیاری از محصولات رنگ مو حاوی ماده‌ای به نام پارافنیلن‌ دیامین (به اختصار PPD) هستند. اگر بیش از حد در معرض این ماده قرار بگیرید، احتمال ایجاد حساسیت یا سرطان‌های خوش‌خیم و ملایم بالا خواهد رفت. این ماده همچنین نقش تیره کنندگی را در رنگ مو ایفا می‌کند. پس هرچه رنگ مویی که مدنظر شما است، تیره‌تر باشد، PPD بیشتری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • حتما محل کار خود را از نظر تهویه مناسب چک کنید تا بتوانید در حین کار هوای آزاد تنفس کنید و بیش از حد در معرض مواد شیمیایی قرار نگیرید.

از محصولات طبیعی برای رنگ کردن موهایتان استفاده کنید

رنگ موهای طبیعی در بارداری

۱. حنا را برای رنگ کردن مو در بارداری امتحان کنید

توجه داشته باشید رنگ کردن مو با مواد طبیعی مانند رنگ‌های گیاهی نیمه‌دائمی، مانند “حنا”، می‌توانند یک گزینه جایگزین و ایمن برای شما باشند. رنگ مو با حنا هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت. اما اگر تا به حال کودکی به دنیا آورده‌اید که مبتلا به کمبود G6DP، کم خونی، هایپربیلی‌روبینمی یا هرگونه اختلال مرتبط با خون یا سیستم ایمنی بدن بوده است، بهتر است در بارداری‌های بعدی خود، برای رنگ کردن موهایتان از حنا استفاده نکنید.

۲. با آبلیمو به طور طبیعی موهایتان را هایلایت کنید

شاید جالب باشد که بدانید آب لیمو می‌تواند در حضور نور خورشید، به طور طبیعی موها را هایلایت کند. برای این کار کافی‌‌ است آب لیمو را به دسته‌های مختلف موهای خود بمالید و در جلوی آفتاب قرار بگیرید. همچنین برای ایجاد رنگ روشن‌تر می‌توانید از عصاره بابونه برای شست‌وشوی موهای خود استفاده کنید.

۳. چای سیاه و قهوه و چغندر موهایتان را زیبا می‌کند

اگر موهای مشکی یا خرمایی دارید و درصدد آن هستید که با رنگ کردن مو در بارداری ظاهر زیباتری داشته باشید می‌توانید از چای سیاه یا قهوه استفاده کنید. همچنین اگر رنگ موهای شما روشن است می‌توانید از آب چغندر برای قرمز و خوش رنگ کردن موهای خود بهره ببرید.

  • در هر صورت قبل از خرید، برچسب محصول را بررسی کنید. زیرا بسیاری از محصولات به اصطلاح “طبیعی” به همان اندازه‌ی محصولات صنعتی حاوی مواد شیمیایی مضر هستند.
رنگ کردن مو در دوران شیردهی

رنگ کردن مو در زمان شیردهی

رنگ کردن مو در دوران شیردهی امری متفاوت با رنگ کردن مو در بارداری است. شیر مادر به طور معمول حاوی همان مواد شیمیایی موجود در جریان خون مادر است، از جمله آن چه می‌خورد و می‌نوشد. به همین دلیل است که پزشکان به مادران شیرده توصیه می‌کنند که در این دوران از نوشیدن الکل یا خوردن غذاهای بسیار تند اجتناب کنند.

 اما مواد شیمیایی موجود در رنگ مو به میزان بسیار کمی در جریان خون جذب شده و حتی در شیر مادر نیز به مقدار بسیار کمتری وارد خواهند شد و بنابراین احتمال ایجاد خطر برای نوزاد در اثر خوردن شیر مادر بعید است.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تمام اطلاعات مفید رنگ کردن مو در بارداری را به شما ارائه دهیم و عوارض رنگ مو در بارداری را مورد بررسی قرار دهیم. اما به یاد داشته باشید همیشه مشورت با یک متخصص زنان و زایمان بهترین روش است و شما بهتر است قبل از اقدام به رنگ کردن مو با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. زیرا او به وضعیت فعلی بدن شما و هورمون‌هایتان بیشتر آگاه است.

می‌توانید برای اطمینان بیشتر، محصول مورد نظر برای رنگ کردن مو را هنگام ملاقات با پزشکتان، به او نشان دهید تا او بتواند تشخیص بهتری داشته باشد.

نرگس شریفی

آیا تا به حال در دوران بارداری موهایتان را رنگ کرده‌اید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع: insider

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.3]
نظرات کاربران
اطلاع رسانی کن
guest
مثلا: نوشین جعفری
مثلا: me@example.com
برای اطلاع رسانی های و تخفیف های رز سرخ
0 کامنت
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنت ها

  • تماس با ۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲
  • اینستاگرام رز سرخ
  • ارسال پیام در واتسپ
  • مشاوره رایگان

تماس با رز سرخ

۰۲۱۸۸۰۴۷۱۶۲


یا، ما با شما تماس می گیریم: